Jump to content

Träning, kcal

Ande

Recommended Posts

Jag tränar ca 3 gånger i veckan.

Har gått hos en personlig tränare och hälsocoach. Som ville jag skulle skriva upp vad jag åt några dagar.  För att räkna ut kaloribehov.

hälsocoachen tyckte jag fick i mig för lite kalorier. Behöver man det när man tränar?

Ska man äta något speciellt innan eller efter träning, när man äter lchf?

• Like 2

31 minuter sedan, Ande sade:

Jag tränar ca 3 gånger i veckan.

Har gått hos en personlig tränare och hälsocoach. Som ville jag skulle skriva upp vad jag åt några dagar.  För att räkna ut kaloribehov.

hälsocoachen tyckte jag fick i mig för lite kalorier. Behöver man det när man tränar?

Ska man äta något speciellt innan eller efter träning, när man äter lchf?

Jaa.. man behöver kalorier oavsett man tränar eller ej!

Så nu har du fått det enkla svaret.. och tränar man så bör man helst ligga på kaloriöverskott/proteinöverskott/fettöverskott/glukosöverskott.. skit helst i den fjärde macronutrienten, dvs Alkohol!

Iallafall kalorierna är sant.. men olika sorters kalorier/macronutrienter påverkar din kropp på olika sätt.. dvs oavsett kalorier, det där med Alkohol tror jag du förstår?

Tänk iallafall tanken att du sade till din coach att du ökat ditt dagliga kaloriintag genom att ta några extra glas Wiskey varje dag!

Jag tror inte det vore såå populärt alls.. men WTF, en kalori är ju en kalori?

Back to basics.. hela dravlet om kalorier har en viss logik.. men det är en Tautologi, dvs något så j*vla skälvklart, men j*vla dåligt förklarat!

Oså till litta näringslära, som tränande person så behöver man extra protein, främst essentiella aminosyror, de får man främst från animaliska livsmedel, de "animalierna" består utav samma molekyler som oss!

Det handlar då om en ökad proteolys.. iomed träningen som behöver ersättas i proteinsyntesen, dvs ökad muskel och benmassa!

På det så förbrukar man extra mycket vitaminer, mineraler, spårämnen, de flesta får du från animalier, dock så bör man även öka sina vattenlösliga vitaminer/mineraler dvs man får käka mer grönisar!

Resten är sk kalorier, dvs fett/kolhydrater/alkohol!

"Ska man äta något speciellt innan eller efter träning, när man äter lchf?"

Hela grejen eller iallafall stora delar om LCHF handlar om att fett är en stor andel av ens kalorier, den andra grejen är.. är man omställd till LCHF (4 veckor till ett helt år) så behöver man inte äta något speciellt för träningen, utan är man omställd  så funkar träningen finfint på tom mage.. oså äter man sen bara sina ordinarie måltider.. i den bästa utav världar!

Oså kommer då några frågor, de är främst till för att du skall tänka till själv.. varför tränar du?

För att gå ner i vikt?

Må bättre?

Få en ökad muskelmassa/uthållighet/kondition/snyggare kropp/annat?

Grejen är att olika scenarion går att kombinera, bara man får lite koll på vad som gör vad!

Annars så håller jag med coachen, dvs rent generellt, dvs träning om man vill ha resultat av den fysiska ansträngningen tarvar kaloriöverskott.. annars så handlar det bara om att bryta ner kroppen!

Såvida man inte är inne på att bryta ner ett stort fettöverskott/fettvikt.. det är där LCHF kommer in med sin annorlunda homeostas.. då kan man i värsta fall få balansera på slak lina.. dvs man får även räkna med de kalorier som man går ner i fettvikt till sitt totala kaloribehov!

Det skall för den sakens skull inte överdrivas.. för då sitter du bara där så småningom och mumsar donuts efter träningen eller dricker sockrade gainers, för att orka!