Jump to content

Ont i magen

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har genom en god vän som gjort en fantastisk LCHF-resa blivit inspirerad att pröva själv. För min del är det hälsoförmånerna och inte så mycket viktnedgången som är intressantast. Efter ca två månader är ändå det mest påtagliga viktminskningen, men jag hoppas det jämnar ut sig. Min övergång första veckorna var riktigt tuff och jag är nog en av dom människor som det tar lite längre tid för att ställa om. Jag tycker inte det är svårt att hålla LCHF när det kommer till kosten, men det finns en sak som är riktigt jobbig och det är magsmärtor som jag får efter frukost. Först misstänkte jag laktos då jag åt mycket grekisk yoghurt och testade laktosfritt, men fick ont i magen ändå. Tog även bort kokos som tydligen kan vara lurigt för magen. Bytte ut smöret mot olja när jag gjorde äggröra, men fortfarande ont i magen. Igår testade jag ägg och sill med en kopp te. Ont i magen... Min vän tyckte jag skulle testa att skippa frukost, så idag drack jag bara en kopp te. Ingen magknip, men en svidande känsla i magen. Kanske bara ovan att vara tom 😃 Jag har också tagit en kur probiotika då tydligen magen kan komma i obalans när man börjar äta mer mejeriprodukter. När jag ätit lunch så går obehaget i magen över och jag mår fint ända fram till frukost nästkommande dag. Jag tar även ett glas vatten med salt då och då och dricker i alla fall varannan dag en kopp buljong.

Uppenbarligen har min mage blivit känslig av LCHF. Någon som har en aning om vad detta kan vara och hur jag kan komma tillrätta med det? Tacksam för tips! Jag gillar mejeriprodukter, så skulle glädja mig mycket om det inte är laktos eller mjölkprotein som är problemet. 

Fortsätter utforska LCHF och hoppas komma till rätta med magontet.

Ha de´ fett 😃

• Like 2

2 timmar sedan, Mårten Bergkvist sade:

Hejsan!

Jag har genom en god vän som gjort en fantastisk LCHF-resa blivit inspirerad att pröva själv. För min del är det hälsoförmånerna och inte så mycket viktnedgången som är intressantast. Efter ca två månader är ändå det mest påtagliga viktminskningen, men jag hoppas det jämnar ut sig. Min övergång första veckorna var riktigt tuff och jag är nog en av dom människor som det tar lite längre tid för att ställa om. Jag tycker inte det är svårt att hålla LCHF när det kommer till kosten, men det finns en sak som är riktigt jobbig och det är magsmärtor som jag får efter frukost. Först misstänkte jag laktos då jag åt mycket grekisk yoghurt och testade laktosfritt, men fick ont i magen ändå. Tog även bort kokos som tydligen kan vara lurigt för magen. Bytte ut smöret mot olja när jag gjorde äggröra, men fortfarande ont i magen. Igår testade jag ägg och sill med en kopp te. Ont i magen... Min vän tyckte jag skulle testa att skippa frukost, så idag drack jag bara en kopp te. Ingen magknip, men en svidande känsla i magen. Kanske bara ovan att vara tom 😃 Jag har också tagit en kur probiotika då tydligen magen kan komma i obalans när man börjar äta mer mejeriprodukter. När jag ätit lunch så går obehaget i magen över och jag mår fint ända fram till frukost nästkommande dag. Jag tar även ett glas vatten med salt då och då och dricker i alla fall varannan dag en kopp buljong.

Uppenbarligen har min mage blivit känslig av LCHF. Någon som har en aning om vad detta kan vara och hur jag kan komma tillrätta med det? Tacksam för tips! Jag gillar mejeriprodukter, så skulle glädja mig mycket om det inte är laktos eller mjölkprotein som är problemet. 

Ha de´ fett 😃

Hej, hur ont gör det på en skala om man säger.. så ont att du inte klarar en vecka till eller så du överväger att invänta hälsoförmånerna ett par veckor eller någon månad till?

Vilka kostvanor hade du innan övergången till LCHF? Har du använt mejeriprodukter och haft animalisk kosthållning innan detta? Kanske ätit väldigt små mängder i förhållande till fettprocenten som en lchf-kost bör ha?  

När jag t.ex fick plötsligt ont i magen och höll på att spy bara jag tittade in i kylskåpet.. och råkade se osten, skinkan eller mjölken eller t.o.m brödet.. så visade det sig att jag behövt gå till doktorn för lääängelängesedan, det var en blindtarmsinflammation in progress. Kunde ha varit mjölkproetinet även i mitt fall men inget givet.

Så man vet aldrig, när det kommer till smärtor, finns en uppsjö variabler inom enbart buksmärteområdet - att ta en koll med läkaren.. kan nog aldrig vara fel, när smärtan är obehaglig eller direkt plågande eller systematiskt återkommande. Men som det verkar är det inget akut, när det gör sataniskt ont vet man inte om sitta stå eller ligga, men samtidigt kan du ju inte leva på yoghurt och te heller... 

En t.ex enbart menssmärta kan ju råka inträffa precis när som helst men menar inte att förminska ditt problem! enbart att det kan falla sig att när man åt just den där persikan.. så kom en smärtil.. som orsakas av peristaltisk rörelse i magen eller med sin orsak i underlivets värld , ser så olik ut från kvinna till kvinna och ett tryck på magen kan göra ont på den ene men ingen fara för den andre - sensomotoriskt är människokroppen så individuell , men du skriver "smärta"  det är ett symptom som bör respekteras och kan vara något som kräver lite utforskning i de basala parametrarna , till en början.  Det kanske du redan gjort? Altlså varit och fått det kollat?

Förstoppning/obstipation finns, kan göra förbaskat ont och kan kräva läkarkontakt och utredning.

2 timmar sedan, Mårten Bergkvist sade:

Hejsan!

Ha de´ fett 😃

Skumma grejer.. eventuellt så har din vän rätt och din kropp vill inte ha någon frukost, lyssna på kroppen!

• Like 1

Spontant låter det som magkatarr och då hjälper inte probiotika, eftersom det är mat för bakterierna nere i grovtarmen. En katarr sitter i magsäck/tolvfingertarm. Att det svider när du dricker te på tom mage är förövrigt 101 basics vad gäller symptom på magkatarr. Att smärtan är värst på morgonen, låter också väldigt mycket som katarr ev begynnande magsår.  

Jättesvårt att säga vad som kan fixa det för dig individuellt, eftersom det finns tusen orsaker till smärta i buken eller att tarmslemhinnan är irriterad. Det kan vara orsakat av bakterien helicobacter pylori t.ex och då kan det i värsta fall leda till magsår, så kolla upp det om problemen inte försvinner.  

Annars får du helt enkelt testa vilka livsmedel som gör det värre. Men absolut undvik drycker som kaffe, starkt te och alkohol. Det är inte mjölkproteinallergi, utifrån din beskrivning, men du kan ju fortfarande vara känslig för laktos.

Förr eller senare kommer ngn LCHF'are på detta forum ge dig rådet att testa saltsyratillskott för att öka produktion av magsyra, för att lättare kunna smälta t.ex protein. Vill bara höja ett varnande finger angående detta, att om du har en aktiv inflammation i mag- och tarmslemhinna så är saltsyrekapslar ungefär som att slänga bensin på en brasa. Men om dina magproblem inte är kopplat till en inflammation/irritation i magsäcken, så kan de däremot vara värt att testa. 

• Like 3