HelgeK

Det går inget vidare för fusk köttet!

Recommended Posts

Från Gary Fettkes twitter flöde:

Ep5U_LBe_bigger.png

Stock market waking up to the fact that Beyond Meat actually does not have a market. Nice 59% share price plummet in the last 3 months. Hype dying down as #FakeMeat lacks financial substance just like it's nutrition profile. #fail
Översätt tweeten
10:22 em · 23 okt. 2019·Twitter Web Client

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste häromdagen att det skulle startas en kampanj riktad mot köttätares fördomar(sic!) mot vegetarisk kost. Det nämndes särskilt alla dessa fejkprodukter. De som tänker sådana tankar tror väl att det räcker med att det liknar kött. 

• Gilla 6
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag läste häromdagen att det skulle startas en kampanj riktad mot köttätares fördomar(sic!) mot vegetarisk kost. Det nämndes särskilt alla dessa fejkprodukter. De som tänker sådana tankar tror väl att det räcker med att det liknar kött. 

Det är ju en provocerande men oseriös agenda i desperation, som befinner sig på djupa vatten, vilket rättshaveri.. nästintill förtal. (med faktaresistens som vapen) USCH!

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allvarligt talat finns det överhuvudtaget någon efterfrågan/behov av ytterligare fake mat?

Nu så inser jag att de som äter vegan, kan äta riktig mat de oxå om de bara vill.. vilket tar tid och kostar pengar.. samma gäller för LCHF-ätare!

Så det samma gäller för veganer som för LCHFare, den bästa maten får man om man lagar till det mesta själv från bra råvaror.. då slopar vi alla mellanstegen och tjänar dessutom en slant!

• Gilla 4
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, Zepp sade:

Allvarligt talat finns det överhuvudtaget någon efterfrågan/behov av ytterligare fake mat

Du har så rätt. 

Har jag förstått tanken bakom fejkmaten rätt, så är det för att det enda som köttätare bryr sig om är att det smakar kött och helst droppar lite blod när man tuggar. Kan man då lura dem med rödbetssaft har man gjort en god gärning  

Sedan är veganer inställda på att vegetariskt, oavsett vad, och oavsett hur det behandlats och framställts, är bättre och nyttigare än kött. Åtminstone i de uttalanden jag har sett. Säkert finns det kunniga veganer också, men de brukar sällan märkas. 

Det här är mitt intryck. Inte nödvändigtvis Sanningen. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor del av veganerna, i synnerhet ungdomar, äter inte animalisk föda därför att de tycker synd om djuren, som har ett så tufft liv och dödas brutalt för att bli kött. Särskilt synd är det om grisar, eftersom de är så intelligenta och vi slaktar dem redan som barn. (De kan bli 7-8 år gamla, men blir fläsk vid cirka 6 månaders ålder.)

Jag har faktiskt förståelse för det här, och måste skjuta ifrån mig synminnet av små glada, intet ont anande grisar när jag steker min dagliga bacon. Men man måste ju tänka ett steg längre. Skulle vi alla bli veganer för att det är synd om djuren, så innebär det ju att vi utrotar "matdjuren" helt i stället. Inga gris-, ägg- eller mjölkbönder, eller köttdjursuppfödare, lär ju fortsätta att hålla djuren om de inte kan få sin inkomst av det. 

Vill veganerna verkligen att alla matdjur skall dö ut, och att vi bara skall ha en liten flock kor, grisar och höns i Kolmårdens djurpark för barnen att titta på? KRAV-uppfödda betesdjur pruttar inte sönder miljön, tvärtom kan de på sina håll förhindra ökenutbredningen (t.o.m.reversera den). Och betande djur, som får och getter, kan klara sig på otillgängliga marker där det inte går att odla grödor. Mångfald är nödvändig! Vi behöver flera ben att stå på i fråga om livsmedelsförsörjningen.

En omställning till grönsaksodling på all jordbruksmark skulle också kräva enorma investeringar i utbildning, ny maskinpark och nybyggnad/ombyggnad av ladugårdar och hölador till lagerlokaler för veganernas livsmedel.

Som jag ser det är veganerna uppfyllda av en romantisk dröm, och kan inte se hela bilden. Det vi behöver göra är ju att se till att våra matdjur får det så bra som bara är möjligt medan de lever, och att slakten sker på omtänksammaste vis.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Inez sade:

. Inga gris-, ägg- eller mjölkbönder, eller köttdjursuppfödare, lär ju fortsätta att hålla djuren om de inte kan få sin inkomst av det. 

Jag har sett förslaget i nån diskussion. Är det så viktigt att ha betande djur för öppna landskap, så behåll djuren utan att äta upp dem. Tänk inte bara på pengar! Eller man kunde få statliga bidrag...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Effie skrev:

Jag har sett förslaget i nån diskussion. Är det så viktigt att ha betande djur för öppna landskap, så behåll djuren utan att äta upp dem. Tänk inte bara på pengar! Eller man kunde få statliga bidrag...

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Det går nog att hålla landskap öppna med vidsträckta grönsaksodlingar också 😀

Jägarna måste ju vara veganernas hatobjekt nummer ett...   Men om alla älgar och rådjur fick leva, skulle man nog till slut få lov att ha elstängsel och taggtråd kring grönsaksodlingarna. Och vargstammen skulle öka kraftigt, men några gläds väl åt det också. Det är mycket att tänka på i fråga om konsekvenser av mänsklighetens övergång till veganism.

Oj, vad jag plötsligt längtar efter en saftig biff.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Är det det här förslaget du tänker på? En ny affärsmodell från en forskare på KTH. Dock ingen forskningsrapport tack och lov.

'Fadderfår' skulle hålla landskapet öppet

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Inez sade:

Men om alla älgar och rådjur fick leva, skulle man nog till slut få lov att ha elstängsel och taggtråd kring grönsaksodlingarna.

Även stängsel runt tallplanteringarna. Skogsägarna blir inte glada med för mycket vilt i skogen. Naturen är komplex! 🙃

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, iAnna sade:

Är det det här förslaget du tänker på? En ny affärsmodell från en forskare på KTH. Dock ingen forskningsrapport tack och lov.

'Fadderfår' skulle hålla landskapet öppet

Spännande läsning och intressanta förslag. :)  Men naturligtvis hängde jag upp mig på texten "Minskad animaliekonsumtion ger minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, och cancer" med hänvisning till Livsmedelsverket och Cancerfondens kostrekommendationer. Författaren fick som väl var på tafsen för det i kommentarsfältet...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg