Marie Jensen Posted October 21, 2019 Share Posted October 21, 2019 hejsan på er alla, någon som kan dela med sig av en olivolja som passar utmärkt till egen majonnäs? försöker att hitta bland alla varianter, men de jag testar har inte alls gett en god majonnäs utan en tråkig bismak som inte ens smakar olivolja!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 21, 2019 Share Posted October 21, 2019 Det är det som är dilemmat med olivolja till majonnäs. Vill man ha Virgin, kallpressad så blir det olivsmaken. Det finns en extra mild olivolja(Zeta?) som ej är kallpressad d.v.s raffinerad(ej ekologisk). Den är okej i smaken men kanske inte lika hälsosam. Det är i alla fall olivolja om man vill ha det. En olivolja som jag tycker är mild som är kallpressad och ekologisk är Urtekram. Finns på Bodystores hemsida. Har inte testat att göra majonnäs av den. https://www.bodystore.com/extra-jungfruolivolja-eko-1-l 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 21, 2019 Share Posted October 21, 2019 Jag tycker att den spanska ekologiska hos både coop (änglamark) och ica (icas egna) är mildare än grekisk och italiensk. Har du provat med MCT olja. Det kanske blir rally i magen för den ovana. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Jensen Posted October 21, 2019 Author Share Posted October 21, 2019 vad är MCT olja? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 21, 2019 Share Posted October 21, 2019 2 timmar sedan, Marie Jensen sade: vad är MCT olja? Middle Chain Triglycerides. MCT finns främst i kokosolja och palmkärnolja. https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=mct+olja&ie=UTF-8&oe=UTF-8 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 21, 2019 Share Posted October 21, 2019 3 timmar sedan, Erik 2 sade: Har du provat med MCT olja. Det kanske blir rally i magen för den ovana. Hrm, vore intressant att höra om någon testat med gott resultat? Jag får magknip och blir lös i magen av två teskedar MCT... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 22, 2019 Share Posted October 22, 2019 16 timmar sedan, Tureborgaren sade: Hrm, vore intressant att höra om någon testat med gott resultat? Jag får magknip och blir lös i magen av två teskedar MCT... Jag har testat det. Smaken är helt neutral på MCT så det blir gott. Sedan är det frågan om vad magen tål...? Hur stor mängd majonnäs äter man? Inga problem med magen men däremot så svettades jag så enormt mycket efter intag av mer än ca ½ dl. För en klimakteriesnärta som jag så står inte ökade svettningar högst på önskelistan när man ska vara bland folk. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 22, 2019 Share Posted October 22, 2019 On 10/21/2019 at 3:30 PM, Marie Jensen said: vad är MCT olja? https://www.apotea.se/cocosa-mct-olja-500-ml 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Sternberg Taubert Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Jag har givit upp det där med olivolja i majonnäsen. Har läst att somliga använder smält smör vilket låter gott tycker jag, men det har jag inte testat ännu. Här hemma blir det rapsolja. Äter inte majonnäs så ofta så det får duga. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linda Wahlfors Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Det blir jättebra om man blandar smaklös kokosolja (smält) med olivolja; 2 delar kokosolja och 1 del olivolja. Lyckas varje gång! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 21 timmar sedan, Erik 2 sade: https://www.apotea.se/cocosa-mct-olja-500-ml Följer man länken så står det att MCT-olja inte lämpar sig för stekning, någon som vet varför? 3 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Troligen för att rykpunkten är på bara 160 grader. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 1 timme sedan, Peter B sade: Följer man länken så står det att MCT-olja inte lämpar sig för stekning, någon som vet varför? Ingen anung.. men av erfarenhet så antar jag att de handlar om begreppsförvirring? Dvs MCT-oljor är ju mättade fetter, främst Laurinsyra och Kaprylsyra, sådana skall man enligt vissa experter undvika och ersätta med.. inget fett alls eller i värsta fall kemiskt framställda Omega-6 fetter? Dvs jag har fucking ingen anung.. iallafall för alla de som skyr mättade fetter som pesten/vill offra sig för att rädda klimatet/rädda jorden.. så finns det iallafall MCT att köpa samt Kaprylsyra i kapslar mot Candida i magen och tarmen. Nu så har jag bara burkar med cocosfett från olika leverantörer, de består cirka till iallafall 95 % av MCT. Hur som helst, de kallpressade smakar mer kokos, de är godare, de kostar skjortan. Oså har jag alldrig fått för mig att köpa MCT-olja.. ser det mer som att gå över ån. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 32 minuter sedan, Zepp sade: Ingen anung.. men av erfarenhet så antar jag att de handlar om begreppsförvirring? Dvs MCT-oljor är ju mättade fetter, främst Laurinsyra och Kaprylsyra, sådana skall man enligt vissa experter undvika och ersätta med.. inget fett alls eller i värsta fall kemiskt framställda Omega-6 fetter? Dvs jag har fucking ingen anung.. iallafall för alla de som skyr mättade fetter som pesten/vill offra sig för att rädda klimatet/rädda jorden.. så finns det iallafall MCT att köpa samt Kaprylsyra i kapslar mot Candida i magen och tarmen. Nu så har jag bara burkar med cocosfett från olika leverantörer, de består cirka till iallafall 95 % av MCT. Hur som helst, de kallpressade smakar mer kokos, de är godare, de kostar skjortan. Oså har jag alldrig fått för mig att köpa MCT-olja.. ser det mer som att gå över ån. Kokosolja vad jag lärt mig innehåller ca 55 % MCT En bra MCT olja 100% och endast kapryl och kaprinsyra. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 22 timmar sedan, Cederulla sade: Kokosolja vad jag lärt mig innehåller ca 55 % MCT En bra MCT olja 100% och endast kapryl och kaprinsyra. Är du säker? Med tanke på Cocosoljans främsta MCT är Laurinsyra som är minst 50% av innehållet. "Kokosoljan är en medellång fettsyra (MCFA) som består av 92% mättade fettsyror. Här ingår bl a. Kaprylsyra (8:0) 8%, kaprinsyra (10:0) 6%, laurinsyra (12:0) 50%, myristinsyra (14:0) 17%, palmetinsyra (16:0) 7%. Kokosoljan innehåller även fleromättat fett i form av linolensyra (18:3) 2 %. " http://www.kostdemokrati.se/midi/2012/07/16/kokosolja-har-helt-otroliga-naringsvarden-och-farmakologiska-mojligheter/ Iallafall om du har rätt, så skulle jag undvika MCT-olja och gå direkt på kallpressad Cocosolja! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 https://www.halsasomlivsstil.com/mct-olja/amp/ Kolla på bilden i denna länk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted November 26, 2019 Share Posted November 26, 2019 On 2019-10-24 at 21:58, Cederulla sade: https://www.halsasomlivsstil.com/mct-olja/amp/ Kolla på bilden i denna länk. Hej - orienterat mig litegrand ang. dessa MCT oljor och nu också beställt hem en mct olja som ska vara ren MCT C8 , dvs. innehållandes endast Kaprylsyra och fått uppfattningen att sådan olja enligt den info jag sett på olika sidor är a/ genomgående neutral och transparrent till färgen b/ ganska rinnig i jämförelse med t.ex andra oljor t.ex olivolja c/ ej lämpar sig för stekning el. alltför hög temp. Men den firman jag beställde från har en liten reklamsnutt om oljan jag beställde (som jag såg efter att ha skickat beställningen) , och där ser oljan gröngul ut, samt att de skriver att den är utmärkt för höga temperaturer och föreslår att användas till stekning. Blir lite förvirrad : vet du eller annan om det är så generellt ? Att en äkta MCT C8 olja dvs. kokosolja endast och 100% Kaprylsyra, ska gå att stekas med och kan komma i gröngul färg?? Eller som jag trott att den ska vara färglös och helst inte användas vid hög temp. Vid alla andra presentationer har C8 oljan (från enbart kokos) varit alltigenom färglös / transparent , varför är inte denna oljan från Healthwell genomskinlig kan tänkas? (från Svensk Häslokost.se) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Uppdatering överflödig vetskap men ändå : det visade sig att företaget i deras reklamsnutt hällt annan olja som var gulgrön till färgen , och enl. deras besvaring var det vanlig mct-olja som då användes, som ju innehåller mer än enbart c8 bindningen. Så saken är löst! Nu sörplar man sina heliga droppar kristallkaffe mct c8 så det står härliga till rakt ner i koppen - må det göra skillnad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts