Jump to content

Vegetarisk kost

alesch

Recommended Posts

Jag här ätit LCHF länge och på sistone gått över till Keto, och jag mår prima.

Kan DietDoctor kommentera den här dokumentären som har dykt upp i min FB-flöde?

Det handlar om plant-based mat. De säger inget om fett under hela dokumentären. Endast om protein kommer från djur eller växter.
Alla hävdar att just det de säger är vetenskaplig bevisat. Jag går vilse.

VegNews.TheGameChangersPoster.jpg?sha=f3

The Game Changers

https://www.netflix.com/title/81157840

Tack!

• Like 2

Om du har hört talas om EAT Lancet som annonserades inte så länge sedan så hör Game Changes till samma vegetariska propagandaflöde. Läs inlägget om  det här utspelet som Georgia Ede har skrivit. Den är mycket bra.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/diagnosis-diet/201901/eat-lancets-plant-based-planet-10-things-you-need-know?amp

Den kan sammanfattas att författarna själva medger att en kost med ytterst lite eller inget kött alls kan inte rekommenderas till barn, menstruerande flickor, gravida kvinnor, sjuka eller gamla eftersom det är en näringsmässigt fattig kost. Så om du fortfarande trotts allt är metabolt frisk kommer du att bli sjuk om du anammar den kosten. Det visste även de som skrev under EAT Lancet som propagerade för att alla på jorden skulle äta vegetariskt för att det ... genererar mer profit än kött helt enkelt. En köpt propaganda kampanj och inget annat. Vill du själv vara frisk och att dina nära och kära ska vara friska så ät riktig artegen mat där köttet och fettet har alltid varit en naturlig del. 

• Like 6
  • Thanks 1

Nu såg jag det: "Fueled by the truth". Det är ju inte LITE fräckt. Jag vet inte vad ni andra tycker men i min värld utrycker sig riktiga forskare mycket försiktigare eftersom de som har forskat vet hur lätt det är att misstolka det man tror sig se eller upptäcka. Det här språkbruket hör hemma hos marknadsförings- och propagandamakarna.

Den "sanning" vegananhängare kan luta sig mot heter epidemiologiska studier eller enkätundersökningarna för att tala klarspråk. "Hur många apelsiner har du ätit under de senaste 6 månaderna?" Vem kan noggrant redogöra för allt man har ätit under ett halvt år, speciellt om man inte lägger större vikt vid vad man äter? Och alla de tillfällen man har suttit och bara vräkt i sig godis har man redan förträngt eftersom alla vet ju att det inte är bra och ingenting att skylta med. Fick man då cancern pga lördagsbiffen eller Ahlgrens bilar?

• Like 5

1 timme sedan, Katerina sade:

Nu såg jag det: "Fueled by the truth". Det är ju inte LITE fräckt. Jag vet inte vad ni andra tycker men i min värld utrycker sig riktiga forskare mycket försiktigare eftersom de som har forskat vet hur lätt det är att misstolka det man tror sig se eller upptäcka. Det här språkbruket hör hemma hos marknadsförings- och propagandamakarna.

Den "sanning" vegananhängare kan luta sig mot heter epidemiologiska studier eller enkätundersökningarna för att tala klarspråk. "Hur många apelsiner har du ätit under de senaste 6 månaderna?" Vem kan noggrant redogöra för allt man har ätit under ett halvt år, speciellt om man inte lägger större vikt vid vad man äter? Och alla de tillfällen man har suttit och bara vräkt i sig godis har man redan förträngt eftersom alla vet ju att det inte är bra och ingenting att skylta med. Fick man då cancern pga lördagsbiffen eller Ahlgrens bilar?

Ja det  'r så klart en marknads-retorik i brutaliserat format.

Förbryllande dessutom att hålla högpresterande elitidrottsmän i sportvärlden som en given referensgrupp - blir ju så galet fel, oavsett vilken undersökning, rapport eller analys det gäller, enbart gällande enrgiförbrukning. resp. åtgång. Som om extremprestation är ett krav... är det ens eftersträvansvärt att leva i en ständigt konstant kamp på liv eller död? Som att stå beredd för döden varenda vakna minut alla dygnets timmar.. i konstant beredskap för kamp mot en annalkande vargflock på väg att slita en i stycken... verkligen?

De lever under extaordinärt avvikande villkor,  (inkl. energibehov) än resterande befolkning. Vilket ckså köttätande extremsportare gör och därför inte kan tjäna som referens om "vad som är bra eller dåligt" . 

Leva som om man vore jagad av vargar så fort man vaknar tills mana somnar , så hur många adrenalinkickar behöver en extremsportare jämfört med normalt levande individ egentligen, finns så många inbyggda manipulativa vurpor inbyggda i den militanta veganismen utan sans eller vett, utöver de fysiologiska och biomedicinska utgångspunkterna. 

Men det är inte linjärt enkelriktat som den veganska pseudo-uträkningen proklamerar i ett så skrikigt svartvitt format, kunde likagärna varit Kellogs vansinneskampanj.

Redan ett miljöombyte  innebär en fysiologisk acklimatisering för individen, där ens energiförsörjning kan kräva förändring, varpå en konstant sanning skriven i betong  inte finns - nej människan är inte en bil och ingen maskin - människan är en organism i ständig förändring. Samma organism har  energibehov/sammanättning vid 7 års ålder, annat bhov vid 30 års ålder, annat bhov vid 80 års ålder och allt där emellan.  Men en maskin, är statiskt förutsägbar, så är den enögda  enkelriktade maskinella produktion i den veganska militant offensiva propagandan, vars främsta mål är att skada, för att försöka vinna, utan mista ansats att upplysa - finns inte något att upplysa om där det saknas objektiva fakta.

EN ENDA TOM KALORI, som ingen behöver! 

Här kommer ytterligare en recension av The Game Changes: https://www.businesslive.co.za/bd/life/2019-11-04-marika-sboros-vegan-hype-of-titanic-proportions-is-a-game-changer-in-diet-spin/
Jag tycker det är så tråkigt att James Cameron har sjunkit så lågt som att filma ren propaganda och servera den som "sanning". Men som Marika Sboros skriver:

"Cameron does the film no favours by not declaring his significant conflict of interest upfront. He and wife Suzy — vegans since 2012 — founded the vegan food company Verdient Foods in September 2017. They recently invested $140m in a joint venture with US-based refiner Ingredion to expand its range of plant-based protein “solutions”."

The Game Changes tolkar jag som: spelet har ändrats för alla som har investerat sina miljoner i nya vegoprodukter. Antagligen har dem gjort det för att de vill rida på vegovågen och slå så mycket mynt av det som det bara går. Nu vill dem att med hurra rop och mycket svag evidens sälja sina produkter till er så kom och köp! Jag förstår att alla som har investerat sina pengar vill få utdelning på dem. Det är liksom en naturlig del av spelet. Men att påstå att kött skulle orsaka cancer eller att växtbaserat föda är det bästa för människan är humbug och ingenting annat. Som Marika påpekar det är inte bara B12 och järn som fattas i den växtbaserde maten.

• Like 2

5 hours ago, jala said:

Youtube angående klimat och kossa.

Peter Ballerstedt har massor av intressant information om köttproduktion med hjälp av idisslare. Dock störs jag av att han försvarar den rutinmässiga användningen av antibiotika och hormoner i amerikansk djurhållning.

• Like 1

• 2 weeks later...
On 2019-11-04 at 15:58, Katerina sade:

The Game Changes tolkar jag som: spelet har ändrats för alla som har investerat sina miljoner i nya vegoprodukter. Antagligen har dem gjort det för att de vill rida på vegovågen och slå så mycket mynt av det som det bara går.

Eller så är de helt enkelt inte utbildade. Jag trodde själv att man kunde få cancer av rött kött, tills jag lärde mig att så var det inte. 🍃🐂

• Like 6

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu, på nyårsdagen, råkade jag sätta på radion och vad hör jag? Jo, Johan Rockström som föreläser om hur bra EAT-LANCET-dieten är. Jag blir så trött. Jo, Rockström säger en del bra saker om vad vi bör göra för att rädda klimatet, men det han säger om mat och jordbruk innehåller många felaktigheter.

A

• Like 1
  • Sad 3