Jump to content

Konditionsträning i ketos

Karro K

Recommended Posts

Jag upplever stora svårigheter med min löpträning. Kan springa ca 10 min sen börjar det sticka i mina armar typ som kolsyra. Benen lägger av och jag måste stanna. Det är inget fel på flåset utan känslan är att musklerna lägger av. Är i djup ketos sedan några veckor och mår i övrig bra. Styrketräning funkar fint men jag vill ju kunna springa också. Adaptionsfas? övergående? 

• Like 2

3 timmar sedan, The Biochemist sade:

Enligt Stephen Phinney’s studie från 80-talet på elit cyklister tar det 4 veckors ketos innan prestandan är tillbaka på samma nivåer. Dock med skillnaden att kroppen i ketos bränner mer än dubbelt då mycket fett under träningen. Ett par studier har upprepat detta sedan dess. 

Hur mäter du ketos? Det du beskriver låter som glukosbrist i en situation då kroppen inte har tillgång till ketoner och kroppen istället behöver omvandla protein till glukos.  Kan även vara elektrolyterna, vanligast är salt (Na) brist vid LCHF. 

mer fett och salt? Ligger på 80% fett men har varit lite dålig med matmängd. Jag mäter i blodet med ketonstickor. 

• Like 1

10 timmar sedan, Vittvrak sade:

Jag vet nån som skrev så här för bara några dagar sedan:

"Enligt Martina ska man ju ge det 18 månader innan man utvärderar men hon skriver även att det tar 3-6 månader för musklerna att adaptera"

Tålamod.

Styrketräning är skitbra, kul att det går bra.

jo jag vet men det va de här ”stickningarna” som jag aldrig upplevt innan. Är nyfiken på vad det är. Det känns exakt som när jag käkade PWO-pulver för ett par år sedan. 

15 timmar sedan, Karro K sade:

Jag upplever stora svårigheter med min löpträning. Kan springa ca 10 min sen börjar det sticka i mina armar typ som kolsyra. Benen lägger av och jag måste stanna. Det är inget fel på flåset utan känslan är att musklerna lägger av. Är i djup ketos sedan några veckor och mår i övrig bra. Styrketräning funkar fint men jag vill ju kunna springa också. Adaptionsfas? övergående? 

Jag har egentligen ingen anung, vilket sällan hindrar mig från att skriva hur som helst.

Såå, bara för att bidra till förvirringen, så vill jag nämna Laktatmetabolismen.. dvs vem som helst kan anstränga sig hur mycket som helst under en kort stund, dvs köra anaerob ansträngning.. dvs anstränga sig fysiskt över sin syreupptagningsförmåga!

Vill man anstränga sig lite längre perioder så är det som regel Laktatmetabolismen som sätter gränsen.. förutom syreupptagningsförmågan.. egentligen handlar det om syreupptagningsförmågan iomed att fett alltid kräver syre!

Dvs en annan benämning vilket jag då tror att det är det du drabbas utav brukar benämnas för "mjölksyra" i dina muskler?

Och hur åtgärdar man då det?

Finns flera koncept.. träningsmässigt så kallas det för Maffeton.. lågintensiv träning under långa perioder, kostmässigt så heter det LCHF.

Iallafall överskrider man sin syreupptagningsförmåga så går man över i anaerob ansträngning.. dvs man bränner glukos under syreunderskott.

Då bryts glukos bara ner delvis och laktat (mjölksyra) ansamlas i musklerna, det i sig kan leda till olika förnimmelser!

Och hur gör då Maratonlöpare/Ultra Maratonlöpare.. mest troligt så har de via flera års träning uppövat sin syreupptagningsförmåga/sin syredistrubition till musklerna samt bildat fler mitokondrier för ändamålet.

Eventuellt så har de oxå aktiverat sin glukoneogenes som är den som skall omvandla Laktat till nytt glukos, detta det sista är nog lite av ett halmstrå?

• Like 2

3 timmar sedan, Karro K sade:

jo jag vet men det va de här ”stickningarna” som jag aldrig upplevt innan. Är nyfiken på vad det är. Det känns exakt som när jag käkade PWO-pulver för ett par år sedan. 

Lågt blodsocker kanske.

PWO-pulver, låter som nån räkna kalorier grej, lågt blodsocker.

(Bara gissar förstås)

15 minuter sedan, Vittvrak sade:

Lågt blodsocker kanske.

PWO-pulver, låter som nån räkna kalorier grej, lågt blodsocker.

(Bara gissar förstås)

Pwo är preworkout som ger en jäkla kick innan träning. Innehåller massa kemiskt skit men man får bra tryck i musklerna. Dessa stickningar jag fick nu gav dock motsatt effekt 😂

1 timme sedan, Zepp sade:

Jag har egentligen ingen anung, vilket sällan hindrar mig från att skriva hur som helst.

Såå, bara för att bidra till förvirringen, så vill jag nämna Laktatmetabolismen.. dvs vem som helst kan anstränga sig hur mycket som helst under en kort stund, dvs köra anaerob ansträngning.. dvs anstränga sig fysiskt över sin syreupptagningsförmåga!

Vill man anstränga sig lite längre perioder så är det som regel Laktatmetabolismen som sätter gränsen.. förutom syreupptagningsförmågan.. egentligen handlar det om syreupptagningsförmågan iomed att fett alltid kräver syre!

Dvs en annan benämning vilket jag då tror att det är det du drabbas utav brukar benämnas för "mjölksyra" i dina muskler?

Och hur åtgärdar man då det?

Finns flera koncept.. träningsmässigt så kallas det för Maffeton.. lågintensiv träning under långa perioder, kostmässigt så heter det LCHF.

Iallafall överskrider man sin syreupptagningsförmåga så går man över i anaerob ansträngning.. dvs man bränner glukos under syreunderskott.

Då bryts glukos bara ner delvis och laktat (mjölksyra) ansamlas i musklerna, det i sig kan leda till olika förnimmelser!

Och hur gör då Maratonlöpare/Ultra Maratonlöpare.. mest troligt så har de via flera års träning uppövat sin syreupptagningsförmåga/sin syredistrubition till musklerna samt bildat fler mitokondrier för ändamålet.

Eventuellt så har de oxå aktiverat sin glukoneogenes som är den som skall omvandla Laktat till nytt glukos, detta det sista är nog lite av ett halmstrå?

visste väl att jag skulle få teorier från dig 😀 Om det är mjölksyra känns det väldigt konstigt att det yttrar sig på detta viset då jag aldrig känt så förut. Dessutom att det blev så i armarna när jag sprang tycker jag också är skumt. Läskigt också för den delen. Som att armarna somnat när man sovit på dom och blodet börjar komma tillbaka. Köttar på med magnesium, omega 3, salt för det skadar ju inte iallafall. Får se om det hjälper. 

• Like 1

Det är tyvärr också min erfarenhet av ketos att löpträningen går asdåligt. Inga stickningar dock men tunga ben  (antagligen mjölksyra 😉 ).  Springer 6.30 per km med samma ansträngning som när jag  håller 5.45 per km (ej i ketos). Jag gillar inte riktigt att äta så strikt att jag ständigt  ligger i ketos. Men jag håller på med ett experiment och har tänkt att hålla mig i ketos fram till jul ungefär, vi får se om det vänder. :)

• Like 3

1 minut sedan, Peter B sade:

Det är tyvärr också min erfarenhet av ketos att löpträningen går asdåligt. Inga stickningar dock men tunga ben  (antagligen mjölksyra 😉 ).  Springer 6.30 per km med samma ansträngning som när jag  håller 5.45 per km (ej i ketos). Jag gillar inte riktigt att äta så strikt att jag ständigt  ligger i ketos. Men jag håller på med ett experiment och har tänkt att hålla mig i ketos fram till jul ungefär, vi får se om det vänder. :)

ja jag läste att du jobbar hårt för lägre BS och högre ketoner 👍 Jag  tänker att vi väl får ha tålamod helt enkelt i minst 3 månader 😬

• Like 2

Mina erfarenheter...
Det tar tid att vänja kroppen att plocka sin energi från ketoner istället för glukos. För mig tog det nog nästan 3 månader innan jag tyckte att jag var i samma nivå med löpträningen som när jag inte var i ketos. Träningen kändes här seg och "oexplosiv". Samtidigt så märkte jag att jag var ungefär "lika trött" hela tiden, oavsett hur långt passet var. Dvs jag märkte att uthålligheten blev otrolig. Så frågan är vad ditt mål med löpningen är; snabbhet eller uthållighet (inser att de flesta vill ha båda, men vad är just nu det primära)?
Som andra sagt ovan så gäller det att hänga i och härda ut. Det kommer (troligtvis) vända när kroppen lärt sig och utvecklat sin förmåga att använda ketoner som bränsle under löpträning.

Jag tycker man kan stödja den här processen genom att tillföra salt innan löppasset, t.ex vatten med salt, något jag numera alltid gör. Även ett mindre proteintillskott kan också hjälpa till, speciellt om blodsockernivån är lite lägre än normalt innan träning. Det är vad jag testat mig fram till under de 10 år som jag ägnat mig åt löpning och strikt LCHF. Men jag har inga länkar till högkvalitativa studier eller föreläsningar att just tillskott av salt och protein innan träning "hjälper till", utan mer baserat på personliga erfarenheter. Det kan kanske lika gärna vara något psykosomatiskt; något som min hjärna lurar mig att tro att det hjälper. 🙂 Men räkna inte med några dramatiska skillnader, utan det handlar mer om att hjälpa kroppen att utnyttja ketoner som bränsle.

• Like 4

On 2019-10-20 at 16:13, Karro K sade:

visste väl att jag skulle få teorier från dig 😀 Om det är mjölksyra känns det väldigt konstigt att det yttrar sig på detta viset då jag aldrig känt så förut. Dessutom att det blev så i armarna när jag sprang tycker jag också är skumt. Läskigt också för den delen. Som att armarna somnat när man sovit på dom och blodet börjar komma tillbaka. Köttar på med magnesium, omega 3, salt för det skadar ju inte iallafall. Får se om det hjälper. 

Aså, jag kan nog inte släppa Laktatspåret så lätt.. hur många kilon lägger du på skivstången, vid styrketräning?

Jag lade ner det rätt snabbt ioförsig,, insåg att 20 x 3 reps till utmattning inte direkt gjorde mig starkare, snyggare, yngre, rikare, utan främst uthålligare!

Stumma benmuskler stämmer, stickningarna i armarna kan vara samma, men inte helt säkert!

Iallafall så får du samma råd som jag ger till Peter, två timmars löpträning varje dag, 7 dar i veckan, samt minst fyra timmar styrketräning iallafall   varannan dag!

Ge det några av dina bästa år!

Näe det vara Paolo Robertos råd

Iallafall.. stickningar i armarna om man använder dessa vid löpning.. kan lixom inte handla om annat som du beskriver, syretillförseln.. har du testat stavgång i högt tempo?

• Like 1

• Annika Rane changed the title to Konditionsträning i ketos
16 timmar sedan, Zepp sade:

Aså, jag kan nog inte släppa Laktatspåret så lätt.. hur många kilon lägger du på skivstången, vid styrketräning?

Jag lade ner det rätt snabbt ioförsig,, insåg att 20 x 3 reps till utmattning inte direkt gjorde mig starkare, snyggare, yngre, rikare, utan främst uthålligare!

Stumma benmuskler stämmer, stickningarna i armarna kan vara samma, men inte helt säkert!

Iallafall så får du samma råd som jag ger till Peter, två timmars löpträning varje dag, 7 dar i veckan, samt minst fyra timmar styrketräning iallafall   varannan dag!

Ge det några av dina bästa år!

Näe det vara Paolo Robertos råd

Iallafall.. stickningar i armarna om man använder dessa vid löpning.. kan lixom inte handla om annat som du beskriver, syretillförseln.. har du testat stavgång i högt tempo?

jag kör på tungt på gymmet. haha! hoppar nog den träningen 😂

Ja det har garanterat med syretillförseln att göra  men frågan är om det kommer gå över 🙃 utifrån ovan erfarenheter så ska det ju göra det 👍

3 timmar sedan, Karro K sade:

jag kör på tungt på gymmet. haha! hoppar nog den träningen 😂

Ja det har garanterat med syretillförseln att göra  men frågan är om det kommer gå över 🙃 utifrån ovan erfarenheter så ska det ju göra det 👍

Inte så säker på att du behöver slopa tung styrketräning.. den har sina syften, främst styrka och/eller muskeltillväxt!

Styrka och cardio lär vara bästa kombon.. problemajset är att cardio tar tid!

Iallafall.. det lilla jag lärt mig/läst, är att få reps på max vikt stimulerar muskelfibrer som kan jobba anaerobt/ger ökad stimulans för muskeltillväxt.. under tiden bör man inmundiga max kolisar, medans lågintensiv träning gynnar muskelfibrer som är mer uthålliga och använder fett och syre!

"men frågan är om det kommer gå över"

Det kommer att gå över om du fortsätter att springa.. problemet för de flesta är tiden!

Dvs spring på löparbandet iallaffall 30 minuter som uppvärmning, på det så tar du två timmar styrketräning, för att avsluta med ytterligare 30 minuter på löpbandet.. lixom lite för att varva ner.. innan du sitter i bastun i cirka 20 minuter/dusch och klä om.. där har du cirka 4 timmar på gymmet.. vem f*n har tid med detta.. ens varannan dag?

Summa summarum, olika typer av träning gör olika saker, olika typer av kostmodell påverkar homeostasen på lite olika sätt!

Dvs det är på inget sätt kört, man skall bara lära sig lite mer om vad som gör vad, iallafall cardio och uthållighet, där är det laktatmetabolismen som sätter övre gränsen .. när man väl börjar träna uthållighet/kondition!

Lite wordropping på detta.. Maffeträning utan att överskrida syreupptagningsförmågan, gynnar uthålliga fibrer, man kan förlora explositet, muskelmassa, LCHF typ diet med rätt så mycket fett och lite förhöjda proteinnivåer, kan leda till ökad VO2 max, fettförlust/viktminskning!

Dvs det är skillnad mellan en bodybuilder och en maratonlöpare.. för övrigt med en vanlig kontorsslav oxå, man får välja träningsform, för sin ålder/kön/mål och sociala situation.. vilken tid man har att lägga på de olika!