Guest Tureborgaren Posted October 17, 2019 Share Posted October 17, 2019 Enl nya rön från Uppsala universitet ger bukfett (visceralt fett) större risk för sjukdom hos kvinnor än hos män. I den nya studien visar forskarna med hjälp av genetiska data att det finns ett faktiskt orsakssamband mellan visceralt fett och en ökad risk för diabetes, hjärtinfarkt, högt blodtryck och höga blodfetter. "Vi blev förvånade över att bukfetma hos kvinnor var så mycket starkare kopplat till sjukdomsrisk än bukfetma hos män. Att lägga på sig ett extra kilo visceralt fett kan ge en över sju gånger ökad risk för typ-2 diabetes hos kvinnor medan samma fettökning bara drygt fördubblar risken hos män, Åsa Johansson, docent i molekylär epidemiologi, Uppsala universitet." "Forskarna fann också att risken för sjukdom verkar öka snabbast hos personer med små eller måttliga mängder bukfetma, men att den inte alls ökar på samma sätt om en person med stora mängder fett i buken lägger på sig ytterligare." Kvinnors bukfetma starkare kopplad till diabetes och hjärt-kärlsjukdom https://www.uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=13094&typ=artikel Torgny Karlsson, Mathias Rask-Andersen, Gang Pan, Julia Höglund, Claes Wadelius, Weronica E. Ek and Åsa Johansson (2019) Contribution of genetics to visceral adiposity and its relation to cardiovascular and metabolic disease, Nature Medicine, DOI: https://doi.org/10.1038/s41591-019-0563-7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 17, 2019 Share Posted October 17, 2019 Hmm just det ja... min tröga kossa! Generell orskning konstaterat sedan länge (iaf vad jag minns redan under 80-talet) att kvinnor adapterar mer på kolhydrater / socker samt , detta i komb. med stress... ger en "given" utkomst - över sikt. Visste man säkert långt tidigare än så i och för sig. Vår hormonbild kanske också är något mer komplex och därmed känsligare att utveckla insulinresistens? Men ingen särskild diabetes-scanning för det... kanske kommer framöver, likt bröstscanning idag, utifrån att man i egenskap av sitt kön är en riskgrupp, i vad som ju är en veritabel folksjukdom med nu för tiden alarmistisk feedback. Lägg därtill stress , och allt klarnar till kristall. Stress, som mer eller mindre normaliserats trots starka larmerapporter, också det under 80-talet och 90-talet, men nej. Gilla-läget-epidemin , gilla-läget-sjukan / mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 17, 2019 Share Posted October 17, 2019 Min lilla tanketråd med tanke på artiklarna; Iallafall.. kvinnors homeostas skiljer sig lite från mäns.. det är troligen där som genetiken spelar in? Hur som helst.. med en annan homeostas och genetik, så är bukfettma , dels symptom på samma problem, dels betyder det troligen att om det drabbar kvinnor innan Menopaus att de överskridit sina genetiska fördelar! Dvs friska kvinnor, som lägger på sig vikt på grund av dålig kost och dålig livstil, tenderar iallafall i förstone lägga den extra vikten på höften och bysten.. eller subkutant! Det lär.. iallfall det lilla jag läst, handla om att kvinnor har en predispostion för att bli gravida/föda barn.. så genetiken och homeostasen är anpassad för detta? Dvs de bygger upp fettdepåer främst på höften och bysten.. för att klara en graviditet och förutom genetiken eller tack vare så är det Östrogen som tippar homeostasen i den riktningen? Såå.. om friska kvinnor, (innan menopaus) får bukfettma/ökat viskeralt fett, så är det inte osanolikt att de då överskridit Östrogenets skyddande förmåga? Dvs då kan det ha gått längre än för män med samma bukfettma/viskeralt fett? Summa summarum.. lite Zepp-filosofiska tankar, kvinnor har en genetik/homeostas som styr extra-fettvikten till höften/bysten.. subkutan extravikt är nog inte lika intressant, (gäller både män och kvinnor).. där är det nog mest kaloriintag/livstil/muskelmassa/ålder/aktivitetsnivå/andra grejer, som ger utslag på vågen? Såå.. kvinnor innan menopaus, som lägger på sig viskeralt fett, de har överskridit sina Östrogena skyddsmekanismer, det är då antagligen lite allvarligare än om en man uppnår samma resultat på vågen/kroppskompositionen? Inte nog med det.. iomed att vi män oxå lägger på oss fettvikt/viskeralt, subkutant/abdominalt.. dvs fettvävnaden i sig utsöndrar Östrogen.. så vi äldre män kan även utveckal manbobs! Oså till homeostasen igen, äldre män får lägre testosteron av "ålderskäl", dålig ursäkt ioförsig, men det är ett faktum och om då andelen fettvävnad ökar/muskelmassan minskar, så kommer Östrogen att får större betydelse och därmed så kan man få manbobs! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 17, 2019 Share Posted October 17, 2019 4 timmar sedan, Zepp sade: kvinnor innan menopaus, som lägger på sig viskeralt fett, de har överskridit sina Östrogena skyddsmekanismer, det är då antagligen lite allvarligare.... Även om det uppenbarligen väcker obehagliga känslor att påpeka, vänder kroppen detta i motsatt riktning, för kvinnor efter menopausen. Östrogen lagrat i större mängder fett, gör att risken för cancer ökar för kvinnor som passerar 50-årsstrecket. För mig obegripligt att så många sopar undan fakta och närmast lägger locket på. Frågan är om locket även kommer att läggas på när de nya forskarrönen om bukfetma blir allmänt kända. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 18 timmar sedan, Tureborgaren sade: "Forskarna fann också att risken för sjukdom verkar öka snabbast hos personer med små eller måttliga mängder bukfetma, men att den inte alls ökar på samma sätt om en person med stora mängder fett i buken lägger på sig ytterligare." Hoppsan?! Så är man som jag född med fläskmage, uppvuxen med fläskmage och dras med fläskmage än idag trots att jag är normalviktig så ligger jag risigt till? Gemma har rätt, fettet sätter sig runt magen pga kroppens förmåga att prioritera överlevnad (i samband med stress). 11 timmar sedan, Zepp sade: Inte nog med det.. iomed att vi män oxå lägger på oss fettvikt/viskeralt, subkutant/abdominalt.. dvs fettvävnaden i sig utsöndrar Östrogen.. så vi äldre män kan även utveckal manbobs! Oså till homeostasen igen, äldre män får lägre testosteron av "ålderskäl", dålig ursäkt ioförsig, men det är ett faktum och om då andelen fettvävnad ökar/muskelmassan minskar, så kommer Östrogen att får större betydelse och därmed så kan man få manbobs! Jo, testot sjunker med åren men många yngre män som är lönnfeta och har en mer kvinnlig inlagring har också problem med testosteronnivåerna. Det är de inbördes förhållandena mellan testosteron, dihydrotestosteron (ger putmagen) och östrogen som falerar. Östrogen styr fettinlagring till underarmarna också, utöver lår och höfter. Martina Johansson skrev ett så bra blogginlägg om detta: https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/ Det finns en länk där till motsvarande för kvinnor. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 Så vad gör man då? Slutar stressa? Byter kön? Slutar åldras? 5 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 2 timmar sedan, MariaF sade: Hoppsan?! Så är man som jag född med fläskmage, uppvuxen med fläskmage och dras med fläskmage än idag trots att jag är normalviktig så ligger jag risigt till? Gemma har rätt, fettet sätter sig runt magen pga kroppens förmåga att prioritera överlevnad (i samband med stress). Jo, testot sjunker med åren men många yngre män som är lönnfeta och har en mer kvinnlig inlagring har också problem med testosteronnivåerna. Det är de inbördes förhållandena mellan testosteron, dihydrotestosteron (ger putmagen) och östrogen som falerar. Östrogen styr fettinlagring till underarmarna också, utöver lår och höfter. Martina Johansson skrev ett så bra blogginlägg om detta: https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/ Det finns en länk där till motsvarande för kvinnor. Ja komplex hormonbild, i excess som t.ex vid stress och havandeskapets traumatiska stadium.. som för en viss kvot kvinnor nästintill skulle kunna benämnas som latens för diabetes (havandeskaps-diabetesen med skyhöga värden) , som jag läst i vissa rapporter. Alltså den genetiskt predispositionen, m.a.o Har i vissa rapporter eller forskning också konstaterats viss överrepresentation av kvinnor ( Typ 2) Under stress och TRAUMA kan sorteras så mycket : Bröstsjukdomar , Infertiliteten och all omkringliggande behandling det medför gällande hormonmanipulation, menstruationsstörningar, äggstockssjukdomar, graviditetskomplikationer (pre- och posttraumatiska , depression ptsd, lipodermatiska fenomen, jaa.. listan blir väldigt lång.. där hormonerna i kvinnokroppen intager en ganska central plats - det är komplext särskilt när flera parametrar samverkar. En återhämtning per se , är i sig också stress (kanske lågfrekvent men kan vara det som till slut danar en veritabel Typ 2 , sett till att kvinnan ska tillbaka till habituellt läge.... Men den individuellt biologiska predispositionen är naturligvis en tung faktor, betänk dock hur en "livsstilsförändring" styrs och kan "gå överstyr" redan vid en förlossningsåterhämtning och tar man med de socioekonomiska faktorerna, tjaa... då är det kanske inte så konstigt att alla fertila kvinnor går runt med väskan full av snickers och hemma väntar smoothies i allsköns färger och form, buffrade med vad.. fiberrika kolhydrater? Måhända som en estetisk förstärkning, men inte utan chansen att ytterligare få sig en härlig dos dopaminboost med extravagant mycket frukter, en masse! Detta anekdotiskt, så klart.. dock en trend men min stilla undran... hur många män (globalt sett) är benägna att pyssla med sådan här kosmetisk försköning av sockrets farlighet att involveras som rutin? bak och stök saftande och syltande och smotthing i gottelandets härliga färgskalor , och dito tillbehör! Den shopping-marknaden har nog alltid varit tillägnad, kvinna. Inte lilla gumman här har du, idag är det : nu du kvinna! som kan! här har du vad du tål! Alltså alla de EXTERNA faktorerna med livsstilsforskare i tjänst, som pushar på andra meriter.,. utöver komplex hormonrubbning, om så intermittent DÄR kvinnan har flashbacks (medicinskt utlösta eller ej) ... så kan effekten tyvärr komma senare. Därmed inte sagt att det är kvinnans dom givet diabetes, men det där med inresekretoriska körtlar är inget att leka med. Och så detta, hur har flickor genom tiderna tröstats vid sin mensdebut? Klaaaart du ska ha sött.. stumpan lilla, kom här ska mamma berätta att du förtjänar... lite extra... en artificiell komplettering till redan komplext hormonellt system. Benskörheten, enbart den! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 21 minuter sedan, Effie sade: Så vad gör man då? Slutar stressa? Byter kön? Slutar åldras? Yes.. var är nyckel till utvägen, please? Den som visse det universella svaret, men det är kanske helt och hållet individuellt.. kvinnor är trots alla gemensamma amrkörer inte en homogen egen art. Många behöver kalla vetenskapliga fakta på bordet, för att ens komma i kontakt med det redan förträngda, för det går ju igång en herrans massa försvarsmekanismer med intrikat bakomliggande psykologiskt bejakande,... att inte dra i bromsarna.. som jag tror och verkligen enbart tror - jag reflekterar nu... Men, den stora härliga marknaden förstärker förträngningarna.. och det ekonomiska pusslet.. om jag drar ner på tempot då kanske jag måste sluta med mitt jobb och gå tillbaka till ruta ett , med t.ex sadla om till helt annat yrke, men under tiden.. leva på vatten och sirapsbröd.. osv.. nej, kvinnor kan idag!! det ska bevisas och det finns "bara" en väg framåt, i klättringen som är järnhård i bevisandet att kvinna och man ska vara jämställd men ändå.. hur man än vänder på det, med olika biologisk predisposition om man ser allt som en enkelriktad väg med startsträcka. Mycket som ännu är stereotypt konformt, och inte alls särskilt anpassat till olikheter i den medicinska utgångspunkten. Klart att kvinnor stressar formligen ihjäl sig på ett eller annat sätt. Och det klassiska (symptomatiska) , MAN HÅLLER TYST OM BAKSLAGEN som kommer av kvinnokamp. Kvinnokamp som jag i övrigt inte lägger värdering i, men det handlar om olika nyanser av råhet, att subliminera, till slut förneka och pang , är sockerberoendet inte ens en diagnos.. dock extremt, extremt tungt vägande.. vid tillkomsten av metabolt syndrom och/eller diabetes T2. (suck, så blev det en skopa politik , ändå...) Kvinnor "går på knäna" , "trollar med fötterna" , "vad man inte har i huvet får man ha i benen" , "nån måste ju göra det" Men man kan trolla med hormoner också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 18 minuter sedan, Effie sade: Så vad gör man då? Slutar stressa? Byter kön? Slutar åldras? Som nämnts i annan tråd påverkas telomerernas längd (utgör åldrandets tidur för DNA i varje cell) inte negativt av rökning eller positivt av fysiskt träning men av rött kött. Så... ät rött kött och reta samtidigt skocken veganer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 3 timmar sedan, MariaF sade: trots att jag är normalviktig så ligger jag risigt till? Som påpekades i forskningsrapporten, kan du glädja dig åt att ökningen av putmage för den som redan har får mindre verkan än för den som från början är magerlagd! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 ... någonstans är det ju ändå så att kvinnorna lever genomsnittligt några år längre än män. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 27 minuter sedan, Peter B sade: ... någonstans är det ju ändå så att kvinnorna lever genomsnittligt några år längre än män. Ja det är statistiskt säkerställt - och hur lever de. Med eller utan medicinteknisk uppbackning? Vilka medicinarsenaler / artificiell komplettering, behövs för äldre kvinnor att "hållas vid liv" ? Det går absolut att leva med njursvikt och hjärtkärlproblematik något extra år.. inte det. Men långt ifrån alla är ute och sprallar runt med stavar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 7 minuter sedan, Gemma sade: Men långt ifrån alla är ute och sprallar runt med stavar. Nu behövs inga stavar längre utan det nya är du rör på dig ute och istället för bara 10000 steg om dagen så skall det vara 15000 steg om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 18 minuter sedan, jala sade: Nu behövs inga stavar längre utan det nya är du rör på dig ute och istället för bara 10000 steg om dagen så skall det vara 15000 steg om dagen. Har faktiskt inte sett lika hög frekvens av stavgående pensionärer de sista åren! Där jag bor har det definitivt minskat. Måste vara skönt att slippa hålla styr på dessa , om det visar sig ge tillräckligt god effekt utan & tänka på och unna sig harmonisk andning istället.. ungefär som att slippa sin bygelbehå.. om, det räcker med mjuk skön komfort-elastik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 33 minuter sedan, Gemma sade: Har faktiskt inte sett lika hög frekvens av stavgående pensionärer de sista åren! Där jag bor har det definitivt minskat. Jag har samma uppfattning som du. Första gången jag hörde talas om stavgång var för ca 10 år sedan när jag blev sjuk av att följa livsmedelsverkets kostråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts