Jump to content

Början på slutet..

Maliin
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Jag är ny här..och skriver i någon slags desperation. Jag har bestämt mig för att lägga om till LCHF, men jag känner en sådan ångest och sorg, fattar inte hur man ska leva utan socker varje dag. Speciellt choklad som är min drug of choise.

Tänkte fråga om det är nån mer än jag som känt så här o hur ni kom över det isf?

Hmm.. sörj inte för mycket.

Med strikt LCHF kommer du snart sluta sakna sötsaker. Det går fortare än man tror..

Men om du inte vill vara strikt, så är mörk choklad inte helt förbjudet heller. I rimliga mängder. Jag åt någon ruta mörk choklad (70%) per dag i början av min LCHF historia. Det är först nu snudd på året senare, som jag tycker att det fungerar bättre om jag låter bli chokladen.

Om man inte gillar mörk choklad, så finns det stevia sötad mjölk choklad. Det är inte lika bra, men det är gott..

• Like 2

Jag Har levt LCHF i lite drygt ett år och kände i början ångest över flera saker, nu saknar jag inget inte ens öl som var något jag aldrig trodde jag skulle klara mig utan  förut. Ett annat plus är att det numera är ännu roligare att laga mat.Visst kan jag få lite sug när jag ser lördagsgodis eller chips men det är kontrollerbart så länge jag inte frestas att smaka.När man är inne i det som jag numera är, så är jag mer eller mindre mätt hela kvällen och då är det lättare att inte tänka på sådant.

Lycka till...

Ja inte är du ensam. Jag var en verklig junkie på alla möjliga kolhydrater: godis, chips, bröd, kakor... allt onödigt.

Köp en burk kokosfett och ta en sked i en kopp te eller kaffe såfort suget kommer och se till att äta dig rejält mätt på mat så är suget borta på några dagar. Visst kan man sakna det, fast kanske inte det söta egentligen utan mer vanan, men det gäller att tänka på vad man vinner och fokusera på det istället för det man saknar.

Sen är vi alla olika och reagerar på saker olika mycket. Själv har jag svårt att unna mig nått litet gott ibland, har ätit chokladpraliner på café i helgen för att vara social när de andra åt bakelser. Det går ok för mig mig men nog känner jag att det triggar sockersuget lite. Du får testa dig fram.

Lycka till!

• Like 1

Det hela är betydligt mindre dramatiskt än man kan tro

Lchf är inte som svältbantning där man efter ett tag får ett obändigt sug efter mat

Det blir tvärtom så att suget efter skräp i allmänhet försvinner snabbt

Idag har vi dessutom en uppsjö av fina recept vilket gör att man knappast behöver sakna någon favoriträtt längre

Du kommer säkert dessutom att hitta många nya favoritrecept som berikar din matkultur ytterligare

Någon större anledning till sorg finns alltså knappast ^_^

• Like 4

Ja, visst är socker en drog. När man är sockerberoende så är det bästa tipset att först avgifta sig innan man försöker sig på att äta mörk choklad och lchf-bakverk. Annars är det lätt att det blir en ond cirkel där man känner cravings titt som tätt.

Kan trösta dig med att med den fantastiska goda maten som lchf erbjuder! Du får äta dig mätt på protein och främst fett vilket gör att sockersuget blir 100 gånger lättare att stå emot. Har aldrig hört ngn som slutat äta socker med lågfettskost iaf!! Finns fantastiskt goda och många recept på internet

Tänk inte heller "jag får aldrig mer äta choklad". Om du tänker så är det dömt att misslyckas. Tänk ist 1 dag itaget annars lyckas du inte. Sedan tänker du 1 vecka itaget och sedan månader. Så gjorde jag och då var jag extremt sockerberoende som max kunde vara utan i 1 dag!! Nu tycker jag 3 veckors mellanrum mellan chokladätande känns alldeles för tätt! Om jag har fixat det så kan även du.

Jag trodde att jag skulle sakna väldigt mycket. Istället har känslan av frihet i förhållande till vad jag äter infunnit sej - jag måste inte längre ha choklad, bröd, kaffebröd, bröd och allt annat som bara gör mej ännu mer sugen på ännu mer. Mätt och med ett stabilt blodsocker är livet bra mycket mer balanserat!

jag har aldrig varit särskilt förtjust i godis, kakor o sötsaker min stora last har varit chips, pizza o potatis i alla former men det funkar ändå man hittar alternativ och det händer att jag äter kokt potatis nång gång. sötsuget kommer att försvinna och du får äta massa godsaker som bär o grädde vaniljpulver i youghurten eller lakritspulver - gott.

När jag skulle börja med GI rivstart tänkte jag "Inget bröd, ingen potatis? Hur ska det gå? Nåja, fyra veckor ska jag väl klara!". Det var 2007, och innan de där fyra veckorna hade gått hade jag upptäckt LCHF - och bröd och potatis var bara ointressant. Visst har det hänt att jag har ätit bröd och potatis (pizzakanter, klyftpotatis, artighet..) sedan dess, men det blir bara mindre och mindre intressant.

Choklad - jag har läst någonstans att ett av symptomen på magnesiumbrist är just chokladsug. Kan ju vara något att testa. Jag tycker det funkar.

Efter 2år kan jag konstatera att det gått MYCKET bättre än befarat. Jag hade en depressionshelg i början där jag ömsom grät, ömsom skrattade (åt min egen fånighet) över att aaaaaaldrig nånsin få äta bröd eller pasta igen. Det som hjälpte mig var att sätta en tidsperiod, "nu ska jag inte äta spannmål/socker inom 4mån för att därefter utvärdera muskelvärken" (orsak till kostomläggningen). När 4mån gått hade jag börjat märka förändringar men inte så att jag helt kunde säga bu eller bä. Efter att ha läst på lite till insåg jag att 4mån var lite kort tid i sammanhanget så jag satte en ny tidsperiod.

När någon är beroende av t ex narkotika eller alkohol och inte vill sluta brukar anhöriga få höra att det inte är den man älskar som talar, det är drogen och så tror jag det är med socker också. Ditt förnuft förstår ju att det inte måste vara för evigt om du ska äta socker/spannmål igen, men ångesten du känner nu är drogens. Ditt förnuft inser säkert också att om du slutar nu och sedan börjar igen, då finns risken att drogen tar över igen (vilket får många att avstå helt). Först nu börjar jag våga testa lite igen; Åt vörtbröd på en julmiddag (ska bröd vara så geggigt??) och under julhelgen tillät jag mig äta pepparkakor för jag älskar det (men vissa fabrikat är inte goda så bort med dem). Visst, jag kämpade med begäret veckorna efter jul men för mig var det värt det nu när jag är trygg med vad som händer. Lycka till!

Mitt förslag är att skippa alla sötsakerna, även de som kallas för LCHF godkända. Bättre bryta upp med gamla livet helt och satsa på att starta ett nytt, än att låsa sig fast i gamla vanor. Se LCHF som en möjlighet istället för en begränsning. Det finns så mycket nytt att äta istället för choklad. Att uppfinna nya icke söta gosaker går hur lätt som helst. Det är bara de egna låsningarna i gamla vanor som begränsar. Gör man sig av med dem, står alla dörrarna vidöppna och möjligheterna är oändliga. 

Jag började dagen i morse med ölkorv och avlutade nyss med kebabkött. Nu jäser jag på sofflocket och surfar på Kostdoktorn. Kan man få mer ut av livet en snöig mörk vårkväll...

• Like 5

Jag förstår känslan av förlust, jag åt gärna godis och choklad i tid och otid innan LCHF. Sörj och gå vidare är min rekommendation. Våga testa ett litet tag, du kommer att känna hur du vinner något annat istället. Din hälsa. Kroppen mår så mycket bättre av ren, näringsrik mat så den kommer inte att längta efter söta saker om du bara äter dig mätt. Tipset från mig är också att relativt strikt i början så att risken för återfall minskar. Och att våga äta tillräckligt med fett. Jag har bara ätit LCHF i tre månader ungefär och kroppen säger att den mår så mycket bättre än den gör på socker och spannmål. Den har hittat hem till sitt rätta element på något sätt. På köpet har jag fått mer muskler som är starka och uthålliga och underhudsfettet har liksom smält bort. Ge inte upp för lätt utan försök att kämpa ett tag, kroppen ställer så småningom in sig på den nya maten och man blir överraskad av hur bra den är för ens liv.

Tack för era svar, det känns bra att veta att jag inte är ensam i det här. Tack för alla tips och råd, jag ska beställa hem magnesiumtabletter och se om det tillsammans med kosten kan hjälpa mot mitt enorma chokladsug. Återkommer säkerligen om det!

Tack för era svar, det känns bra att veta att jag inte är ensam i det här. Tack för alla tips och råd, jag ska beställa hem magnesiumtabletter och se om det tillsammans med kosten kan hjälpa mot mitt enorma chokladsug. Återkommer säkerligen om det!

Glöm inte att se till att få i dig lite mer salt och runt 2 liter vatten om dagen när du går över på LCHF. Så du inte misstar hunger, yrser med mera för hunger eller näringsbrist. Du kommer binda vätska sämre när glukosreserverna tar slut och går in i ketos. Det är i sin ordning och kommer innebära att du använder njurarna mer och även minskar risken för njursten som en bonus eftersom koncentrationen blir lägre av olika salter. Kommer kissa mer, men det är som det ska vara.

Håll dig förresten undan "LCHF" bröd och så vidare. Av erfarenhet ställer de till saker och ting och det är fortfarande gluten och för mycket kolhydrater i dem. Man får ont i magen som fasens i en vecka när man äter sådana, i alla fall jag.

Var väldigt försiktig med chokladen. Det bästa är om du helst kapar ner allt sådant i början och sedan längre fram provar lite grann. Och då enbart 70%-ig choklad. Det finns många fällor som lägger ditt blodsocker för högt och även insulinet. Lycka till :)

Jag brukade vara världen största kakmonster innan LCHF, pga att jag gillar te så mycket men fick ont i magen om jag inte hade någonting att tugga på medan jag drack. Trodde aldrig att jag skulle kunna sluta med bullar och chocklad men jag har inte käkat en sötsak sedan den 25 Juli (min mormors födelsedag) för det finns inget sug för det längre.

Så om jag kunde göra det så kan du säkert med.

Håller för övrigt med Helan ovan att det är nog bäst om du gör en så kallad Clean break och försöker sluta helt. Funkade för mig. :)

Ja, det är låter ju mest logiskt att bryta helt! Det är det som gör mig sorgsen, men man kanske inte ska känna efter så mycket och bara köra. Har svårt för det men det kanske är det som är framgångsreceptet för en sån som mig?

Nån som har ett bra nybörjartips på hur man kommer igång? :)

Hej alla!

Jag är ny här..och skriver i någon slags desperation. Jag har bestämt mig för att lägga om till LCHF, men jag känner en sådan ångest och sorg, fattar inte hur man ska leva utan socker varje dag. Speciellt choklad som är min drug of choise.

Tänkte fråga om det är nån mer än jag som känt så här o hur ni kom över det isf?

Jag kan bara tala för mig och jag hade samma funderingar i början för jag älskar allt godis :lol:  men nu är det inga problem håll stenhårt dem första 14 dagarna nu äter jag nötter doppade i mörk schoklad köper dem på maxi naturgodis jag bara älskar dem :P  man kanske inte ska äta dem när man äter Lchf men jag går ner i vikt ändå, började med Lchf den 5/1  2013 har gått ner tills idag 11 kilo, vill bara gå ner högst 3 till sen hoppas jag det slutar men vill fortfarande äta Lchf för man mår så bra,

Ja, det är låter ju mest logiskt att bryta helt! Det är det som gör mig sorgsen, men man kanske inte ska känna efter så mycket och bara köra. Har svårt för det men det kanske är det som är framgångsreceptet för en sån som mig?

Nån som har ett bra nybörjartips på hur man kommer igång? :)

Tja jag började med att äta något gott till frukost varje dag. En lyxig start på dagen hjälpte mitt humör med. :)

Så käka något du gillar på morgonen, bara det är fett. :)

Det låter bra! Jag tänkte köpa en fin temugg och ändra lite i de annars så stressiga morgonrutinerna med småbarn och allt. Lite lugn o ro i ensamhet med en god frukost...vilken dröm!

Tack för tipset LinusPåLinjen! :)

Det där med fett...kokosfett i teet kanske man ska prova?!

Det låter bra! Jag tänkte köpa en fin temugg och ändra lite i de annars så stressiga morgonrutinerna med småbarn och allt. Lite lugn o ro i ensamhet med en god frukost...vilken dröm!

Tack för tipset LinusPåLinjen! :)

Det där med fett...kokosfett i teet kanske man ska prova?!

Det kan du absolut göra. Jag tyckte inte om det första gången jag provade, men min sambo var på mig så efter några dagar testade jag igen och då... var det helt ok. Det skulle vara en lätt överdrift att påstå att det är gott, men i alla fall helt ok.

Det kan du absolut göra. Jag tyckte inte om det första gången jag provade, men min sambo var på mig så efter några dagar testade jag igen och då... var det helt ok. Det skulle vara en lätt överdrift att påstå att det är gott, men i alla fall helt ok.

Ok...ska bli spännande att prova :wacko:

Hej alla!

Hej och välkommen!

Jag förstår dig till 100% jag kunde inte ens sluta äta godis, kakor, chips å vitt bröd fast jag har diabetes typ2 vilket skulle lett till en säker död inom inte allt för lång framtid. Överviktig å allmänt riktigt dåligt skick bestämmde jag mig att testa strikt 2v LCHF å att offra så kort tid på att försöka hitta tillbaka till ett jag som jag var förr.

Nu efter 3v ca kan jag lova dig att jag kan inte fatta hur snabbt allt vände, jag kände mig som 75 år innan ja börja å nu känner jag mig pigg, mycket gladare, stark å livsglad. Visst kan man sakna godis å allt men det är helt klart kontrollbart. Första 3-4 dagan var värst, hade ångest, kände att livet inte var värt att leva om ja inte fick äta godis, baguette mm ja du förstår vad jag menar säkert :)

Ett tips som jag kan ge dig om du har väldigt starkt begär för tex choklad:

Smält en 86% 100gr chokladkaka, hacka 150gr parnötter, ha i kokosflingor å blanda detta, bre ut på ett smörpapper å strö på stevia å krossade hasselnötter på toppen. In i kylen, så kan du bryta en bit då å då när de är som värst. Ja knapra på den i 2v så även om det kanske inte riktigt tillör strikt LCHF så hjälpte de mig mycket å ja tror utslaget på den långa tiden gör de ingen påverkan. Nu på snart 3v har ja tappat 5,5 kilo men främst mår jag som en KUNG !!!!!!!!!!!!!

Lycka till, testa, du kommer tacka dig själv resten av ditt liv.

//Andreas

• Like 2

Hej och välkommen!

Jag förstår dig till 100% jag kunde inte ens sluta äta godis, kakor, chips å vitt bröd fast jag har diabetes typ2 vilket skulle lett till en säker död inom inte allt för lång framtid. Överviktig å allmänt riktigt dåligt skick bestämmde jag mig att testa strikt 2v LCHF å att offra så kort tid på att försöka hitta tillbaka till ett jag som jag var förr.

Nu efter 3v ca kan jag lova dig att jag kan inte fatta hur snabbt allt vände, jag kände mig som 75 år innan ja börja å nu känner jag mig pigg, mycket gladare, stark å livsglad. Visst kan man sakna godis å allt men det är helt klart kontrollbart. Första 3-4 dagan var värst, hade ångest, kände att livet inte var värt att leva om ja inte fick äta godis, baguette mm ja du förstår vad jag menar säkert :)

Smält en 86% 100gr chokladkaka, hacka 150gr parnötter, ha i kokosflingor å blanda detta, bre ut på ett smörpapper å strö på stevia å krossade hasselnötter på toppen. In i kylen, så kan du bryta en bit då å då när de är som värst. Ja knapra på den i 2v så även om det kanske inte riktigt tillör strikt LCHF så hjälpte de mig mycket å ja tror utslaget på den långa tiden gör de ingen påverkan. Nu på snart 3v har ja tappat 5,5 kilo men främst mår jag som en KUNG !!!!!!!!!!!!!

//Andreas

Låter som det gått jättebra Andreas, grattis!

Hej och välkommen!

//Andreas

Hej! Och tack på mycket! Dina första rader skulle jag kunnat skriva, känns verkligen som att du vet exakt hur jag känner det!

Tack för din peppning och tipset på chokladkakan du gjorde, den kommer jag absolut att baka jag med! Tack för tipset. Jag har insett att jag helt enkelt inte fixar att köra en totalstop. Men jag känner mig hyfsat säker på att det kommer att bli en lite lättare övergång om man har lite "panikdroger" nära tillhands som endast får tas vid just paniksugen och endast en liten bit. Annars är det lätt att go bananas.

Jag ska testa och jag är så glad att ha funnit så peppande människor som er!

En matsked i en liten kopp, gillar inte att ha nått i mitt morgonte men det funkar bra att ha i en separat kopp. Tar det mest när jag har ont om tid på morgonen eller ingen frukostinspiration.

Sen har jag med med ölkorv (i början valnötter men jag överåt på det) på jobbet och när jag ska resa. När andra fikar och snacksar omkring en är det bra att veta att jag har också någonting om jag vill. Även ost funkar ju bra.

Hej alla!

Jag körde i många år en slags kolhydratliberal anpassning av stenålderskost innan jag tog steget till en "riktig" lågkolhydratkost. Jag har ångrat det rejält. Ja, alltså att jag inte tog steget långt tidigare...

Det som höll mig tillbaka var en mildare och mer praktisk variant av det du beskriver, dvs "hur i hela fridens namn ska jag rent praktiskt kunna få i mig det jag behöver psykologiskt/biologiskt/fysiologiskt om jag måste ta bort såväl havregryn som mjölk?". Så tänkte jag och det var det främsta hindret till att jag inte ens provade en riktig lågkolhydratdiet förrän långt senare (började läsa på om den här typen av dieter redan i slutet av 90-talet). Jag brukade ex. sleva i mig en kastrull (bokstavligt talat för det fanns inga tallrikar stora nog) med havregrynsgröt + mjölk.

Några saker jag inte insåg och som du kanske också kan ha nytta av att känna till (med brasklappen att de kanske inte kommer gälla dig):

- Ätfrekvensen ändrades naturligt, dvs den högre mättnadsupplevelsen gjorde att jag helt enkelt inte längre behövde äta 5-8 ggr/dag utan det funkar, som nu, fint med ca 2-4 ggr/dag. Färre måltider minskar behovet av större variation, ex. att jag måste ha gröt + mjölk på morgonen. Därmed inte sagt att det inte går att variera kosten för det gör det verkligen och allting smakar i regel alltid hur bra som helst.

- Smaksinnet förändrades. Jag har "alltid" haft smak för sött och även om jag radikalt reducerade den typen av konsumtion på min fuskversion av stenålderskost så var ju den förändringen något jag gjorde av ren vilja. Spolar man däremot fram till nutid så är det något helt annat som gäller. Jag är exempelvis helt kall inför frukt som jag tidigare gärna åt. Godis likaså. Semmelperioden kom och försvann det här året med och jag noterade det mest som en intressant observation men helt enligt nuvarande norm. Kort och gott, Så som du upplever den smak/mat-mässiga världen nu är det inte säkert att du kommer uppleva den om några månader. Jag äter fortfarande choklad i periodvis rätt stora mängder. Dock inte gammal "hederlig" Marabou/Fazer utan riktig mörk. Detta hänger också samman med att jag helt enkelt inte tycker om för söta saker längre. Jag började med 70%:ig choklad men landade i Lindts 90%:-iga just för att jag tycker de andra är för söta. Inte så lite skumt för någon som tidigare kunde äta precis vad som helst i rätt stora mängder om det var sött.

- Lågkolhydratkost är tänkt att vara restriktiv inte absolutistisk, dvs det handlar om att verkligen dra ned på kolhydrater men inte nödvändigtvis utesluta dem. Det som avgör detta är hur väl du ketoadapteras (fettanpassas) men även hur pass känslig du är i relation till specifika individuella variationer samt de mer allmänna som kroppsstorlek etc. Det här bör även ses över tid där man, som mer rutinerad och erfaren LCHF-ätare, blir mer medveten om vad man kan/behöver/klarar av och då blir det även lättare att undantagsvis göra avsteg men under kontroll och planerat. Det stora problemet är ju således inte att man ibland gör avsteg utan att man när man gör det gör det som om man fick betalt för det! Kort och gott, man slirar av vägen och hamnar i diket istället för att bara kunna styra upp från vägrenen och köra vidare. Se därför till att planera avsteg när du kan hantera det/om du behöver det då innan bestämt dig för vad du ska äta och i vilka mängder...och varför...så att det inte blir som-det-brukar kunna bli, dvs lite "smågodis dör man väl inte av"..."och nu bjuds det på bullar, en liten kan jag väl ta?"..."äh, en liten till"..."de var små de här, jag kan nog ta några till"..."och här var det avec, en konjagare tack!"..."det är bra gott med chips"...."och ostbågar"..."nej fy BEEEP vad illa jag mår och nu har jag förstört allting så nu kan jag lika gärna passa på och äta vad jag vill". Typ så är det inte bra om det blir. :)

Lycka till!

• Like 1

En matsked i en liten kopp, gillar inte att ha nått i mitt morgonte men det funkar bra att ha i en separat kopp. Tar det mest när jag har ont om tid på morgonen eller ingen frukostinspiration.

Sen har jag med med ölkorv (i början valnötter men jag överåt på det) på jobbet och när jag ska resa. När andra fikar och snacksar omkring en är det bra att veta att jag har också någonting om jag vill. Även ost funkar ju bra.

Ok, tycker du att det ger någon mättnad, eller ska man ta det tillsammans med annat? :)

Jag körde i många år en slags kolhydratliberal anpassning av stenålderskost innan jag tog steget till en "riktig" lågkolhydratkost. Jag har ångrat det rejält. Ja, alltså att jag inte tog steget långt tidigare...

Det som höll mig tillbaka var en mildare och mer praktisk variant av det du beskriver, dvs "hur i hela fridens namn ska jag rent praktiskt kunna få i mig det jag behöver psykologiskt/biologiskt/fysiologiskt om jag måste ta bort såväl havregryn som mjölk?". Så tänkte jag och det var det främsta hindret till att jag inte ens provade en riktig lågkolhydratdiet förrän långt senare (började läsa på om den här typen av dieter redan i slutet av 90-talet). Jag brukade ex. sleva i mig en kastrull (bokstavligt talat för det fanns inga tallrikar stora nog) med havregrynsgröt + mjölk.

Några saker jag inte insåg och som du kanske också kan ha nytta av att känna till (med brasklappen att de kanske inte kommer gälla dig):

- Ätfrekvensen ändrades naturligt, dvs den högre mättnadsupplevelsen gjorde att jag helt enkelt inte längre behövde äta 5-8 ggr/dag utan det funkar, som nu, fint med ca 2-4 ggr/dag. Färre måltider minskar behovet av större variation, ex. att jag måste ha gröt + mjölk på morgonen. Därmed inte sagt att det inte går att variera kosten för det gör det verkligen och allting smakar i regel alltid hur bra som helst.

- Smaksinnet förändrades. Jag har "alltid" haft smak för sött och även om jag radikalt reducerade den typen av konsumtion på min fuskversion av stenålderskost så var ju den förändringen något jag gjorde av ren vilja. Spolar man däremot fram till nutid så är det något helt annat som gäller. Jag är exempelvis helt kall inför frukt som jag tidigare gärna åt. Godis likaså. Semmelperioden kom och försvann det här året med och jag noterade det mest som en intressant observation men helt enligt nuvarande norm. Kort och gott, Så som du upplever den smak/mat-mässiga världen nu är det inte säkert att du kommer uppleva den om några månader. Jag äter fortfarande choklad i periodvis rätt stora mängder. Dock inte gammal "hederlig" Marabou/Fazer utan riktig mörk. Detta hänger också samman med att jag helt enkelt inte tycker om för söta saker längre. Jag började med 70%:ig choklad men landade i Lindts 90%:-iga just för att jag tycker de andra är för söta. Inte så lite skumt för någon som tidigare kunde äta precis vad som helst i rätt stora mängder om det var sött.

- Lågkolhydratkost är tänkt att vara restriktiv inte absolutistisk, dvs det handlar om att verkligen dra ned på kolhydrater men inte nödvändigtvis utesluta dem. Det som avgör detta är hur väl du ketoadapteras (fettanpassas) men även hur pass känslig du är i relation till specifika individuella variationer samt de mer allmänna som kroppsstorlek etc. Det här bör även ses över tid där man, som mer rutinerad och erfaren LCHF-ätare, blir mer medveten om vad man kan/behöver/klarar av och då blir det även lättare att undantagsvis göra avsteg men under kontroll och planerat. Det stora problemet är ju således inte att man ibland gör avsteg utan att man när man gör det gör det som om man fick betalt för det! Kort och gott, man slirar av vägen och hamnar i diket istället för att bara kunna styra upp från vägrenen och köra vidare. Se därför till att planera avsteg när du kan hantera det/om du behöver det då innan bestämt dig för vad du ska äta och i vilka mängder...och varför...så att det inte blir som-det-brukar kunna bli, dvs lite "smågodis dör man väl inte av"..."och nu bjuds det på bullar, en liten kan jag väl ta?"..."äh, en liten till"..."de var små de här, jag kan nog ta några till"..."och här var det avec, en konjagare tack!"..."det är bra gott med chips"...."och ostbågar"..."nej fy BEEEP vad illa jag mår och nu har jag förstört allting så nu kan jag lika gärna passa på och äta vad jag vill". Typ så är det inte bra om det blir. :)

Lycka till!

Åh, tack för peppen! :) Vet du, jag ser sååå fram emot den dagen jag kan se tillbaka på mitt "lchf.ande" och se att det är precis som du säger, att man inte längtar efter allt för söta saker och att livet är gott utan socker! Men jag blir tokig på mig själv när det gäller att komma igång. Hur gör man liksom?! Jag vet rent praktiskt, men att ta det till att faktiskt oxå praktisera kunskaperna är tydligen jättesvårt för mig :(

Tyvärr är det nog så att det, kanske i synnerhet med LCHF, är väldigt mycket "learning by doing" över det hela. Man har mycket att tjäna på att verkligen läsa på i början men därefter så handlar det om att helt enkelt uppleva och göra det man ska. Då kommer förhoppningsvis mycket att ge sig automagiskt. Det som inte riktigt lirar får man meka lite med så att man får "sitt" LCHF-upplägg att funka rent praktiskt... Men till slut så grejar det sig ska du se!

• Like 1

Tyvärr är det nog så att det, kanske i synnerhet med LCHF, är väldigt mycket "learning by doing" över det hela. Man har mycket att tjäna på att verkligen läsa på i början men därefter så handlar det om att helt enkelt uppleva och göra det man ska. Då kommer förhoppningsvis mycket att ge sig automagiskt. Det som inte riktigt lirar får man meka lite med så att man får "sitt" LCHF-upplägg att funka rent praktiskt... Men till slut så grejar det sig ska du se!

En sak som är bra med det är att alla blir experter på sig själva. :)

• Like 1

En sak som är bra med det är att alla blir experter på sig själva. :)

Exakt så! Det är även så det måste vara eftersom ingen kan vara expert på någon annan...möjligtvis undantaget siamesiska tvillingar. Bli din egen guru kort och gott! :)

• Like 2