kickilotta

Vegansk LCHF - finns det??

Recommended Posts

14 minuter sedan, Elinor sade:

Men samtliga av dessa foder är en soppa av majs- och spannmålsprotein och till och med socker, dvs inte artegen föda för katter som ska ha kött och fågel. Veterinären svarade typ goddag yxskaft, när jag frågade om det fanns alternativ till spannmålsbaserat veterinärfoder.

Det styrker min misstanke att också veterinärkåren har:

- ekonomiska fördelar av allt som rekommenderas (kanske i form av aktier i producentledet)

- eller att veterinären själv är vegan. Då spelar inte minsta roll vilken föda som är artegen (en uppfattning som bekant även tillämpas på människan).37854396_ScreenHunter_1905Jan_1022_47.jpg.212bfe978ed9f6433e7b5cbb5badea43.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock ska sägas förresten, att med den högkvalitativa kattmaten, behöver man inte ge samma mängder! Så vinst uppnås nog ändå.. och gärna att man börjar när den är killling eller sätter den på svält någon dag.. och börjar slänga in rått kött inkl inälvor.. successivt.

Precis som det rent teoretiskt skulle gå att fasa ut vegankost.. försiktigt men successivt, där veganen förstås själv känner att den inte mäktar med veganism all in. 

Men man kan inte fördöma, det mesta är så individuellt, och viljan (övertygelsen)  kan vara starkare än man tror. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Gemma sade:

1. ... rent teoretiskt skulle gå att fasa ut vegankost.. försiktigt men successivt...

2. ... man kan inte fördöma... viljan (övertygelsen)  kan vara starkare än man tror. 

1. I förhållande till sin storlek anses t.ex. den svenska bondkatten höra till de skickligaste jägarna i kattvärlden. Själv har jag i unga år kunnat studera familjens katt jaga två möss samtidigt och återkomma till sina ungar med två levande möss i sin mun för utbildning av ungarna i jaktteknik.  Knappast något som en tiger eller ett lejon någonsin skulle klara av.

Tveklöst är katten ren köttätare. Undantaget, när de äter gräs, är när de vill kräkas (få bort något skadligt de råkat få i sig). I sig har denna självmedicinering uppkommit genom empiriska erfarenheter (om beteendet inte nedärvts genom kattmamman, har de själva insett att gräs eller andra vegetabilier inte är deras normala föda, eftersom det ger sådan verkan).

2. Ja, att veganen anser dödandet av djur vara förkastligt, känner vi till. När denna drift går så långt som till uppfödning av djur på för dem onaturlig kost, inser man det förkastliga i veganismen överhuvudtaget. Såväl katter som människor är köttätare. Om våra förfäder - jägarna - inte hade insett fördelarna med kött och fett, hade människan antingen aldrig aldrig överlevt som art eller i annat fall aldrig utvecklat den hjärna som gör att vi nu kan kommunicera med varandra på ett Internet som då aldrig hade sett dagen ljus.

"Övertygelsen" du nämner, som jag tolkar som din uppfattning om veganens envishet att t.o.m. tvinga katten att bli vegan (läs=sluta med dumheterna att jaga och döda andra djur till att äta), går emot all sans. Oavsett hur starkt veganen agerar i sådan fall (oavsett etiska bryderier om hur katten borde äta), måste man naturligtvis med ännu större kraft fördöma tankegångarna och presentera enkla, logiska argument.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill minnas att Nina Teicholz pratade om hur även anhängarna av kolesterol-ökar-hjärtsjukdom-teorin märkte att när man ersätter fetter av animalisk ursprung (smör, talg, ister) med vegetabiliska oljor så ökar förekomsten av cancer. De såg det men valde att sopa det under mattan eftersom i deras värld orsakades hjärtsjukdom av kolesterol och därmed basta. Veganer förlitar sig på fetter från växtriket. Man har tjatat i flera decennier att vegetabiliska oljor är så bra för hjärthälsa så jag är inte så förvånad att dem gör det. Tyvärr verkar inte det stämma, cancer ökar och vegetabiliska oljor ser ut att vara en del av problemet.

Det är möjligt att en omnivor som också äter smör, djurfett och kött klarar sig bra även om hen får i sig en del vegetabiliska oljor. Hur går det då för en vegan som bara förlitar sig på vegetabilier och vill äta LCHF? Även om fettprofilen avseende mättat fett är bättre hos kokosoljan hur är det då med vitaminer och mineraler plus annan näring? Djurfett innehåller faktiskt annan näring än bara fettsyror eftersom syftet med den är att ha en extra förråd att ta av då mattillgången tryter. Även om kokosoljan är bättre än en raffinerat fröolja betyder inte att man kan ersätta djurfett med den och tro att de är likvärdiga.

Vuxna ska inte svika unga som faller för veganpropagandan. Vuxna ska inte svika unga flickor som äter vegankost och berättar på FB att deras mens har uteblivit. Det betyder att kroppen stänger av fortplantningsfunktioner för att överleva. Det är mycket dåliga nyheter eftersom fortplantning biologiskt sett är en av dem viktigaste funktionerna för varje djurart inklusive människan. Det finns säkert ett bättre sätt att äta vegankost och ett sämre sätt men i syvende och sist leder vegankost till att man före eller senare får grava näringsbrister och kroniska sjukdomar som följd. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Nils Engström sade:

"Övertygelsen" du nämner, som jag tolkar som din uppfattning om veganens envishet att t.o.m. tvinga katten att bli vegan (läs=sluta med dumheterna att jaga och döda andra djur till att äta), går emot all sans. Oavsett hur starkt veganen agerar i sådan fall (oavsett etiska bryderier om hur katten borde äta), måste man naturligtvis med ännu större kraft fördöma tankegångarna och presentera enkla, logiska argument.

Precis, veganismens själva drive eller motor  säger : naturens mekanism eller den biologiska syntesen är FEL men "vi veganer" , har  sanningens nyckeln och ämnar koda om djurets DNA, näst efter människans eftersom djuret och människan har SAMMA värde oavsett mikro eller makro.

Man kanske anser att biomedicinens grundval, måste tolkas... eller filtreras igenom en teologisk moralism, för at "förstås" på "rätt" sätt.

Sedan kan det också slinka in en del fina ord som "biologism" , bland mer fundamentalt ivrande veganska organ som eventuellt sitter i ledarpositioner och anvisar vegan hur och när den antas ha inträdit den "sant veganska" livsstilen inkluderat kosthållningen för sig och sina djur.

Det är ett kluster veganen behöver införliva, inte enbart omhulda sin aversion för animalier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Gemma sade:

"vi veganer" , har  sanningens nyckeln och ämnar koda om djurets DNA, näst efter människans

Du påpekar den skrämmande verkligheten, som nu tillsammans med klimatalarmisterna driver sin felaktiga agenda in absurdum. Den enda centrala kommentaren är egentligen bara att den totala okunnigheten av ekonomiska och politiska skäl tillåts råda. Frågan är hur länge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Nils Engström sade:

Du påpekar den skrämmande verkligheten, som nu tillsammans med klimatalarmisterna driver sin felaktiga agenda in absurdum. Den enda centrala kommentaren är egentligen bara att den totala okunnigheten av ekonomiska och politiska skäl tillåts råda. Frågan är hur länge?

Exakt! De bakomliggande ekonomiska kalkylerna med tonvis av aktörer, som politiker dessutom förlitar sig på.. tycker jag, tyder på att den högprocessade produkter som ska påminna om människoföda, troligtvis inte kommer att minska, utbudet ökar - men samtidigt ses också ökat gehör för LCHF, t.o.m i USA och det är en glimta hopp och kan iaf på sikt.. föranleda trendbrott..  huruvida det tar 20 år, 50 år eller ett sekel, men finns redan idag en medvetandeökning som kan presenteras via statistik och DietDoktorn Eenfeldt är vän av statistik - och så finns tungviktare i USA som enbart behöver först plöja bland fetmaepidemins (pandemi, förstås...) , skapa och profilera och jobba hårt för spridningen för att på samtliga fronter realisera / implementera , PARADIGMSKIFTET , jag tror det kommer men ev. inte under min livstid , jag är 50 +

Redan finns mycket på YouTube, för dem som "mår dåligt" men typ aldrig varit i beröring av att eg. bry sig om vad man äter.. och detta oavsett den svenska stolligheten att i skolrestauranger införa vegetabiliskt margarin eller skippa köttet och sådant, fast med klimatalarmisterna.. vet man aldrig.. men PÅ SIKT.. kan LCHF, mycket mycket väl.. stå högre i kurs än idag! Jag är ändå försiktigt hoppfull.. och när nuvarande politiker-generation bytts ut , om ett par generationer.

Ska mycket till att få denna veggo-fascistoida trend att trollas om till att vara hållbar, aldrig i livet! Men my point of view.. jag som är någorlunda medveten... jämfört med veganska organisationer med sina anhängare, som i princip ignorerar hederligt utförd forskning... men man vet också att en hel del veganer är mer eller mindre i sina "testfaser" , men LCHF är vare sig trend eller fas.. endast en stor faktor som går att kritiseras är storskalig djurproduktion, till allehande köttprodukter och detta för att livnära högprocessad färdigmat eller helfabrikat eller semiprodukter.. aggressiva marknadsparter, som visst strider hårt, men i framtiden kommer de att få erfara svidande nederlag, folk ska möjligtvis bli något sjukare innan potentater med makt, kommer inse den skakande verkligheten.

Men din fråga är hyperintressant!! Tack för att du drar fram det!  Själva potentialen i nuläget.. och i framtidsprognosen. I det större perspektivet, det du menade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gemma sade:

LCHF... trend eller fas?

Länge har LCHF, av vegan-kören betraktats som bara en i mängden kortlivade dieter med tilläggspåpekandet att den i längden skulle vara ensidig, tråkig och omöjlig att hålla fast vid. Så är det ju inte. Mer lyxmat, fast till lägre kostnad, än under LCHF-tiden hittills, har i varje fall jag aldrig tidigare upplevt.

För de antagonister som yttrar sig om LCHF, förefaller flertalet sakna kunskap till att uttala sig. Vanligt är att de tror LCHF innebära att man bara äter kött medan fleratlet LCHF:are i själva verket äter många former av grönsaker, inte minst som smaktillägg till den animala kosten.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan, Nils Engström sade:

Länge har LCHF, av vegan-kören betraktats som bara en i mängden kortlivade dieter med tilläggspåpekandet att den i längden skulle vara ensidig, tråkig och omöjlig att hålla fast vid. Så är det ju inte. Mer lyxmat, fast till lägre kostnad, än under LCHF-tiden hittills, har i varje fall jag aldrig tidigare upplevt.

För de antagonister som yttrar sig om LCHF, förefaller flertalet sakna kunskap till att uttala sig. Vanligt är att de tror LCHF innebära att man bara äter kött medan fleratlet LCHF:are i själva verket äter många former av grönsaker, inte minst som smaktillägg till den animala kosten.  

Veganrörelsen VILL att den bilden ska dominera.. och kvarstå. Men de vet mycket väl vid minsta påläsning att de behöver köra falsk marknadsföring av allt som inkluderar djurprodukter - och då får man lov att dra fram den miltanta metodiken, både i forskningsvärlden liksom alla klicheer i media och nu t.o.m in i kommuner, vilket jag finner motbjudande.

Att sätta sig på så hög piedestal utifrån att mena sig vara så ultrapacifistisk..   men det är de inte, de har haft och har fortfarande rätt hårda metoder för att vinna gehör. 

Just forskningsfusket ensamt, är ju vedervärdigt rent etiskt sett. Inte bara nonchalant utan brutaliserar marknadsvillkoren ytterligare snäpp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du säger Nils, så finns givetvis mer sansade veganer så veganer är inbördes självklart individer med olika grader av beredskap till militans  - jag menar inte att en vegan därför är en automatisk antagonist - däremot rörelsen som sammansatt organ, behöver inte smickra sig själv i de tongångar som hörs - men är man van att fuska och skarva så blir det väl gärna en systematik i det till slut (förträngning).

T.ex kan veganer fortfarande umgås med icke-veganer, gå på omnivorernas trottoarer, jobba med omnivorer , festa med omnivorer och vilja ha livskvalitet som omnivorer och tillskansa sig allt härligt och utvecklande, som krävt kött och rent späck med inälvor och hela baletten.. för att öht komma någonvart i evolutionen - att sockerträsket och sojaproduktionen sedan dragit ner kapaciteten att kunna styra riktningen i mer balanserat leverne nej då vill man inte längre lyssna.. eller så gör man det men strategiskt, för att om igen, dra fördel av andras (omnivorernas) forskningsresultat. 

Märkligt, fascinerande! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg