Nils Engström

Förskola dumpar köttet - för klimatet !!!!

Recommended Posts

Gäst jala
40 minuter sedan, Nils Engström sade:

Någon annan avsikt än att föra fram sakliga fakta till debatt har jag definitivt inte och inte heller någon annan forummedlem. Vad gäller veganen i gemen kan du med fördel få en levande beskrivning av Lierre Keith som naturligtvis är mer värdefull än någon annan icke-vegansk bedömare.  Fortfarande obegripligt att du inte tar dig tid till att lyssna av henne och kommentera. Ad hoc-exemplet Kattis-80 räcker inte till att, som du gör, ge en generell bild av veganlivet och dess fördelar eller problem.

Jag kan bara hålla med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Kött är nyttigare än vegetabilier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortfarande inte ord av kommentar till Lierre Keith

2 timmar sedan, Kattis-80 sade:

1. Vad är det jag inte får i mig? Varför visar inte blodproven att jag har brister? Nä, varken du eller jag lever som våra förfäder, utvecklingen går framåt och vi hittar nya vägar till att överleva.

Du tenderar att ideligen presentera påståenden om vad andra sagt. Inget av mina inlägg innehåller något som ifrågasätter dina uppgifter. För veganismen i sin helhet intressant är dess utfall för genomsnittsveganen, inte för dig som ad hoc-exempel. Det som gäller veganen i allmänhet, ger Lierre Keith utmärkt information om.  Låt oss diskutera den!

2. Jag tittar inte bara på mina närmaste vänner. Efter att ha valt bort kött sen '92 har jag läst väldigt mycket och alltid dyker det upp folk som tycker tvärtom. Livsmedelsverket skriver t.o.m. att det går utmärkt att vara vegan och vegetarian men att man bör tänka på B12 och järn. Nu finns det jättebra tabletter med allt samlat som du behöver som vet. Nä, våra förfäder åt inte vitamin- och mineraltabletter men vad spelar det för roll? Har aldrig eftersträvat att leva som förr utan använda mig av forskningens framsteg:).

På forumet har vi uppfattat att den verkligt djuplodande, moderna forskningen kommit fram till att  växtbaserad kost ensam, inte kan ligga till grund för ett optimalt kosthåll. Däremot motsvarar LCHF-kosten, rätt sammansatt (läs=baserad på animala produkter), det egentliga idealet. Enligt en mycket stor forskargrupp, en kost som är väl anpassad efter kroppens behov, när det gäller att hindra uppkomsten av det metabola syndromet som annars leder till allvarliga kultursjukdomar. 

Vad livsmedelsverket än informerar om – inte är det att livet som vegan fungerar utan en rad kosttillskott. I sig innebär det att vegankosten inte platsar som den naturliga man dagligen inmundigar med beteckningen god och närande, som man längtar efter (naturligtvis som köttätaren ser saken). En kost knappast att någonsin likna vid en välkryddad flamberad pepparstek med lämpliga grönsaker som tillbehör, vid sidan av ett glas kraftfullt rödvin som den ultimata kryddan. Lätt till att utan minsta kosttillskott uppfylla alla kroppens behov - en utmärkt bas att direkt  tillämpa för den som föredrar  LCHF-kosten.

P.S.

Varför inte sammanfatta det som denna tråd innehållit men en genomgång av innehållet i: "The Vegetarian Myth Lierre Keith 20 Years on Vegan Diet" ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ursäkta Nils, jobbade sent med att installera ett kassasystem. Kollade upp Lierre Keith nu. Som jag trodde...

Har du smakad vällagad veg-mat? Kryddor, sås och vin är tillåtet.

Om och om igen får du det att verka som veganer släpar sig till hälsokostbutikerna och spenderar halva dagen med att sätta i sig tillskott. Det tar ca 3 sekunder att svälja tabletterna.

20191105_225206.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Kattis-80 sade:

1. Kollade upp Lierre Keith nu. Som jag trodde...

2. Har du smakad vällagad veg-mat? Kryddor, sås och vin är tillåtet.

3. Om och om igen får du det att verka som veganer släpar sig till hälsokostbutikerna och spenderar halva dagen med att sätta i sig tillskott. Det tar ca 3 sekunder att svälja tabletterna.

1. Trodde du att en ex-vegans uttalanden skulle förbli oantastade???

2. Absolut men kommer aldrig upp mot pepparsteken !!!

3. Det är inte besöket i hälsokostaffären som är det betungande utan det nödvändiga i att ersätta det som bra mat borde innehålla utan tillskott

Om du med utveckling menar att ersätta bra mat med idel tillskott, så förstår jag dig. Dock lär  den idealiska kostens sammansättning med fördel likna den som är bäst anpassad för vårt metabola system. Kosten som legat till grund för dess uppbyggnad under evolutionens förlopp.

Man ser f.ö. de negativa konsekvenserna i USA, vad som händer, när en hel befolkning lydigt under fem decennier ändrat kosten med allt större mängder växtbaserad kost. Att köttproduktionen trots detta ökat kan förklaras med att amerikanerna genom vegetabilierna tvingats att äta mer för att stilla hungern, därav fetmaepidemin. Medan köttätaren blir effektivt och varaktigt mätt vid relativt liten mängd mat, kräver vegetabilier dagligen upprepade mål – folk blir helt enkelt hungrigare när de äter vegetabilier och dricker sötade drycker. Då ökar också köttförbrukningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju såklart ha olika åsikter men omfattande faktafel låter ju inte så faktabaserad. Vad har personen för profession? Läkare? Forskare? Hittar bara benämningen skribent.

Absolut, du kan äta onyttigt som vegan. Har jag redan skrivit. Du kan också äta god, hälsosam mat som är klimatsmart och djurvänlig. Du kompletterar med B12 och beroende på vad du äter kollar du upp om du behöver ngt annat tillskott. Knappast bara vegetarianer och veganer som köper tillskott.

Är du lika mycket emot utveckling som människan inte är "skapt" för? Isåfall borde vi kommunicera med röksignaler och runskrift istf att sitta vid mobilerna eller datorn. Kanske sitter du ute i en hydda redo för att ge dig ut och jaga ikapp pepparsteken som du tröttar ut genom många timmars löpning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var alltså det bästa du hade som bevis för hur man inte kan leva som veg?

Screenshot_20191105-232924_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20191105-232934_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20191105-232947_Samsung Internet.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Kattis-80 sade:

1. Man kan ju såklart ha olika åsikter men omfattande faktafel låter ju inte så faktabaserad. Vad har personen för profession? Läkare? Forskare? Hittar bara benämningen skribent.

2. Absolut, du kan äta onyttigt som vegan. Har jag redan skrivit. Du kan också äta god, hälsosam mat som är klimatsmart och djurvänlig. Du kompletterar med B12 och beroende på vad du äter kollar du upp om du behöver ngt annat tillskott. Knappast bara vegetarianer och veganer som köper tillskott.

3. Är du lika mycket emot utveckling som människan inte är "skapt" för? Isåfall borde vi kommunicera med röksignaler och runskrift istf att sitta vid mobilerna eller datorn. Kanske sitter du ute i en hydda redo för att ge dig ut och jaga ikapp pepparsteken som du tröttar ut genom många timmars löpning?

1. Omfattande från vegansidan när dieten fortfarande används. Eftersom jag läst en lång rad beskrivningar från ex-veganer, kan jag bara konstatera att de alla har nästan identiska uppfattning om de skador som kosten under årens lopp resulterat i

2. Icke- veganers tillskott har främst att göra med ett säkerhetstänkande att de dåliga jordarna resulterar i tveksamt innehåll av viktiga födoämnen. Man äter ju inte ständigt kött vid varje mål.

3. Bara i avseendet att maten i huvudsak bör innehålla det kroppen behöver utan större mängd tillskott.

P.S.

Kika gärna på den mycket intressanta videon:

https://thefatemperor.com/ep44-meat-and-climate-change-and-human-health-what-is-the-story/

som på ett initierat sätt tar upp frågor om vad inom jordbruket som har störst påverkan på klimatet och var de flesta skadliga ämnen i kosten finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ursäkta men jag litar faktiskt mer på läkare och forskare än en skribent som verkar smått galen.

Det är verkligen inte bara veganer som hon fått saklig kritik från.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju också läsa lite artiklar och böcker från veganer och vegetarianer som mår bra om du inte bara vill ha en ensidig bild utifrån en skribent. Kan ju inte tala för varför hon mådde dåligt, vilken typ av veg-kost hon åt osv. Blir lätt att man bara googlar på sånt som bekräftar sina åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, Kattis-80 sade:

Du kan ju också läsa lite artiklar och böcker från veganer och vegetarianer som mår bra om du inte bara vill ha en ensidig bild utifrån en skribent. Kan ju inte tala för varför hon mådde dåligt, vilken typ av veg-kost hon åt osv. Blir lätt att man bara googlar på sånt som bekräftar sina åsikter.

Under de tusentals timmar jag lagt ner på studier runt kostfrågan, har åtskillig tid åtgått för jämförelser mellan vegan- och icke-vegansidan. Den genomgående uppfattningen jag fått, är att skillnaden i utfall ligger på vilket urval som olika profeter lagt vid forskningen, beroende dels på vilken kost de själva föredrar, dels på företagen som sponsrar studierna.

Jag har vid mina studier varit noga med att kontrollera varifrån resurserna för forskningen kommit. Praktiskt taget uteslutande har vegansidans studier fått sina resurser från företag som haft direkt ekonomiskt intresse i "positiva" resultat för egen del. På LCHF-sidan kan jag inte se annat än att företagen ovan aldrig släpper till resurser. Enkelt förklarat: LCHF utgör en farlig motkraft med vilken såväl livsmedels- som medicinföretag ser sina intressen motarbetade.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är helt med dig på att man ska kolla källan, vem som beställt studien och alltid vara källkritisk. Har pluggat till husdjursagronom på SLU, besökt gårdar, slakterier och läst om djurens beteende. Även kurser i etik ingick. Fått intrycket att det är köttindustrin som har muskler pengamässigt. T.ex. var det ngt sponsrat projekt som fått 50 miljoner från EU som hette Gilla gris, djurrättsrörelsen körde en ideell motkampanj "Gilla grisar". Arla har produktplacerats i samtliga skolmatsalen. Det kanske börjar ändras nu och att det finns en större marknad för vegetariskt och därmed mer pengar att tjäna. Som jag fattat det är ändå läkare och forskare eniga om att det går utmärkt att vara veg och ta tillskott utan att få näringsbrist och slåss. Trots att de själva äter kött kan de komma fram till den faktan.

Håller med om att läkare i allt för liten utsträckning talar om kostens inverkan på kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Kattis-80 sade:

1. Fått intrycket att det är köttindustrin som har muskler pengamässigt.

På intet sätt! Livsmedelssidan och medicinföretagen resp. forskningen på den vegetariska sidan inkl. Internetsajter understödda av dessa företag har mångdubbellt stora resurser till sitt förfogande.

2. T.ex. var det ngt sponsrat projekt som fått 50 miljoner från EU som hette Gilla gris,

Nålpengar (typiskt att resurser kom från EU)  i förhållande till vad företagsvärlden i övrigt står för.

3. djurrättsrörelsen körde en ideell motkampanj "Gilla grisar".

En snabb reaktion som sponsrades från företag intresserade av växtbaserade födoämnen

4. Arla har produktplacerats i samtliga skolmatsalen. Det kanske börjar ändras nu och att det finns en större marknad för vegetariskt och därmed mer pengar att tjäna.

Under femtio år har likväl företag med intresse för produktion av växtbaserade födoämnen inkl. medicinföretagen  haft de överlägset största resurserna och störst inverkan på dietistutbildning och kostrådgivare såväl i USA som i Sverige. Lätt att se på den kostcirkel som under många decennier fått råda.

5. Som jag fattat det är ändå läkare och forskare eniga om att det går utmärkt att vara veg och ta tillskott utan att få näringsbrist och slåss. Trots att de själva äter kött kan de komma fram till den faktan.

Visst, men utan kosttillägg, skulle alla veganer dö inom några månader.

6. Håller med om att läkare i allt för liten utsträckning talar om kostens inverkan på kroppen.

Det beror på att de saknar all förståelse, då de i sin utbildning varit nästan kemiskt fria från  kunskaper som konkurrerar med inriktningen på medicin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Glöm inte att det pågår debatt här på den gamla sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om du ska ljuga så är debatten meningslös. "Gilla grisar" var helt ideellt, ingen snabb motreaktion med ngt företag som sponsrade.(Jag mindes fel, 27 miljoner, inte 50 nu när jag kollade upp till Gilla gris.)

Det är inte heller sant att en vegan utan tillskott skulle dö inom några månader. 

Utifrån den självsäkra tonen och fina formuleringar trodde jag ändå att du inte bara körde källa höft på dina argument. (Det behövs inga fler länkar till skribenten Keith, kritiserad för bristande logiskt resonemang och faktafel. Rent utav pinsamt att gång på gång hänvisa till den typen källor.)

Kostcirkeln, tallriksmodellen och matpyramiden innehåller kött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Kattis-80 sade:

Du får ursäkta men jag litar faktiskt mer på läkare och forskare

Så här skriver läkaren Peter Martin och sjukgymnasten Jonas Bergqvist på sin inbjudan till föreläsning:

”Med vegetariskt-vegan-vågen som slår över vårt samhälle påbörjar vi nästa epok av sjukdomar som vi om några decennier kommer att ångra och beklaga. Den är att likna vid lågfett-lågkalori-eran men inte lika tydligt kopplad till övervikt utan mer till trötthet, IBS, hudbesvär, autoimmunitet och andra diffusa symtom. Helt emot allt vad evolution och biologi heter. Vem tar ansvar för konsekvenserna av att kött - något av mest näringsrika vi kan äta - rycks bort från skolor, äldreboende och andra samhälleliga institutioner? ” 

Detta är ett citat av mig från Peter Martins och min föreläsning som vi erbjuder på 5 orter under 2019-2020. Föreläsningen i Stockholm var fullbokad men vill du lyssna på ett ärligt hälsobudskap så boka plats i Göteborg den 27 november. Anmälan och betalning på fmvu.se #hälsa #funktionsmedicin #funktionsmedicinskterapeut #läkare #sjuksköterska #vegetariskt #vegankost #paleokost #paleolivsstil #paleoinstitute #aip #lågoxalatkost

• Gilla 2
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle kunna klicka in länkar till många läkare och forskare som tycker tvärtom. Inte alla läkare är väl för lchf heller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
10 minuter sedan, Kattis-80 sade:

Skulle kunna klicka in länkar till många läkare och forskare som tycker tvärtom. Inte alla läkare är väl för lchf heller?

Då de inte läst närings lära samt hur kroppens metabolism fungerar så är de flesta läkare helt oförstående för matens inverkan på människans kropp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Kattis-80 sade:

Nej. Men man kan föra en diskussion om näringslära, om metabolism, om hormonpåverkan avfödan osv med dem. Har man bestämt sig för att äta djur är fel ärman inne på ett etiskt ställningstagande och diskussion om näringslära blir fruktlös om motparten bestämt sig för att leva så paleo som möjligt. Den ena accepterar kosttillskott för djurens skull, den andra vill av lika etiska skäl undvika tillskott. 
Det som läkaren Peter Martin, som jag har stort förtroende för, tillsammans med Bergqvist lyfter i sin inbjudan bekymrar mig men jag skulle inte vilja tvinga nån att välja som jag ändå bara för att detär ”rätt”. Skulle önska att man kunde kompromissa mer i denna diskussion. Typ ”Ok, du vill inte äta kött, hur kan du göra då?” och ”Ok, du vill äta kött, hur ska det bli så lite lidande och få så få miljökonsenser som möjligt?”. (Notera att jag skriver ”miljö-”,inte ”klimat-” enligt tidigare resonemang.)
Jag utgår från att du sluppit problem av typen de nämner.  Jag Känner bara två veganer. Båda har kraftiga hälsoproblem och övervikt. Mannen har förutom en kvinnlig fettinlagring stora hudbesvär och kvinnan (de känner inte varandra) har fått värre PMS sen kostomläggning och gått upp i vikt. Socker är ju lika gott för oss alla.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, MariaF sade:

Nej. Men man kan föra en diskussion om näringslära, om metabolism, om hormonpåverkan avfödan osv med dem. Har man bestämt sig för att äta djur är fel ärman inne på ett etiskt ställningstagande och diskussion om näringslära blir fruktlös om motparten bestämt sig för att leva så paleo som möjligt. Den ena accepterar kosttillskott för djurens skull, den andra vill av lika etiska skäl undvika tillskott. 
Det som läkaren Peter Martin, som jag har stort förtroende för, tillsammans med Bergqvist lyfter i sin inbjudan bekymrar mig men jag skulle inte vilja tvinga nån att välja som jag ändå bara för att detär ”rätt”. Skulle önska att man kunde kompromissa mer i denna diskussion. Typ ”Ok, du vill inte äta kött, hur kan du göra då?” och ”Ok, du vill äta kött, hur ska det bli så lite lidande och få så få miljökonsenser som möjligt?”. (Notera att jag skriver ”miljö-”,inte ”klimat-” enligt tidigare resonemang.)
Jag utgår från att du sluppit problem av typen de nämner.  Jag Känner bara två veganer. Båda har kraftiga hälsoproblem och övervikt. Mannen har förutom en kvinnlig fettinlagring stora hudbesvär och kvinnan (de känner inte varandra) har fått värre PMS sen kostomläggning och gått upp i vikt. Socker är ju lika gott för oss alla.

Det värsta är att man vill tvinga BARN att äta en kost som inte är gjord för att stärka kroppens immunförsvar och välbefinnade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Kattis-80 sade:

De flesta kor går endast ute ett par månader om året då det är lag på det. (Ja, det blir vinter och kor klarar sig fint ute då med om de har tillgång till vindskydd. Källa:SLU)

Jag menar tills djuren i lantbruket har det bra, på riktig, bör vi bojkotta kött och mjölk. Sen när de har det bra bör vi ändå minska vår konsumtion, just för det hållbara och etiska. Även om jag personligen inte kommer äta kött igen

Jag vet att kor kan gå ute, jag vet det för många av mina närmaste grannar är kor. Min poäng är att det finns kor som denna dag går i flock, betar gräs, vistas ute. Det är inget som vi behöver vänta på eller bojkotta. Men du menade kanske att trots att det finns djur som har det bra, så vill du ha bort de som inte har det bra och att du ändå kommer att välja att inte äta kött?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går de ute året om? Slaktas de på gården? Super isåfall men knappast representativt för köttuppfödningen och mjölkpriduktionen.

En mjölkko  insemineras, kalven tas bort direkt efter födseln (vid ekoproduktion går kalven vara kvar i tre dagar). De står och råmar efter varandra. Så fort mjölken sinar på kon insemineras hon igen och allt börjar om tills hon inte är lika lönsam vid 5-7 års ålder och skickas till slakt. Många kor har så stora juver pga avel att de behöver juverhållare. Det räcker inte heller med att kpn betsr, jpn måste få kraftfoder för att få tillräckligt med energi till den onaturligt höga mjölkproduktion. Pga det såg vi på gårdsbesöken att många kor var väldigt dåliga i magen. Dessa kor är utomhus några månader om året för att de är lag på det. Större delen av året instängda. Då kan man ha lite jippon som kosläpp.

Grisar och kycklingar, finns säkert några små gårdar här och där som behandlar dem juste innan de skickas till slakt men inte de stora producenterna.

För mig personligen så känns det inte aktuellt att äta kött eftersom jag vet att jag mår bra utan, även om jag minns att det var gott. Det är nog samma känsla som att jag skulle be dig äta kött från en människa som haft det bra, det tar emot liksom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Har flera gånger skrivit att man självklart kan äta onyttigt som veg liksom.du kan göra det om du äter kött och mjölkprodukter. Är inte för socker någonstans, inte heller gluten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det etiska i att inte vilja ta vitamin- eller mineraler i tablettform? Är man då emot vaccin, operationer, transplantationer osv inom modern sjukvård?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Vaccin skall man alltid undvika då det innebär att förgiftar kroppen. Narkolapsi är en av många biverkningar av vaccin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Kattis-80 sade:

Det är nog samma känsla som att jag skulle be dig äta kött från en människa som haft det bra, det tar emot liksom

Det tar verkligen emot att fortsätta denna diskussion, eller fel, det tar stopp.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förklarar ju bars hur jag känner inför kött nu efter att ha varit utan sen -92 så att man som köttätare ska förstå. Jag har vänner och familj som äter kött och vi förstår varann. De flesta säger att de egentligen håller med men inte orkar ändra sina vanor. De har aldrig tagit ett aktivt val att äta kött utan gör det av slentrian.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, MariaF sade:

Jag Känner bara två veganer. Båda har kraftiga hälsoproblem och övervikt. Mannen har förutom en kvinnlig fettinlagring stora hudbesvär och kvinnan (de känner inte varandra) har fått värre PMS sen kostomläggning och gått upp i vikt.

Med tanke på att jag närmar mig 90-årsåldern har jag under årens lopp fått erfarenhet av många människor med "avvikande" matvanor. Tyvärr har jag också som hjälplös rådgivare kunnat följa utvecklingen hos en del av dem, när sjukdomarna börjat uppträda och för en del till livets slut. Jag vill inte gå in på detaljer men konstaterar bara att dina erfarenheter generellt sett överensstämmer med mina.

I övrigt finns en iakttagelse runt människors matvanor som är grundmurad - flertalet är övertygade om att deras eget val av kost är bäst för dem, utan att veta varför. Vissa är ärliga med att de inser sig överskrida gränserna och är beredda att ta konsekvenserna. Genomgående står klart att mycket tyckande ligger bakom hur folk äter. Ytterst sällan bryr man sig om att själva skaffa djupare kunskap om hur kroppen fungerar och hur sättet att förse den med nödvändig näring rationellt bör ske.

Om man skall kategorisera dem som väljer att gå i clinch med kroppens metabolism, ser jag två huvudgrupper

- dels de som lägger bort sitt tyckande till förmån för verklig kunskap och lär sig med den utgångspunkten att sålla bort sådant som saknar verklighetsanknytning.

- dels de som låter annat än grundläggande kunskap styra tänkandet i en riktning som överensstämmer med hur allt borde vara. Känslomässig styrning alltså.

Det du påpassligt tipsar om: Peter Martin och Jonas Bergqvist och deras varningar:

”Med vegetariskt-vegan-vågen som slår över vårt samhälle påbörjar vi nästa epok av sjukdomar som vi om några decennier kommer att ångra och beklaga"

är ett sätt att förklara den framtida effekten av känslomässig koststyrning, som vi nu ser påhejad av klimatalarmisterna som gör gemensam sak med kötthatarna. För de senare finns rader av känslomässiga argument som tar överhanden (etiska, runt att slakta djur att äta, djurrättsrelaterade mot dålig djurhållning, klimatargument med förklaringar som att betesdjuren släpper ut växthusgaser etc.).

Alltmer ser vi på forumet, vilken viktig funktion som kostdoktorn har för att sprida kunskap om lågkolhydratskosten. Motståndet är fortfarande stort men i längden måste rätt sida vinna kampen. Vilken tid kommer det att ta - ett , två decennier eller mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror faktiskt inte att den här diskussionen leder till något konstruktivt. Kattis-80 vill förändra övriga forummedlemmars syn på köttätandet utifrån sina egna etiska ställningstaganden. De personer som hittills deltagit i diskussionen har gjort andra medvetna val utifrån de ställningstaganden och prioriteringar de har.

Själv har jag gjort ett medvetet val, baserat på det jag läst mig till (forskning) angående klimat, hälsa, djurskötsel mm, och det är att köpa ekologiskt gräsbeteskött från en närliggande gård där jag vet att de är mycket måna om djurens välbefinnande. Köttet är dyrare än i livsmedelsbutiken, men det tycker jag att det är värt, för klimat, min hälsa och djurens väl och ve.

En aspekt som inte varit tydlig hittills i diskussionen är att man sannolikt ersätter kött med bönor och linser, snarare än proteinpulver. För oss med diffusa magproblem (IBS) är det livsmedel som kan få förödande konsekvenser, som kan vara speciellt svåra att hantera när man är barn, och kanske inte förstår orsaken till problemen. Jag är glad att jag är så gammal att jag aldrig utsattes för den kost som sannolikt är aktuell på förskolan Gitarren när jag själv var barn. Det hade kunnat förvärra det sociala i hög grad för mig personligen.

För att vara tydlig: jag själv har tagit ett medvetet beslut angående vad jag äter, och det beslutet har inte ändrats av att läsa inläggen i den pågående diskussionen. De källor till beslutet jag använder är fortfarande giltiga för mig. Men kanske andra som läser har påverkats utan att de bidragit till diskussionen.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också IBS som försvann direkt på lchf.

Nej, de flesta går bara i försvar och delar suspekta länkar som konfirmatiombias. Glädjs åt att köttätande minskar, djurens situation belyses och förbättras och klimatet och miljön diskuteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, SGK sade:

Jag tror faktiskt inte att den här diskussionen leder till något konstruktivt. Kattis-80 vill förändra övriga forummedlemmars syn på köttätandet utifrån sina egna etiska ställningstaganden.

I ett avseende har du naturligtvis rätt, du själv och forummedlemmarna i övrigt ändrar av självklara skäl inte sin inställning till vad de anser bäst för kroppen. Det beror just på det du påpekade, om vad som är viktigast - att själv i grunden studera och förstå vad som händer i kroppen, när den ska ta hand om olika komponenter i maten, .

Utan att det varit min avsikt med trådämnet, har det å andra sidan viss betydelse att olika åsiktsinriktningar i ett så viktigt ämne öppet får komma till tals, även i en tråd med något annorlunda inriktning - betydelsen för barnen att få tillgång till näringsrik mat i skolan. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får de. Övriga skolor serverar kolhydrater och mellanmål  med socker. Inte lika mycket ståhej över det. De som vill äta LCHF har hotats med soc-anmälan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som borde vara normgivande i skola, på sjukhus och i ålderdomshem, har länge visat att såväl svenska som utländska kostrådgivare saknat förmåga att följa den moderna forskningen och korrekt tillämpa dess resultat. En avgörande svaghet har legat i en övertro på epidemiologiska studier och bristande förståelse för skillnaden mellan begreppen korrelation och kausalitet. 

Överhuvudtaget har senare decenniers forskning inom kostområdet visat att tidigare kunskapsuppbyggnad inte bara varit i grunden felaktig, genom felaktig typ av forskning, den har också inneburit allvarliga fysiska och psykiska effekter för människorna, som lydigt tagit åt sig av råden i vissa länder. USA utgör som bekant det mest skrämmande exemplet med sin fetmaepidemi, ökande frekvens hjärtinfarkter, cancer, högt blodtryck, demens etc.. 

Oavsett vad ansvariga kostrådgivare och dietister (trots all verklig, motställd dokumentation), anser om klimatets påverkan genom slaktdjurens gasutsläpp eller tror om den växtbaserade kostens fördelar för producenterna av växtbaserad föda (rädda jordens livsmedelsproduktion), finns bara en faktor som de är skyldiga att ta hänsyn till: Vad som är bäst för människan! Allt annat är ett brott mot den professionella hedern och senaste decenniers  moderna forskning, som talar sitt klara språk. 845578189_ScreenHunter_vin2560Oct_2009.jpg.c4aa2e286e743593161d455a0ceb6bb5.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ngt både jag och Keith är överens om är att människan gräver sin egen grav. Nu håller jag inte med henne i att samhället ska störtas och vi bli jägare igen.

All framgång kräver ifrågasättande av nuvarande normer, tänka nytt, tänka om, testa och utvärdera. Det är det som varit människans styrka i vår utvecklingen. Alla förändringar möter alltid motstånd innan de slår igenom. Är glad att jag tack vare forskningen kan och vet hur jag ska få i mig det jag behöver utan att äta kött och dricka mjölk från djur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. All framgång kräver ifrågasättande av nuvarande normer, tänka nytt, tänka om, testa och utvärdera. Det är det som varit människans styrka i vår utvecklingen.

Om du talar om vad som hänt på kostsidan, stod utvecklingen under minst fyrtio år praktiskt taget stilla, sedan allt motstånd strypts mot den falska forskning som Ancel Keys stod för. En forskartyp av den gamla typen som satsade allt på att genom illa underbyggd, epidemiologisk forskning belägga, vad han ansåg vara en självklar hypotes. Ett ställningstagande som av ekonomiska skäl (möjligheten att få forskningsanlag) ensidigt styrde in forskningen på helt fel väg (i fettskräckens spår).

Det var nämnda forskning som styrde in kostråden mot en allt större andel växbaserad kost. Resultatet syns tydligt i USA, som genom totalt felaktig kostrådgivning enligt Keys modell, medförde en utveckling av kultursjukdomar utan like, som lämnat spår i en alltmer militant vidareutveckling av veganism och vegetarianism.  

Så om du med modern forskning på kostsidan menar den före år 1990, har du fel. Vad som därefter hänt på forskningssidan, innefattar dock epokgörande upptäckter, som klart belagt att tidigare fettskräck saknar all relevans.       

2. Alla förändringar möter alltid motstånd innan de slår igenom.

Ja verkligen. Trots att senare decenniers forskning klart visat animaliska födoämnen överlägsna de växtbaserade, såväl från energi- som näringsämnessynpunkt, hålls patienter, skolelever och åldringar som gisslan under tvånget från felutbildade dietister och kostrådgivare. De senare tillåts i egenskap av experter, utan vilja att ta lärdom av de moderna  forskningsresultaten, att hålla fast vid den kost som i längden visats medföra en lång rad kultursjukdomar – den växtbaserade.

3. Är glad att jag tack vare forskningen kan och vet hur jag ska få i mig det jag behöver utan att äta kött och dricka mjölk från djur.

En del människor kan naturligtvis bryta med vad forskningen kommit fram till och klara sig genom vad hälsokosaffären har att bjuda av kosttillskott etc..

Visst kan man naturligtvis bryta med vad forskningen kommit fram till och klara sig genom vad hälsokosaffären har att bjuda av kosttillskott etc.. Vi som utnyttjar  den kost som naturen och evolutionen bjuder och inte ser anledning att av etiska skäl ändra den kosten, tar tacksamt emot all kunskap som visar vad vetenskapen sanktionerar. Som jag uppfattat av detta forums medlemmar, finns ytterst få som ifrågasätter dess riktlinjer t.ex. i form av:  1353237876_ScreenHunter_2097Mar.b1823.thumb.jpg.7c1b386415836cca1ebdfb8cb2a19d42.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du klumpar ju ihop alla växtbaserade livsmedel när du säger att det gett välfärdssjukdomar. De växter som innehåller kolhydrater, ihop med fett och kött har skapat dem. Är knappast så att folk fått diabetes typ 2, övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar genom att äta olika sorters kål, nötter, grönsaker, kokosfett, frön, bär, ägg och pumpaprotein.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Du klumpar ju ihop alla växtbaserade livsmedel när du säger att det gett välfärdssjukdomar.

Eftersom du säger dig ha studerat och satt dig in i bakgrunden till LCHF och dessutom själv tillämpar den kosten på nästan veganskt maner, bör du veta en del om bakgrunden till dess sammansättning, varför den fungerar och vilka fördelar den har. En viktig faktor ligger i att minska andelen växtbaserade komponenter (kolhydrater) så att de som vid matsmältningen omvandlas till glukos maximalt motsvarar 10 % av energiutvecklingen (kan vara noll, vilket av många skäl, bl.a. smakmässiga dock är opraktiskt).

2. De växter som innehåller kolhydrater, ihop med fett och kött har skapat dem.

Alla växter innehåller kolhydrater!!!! Det är väl den typ av kolhydrater som bildar glukos vi talar om? Vi på forumet, som tillämpar LCHF-kosten, brukar ha många sorters grönsaker i maten men väljer sådana som bildar ett minimum av glukos.

Det är inte det energirika fettet och näringsmedelstäta köttet som är problemet utan sockerinnehållet i kolhydraterna som utgör det stora problemet. Dessutom det allt lägre innehållet av näringsämnen i de växtbaserade komponenterna när andelen av dessa ökar.

3. Är knappast så att folk fått diabetes typ 2, övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar genom att äta olika sorters kål, nötter, grönsaker, kokosfett, frön, bär, ägg och pumpaprotein.

Nyss kommenterat i (2)

Nu måste jag nog sälla mig till den motståndarkör som upprepade gånger försökt få dig att belägga det du säger och tolka av andras inlägg. Det löser inga problem i en diskussion att tolka in annat än det uppenbara som ett inlägg avser att förmedla.

Problemet som man särskilt i USA haft efter Ancel Keys falska bevisföring gällande fettets skadliga effekter, innebar att rader av spannmålsprodukter (bröd etc.) började överanvändas och dessutom potatis, ris, pasta, bröd, sockrade produkter etc.. Detta för att folk skulle få tillräckligt med energi. Tyvärr har även övriga produkter ur växtvärlden, vid sidan av redan skadliga ämnen som växterna skyddar sig med, besprutats med bekämpningsmedel som yttertligare ökar på problemen för den mänskliga kroppen att göra sig av med (främst via lever och njurar). Det är den samlade bedömningen runt överanvändningen av nämnda produkter, som utgjort problemet. Om du tror ditt ad hoc-exempel på LCHF som vegan skulle kunna fungera mer generellt, tror du fel. Gemene man och kvinna byter inte gärna ut sin köttbit med några skedar kokosfett eller olivolja dagligen - de vill ha bra mat som inte kräver ständig tillgång på näringstillskott.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu får du sluta upp med din nedlåtande ton. Största delen av min kost kommer från den lokala matvarubutiker, inte hälsokostbutiken. Du utser dig till ngn talare för alla som är på forumet och försöker utesluta mig som lchf:are och insinuera att jag inte har koll på vad kosten är. Jag äter inte några skedar kokosfett istf kött. Idag var lunchen stekt grönkål ihop med valnötter och kryddor, äggröra, surkål, brysselkål toppat med bea. Förstår att det är svårt att tänka sig att ändra sina kostvanor och att förstå vad ngn annan äter.

Är det några av de växter jag äter som innehåller en hög andel kh? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Kattis-80 sade:

Nu får du sluta upp med din nedlåtande ton. Största delen av min kost kommer från den lokala matvarubutiker, inte hälsokostbutiken. Du utser dig till ngn talare för alla som är på forumet och försöker utesluta mig som lchf:are och insinuera att jag inte har koll på vad kosten är. Jag äter inte några skedar kokosfett istf kött. Idag var lunchen stekt grönkål ihop med valnötter och kryddor, äggröra, surkål, brysselkål toppat med bea. Förstår att det är svårt att tänka sig att ändra sina kostvanor och att förstå vad ngn annan äter.

Är det några av de växter jag äter som innehåller en hög andel kh? 

Du har totalt missuppfattat vad vi talar om - inte din kost utan i generella termer som gäller alla människor med USA:s befolkning som tydligt exempel på hur felaktiga kostrekommendationer kan sluta.!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, är det det vi pratar om nu? Du har konstant riktat dig till mig personligen och raljerat över hur jag valt att sätta ihop min kost, medvetet missförstått, påstått att jag äter en rad tillskott, hävdat att veganer utan tillskott för inom några månader, att kalvar till mjölkkor går med sina mammor, att kampanjen Gilla grisar skulle vara sponsrade av stora företag fast de är en ideell förening. Svårt att hänga med i dina svängar.

Sammanfattar vad jag vill ha fram:

-djur får illa i dagens kött- och mjölkindustri

- du dör inte eller får näringsbrist av veg-kost. Jättelätt att ta en B12-tablett.

-kött- och mjölkindustrin har en negativ påverkan på miljön 

-kött är gott och nyttigt men för många är priset med lidande och miljöpåverkan inte värt det.

- du kan äta både nyttigt och onyttigt som veg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Kattis-80 sade:

Sammanfattar vad jag vill ha fram:

1. djur får illa i dagens kött- och mjölkindustri

Det har du otvetydigt framfört i hela denna tråd!

2. du dör inte eller får näringsbrist av veg-kost. Jättelätt att ta en B12-tablett.

veganer dör tidigare än allätare (bara 2 % av hundraåringarna är veganer eller vegetarianer)

Mycket välkänt är att risken för näringsbrist bland veganer är avsevärt större än för den som äter animalisk kost. En självklarhet med tanke på det låga näringsinnehållet i växtbaserad kost. Förekommande fall av undernärda barn som kommer in på sjukhus är välkänt bland läkarna världen över.

3. kött- och mjölkindustrin har en negativ påverkan på miljön 

Utan den kommer människan lätt att lida av kalciumbrist. Ersättning av kalcium tablettvägen kan var direkt farligt. På detta forum koncentrerar vi oss på vad som är bäst för kroppen och tror inte på att sätta ut nyttiga matvaror och offra kroppen med avsikten att med detta tillrättalägga problemen inom livsmedelsindustrin.

4. kött är gott och nyttigt men för många är priset med lidande och miljöpåverkan inte värt det.

Kommenterat ovan

5. du kan äta både nyttigt och onyttigt som veg.

I stort sätt onyttigt för en stor andel veganer, vilket demonstreras genom att flertalet släpper kosten (2 % klarar sig dock upp till 100-årsåldern, fast man kan undra om den som överlever så länge inte fuskar lite).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste nyss idag av en läkare från Gilla grisar-sidan att vegetarianer i snitt lever längre än köttätare.

Att 2% av hundraåringar är veg kommer garanterat ändras då andelen av befolkningen som skippar kött och mjölk ökar nu.

Komjölk har motsatt effekt på människokroppen, absolut inget du behöver.

Återigen har du en nedlåtande ton att det jag äter skulle vara dåligt för min kropp trots att alla värden är bra.

Du sprider även fördomar om att det skulle vara många undernärda veganbarn. Alla kända fall har garanterat floretat flera gånger om i nyheterna, övriga barn mår prima 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Kattis-80 sade:

1. Läste nyss idag av en läkare från Gilla grisar-sidan att vegetarianer i snitt lever längre än köttätare.

Det är känt sedan länge - det beror på att den grupp människor som ställs mot veganerna i sådana tester innefattar rökare, narkotikaberoende, alkoholister, soffpotatisar etc.

2. Att 2% av hundraåringar är veg kommer garanterat ändras då andelen av befolkningen som skippar kött och mjölk ökar nu.

Dröm på!

3. Komjölk har motsatt effekt på människokroppen, absolut inget du behöver.

Då måste du be alla mammor att sluta amma sina barn! Dock är vi ense om att industrimjölken har mycket övrigt att önska. Därför håller jag mig till vispgrädde, ost , smör och yoghurt.

4.Återigen har du en nedlåtande ton att det jag äter skulle vara dåligt för min kropp trots att alla värden är bra.

Återigen vill jag påminna om att diskussionen om olika koster inte blir särskilt intressant om de går ut på att generalisera efter det egna ad hoc-exemplet. Det går inte. För mig räcker det att du själv klarar ditt kosthåll - det har jag inget att invända mot annat än att jag anser bättre lösningar finns för fullvärdig kost.

5.u sprider även fördomar om att det skulle vara många undernärda veganbarn. Alla kända fall har garanterat floretat flera gånger om i nyheterna, övriga barn mår prima. 

Kika gärna runt, men glöm inte att läsa igenom alla sajter med ex-veganer som tydligt förklarar sina erfarenheter och bristsjukdomar efter långa och plågsamma försök att hålla fast vid sin kost!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu producerar väl inte mänskliga mammor komjölk? Inte ammar man hela livet utan i en extrem tillväxtfas oberoende vilken djurart vi pratar om. Kanske finns en naturlig orsak till det.

Vegetarianer kan väl vara soffpotatisar, alkoholister, rökare etc precis som köttätare? Tyckte flera i den här tråden berättade om överviktiga och sjuka veganer som sin erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Kattis-80 sade:

1 Nu producerar väl inte mänskliga mammor komjölk? Inte ammar man hela livet utan i en extrem tillväxtfas oberoende vilken djurart vi pratar om. Kanske finns en naturlig orsak till det.

Nej men samma sorts fetter finns i bägge mjölkslag och i mejerierna finns mycket värdefull näring. De som är känsliga för mjölkprodukter (allergier) brukar ha kommit från länder där mejeriprodukter är sällsynta.

2. Vegetarianer kan väl vara soffpotatisar, alkoholister, rökare etc precis som köttätare?

Sällsynt eftersom veganer är tvungna att sköta sin kost mer i detalj än majoriteten människor för att undvika brist på viktiga näringsämnen!

3. Tyckte flera i den här tråden berättade om överviktiga och sjuka veganer som sin erfarenhet.

Ja visst, beroende på att de trots alla försiktighetsåtgärder lidit av brist på näringsämnen eller på annat sätt kommit på kant med sin kost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å man ammar inte eller diar hela livet utan i början av livet i tillväxtfasen.

Du säger emot dig själv men det märker du kanske inte.

Om det nu är så att veganer måste ta hand om sig och då lever ett hälsosammare liv och därmed lever längre än köttätare, är inte det det bästa för människan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är inte aktivitetsnivå en del av kosten, så soffpotatisar som veg finns det garanterat. Känner bägge typer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg