Jump to content

Dagbok eller liknande

Tomatkött

Recommended Posts

Har alltid försökt vara perfekt, men aldrig lyckats givetvis. Tänkt att om man siktar långt så kommer man iaf halvvägs.
Ätit LCHF i minst 10 år, tränat nästan 7 dagar i veckan och haft mängder med riktlinjer som jag följt. 
Vet precis vad som krävs för att hamna i ketos, och lyckas om jag försöker.
Kan leva på princip bara fett.

Men sista tiden så känns det som att kroppen ger upp. Givetvis inget som hade löst sig av socker - men sockersuget vill ju tro det.
Är så fasligt trött, men kan ändå inte somna. Är så stressad, men får inget gjort. Har haft ett sår i ca 1,5 månad som knappt läker. Hela kroppen värker.

Sen när jag ser bilder på vad andra äter, då inser jag att jag äter säkert dubbelt så mycket av både smör och kött som en vuxen man. Själv är jag en relativt ung kvinna (känner mig döende-gammal).
ÄNDÅ är jag så hungrig så jag storknar.

Är det okej att vara svag? För det är jag! Är så sugen på skräpmat och vill helst bara blunda på soffan. 

• Like 2
  • Sad 2

Problemet med riktlinjer är att vi ofta tolkar de som "vägen att gå", dvs det är sällan metoden det är fel på utan oss själva. Vet inte om det gäller för dig men ofta är det så. När vi inte får det att funka så byter vi metod/inrikting och kör på där ett tag.
Eftersom du har den trötthet du beskriver och att du inte somnar trots att du är trött och har sår isom nte läker, låter det som att kroppen stänger ner, dvs du rör dig mot utmattningen, "väggen". Sök hjälp! ❤️

• Like 4

10 timmar sedan, Tomatkött sade:

Har alltid försökt vara perfekt, men aldrig lyckats givetvis. Tänkt att om man siktar långt så kommer man iaf halvvägs.
Ätit LCHF i minst 10 år, tränat nästan 7 dagar i veckan och haft mängder med riktlinjer som jag följt. 
Vet precis vad som krävs för att hamna i ketos, och lyckas om jag försöker.
Kan leva på princip bara fett.

Men sista tiden så känns det som att kroppen ger upp. Givetvis inget som hade löst sig av socker - men sockersuget vill ju tro det.
Är så fasligt trött, men kan ändå inte somna. Är så stressad, men får inget gjort. Har haft ett sår i ca 1,5 månad som knappt läker. Hela kroppen värker.

Sen när jag ser bilder på vad andra äter, då inser jag att jag äter säkert dubbelt så mycket av både smör och kött som en vuxen man. Själv är jag en relativt ung kvinna (känner mig döende-gammal).
ÄNDÅ är jag så hungrig så jag storknar.

Är det okej att vara svag? För det är jag! Är så sugen på skräpmat och vill helst bara blunda på soffan. 

Först o främst skall du uppsöka din vårdcentral, hela grejen känns ju lixom varken bekväm eller frisk.

En j*vla sak att veta vad som krävs för att hamna i ketos.. en helt annan sak är att sortera ut resten av livet!

WTF.. träna 7 dar i veckan, har du inget liv, det tangerar Ortorexii!

Du är en ung kvinna, (hur ung?), iallafall nästa normala steg vore, partner/egen bostad/barn/Vovve/katt/blomkrukor.. då hinner du inte träna 7 dar i veckan!

Vi är alla svaga.. vi ramlar av vagnen vid första bästa tillfälle, då är det bara att kliva upp igen, borst av sig och gå vidare.

Såå nu har jag lite frågor, hur gammal är du, hur mycket väger du, hur lång är du, är du gammal nog för stadig partner/egen bostad/egen försörjning/barn/katt/hund/egna blomkrukor/trädgård!

Dvs det är skillnad på vem man är!

• Like 2

Det är absolut okej att vara svag! Vet inte heller hur hälsosamt det är att sträva mot perfektion, om det ens går att uppnå. Skulle du kunna ge några exempel på vad du har ansett/anser vara perfektion och vad det innebär att komma halvvägs? Träna alla dagar i veckan låter lite väl mycket. Kan du ge exempel på hur du tränar? Är det styrketräning, cykling, löpning, promenader, dans etc? Och hur ofta av respektive träningsform? Kan du tänka dig att skriva ut några fler riktlinjer du haft? Måste du vara i ketos hela tiden eller är det bara något som du tycker är värt att sträva efter? Tycker definitivt du ska uppsöka läkare omgående om du nu har problem med trötthet, insomning, stress, värk, såret, känner dig döende. Kanske ska du ta en paus från att titta på bilder av vad andra äter? För vad du äter, så att du kan få må bra, är väl ändå det viktigaste? Med allra största sannolikhet behöver du ÅTERHÄMTNING. SNÄLLA, GÅ INTE IN I VÄGGEN!

Är också själv en ung kvinna (20 år), så vill du skriva/svara på frågor får du absolut skicka PM om du inte vill skriva här i tråden.

On 2019-10-23 at 08:56, Tomatkött sade:

Stod och sneglade på en tårta förra veckan. Hade kunnat äta upp en halv tårta gratis, som skulle slängas. Stod emot!

Har det som argument för att inte äta skräp idag eller imorgon - för då kunde jag ju lika gärna ha ätit den där tårtan ;)

Jättestarkt av dig att stå emot!

• Like 1