Gå till innehåll

Förskola dumpar köttet - för klimatet !!!!

Recommended Posts

2 timmar sedan, jala sade:

För att tjäna pengar så vill man efterlikna kött för det är vi gjorda för att äta.

Nu kommer ju inte kött i form av bullar, bygger, korv, strimlor, fyrkantiga bitar naturligt utan packas om för att se mer aptitlig ut. Att man gör veg substitut som gör det enkelt att ersätta kött är inget konstigt, bara smart. Kryddor, panering, förpackningar med glada välmående djur på omslaget inom köttindustrin är rätt vanligt, för att få det att se ut som ngt det inte är.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 290
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fick ett E-mail av en god vän som påpekade följande: Förskolan Gitarren i Umeå slopar köttet helt på menyn. Beslutet bottnar i förskolans arbete med hållbar utveckling som en del av förskolans lä

Hoppas att ni sett Anne Mullens utmärkta och tankeväckande artikelserie Den klimartsmarta köttätaren, i tre delar: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/klimatsmarta-kottataren-del-1 Den har funnits

Det är verkligen så man funderar hur det gick till när alla plötsligt förlorat allt vett och sans. Var nånstans finns det sunda förnuftet? Jag blir verkligen mörkrädd! Umeå har förut varit känt f

Posted Images

7 timmar sedan, Gemma sade:

LCHF finns i mer än en version,  består av nyanser för varje individ att själv komponera , det är alltså ingen diktatur utan har flytande gränser gällande kh :

Strikt

Måttlig

Liberal.

Om äter rödbetor (under-jorden stärkelse) , so what? You eat what suits you the best and for purpose to adapt on FAT.

Sov gott , och inte ska du va rädd för alla våra svenska samt osvenska ord - variation är (egentligen) bra. 

Jag kunde inte veta att du var så ömtålig , ska jag skämmas nu eller vad i hela världen hände....  /  🐸

Just bönor brukar skippas då det här hormonpåverkan. Är det som brukar stå i alla lchf-forum.

Du behöver inte skämmas men så länge man diskuterar på ett nätforum ät det ju lättare att få fram sin poäng om du använder vardagligt språk.

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Nils Engström sade:

1. De etiska aspekterna som jag för min del sätter högst, är de som ger bästa förutsättningarna för en befolkning i sin helhet att må väl och hålla sig frisk så länge som möjligt utan att belasta sjukvården - med de fördelar för alla som detta medför. Den enskildes möjlighet att påverka sättet som tillämpas vid djurhållningen, får ske på annat sätt (politiskt och via massmedierna).

Eftersom de studier som forumets medlemmar och jag tagit oss tid till, lämnat avtryck genom valet av LCHF-kost i animalisk riktning, ser jag det intressant, när någon går i samma riktning fast via närmast vegansk kost. Självklart möjligt, så som du lagt upp det men enligt mångas mening långt ifrån optimalt.  Eftersom jag närmar mig 90-årsåldern, är det bara att konstatera hur blodvärden och min fysiskt/psykiska status genom LCHF förändrats i klart ålderssänkande riktning. I din ålder är tidsperspektivet annorlunda men kommer som för majoriteten veganer sannolikt att förändras. För varje vegan kan rekommenderas att lyssna av ex-veganers budskap - det är lärorikt.

2. Det lär vara Savorys mening - han visar ren fantastiska resultat i form av torr, obrukbar mark som plötsligt får liv och börjar grönska, bara genom att släppa ut djur i fullständig frihet. Bör egentligen tilltala dig!

3. Flertalet icke-lågkolhydratkostare (sannolikt inte du) brukar ha för sig att LCHF-kosten skulle  innebära att kolhydrater skulle bojkottas. Detta är ju helt fel, jag ser grönsaker som kryddor resp. njutningsfullt tillskott, liksom ett glas vin, till nötkött, fågel, fisk, dock knappast som väsentliga vad gäller nödvändiga näringsämnen. De vegetabilier du nämner ingår naturligtvis i min kost och en lång rad andra. T.ex. smörstekt, kryddad blomkål är en njutbar ersättning för potatis. 

4. Där ser vi helt enkelt olika på saken. Dagens huvudmåltid har vi lagt vid 15-16-tiden - det ger en hungerfri daglig fastaperiod på i snitt 17 timmar. Morgonmålet ser jag enbart ha en social funktion.

5. Men man vill ju dra undan köttet under skolveckans 4 dagar och servera fisk en - direkt löjeväckande. I allra högsta grad felaktigt att tvinga barnen att sluta med köttet - borde enligt min uppfattning anses som en olaglig handling.

Nu är det väl ändå kött OCH kolhydrstsätare som belastar sjukvården mest. Många veganer är väldigt häldomedvetna och få är extremt överviktiga. Självklart kan man äta onyttigt som vegan liksom nyttigt på kött och tvärtom.

Det tilltalar mig absolut att djur ska ha ett bra liv utifrån sina förutsättningar och behov.

Barn i förskoleåldern äter oftare och fastar inte.

Att äta vegetariskt i skolan har redan funnits i många år utan att barn farit illa av det, Waldorfskolor t.ex.

I mina ögon borde det vara mer olagligt att skattepengar stödjer det djurplågeri som djurindustrin idag är! Istf att polarisera och hata mot veganer så visa på och öka bra djurhållning och bojkotta industrin som den ser ut idag.

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Kattis-80 sade:

Att äta en vegetarisk måltid om dagen på förskolan? Resten är upp till föräldrarna fortfarande

Om man nu vänder på det här, så vad är det för fel på att äta en måltid med animaliskt protein en gång om dagen? Det är ju fortfarande upp till föräldrarna, resten. Nej, jag gillar helt enkelt inte att någon ska sätta normer för hur det ska vara och här på denna förskola är det precis det man gjort. Men det så lämnar jag resten av denna diskussion.

• Gilla 2
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Jo, om jordens resurser ska räcka till alla.

Finns hur många forskare och studier som visar detta. 

Många fattiga länder som odlar sojabönor som tjänar mer på att sälja till rika länder som djurfoder än att sälja till befolkningen.

Länk till inlägg
44 minuter sedan, Kattis-80 sade:

Finns hur många forskare och studier som visar detta

Varsågod att visa forskning som är värt namnet som stöder dina utsagor.

Länk till inlägg
3 minuter sedan, jala sade:

Varsågod att visa forskning som är värt namnet som stöder dina utsagor.

Det är verkligen bara googla om du är intresserad. Antar att du inte ens kommer läsa det jag länkar till utan bara raljera över källan. Men skickar med en sammanfattning från Naturskyddsföreningen.

Utifrån kommentarererna här i forumet är det som om det inte finns svält, klimatpåverkan och djurplågeri.

https://m.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/klimat/faqvego

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Kattis-80 sade:

Det är verkligen bara googla om du är intresserad. Antar att du inte ens kommer läsa det jag länkar till utan bara raljera över källan. Men skickar med en sammanfattning från Naturskyddsföreningen.

Utifrån kommentarererna här i forumet är det som om det inte finns svält, klimatpåverkan och djurplågeri.

https://m.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/klimat/faqvego

Jag begriper inte vad du är ute efter, tror du verkligen att du kan omvända någon med den tonen du har antagit???????????????????????

Hej då!

Länk till inlägg

Jag har alltid ätit kött och jag kommer alltid att äta kött. Men jag är noga med vilket kött jag äter. Jag köper direkt från uppfödarens gårdsbutik. Här är det inte tal om att ta kalvarna från kon. Kalvarna föds efter nyår. Under sommaren går ko, kalv och tjur på bete tillsammans. Dom förökar sej på naturlig väg. Och har möjlighet att gå ute året runt.

Vad ska vi göra med dom djur som finns om alla slutar äta kött?  

• Gilla 3
Länk till inlägg

Om vi slutar äta kött så slutar vi också att massavla fram dem på konstgjord väg i onaturliga miljöer. Vi ska inte ta in dem i vardagsrummet eller släppa dem fria.

Yes, köttkor går med sina kalvar och är ju väldigt mycket humanare uppfödning än mjölkkor som får sina kalvar borttagna.

Länk till inlägg
1 timme sedan, Kattis-80 sade:

Om vi slutar äta kött så slutar vi också att massavla fram dem på konstgjord väg i onaturliga miljöer. Vi ska inte ta in dem i vardagsrummet eller släppa dem fria.

Så vad ska vi göra med dom?

Länk till inlägg

Några kan vi använda som landskapsvårdare där de får leva ett bra liv. 

Att sluta äta kött går nog inte från en dag till en annan utan man fasar sakta ut det dvs inte föder upp nya.

Att man ska behöva förklara detta. Vad ska vi göra med alla CD-skivor nu när Spotify finns?

Länk till inlägg

Hej Kattis-80, och välkommen till forumet.

Jag är nyfiken på hur du får i dig tillräckligt med protein. Är det äggen som ger dig protein, och i så fall, hur många äter du varje dag?

• Gilla 1
Länk till inlägg
4 minuter sedan, SGK sade:

Hej Kattis-80, och välkommen till forumet.

Jag är nyfiken på hur du får i dig tillräckligt med protein. Är det äggen som ger dig protein, och i så fall, hur många äter du varje dag?

Ca 3 ägg om dagen och proteinpulver "Organic pumpkin protein" från Bulk powders, 58 g protein per 100g och 3g kh per 100g.

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Kattis-80 sade:

Några kan vi använda som landskapsvårdare där de får leva ett bra liv. 

Att sluta äta kött går nog inte från en dag till en annan utan man fasar sakta ut det dvs inte föder upp nya.

Att man ska behöva förklara detta. Vad ska vi göra med alla CD-skivor nu när Spotify finns?

Jösses Amalia vilken korkad och dum jämförelse. CD-skivor och djur. Och att sakta fasa ut djuren. Hur har du tänkta att det ska gå till? Ska dom självdö och lida? Eller slaktas och ätas upp?

3 timmar sedan, Kattis-80 sade:

Ca 3 ägg om dagen och proteinpulver "Organic pumpkin protein" från Bulk powders, 58 g protein per 100g och 3g kh per 100g.

Proteinpulver istället för riktig mat?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Självklart vill jag inte att de ska lida. Att sakta fasa ut köttfabrikerna och ge djuren bra liv. Liknelsen med CD-skivor var för att visa att allt förändras och förhoppningsvis till det bättre 

Jag äter såklart inte bara proteinpulver (som är gjort av pumpa och det är väl ändå ett riktigt livsmedel). En vanlig dag äter jag:

Frukost: kaffe med kokosfett eller ägglatte. (Ibland fröknäcke, jordgubbar eller kokosgrädde med frön på om jag inte kör periodisk fasta)

Lunch: Äggröra, stekt blomkål och grönkål, ngn fet dressing (egengjord pesto på ruccula, solrosfrön och olivolja med kryddor är en favvo) och oliver. Kaffe och valnötter till efterrätt.

Middag: Antingen ngt i stil med lunchen, eller en smoothie med bladspenat  grönkål, pumpaproteinpulver och frysta bär. Fröknäcke till.

För mig är inte djur riktig mat, har mer empati och fantasi än så.

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Kattis-80 sade:

För mig är inte djur riktig mat, har mer empati och fantasi än så

Vi har helt klart olika uppfattning om vad som är riktig mat. Ingen av oss kommer att ändra uppfattning. Och att anklaga mej för att sakna empati är...……. Nej, jag vet inte vad det är.  Det är i varje fall inte okej. Du har ingen aning om vem jag är. Och var fantasin kommer in förstår jag faktiskt inte

• Gilla 5
Länk till inlägg

Fantasin är hur du kan få i dig det du behöver utan att stödja djurplågeriet i dagens djurfabriker. Jättebra med små lokala gårdar men de flesta mjölk- och köttprodukter kommer från värre industrier.

Jag tror de flesta köttätare bara inte reflekterat utan bara gör som man alltid gjort och tror att man måste göra det. Eller så tar man inte hänsyn till att djur känner smärta, dödsångest och vill vara med sin avkomma precis lika mycket som vi.

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Kattis-80 sade:

Fantasin är hur du kan få i dig det du behöver utan att stödja djurplågeriet i dagens djurfabriker. Jättebra med små lokala gårdar men de flesta mjölk- och köttprodukter kommer från värre industrier.

Jag tror de flesta köttätare bara inte reflekterat utan bara gör som man alltid gjort och tror att man måste göra det. Eller så tar man inte hänsyn till att djur känner smärta, dödsångest och vill vara med sin avkomma precis lika mycket som vi.

Som sagt så känner du inte mej. Du drar alla över en kam. Fortsätt du med din köttfria kost så fortsätter jag att äta kött från djur som haft det bra och inte är uppfödda i någon djurfabrik. Jag stödjer på intet sätt djurplågeri. Jag "tror" inte att jag "måste" äta kött. Det är ett medvetet val. Ett val som inte angår dej. Detta blir min sista kommentar i ämnet.

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Jag plockade bort de sista kommentarerna i den här diskussionen. Personangrepp eller överdrivna exempel i diskussioner för att locka fram personangrepp är inte välkomna här.

• Gilla 5
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Formulerat om mig. Jag drar inte alla över en kam, jag tror de flesta äter kött och dricker mjölk av vana utan att ta reda på hur djuren faktiskt föds upp, transporteras och slaktas samt hur ohållbart det är att äta så mycket kött som vi gör idag när befolkningen ökar. Eftersom valet av kost påverkar levande, kännande och intelligenta djur samt allas vår förutsättning till att leva på jorden tycker jag inte att det enbart är ett val upp till var och en att ta.

Vi skulle absolut kunna ge djuren ett riktigt bra liv utifrån deras behov men då betala kanske 10-20 gånger mer för kött och mjölk och då ha råd att äta betydligt mindre av det.

Länk till inlägg
On 2019-10-30 at 22:23, Kattis-80 sade:

1. Exemplet med spädbarn är att det oavsett näringsinnehåll inte är ok ur en etisk aspekt.

2. Att de får vegetarisk lunch är inte farligt någonstans.

3. Finns ju hur många studier och forskare som helst som bevisar att både barn och vuxna kan äta veganskt. 

4. Tycker det vore mer juste mot barn om de fick välja senare i livet om de vill äta kött och då få all fakta hur det går till och kan ta ställning till hur de vill göra.

5. Det är väl ändå så att köttindustrin har rätt mycket pengar att förlora på om fler väljer växtbaserat? 

6. Människor har väldigt långa tarmar i jämförelse med rena köttätande djur, vi har även käkar som rör sig i sidled...

Ovan har jag samlat några av dina påståenden som finns all anledning att kommentera:

1. I detta fall anser du vegankosten olämplig - jag förmodar att du anser mättade och övriga fetter av samma typ som det vi får genom annan animalisk  föda, som naturlig för barnet.

2. Problemet är att de föräldrar som sett fördelar med att utesluta kött på dagis, förskola och högre stadier, i hög utsträckning bjuder barnen liknande ensidig kost i hemmet. Därmed blir det i längden klart olämpligt att även i skolan undanhålla det födoämnestäta köttet.

3. Det finns hur många studier som helst, som från vegansidan anses bevisa fördelarna med vegankosten. De resurser som såväl läkemedels- som matvaruföretagen har ställt till förfogande väger över till förmån för vegansidan. Man kan med stor sannolikhet påstå att praktiskt taget alla utredningsresurser, som företagen styr upp är inriktade på vegansidan - du vet säkert varför, så jag tar här inte upp en lång beskrivning av sambanden.

4. Resonemanget är analogt med omskärelse av småpojkar, något som fortfarande förekommer i vissa miljöer. Skillnaden, vad gäller kosten, är att de skador av metabolisk art som kan grundläggas, knappast kan göras ogjorda för den som bestämmer att i vuxen ålder ändra kosten. 

5. Här växlar du felaktigt fokus - det mest gällande är att såväl livsmedels- som läkemedelsföretagen har det överlägset största intresset av att hålla kvar rådande förhållanden - läkemedelsindustrin för att garantera befintligt patientunderlag. Observera att praktiskt taget all forskning som under senare decennier lagts på lågkolhydratforskning ej fått studieresurser från företagen - det antyder var de ekonomiska intressena ligger.

6. Den viktigaste parametern i sammanhanget är att hästens blindtarm är 50 gånger längre än människans. Vi är helt enkelt inte avsedda att som huvudföda utnyttja vegetabilier. Rovdjuren, som tidigt under evolutionen anpassats som kött/fettätare, har ett effektivare system till att smälta den födan.   

• Gilla 1
Länk till inlägg

1. Förstår inte meningen riktigt. Jag tycker inte vegankost är olämplig och förespråkar kokosfett och olivolja som fetter.

2. Det är inte farligt för barn att äta veganskt. Det krävs självklart kunskap och engagemang (iof oavsett om du äter kött eller inte).

3. Håller inte med i din slutsats. Det kan ju faktiskt vara så att detksn vara nyttigt med veganskt...

4. Helt överens med dig om omskärelse! Fick kött, fettsnål mat, halvfabrikat, massa bröd etc bär jag växte upp. Överviktig och mådde skit. Nu med vet och lchf mår jag bra. Vore bra om det upplystes om hur man äter nyttigt, klimatvänligt och djurvänligt. Det går att kombinera.

5. Nu är det ju inte veganer som är de mest frekventa patienterna. Håller med dig om info om LCHF bör spridas och att läkarna är för lite intresserade av hur kost kan läka och förebygga.

6. Våra tarmar ser inte ut som hästens, inte heller som lejonets. Vi har dock längre tarmar än rovdjur så kroppen är mest anpassad för vegetabilier men klarar även av kött.

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Kattis-80 sade:

1. Förstår inte meningen riktigt. Jag tycker inte vegankost är olämplig och förespråkar kokosfett och olivolja som fetter.

2. Det är inte farligt för barn att äta veganskt. Det krävs självklart kunskap och engagemang (iof oavsett om du äter kött eller inte).

3. Håller inte med i din slutsats. Det kan ju faktiskt vara så att detksn vara nyttigt med veganskt...

4. Helt överens med dig om omskärelse! Fick kött, fettsnål mat, halvfabrikat, massa bröd etc bär jag växte upp. Överviktig och mådde skit. Nu med vet och lchf mår jag bra. Vore bra om det upplystes om hur man äter nyttigt, klimatvänligt och djurvänligt. Det går att kombinera.

5. Nu är det ju inte veganer som är de mest frekventa patienterna. Håller med dig om info om LCHF bör spridas och att läkarna är för lite intresserade av hur kost kan läka och förebygga.

6. Våra tarmar ser inte ut som hästens, inte heller som lejonets. Vi har dock längre tarmar än rovdjur så kroppen är mest anpassad för vegetabilier men klarar även av kött.

1. Gällde vad du påpekade om vegankost för spädbarn - har du ändrat din inställning? Vetenskapligt finns klara belägg för att vegankost är förkastligt för spädbarn. Nyligen hade vi i Sverige ett fall med veganföräldrar som tvingades till sjukhus med sitt spädbarn, som de fött upp med vegankost. Ett spädbarn kräver fett från modersmjölken eller från annat håll. Det aktuella barnet befann sig i livsfara med allvarlig brist på essentiella födoämnen.

2. Se ovan. Vilken ålder för barn anser du lämplig för övergång från normal fettdrift via modersmjölken till vegetarisk kost? Risken för allvarlig näringsbrist föreligger vid vegankost till barn, såvida man inte är flitig besökare i hälsokostaffären.

3. Du får nog, som flertalet på forumet, börja löpa igenom den forskning  som ligger bakom LCHF - du tillämpar ju själv LCHF. d.v.s. din energi får du från fett, vilket knappast överensstämmer med genomsnittsveganers sätt att använda vegetarisk kost. Den överväldigande andelen veganer utnyttjar sockret i sin kost,  som energikälla.

4. Den form av köttfri kost du tillämpar är knappast standard för veganer.

5. Definitivt inte dem som tillämpar lågkolhydratkost. Skräpmaten är den värsta formen. I övrigt ingår i statistiken rökare, alkoholister, soffliggare etc. Utgår man från förklaringarna från de rader av ex-veganer, som man hittar på nätet, inses lätt att sjukdomarna de beskriver vanligen uppkommer genom allvarlig brist på viktiga näringsämnen, som inneburit växling till animalisk kost.

6. Människan uppkom ursprungligen från trädlevande, apliknande varelser, då vegetabilier och frukt utgjorde huvudfödan. Med evolutionen följde människor som alltmer fick metabolismen anpassad till fett. Därav utvecklingen av vår hjärna. Under jägartiden anpassades metabolismen successivt till animalisk föda. Blindtarmen fick allt mindre betydelse och krympte, medan lever, njurar och bukspottkörtel anpassades till lågkolhydratkost.  Detta till stor fördel - då ketonerna mycket mer effektivt kunde utvinna energi ur fett än metabolismen hos tidigare sockerdrivna förfäder. Det innebar bl.a. att de som jägare orkade söka bytesdjur på långa jaktvandringar.

• Gilla 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Ovan har jag samlat några av dina påståenden som finns all anledning att kommentera:

1. I detta fall anser du vegankosten olämplig - jag förmodar att du anser mättade och övriga fetter av samma typ som det vi får genom annat animalisk  föda, som naturlig för barnet.

2. Problemet är att de föräldrar som sett fördelar med att utesluta kött på dagis, förskola och högre stadier, i hög utsträckning bjuder barnen liknande ensidig kost i hemmet. Därmed blir det i längden klart olämpligt att även i skolan undanhålla det födoämnestäta köttet.

3. Det finns hur många studier som helst, som från vegansidan anses bevisa fördelarna med vegankosten. De resurser som såväl läkemedels- som matvaruföretagen har ställt till förfogande väger över till förmån för vegansidan. Man kan med stor sannolikhet påstå att praktiskt taget alla utredningsresurser, som företagen styr upp är inriktade på vegansidan - du vet säkert varför, så jag tar här inte upp en lång beskrivning av sambanden.

4. Resonemanget är analogt med omskärelse av småpojkar, något som fortfarande förekommer i vissa miljöer. Skillnaden, vad gäller kosten, är att de skador av metabolisk art som kan grundläggas, knappast kan göras ogjorda för den som bestämmer att i vuxen ålder ändra kosten. 

5. Här växlar du felaktigt fokus - det mest gällande är att såväl livsmedels- som läkemedelsföretagen har det överlägset största intresset av att hålla kvar rådande förhållanden - läkemedelsindustrin för att garantera befintligt patientunderlag. Observera att praktiskt taget all forskning som under senare decennier lagts på lågkolhydratforskning ej fått studieresurser från företagen - det antyder var de ekonomiska intressena ligger.

6. Den viktigaste parametern i sammanhanget är att hästens blindtarm är 50 gånger längre än människans. Vi är helt enkelt inte avsedda att som huvudföda utnyttja vegetabilier. Rovdjuren, som tidigt under evolutionen anpassats som kött/fettätare, har ett effektivare system till att smälta den födan.   

3 minuter sedan, Nils Engström sade:

1. Gällde vad du påpekade om vegankost för spädbarn - har du ändrat din inställning? Vetenskapligt finns klara belägg för att vegankost är förkastligt för spädbarn. Nyligen hade vi i Sverige ett fall med veganföräldrar som tvingades till sjukhus med sitt spädbarn, som de fött upp med vegankost. Ett spädbarn kräver fett från modersmjölken eller från annat håll. Det aktuella barnet befann sig i livsfara med allvarlig brist på essentiella födoämnen.

2. Se ovan. Vilken ålder för barn anser du lämplig för övergång från normal fettdrift via modersmjölken till vegetarisk kost? Risken för allvarlig näringsbrist föreligger vid vegankost till barn, såvida man inte är flitig besökare i hälsokostaffären.

3. Du får nog, som flertalet på forumet, börja löpa igenom den forskning  som ligger bakom LCHF - du tillämpar ju själv LCHF. d.v.s. din energi får du från fett, vilket knappast överensstämmer med genomsnittsveganers sätt att använda vegetarisk kost. Den överväldigande andelen veganer utnyttjar sockret i sin kost,  som energikälla.

4. Den form av köttfri kost du tillämpar är knappast standard för veganer.

5. Definitivt inte dem som tillämpar lågkolhydratkost. Skräpmaten är den värsta formen. I övrigt ingår i statistiken rökare, alkoholister, soffliggare etc. Utgår man från förklaringarna från de rader av ex-veganer, som man hittar på nätet, inses lätt att sjukdomarna de beskriver vanligen uppkommer genom allvarlig brist på viktiga näringsämnen, som inneburit växling till animalisk kost.

6. Människan uppkom ursprungligen från trädlevande, apliknande varelser, då vegetabilier och frukt utgjorde huvudfödan. Med evolutionen följde människor som alltmer fick metabolismen anpassad till fett. Därav utvecklingen av vår hjärna. Under jägartiden anpassades metabolismen successivt till animalisk föda. Blindtarmen fick allt mindre betydelse och krympte, medan lever, njurar och bukspottkörtel anpassades till lågkolhydratkost.  Detta till stor fördel - då ketonerna mycket mer effektivt kunde utvinna energi ur fett än metabolismen hos tidigare sockerdrivna förfäder. Det innebar bl.a. att de som jägare orkade söka bytesdjur på långa jaktvandringar.

Jag har inte pratat om vegankost för spädbarn. Du får läsa vad jag skrev igen. Att dricka modersmjölk från sin egen art är dessutom veganskt.

Det är vanligt med övervikt och välfärdssjukdomar bland de som äter kött, iof inte lchf och kött men tänker ändå att du som köttätare ska stå till svars för det.

Det är såklart spektakulärt att ta upp ett exempel på föräldrar som gett för ensidig kost när de är veganer. Är de normätande är det enskilda fall men är de veganer så betyder det att alla veganer får näringsbrist...

Finns rätt många som övergått till veganskt och blivit fria från diverse åkommor tack vare kosten. Nyligen en elitfotbollspelare som förbättrat sin fysik efter att ha blivit vegan. Man väljer väl lite vad man letar efter på nätet. Finns ju ex-lchf:are som påstår att de gick upp i vikt, mådde illa av allt fett osv.

Har också läst om människans utveckling och jag vill påstå att den fortsätter. Hur får vi maten/planeten att räcka till den växande befolkningen? Hur kan vi etiskt försvara att plåga djur när vi överlever utan att göra det?

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Kattis-80 sade:

1. Jag har inte pratat om vegankost för spädbarn. Du får läsa vad jag skrev igen. Att dricka modersmjölk från sin egen art är dessutom veganskt.

2. Det är vanligt med övervikt och välfärdssjukdomar bland de som äter kött, iof inte lchf och kött men tänker ändå att du som köttätare ska stå till svars för det.

3. Det är såklart spektakulärt att ta upp ett exempel på föräldrar som gett för ensidig kost när de är veganer. Är de normätande är det enskilda fall men är de veganer så betyder det att alla veganer får näringsbrist...

4. Finns rätt många som övergått till veganskt och blivit fria från diverse åkommor tack vare kosten. Nyligen en elitfotbollspelare som förbättrat sin fysik efter att ha blivit vegan. Man väljer väl lite vad man letar efter på nätet. Finns ju ex-lchf:are som påstår att de gick upp i vikt, mådde illa av allt fett osv.

5. Har också läst om människans utveckling och jag vill påstå att den fortsätter. Hur får vi maten/planeten att räcka till den växande befolkningen? Hur kan vi etiskt försvara att plåga djur när vi överlever utan att göra det?

1. Jo det har du! Du missar vad du själv skrivit!

På mitt påpekande:

A: "Ofta ser sjukvården exempel på små barn till veganföräldrar, som riskerat sina barns liv, genom den felaktiga kosten"

svarar du:

B: "Exemplet med spädbarn är att det oavsett näringsinnehåll inte är ok ur en etisk aspekt".

Om din skrivning (B) inte skall tolkas vara liktydig med de risker som sjukvården påpekar föreligga med vegankost till spädbarn,  innebär ju det att du anser vegansk kost till spädbarn vara OK, vilket bevisligen är fel. Ofta uppmärksammas liknande fall inom sjukvården. Ett spädbarn som slutat dia,  riskerar att lida allvarliga skador p.g.a. brist på viktiga näringsämnen, om det växlas över till vegankost. Ett diande barn befinner sig f.ö. huvudsakligen i ketos dvs. får sin energi från fettet i mjölken.  Det kräver fortsatt animalisk föda (kött, fisk, ägg smör etc.).

2. Återigen ett korrelationsfel som du gör och som ofta uppkommer vid kohortstudier vid vilka man klumpar ihop innehållet i maten med personer som röker, använder narkotika, alkohol i stora mängder resp. innefattar soffpotatisar. Det existerar, så vitt vi på forumet vet, ingen studie någonsin, som visar kausalt samband mellan köttätande och sjukdom/intagning på sjukhus. Just detta missade Ancel Keys i sin sjuländersstudie i vilken han bl.a. sorterade bort fransmännen, som åt fet mat, smör, och drack vin och sprit i mängder. Det Keys samtidigt observerade var att hjärtinfarkter knappast förekom i Frankrike på den tiden (1951). Det vore alltså märkligt om köttet i någon korrekt upplagd studie skulle visa sig vara till nackdel för hälsan, särskilt som man nu konstaterat att rött kött ökar cellernas livslängd genom att förlänga telomererna (DNA-molekylens bihang).

3. Sedan veganismen börjat sprida sig i olika befolkningslager, visar det sig att sjukhusen i Sverige allt oftare konfronteras med fall vid vilka barn tagit skada genom vegankost

4. Du hänvisar till ad hoc-fall som finns i mängd på alla områden. Några studier som visar sådana kausala samband, som du tar upp existerar inte.

5. Återigen, du blandar ihop vad som är optimalt för den mänskliga kroppen med klimatalarmismen och vad som hör ihop med den (livsmedelsförsörjningen etc.). Du har tydligen inte tagit till dig av vad Allan Savory informerat om - att stora boskapshjordar sannolikt kommer att bli den slutliga lösningen/räddningen för jordens försörjning. En livsmedelsproduktion som utgår från en etik som ger människorna i ett land fysiska och psykiska fördelar med minskat lidande och lägre sjukvårdskostnader, bör man sträva efter.

• Gilla 2
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Nils Engström sade:

1. Jo det har du! Du missar vad du själv skrivit!

På mitt påpekande:

A: "Ofta ser sjukvården exempel på små barn till veganföräldrar, som riskerat sina barns liv, genom den felaktiga kosten"

svarar du:

B: "Exemplet med spädbarn är att det oavsett näringsinnehåll inte är ok ur en etisk aspekt".

Om din skrivning (B) inte skall tolkas vara liktydig med de risker som sjukvården påpekar föreligga med vegankost till spädbarn,  innebär ju det att du anser vegansk kost till spädbarn vara OK, vilket bevisligen är fel. Ofta uppmärksammas liknande fall inom sjukvården. Ett spädbarn som slutat dia,  riskerar att lida allvarliga skador p.g.a. brist på viktiga näringsämnen, om det växlas över till vegankost. Ett diande barn befinner sig f.ö. huvudsakligen i ketos dvs. får sin energi från fettet i mjölken.  Det kräver fortsatt animalisk föda (kött, fisk, ägg smör etc.).

2. Återigen ett korrelationsfel som du gör och som ofta uppkommer vid kohortstudier vid vilka man klumpar ihop innehållet i maten med personer som röker, använder narkotika, alkohol i stora mängder resp. innefattar soffpotatisar. Det existerar, så vitt vi på forumet vet, ingen studie någonsin, som visar kausalt samband mellan köttätande och sjukdom/intagning på sjukhus. Just detta missade Ancel Keys i sin sjuländersstudie i vilken han bl.a. sorterade bort fransmännen, som åt fet mat, smör, och drack vin och sprit i mängder. Det Keys samtidigt observerade var att hjärtinfarkter knappast förekom i Frankrike på den tiden (1951). Det vore alltså märkligt om köttet i någon korrekt upplagd studie skulle visa sig vara till nackdel för hälsan, särskilt som man nu konstaterat att rött kött ökar cellernas livslängd genom att förlänga telomererna (DNA-molekylens bihang).

3. Sedan veganismen börjat sprida sig i olika befolkningslager, visar det sig att sjukhusen i Sverige allt olftare ofta konfronteras med fall vid vilka barn tagit skada genom vegankost

4. Du hänvisar till ad hoc-fall som finns i mängd på alla områden. Några studier som visar sådana kausala samband, som du tar upp existerar inte.

5. Återigen, du blandar ihop vad som är optimalt för den mänskliga kroppen med klimatalarmismen och vad som hör ihop med den (livsmedelsförsörjningen etc.). Du har tydligen inte tagit till dig av vad Allan Savory informerat om - att stora boskapshjordar sannolikt kommer att bli den slutliga lösningen/räddningen för jordens försörjning. En livsmedelsproduktion som utgår från en etik som ger människorna i ett land fysiska och psykiska fördelar med minskat lidande och lägre sjukvårdskostnader, bör man sträva efter.

Ja, du tolkar det med spädbarn helt fel. Det var ett exempel om det var nyttigt att äta spädbarn, skulle vi då göra det? Nej, fel ur ett etiskt perspektiv oavsett hälsofördelarna.

Finns det verkligen vetenskapliga studier som visar att vegankost gör att sjukhusen blir överfulla med patienter? Oavsett kost så måste man tänka till och äta rätt.

Jag är helt med dig om att lchf inte är farligt men precis som du skriver om veganer skriver många om lchf:are 

Klimatalarmister? Så många forskare är överens om att vi måste ändra vårt sätt att leva om vi ska ha en chans.

Jag anser att man bör lägga till parametern att skapa så lite lidande som möjligt för alla kännande och tänkande på jorden, inte bara är till näring och människan.

Tipsar dig om dokumentären Cowspiracy.

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Kattis-80 sade:

Självklart vill jag inte att de ska lida. Att sakta fasa ut köttfabrikerna och ge djuren bra liv. Liknelsen med CD-skivor var för att visa att allt förändras och förhoppningsvis till det bättre 

Jag äter såklart inte bara proteinpulver (som är gjort av pumpa och det är väl ändå ett riktigt livsmedel). En vanlig dag äter jag:

Frukost: kaffe med kokosfett eller ägglatte. (Ibland fröknäcke, jordgubbar eller kokosgrädde med frön på om jag inte kör periodisk fasta)

Lunch: Äggröra, stekt blomkål och grönkål, ngn fet dressing (egengjord pesto på ruccula, solrosfrön och olivolja med kryddor är en favvo) och oliver. Kaffe och valnötter till efterrätt.

Middag: Antingen ngt i stil med lunchen, eller en smoothie med bladspenat  grönkål, pumpaproteinpulver och frysta bär. Fröknäcke till.

För mig är inte djur riktig mat, har mer empati och fantasi än så.

En lite fråga till bara, hur mycket av din mat är när eller -härproducerat?

Länk till inlägg

Vet inte exakt, men äggen kommer från min kollegas gård, grönsaker beroende på säsong.

Förstår att du vill komma till att det inte skulle vara miljövänligt att vara veg om det inte är närproducerat, men det stämmer inte. Köttet är den värsta miljöboven. De som äter kött äter nog precis som jag, kokosfett, olivolja, grönkål, dricker kaffe och bakar fröknäcke, om de kör lchf iaf.

https://blogg.naturskyddsforeningen.se/jordbruk-och-hav/lasarfraga-vilket-ar-bast-narproducerat-eller-inte-narproducerat-vegetariskt-eller-kott/

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/liten-klimateffekt-av-narodlad-mat-1

I övrigt har jag ingen bil uran en lådcykeln, slutat flyga, inga barn men självklart har mitt liv en viss påverkan på klimatet ändå.

Länk till inlägg
6 minuter sedan, jala sade:

Fast läste man artikeln och inte bara rubriken var det inte riktigt så dumt som rubriken antydde.

Länk till inlägg

Precis så, all vår konsumtion ger avtryck, även din och äter man inte kött äter man mer av annat. Och vilket kött, dvs var och hur har väldigt stor betydelse. Allt man gör lämnar avtryck. Ta den enormt smutsiga klädindustrin t ex som det nyligen visades en enormt deprimerande dokumentär om och jämför det med kor som betar gräs. Vad är värst?  Eller hur det ser ut där man bryter råvaror till våra rena fina elfordon. Eller konsumtionen av mobiltelefoner. Det handlar inte bara om kor.

• Tack! 1
Länk till inlägg

Så sant. Kött är dock det värsta man kan äta ur klimatperspektiv. För mig personligen handlar det främst om det etiska, att djur behandlas illa, helt i onödan.

Tror inte att veganer konsumerar mer nya kläder än köttätare, rent generellt. Personligen har jag minskat ner och både köper och säljer second hand.

Lite intressant hur man räknat på hur kläder påverkade, msn räknade med att folk åkte bil för att handla kläderna och returer online. Det räknade man inte med när man räknade på flyg och köttkonsumtion så blir lite missvisande.

Länk till inlägg
5 minuter sedan, jala sade:

Det finns onyttigt vegansk liksom en mängd onyttiga charkprodukter. Som du såg i mitt exempel vad jag äter på en dag så är halvabrikat inget jag äter.

Länk till inlägg

Visst kan du från vegansk sida vrida och vända på argumenten, ibland med barocka exempel, men det fungerar inte. Jag lägger in mina kommentarer i blå färg direkt efter dina citat:

6 timmar sedan, Kattis-80 sade:

Ja, du tolkar det med spädbarn helt fel. Det var ett exempel om det var nyttigt att äta spädbarn, skulle vi då göra det? Nej, fel ur ett etiskt perspektiv oavsett hälsofördelarna.

OK för exempeltolkningen men varför ta i med sådana irrelevanta jämförelser och varför inte istället besvara väsentlig faktainformation? Spädbarn tar bevisligen skada av vegankost – det beror på att barnet befinner sig i ketos genom energin som det utvinner ur fettet i modersmjölken.

Finns det verkligen vetenskapliga studier som visar att vegankost gör att sjukhusen blir överfulla med patienter? Oavsett kost så måste man tänka till och äta rätt.

Inget som någon påstått i denna tråd, även om mycket tyder på att alla former av brist på näringsämnen ligger bakom en stor andel sjukhusbesök (kanske alla utom genetiska avvikelser och olycksfall). Ex-veganers förklaring till varför de avbryter sin veganperiod bekräftar problemen. Vad det i min frågeställning var fråga om hade med riskerna för spädbarn som befinner sig i ketos att göra. De är klart belagda på sjukhusen. Spädbarnet representerar i själva verket den ursprungliga, naturliga och mest effektiva metoden för energiutbyte, som sker genom animaliskt fett.

Jag är helt med dig om att lchf inte är farligt men precis som du skriver om veganer skriver många om lchf:are 

Du menar vad veganer vanligen påstår – är det inte bättre just för den som tillämpar LCHF  och vet vad den talar om att beskriva den kosten. Inte minst viktigt för dig själv som tillämpar LCHF att lägga vikt vid hur kosten verkligen fungerar? Veganers missuppfattning beror på en lång rad missuppfattningar genom ren kunskapsbrist och bristande ork att ta sig igenom den moderna forskningens resultat.

Klimatalarmister? Så många forskare är överens om att vi måste ändra vårt sätt att leva om vi ska ha en chans.

Om du menar att ökningen av koldioxidhalten, som sedan år 1750 har ökat i jordens atmosfär med 0,01 %, så får nog Greta ta det lite lugnare. Det blir inte mer bara för att man pratar om att ökningen skett från 300 till 400 PPM – det blir fortfarande inte mer än 0,01 %. Särskilt med tanke på att 70-80 % av jordens temperaturreglering sker via luftfuktigheten och molntäckets reflekterande funktioner. Det innebär att i storleksordning 0,003 % ökning av den totala regleringseffekten kan hänföras till koldioxidökningen. Man brukar räkna med att av den del av växthusgaserna som hindrar jordens medeltemperatur från att hamna under noll grader (döden för livet på jorden), bidrar koldioxiden med  3°C uppvärmning. Dessutom avtar den gasens effekt vid ytterligare ökning. Jorden har haft betydligt större andel koldioxid i atmosfären i tidigare skeden under jordens  utveckling.  Du får sällan höra alarmisterna tala om medeltidens värmerekord.

Jag anser att man bör lägga till parametern att skapa så lite lidande som möjligt för alla kännande och tänkande på jorden, inte bara är till näring och människan.

Det är bara det att dina 30 000 miljarder kroppsceller helt struntar i den saken bara du tillfredsställer den enskilda cellens behov. Då blir du inte sjuk.

Tipsar dig om dokumentären Cowspiracy.

Ställ den mot Allan Savorys forskning och personliga erfarenheter!

Eftersom denna tråd, som startades av mig runt kosten på dagis/förskola, utvecklats till diskussioner om skillnaden  vegan/lågkolhydratkost - något avvikande från trådämnet - ser jag inga problem med att låta ämnet skena lite. Huvudproblemet ligger ju just på skillnaden mellan tänkandet runt vegankost och annan kost.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Spädbarn äter veganskt, att dricka modersmjölk från sin egen mamma är så veganskt det kan bli.

Det är väldigt svårt att diskutera om man inte kan enas om grundläggande fakta. Att man kan äta veganskt både som barn och vuxen och vara hälsosam. Att vi håller på att förstöra vår planet med vårt sätt att leva, att isarna smälter osv. Är du inte med mig på detta är det liksom ingen idé.

Mitt extrema exempel är att det för mig och många som valt veganskt inte spelar någon roll om det skulle vara lite lättare att få sig näring genom att äta kött. Lidandet det idag skapar är fel etiskt för oss.

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Kattis-80 sade:

Spädbarn äter veganskt, att dricka modersmjölk från sin egen mamma är så veganskt det kan bli

Ok, om jag inte helt har missuppfattat saker och ting så är veganskt växtbaserat? 🤔Jag har trott att vi människor var däggdjur, men med detta argument så måste alltså människan vara en..växt? Men det är kanske så att en vegansk mamma producerar sojamjölk?

Lite skämtsamt.🤨

• Haha 1
  • Förvirrad 1
  • Boom 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Kattis-80 sade:

Veganskt betyder att du inte utnyttjar andra djur

Än människan!!! 

Definitionen haltar!

Vi människor och övriga djur skiljer oss från växterna på samma sätt. Vår kropp skapar genom levern samma sorts fett som övriga djurvärlden - identiskt med det fett som barnet får i sig genom modersmjölken. Om du för att göra en definition mer salongsfähig bortser från perioden då barnet får animalisk mjölk genom mamman, hamnar du helt fel. Fettet som våra förfäder jägarna hade störst tillgång till, inte minst under folkvandringarna.  fick de genom djuren. Därav kunde hjärnan utvecklas till evolutionens kronjuvel.

Har du åsikten att våra förfäder etiskt sett var mindre värda eftersom de, som nutidens människor, åt kött?

Definitionen för en vegan bör självklart baseras på den kost som brukas under kanske 90 % av livslängden dvs. växtbaserad kost. Just det senare är f.ö. det som veganismens apostlar propagerar för och som karaktäriserar den matkulturen! Begreppet vegetarian är ju med några undantag klart inriktat på föda från växtvärden. Veganism på samma sätt inriktad men som med religiös noggrannhet utesluter användning av allt från djurvärlden t.o.m. skor av läder eller bälte av samma material.

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Kattuggla sade:
29 minuter sedan, Nils Engström sade:

Än människan!!! 

Definitionen haltar!

Vi människor och övriga djur skiljer oss från växterna på samma sätt. Vår kropp skapar genom levern samma sorts fett som övriga djurvärlden - identiskt med det fett som barnet får i sig genom modersmjölken. Om du för att göra en definition mer salongsfähig bortser från perioden då barnet får animalisk mjölk genom mamman, hamnar du helt fel. Fettet som våra förfäder jägarna hade störst tillgång till, inte minst under folkvandringarna.  fick de genom djuren. Därav kunde hjärnan utvecklas till evolutionens kronjuvel.

Har du åsikten att våra förfäder etiskt sett var mindre värda eftersom de, som nutidens människor, åt kött?

Definitionen för en vegan bör självklart baseras på den kost som brukas under kanske 90 % av livslängden dvs. växtbaserad kost. Just det senare är f.ö. det som veganismens apostlar propagerar för och som karaktäriserar den matkulturen! Begreppet vegetarian är ju med några undantag klart inriktat på föda från växtvärden. Veganism på samma sätt inriktad men som med religiös noggrannhet utesluter användning av allt från djurvärlden t.o.m. skor av läder eller bälte av samma material.

Du har rätt i att vegan är ett mycket bredare begrepp än bara föda, i folkmun brukar man dock säga att en maträtt är vegansk om den inte innehåller kött, mjölk, ägg eller honung.

Ingen vegan är emot näring och att en mamma ammar sitt eget barn. Förstår inte hur man kan tro det.

Förr i tiden var inte djur sätta i onaturliga fabriker utan möjlighet att utföra sina naturliga beteenden. Man visste inte heller hur man kunde få sig det man behövde utan att döda. Mycket fanns och förekom förr dom vi idag inte tycker är bra för att det skadar andra.

Är det inte lika mycket haltande argumentation att äta kött om man inte kan tänka sig att slakta familjens hund/kanin/katt/marsvin om man glömt att storhandla eller när djuret börjar bli gammalt 

Är det inte lika mycket religion att vilja äta kött och dricka mjölk till varje pris trots att vi idag inte behöver det och att det skapar lidande för djur och klimat på sättet vi föder upp dem idag.

Länk till inlägg
1 timme sedan, Kattis-80 sade:

Du har rätt i att vegan är ett mycket bredare begrepp än bara föda, i folkmun brukar man dock säga att en maträtt är vegansk om den inte innehåller kött, mjölk, ägg eller honung.

Ja och då finns bara ett alternativ – att den veganska maten enbart utgår från växtvärlden – andra krystade definitioner behövs inte.

Ingen vegan är emot näring och att en mamma ammar sitt eget barn. Förstår inte hur man kan tro det.

Ingen har påstått det!

Förr i tiden var inte djur sätta i onaturliga fabriker utan möjlighet att utföra sina naturliga beteenden. Man visste inte heller hur man kunde få sig det man behövde utan att döda.

Nej, allteftersom jordens population ökat, har slaktandet av praktiska skäl övergått att skötas i centrala organisationer, sannolikt betydligt skonsammare än när våra förfäder, med primitiva medel  stod för dödandet.

Är det inte lika mycket haltande argumentation att äta kött om man inte kan tänka sig att slakta familjens hund/kanin/katt/marsvin om man glömt att storhandla eller när djuret börjar bli gammalt 

Knepiga argument men felaktiga – hundar i varje fall säljs ju på torget i vissa länder för slakt i hemmet. Får, getter, kor etc. slaktas ofta hos bonden själv.

Är det inte lika mycket religion att vilja äta kött och dricka mjölk till varje pris trots att vi idag inte behöver det och att det skapar lidande för djur och klimat på sättet vi föder upp dem idag.

För köttätaren är det absolut inte fråga om religion, enbart en naturlig väg att tillfredsställa kroppscellernas behov av viktiga födoämnen och energi. Självständigt tänkande och genom att följa modern forskning har dessutom klargjort att den veganska dieten i längden inte fungerar – skälet till att flertalet veganer släpper sin övertygelse efter en period, när bristsjukdomarna börjar komma.

Den naturliga utvägen (självbevarelsedriften) är att inte välja sådan kost. Du har ju själv valt LCHF, visserligen i vegetariansk tappning men inser fördelarna - knappast att likna vid vegansk kost i övrigt.

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Nils Engström sade:

Det har påståtts vid ett flertal tillfällen i denna tråden att det inte skulle vara veganskt att amma sitt barn om det inte kom sojamjölk ur brösten.

Önskar att flera faktiskt kunde vara så öppna att de läser på om vad vegetarisk kost är, hur djur i lantbruket idag föds upp, googla på filmer hur en slakt går till (florerar en på hur grisar "bedövas" med koldioxid på ett svenskt slakteri på en just nu), att mjölkkor får sina kalvar borttagna, hur det avlad hårt för att få så stora djur som möjligt för att tjäna pengar. Läs på om hur industrin påverkar klimatet.

Jag har pluggat till husdjursagronom på SLU och besökt bondgårdar och slakterier och gjort ett val utifrån det.

Du sprider myter om att de flesta veganer får nöringsbrister och slutat med sitt kostval. T.o.m Livsmedelsverket som inte brukar vara så öppna för nyheter inom kost stödjer att det går att vara vegan.

Antalet veganer och vegetarianer ökar och den här förlegade synen på att vi måste äta kött är på väg bort.

Trevlig helg!

Länk till inlägg
51 minuter sedan, Kattis-80 sade:

1. Det har påståtts vid ett flertal tillfällen i denna tråden att det inte skulle vara veganskt att amma sitt barn om det inte kom sojamjölk ur brösten.

2. Antalet veganer och vegetarianer ökar och den här förlegade synen på att vi måste äta kött är på väg bort.

3. Du sprider myter om att de flesta veganer får näringsbrister och slutat med sitt kostval

1. Någon kanske har skämtat om saken men faktum kvarstår att det diande barnet vanligen befinner sig i ketos genom att utnyttja animal föda i form av fettet i modersmjölken.

2. Ja rekordmånga människor har låtit sig påverkas av masshysterin i klimatalarmismen, som utgår från ökade koldioxidutsläpp i atmosfären med 0,01 % sedan år 1750 med sannolik resulterande effekt på temperaturregleringen motsvarande mindre än 0,003% (dvs. 0,01 % av de högst 30 % av temperaturregleringen, som inte relateras till luftfuktighet och moln).

Hittills under år 2019 har försäljningen av vegetariska livsmedel ökat med mer än tre gånger den volym som tidigare noterats. Detta innebär att risken för brist på viktiga födoämnen sannolikt kommer att öka för människor med de nya kostvanorna. Detta beroende på den allt sämre andelen viktiga ämnen, i sin tur beroende på den utarmade jorden. 

3. Inte alls - det är offentligt välkänt att så är fallet, såvida du inte menar att strömmen av ex-veganer och deras utsagor skulle utgöra falsk information.

Länk till inlägg

Jag har alltså att göra med en klimatförnekare som inte vet hur dagens djur föds upp, som hakat upp sig på att ett ammande barn skulle äta animalisk föda och att veganer får näringsbrist.

Trodde någonstans att detta var ett forum baserat på fakta och nyfikenhet för kost och hälsa men här ska det vara som det alltid varit, ny forskning är inget vi tar till oss, klimatkris är bara påhitt och veganer är religiösa.

Tur att övrig befolkning är lite mer mottaglig för att tänka nytt, minska lidande och rädda vår framtid.

Lämnar debatten smått chockad över okunskapen om hur mjölkkor behandlas, vad som är vegansk föda och vad vi skulle göra med djuren om vi slutade äta kött.

Länk till inlägg