Ulle Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 Hej, Jag funderar på det här med saltbrist. Är det något som bara uppstår i början innan kroppen vant sig eller är det så att man bör dricka lite vatten med salt i dagligen? Jag mår bra och tror inte jag har något som tyder på att jag skulle ha saltbrist men jag känner personer som efter att ha ätit lchf strikt har uppvisat saltbrist efter provtagning utan att de känna av det. Jag blir ganska mätt på denna mat så jag använder mig av periodisk fast och kan fast upp till ett dygn. Bör jag tänka på att äta lite salt under mina fastande dygn? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 Jag tror inte att du behöver oroa dig. Men om du dricker mycket vätska kan det vara en bra idé att få i sig lite extra salt. Salt ( i rimliga mängder) är inte farligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 16 minuter sedan, Peter B sade: Jag tror inte att du behöver oroa dig. Men om du dricker mycket vätska kan det vara en bra idé att få i sig lite extra salt. Salt ( i rimliga mängder) är inte farligt. Vätska och salt är viktigt. För mycket salt är svårt att få i sig då man kissar ut överskottet av salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 Jag har hört att 15- 20 msk salt ska vara dödligt. Vet dock inte om det stämmer? 3 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 22 minuter sedan, Peter B sade: Jag har hört att 15- 20 msk salt ska vara dödligt. Vet dock inte om det stämmer? Jag har hört att man kan dö av för mycket vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 5-10 liter i snabb takt ska räcka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 22 minuter sedan, Peter B sade: 5-10 liter i snabb takt ska räcka En vattenpöl på ca 1 liter kan räcka om man har otur och snubblar så man ramlar med huvudet på en sten och svimmar med näsan i vattenpölen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 12 timmar sedan, jala sade: En vattenpöl på ca 1 liter kan räcka om man har otur och snubblar så man ramlar med huvudet på en sten och svimmar med näsan i vattenpölen. mmm vatten är livsfarligt! Äter man t.ex grapefrukt på daglig basis, ska man öka vattenintaget. Sägs det. Inget jag märkt av hittills... Dock märkte jag att mitt vattenintag tog sin patologiska proportioner när jag så fort jag kommit hem från jobbet, slet av mig ytterkläderna i rak riktning mot mitt kylskåp där jag bunkrat upp med glasflaskor och dunkar med iskallt vatten, och halsade 5-6 l vatten DAGLIGEN, senare under kvällningen ytterligare ett par liter och om jag skulle lägga mig vid midnatt, stod vid kylskåpet som en kamel som ökenvandrat 15 mil och ville gärna halsa iaf en liten liten liter till (helst hela litern) , alltså sminuten innan sovdags.. men kände mig duktig av att "dricka bara några droppar..." dvs ca 4-5 dl i ett snabbt svep.. sjuka mängder och fattade att nååågot är ordentligt fel här efter ca 1/års beteende av det här slaget... men detta pågick i nästan 2 års tid. Jag dog inte åh nej, men fick diagnosen diabetes typ 2, förra månaden, först.. och den fick jag serverad av akutläkaren 1 timmen innan jag rullades in för akut blindtarmsoperation . För att jag förträngt och fördrivit in i absurdum, läkaren gav domen lugnt och metodiskt men den blicken hon hade, den var dödande.. etsat sig fast ännu och för alltid ; hennes ögon var som två nyslipade knivar rakt in i hjärtat. Hon kunde lika gärna ha skrikit ut med en megafon men använde ögonen istället ; du kommer att dö om du inte åtgärdar detta! Och att gå till doktorn, nej det hade man aldrig tid till... det är ju så sunt med vatten, jag försvarade mig bara med att jag ju jobbar mycket och andra taskiga låtse-förklaringar. Varför dricker jag inte som en ökenvandrande kamel längre? Ja men guuud vad är en liten extra klunk vatten är det så farligt .. bara ett par dl till, och lite till.. en skvätt bara.. Vattnet var inte dödande det vet jag så väl, men.. samtidigt jo. Skulle jag följa min törst, skulle jag fått i mig ett par liter till och varit uppe i över tio liter/dygn. Usch! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 18 timmar sedan, jala sade: En vattenpöl på ca 1 liter kan räcka om man har otur och snubblar så man ramlar med huvudet på en sten och svimmar med näsan i vattenpölen. Är pölen dessutom frusen och man liksom herr Atkins är känd för en livsfarlig lowcarb-diet så kan man bli anklagad för att dö av att ha ätit sin livsfarliga diet istället för att ha slagit i huvudet..! Om man vill veta mer om njurarnas reglering av salt kan man söka på steroidhormonet aldosteron och jag kan varmt rekommendera Dr John Cambell som på sin youtube-kanal har väldigt intressanta och pedagogiska föreläsningar om renin-angiotensin-aldosteron-systemet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 42 minuter sedan, MariaF sade: Är pölen dessutom frusen och man liksom herr Atkins är känd för en livsfarlig lowcarb-diet så kan man bli anklagad för att dö av att ha ätit sin livsfarliga diet istället för att ha slagit i huvudet..! Så det är fruset vatten som är farligt, jag trodde det var när isen började tina som det var farligt, aha det är herr Atkins som är farlig, kanske han har aktier i livsfarliga verket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 On 2019-10-18 at 19:35, jala sade: Jag har hört att man kan dö av för mycket vatten. Vatten är ett dödligt gift.. utanför Visby stift! Lite citerande Falstaff fakir.. alla som inte har någon aning om vem denna "kulturperson" är kan sluta läsa här! Såå man kan dö av att inmundiga för mycket vatten.. Falstaf fakir menade att man kunde drunkna.! Såå då går vi vidare och nämner "eldaresjukan".. men WTF hur krongligt skall allt bli,, skilja olika ordstäv från olika kulturpersoner från fysiska problem? Eventuellt kan det handla om föräldrar/skolgång/lärare/to much sociala media/annat fucking irrelevant! Såå.. utifall man inte befinner sig låångt utanför Visby stift, dvs långt ute på Östersjön.. utan båt.. så visar det sig snarare som så vatten är den viktigaste delen av vårt intag! Dvs består till stora delar utav vatten.. vi tarvar cirka 2 liter om dagen, den mesta delen får vi från mat vi äter, dvs den består oxå utav vatten! Kruxet handlar snarare om få i oss resten av de essentiella näringsämnena samt kalorierna från bra livsmedel!, samt salt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Har jag missuppfattat den här tråden? Eller menar en del av er att det skulle vara ofarligt att dricka hur mycket vatten som helst? https://www.expressen.se/nyheter/flicka-dog---drack-for-mycket-vatten/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 42 minuter sedan, Trollmormor sade: Har jag missuppfattat den här tråden? Eller menar en del av er att det skulle vara ofarligt att dricka hur mycket vatten som helst? https://www.expressen.se/nyheter/flicka-dog---drack-for-mycket-vatten/ Näe antagligen ingen missuppfattning, fast Falstaf Fakir har rätt.. fast på ett annat sätt! Eldaresjukan kallas det då.. eller skall vi säga förr i tiden? Det finns tillomed en TV tävling då någon dog när de tävlade i att dricka vatten.. mest troligt i USA, där det mesta suspekta utspelar sig på TV? Dvs faran med vatten, förutom att drunkna är att man får problem med främst saltbalansen.. olika salter! Och som alla vet i det här forumet, så är salt essentiellt.. ja även natriumklorid, förutom magnesiumsalter, kaliumsalter.. annat, de kallas då för elektrolyter för det mesta. Eldaresjukan är en gammal beteckning.. numera finns det knappast några "eldare" utan sjukan är då vanligare bland långdistanslöpare, dvs de dricker en massa vatten vid långa lopp, vid hög temperatur, de späder då ut sina elektrolyter (salter) och så kolappsar de! Alla seiösa långdistansorganisatörer har beredskap för detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 16 minuter sedan, Trollmormor sade: menar en del av er att det skulle vara ofarligt att dricka hur mycket vatten som helst? Flertalet av LCHF-entusiasterna är (bör vara) väl medvetna om betydelsen av lagom drickande och vikten av att hålla saltbalansen på rätt nivå. Läkare i vänkretsen påpekar att speciellt unga flickor fortfarande har en farlig vana att gå omkring med vattenflaskor, som de dricker ur med jämna mellanrum. Sannolikt har de fått för sig att det skulle vara bra att dricka vatten även utan att törsten krävde detta. De har läst diverse i sajter, som utan vetenskaplig grund påbjuder vatten i tid och otid, liknande talet om att tio timmars sovande skulle utgöra någon slags skönhetssömn, vilket även det är fel. Grundskälet till att inget behov av extra tillskott av salt eller vätska finns för den som tillämpar standardkost är att tre gånger mer vatten binds i kroppen per viktenhet kolhydrater i maten än vid animalisk föda. Denna skillnad i vätskemängd (i slutändan egentligen inget extra behov) som kroppen kräver utifrån vid LCHF, kompenseras oftast normalt genom kroppens indikation genom törsten. Det ökade drickandet innebär dock en utspädning av saltet i mage och tarmar som behöver kompenseras. Det är därför som en av centralgestalterna för lågkolhydratkosten, Stephen Phinney, brukar påpeka att han alltid har med sig små plastinvirade "konfektbitar" med salt under sina resor. På så sätt håller han sin saltkoncentration (elektrolyterna) på optimal nivå, även om han råkar inta sin mat på en restaurang. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts