Fian Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Jag har påbörjat min lchf-resa för ca 2 månader sedan, och tappade då 4 kg väldigt snabbt (på ca 3 veckor) men har sedan dess stått stilla i vikten. Jag har insett att jag måste vara mer strikt för att dra igång min kropp och har därför påbörjat en ketogen kosthållning sedan 1 vecka tillbaka, där jag är väldigt strikt. Jag fick barn för 7 månader sedan och har några envisa kilon att förlora, och jag känner att keto är det rätta för mig - mår toppen tack vare denna kost. Jag reggar allt jag äter och har därför bra koll på hur stor andel fett/kolhydrater/protein jag får i mig. Enligt vad jag kan läsa mig till här på siten så är målet inom ketogen diet att äta >70% fett, 15-25% protein och <10% kolhydrater. Enligt mina beräkningar så har jag den senaste veckan ätit enligt följande: 5% kolhydrater, 83% fett och 12% protein. Inser att jag ligger lite väl högt i fett och något lågt i protein. Jag äter ca 1500 kalorier per dag fördelat på 2-3 mål och är i princip aldrig hungrig sedan jag övergick till keto. Är väldigt intresserad av att höra lite kring hur ni andra som äter keto med syftet att minska i vikt fördelar era makros? bör jag justera något eller är detta rimligt? Vill jättegärna höra era historier! /Fia 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 1 timme sedan, Fian sade: Jag har påbörjat min lchf-resa för ca 2 månader sedan, och tappade då 4 kg väldigt snabbt (på ca 3 veckor) men har sedan dess stått stilla i vikten. Jag har insett att jag måste vara mer strikt för att dra igång min kropp och har därför påbörjat en ketogen kosthållning sedan 1 vecka tillbaka, där jag är väldigt strikt. Jag fick barn för 7 månader sedan och har några envisa kilon att förlora, och jag känner att keto är det rätta för mig - mår toppen tack vare denna kost. Jag reggar allt jag äter och har därför bra koll på hur stor andel fett/kolhydrater/protein jag får i mig. Enligt vad jag kan läsa mig till här på siten så är målet inom ketogen diet att äta >70% fett, 15-25% protein och <10% kolhydrater. Enligt mina beräkningar så har jag den senaste veckan ätit enligt följande: 5% kolhydrater, 83% fett och 12% protein. Inser att jag ligger lite väl högt i fett och något lågt i protein. Jag äter ca 1500 kalorier per dag fördelat på 2-3 mål och är i princip aldrig hungrig sedan jag övergick till keto. Är väldigt intresserad av att höra lite kring hur ni andra som äter keto med syftet att minska i vikt fördelar era makros? bör jag justera något eller är detta rimligt? Vill jättegärna höra era historier! /Fia Jättebra att du ligger så högt i fettet. Här är några tråkiga tips från mig. Äter du mejerier? isåfall sluta med dom. Hur varierar du dina fetter? Många fastnar i att äta till stor del smör för att få upp fett %. Satsa på talg, avocado och självbärande kött/ fisk så som lax, sidfläsk och entrecote. Har du en 7månaders så antar jag att du har en väldigt rubbad sömn. Det är JÄTTESVÅRT att gå ner i vikt när man inte sover ordentligt. Har själv en snart 4åring och en snart 3åring. Det som händer är att kroppen får stresspåslag (kortisol) vilket gör att du har svårt att gå ner i vikt. Inte så mycket att göra någonting åt dock. Satsa på att gå långa promenader varje dag (ca 40 min). Tänk på att ketogen diet inte är en snabb viktminskningsdiet utan handlar om att läka kroppen inifrån. Ge det minst 3-6 månader innan du utvärderar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fian Posted October 28, 2019 Author Share Posted October 28, 2019 1 timme sedan, Karro K sade: Jättebra att du ligger så högt i fettet. Här är några tråkiga tips från mig. Äter du mejerier? isåfall sluta med dom. Hur varierar du dina fetter? Många fastnar i att äta till stor del smör för att få upp fett %. Satsa på talg, avocado och självbärande kött/ fisk så som lax, sidfläsk och entrecote. Har du en 7månaders så antar jag att du har en väldigt rubbad sömn. Det är JÄTTESVÅRT att gå ner i vikt när man inte sover ordentligt. Har själv en snart 4åring och en snart 3åring. Det som händer är att kroppen får stresspåslag (kortisol) vilket gör att du har svårt att gå ner i vikt. Inte så mycket att göra någonting åt dock. Satsa på att gå långa promenader varje dag (ca 40 min). Tänk på att ketogen diet inte är en snabb viktminskningsdiet utan handlar om att läka kroppen inifrån. Ge det minst 3-6 månader innan du utvärderar. Tack för ditt svar! Jag äter inga mejerier förutom rent smör och vid enstaka tillfällen någon tesked fullfet grädde i kaffet, utöver det försöker jag variera fettintaget med kallpressad olivolja, avokado och fet fisk/kött. Och sömnen är jag så himla lyckligt lottad med, får sova ca 6-7 h sammanhängande varje natt så jag har nog inte så mycket att skylla på ifall jag inte går ner i vikt Men jag ska tänka på det du säger om att utvärdera efter ca 3-6 månader, jag är nog lite för ivrig och vill gärna att det ska hända något successivt så att jag blir sporrad att komma vidare. Tack snälla för kloka ord! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Margareta Lundströms blogg är väldigt intressant. Handlar mycket om ketogen kost och allmänt väldigt mycket "matnyttigt". Finns här på kostdoktorn under rekommenderade bloggar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Ursäkta mig för att jag ens skriver i den här tråden.. iomed att jag är man! Men hur många kilon anser du själv att du behöver gå ner? Och var sitter de kilona på kroppen, är det fett eller vatten? Vilka klädesplagg stramar mest? Iallafall, kvinnor i fertil ålder med nyligen födda barn kan ha lagt på sig.. 3-4 kilon om de ätitit en hyfsad normal diet/mest riktig mat.. annars så pratar vi metabolt syndrom och undermålig kost eller någon form av sjukligt tillstånd! Hur som helst.. att föda barn är en påfrestning i sig.. att vara mamma är en annan omställning, man får lite olika påfrestningar som vi som art egentligen skall kunna klara av.. som vi som art är anpassade för! Förr så fick de cirka 10 barn, varav hälften eller en tredjedel dog tidigt.. kvinnorna dog på den tiden ofta rätt tidigt oxå.. i barnsäng eller på grund av utmattning! Numera så lever kvinnor längre än män, de är antagligen bättre rustade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fian Posted October 28, 2019 Author Share Posted October 28, 2019 54 minuter sedan, Kattuggla sade: Margareta Lundströms blogg är väldigt intressant. Handlar mycket om ketogen kost och allmänt väldigt mycket "matnyttigt". Finns här på kostdoktorn under rekommenderade bloggar. Tack för tipset! Ska definitivt kolla in hennes blogg! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fian Posted October 28, 2019 Author Share Posted October 28, 2019 22 minuter sedan, Zepp sade: Ursäkta mig för att jag ens skriver i den här tråden.. iomed att jag är man! Men hur många kilon anser du själv att du behöver gå ner? Och var sitter de kilona på kroppen, är det fett eller vatten? Vilka klädesplagg stramar mest? Iallafall, kvinnor i fertil ålder med nyligen födda barn kan ha lagt på sig.. 3-4 kilon om de ätitit en hyfsad normal diet/mest riktig mat.. annars så pratar vi metabolt syndrom och undermålig kost eller någon form av sjukligt tillstånd! Hur som helst.. att föda barn är en påfrestning i sig.. att vara mamma är en annan omställning, man får lite olika påfrestningar som vi som art egentligen skall kunna klara av.. som vi som art är anpassade för! Förr så fick de cirka 10 barn, varav hälften eller en tredjedel dog tidigt.. kvinnorna dog på den tiden ofta rätt tidigt oxå.. i barnsäng eller på grund av utmattning! Numera så lever kvinnor längre än män, de är antagligen bättre rustade. Jag är inte överviktig enligt BMI-kalkylering, men upplever att jag har ca 5 kg till jag behöver bli av med för att känna mig helt bekväm (ligger även då inom ramen för normalviktig och har vanligtvis en storlek 36). Inte jättemycket såklart, om man jämför med en person som är överviktig från början. Det är dock definitivt fett som lagt sig relativt jämt över kroppen, eftersom vätskan man kan lägga på sig under graviditeten försvinner i samband med eller några dagar efter förlossningen vanligtvis. Jag vet dock inte vad du har för källa på att kvinnor går upp 3-4 kg under en graviditet? Den genomsnittliga viktökningen för en normalviktig kvinna ligger någonstans mellan 10-16 kg, och det är både hormonrelaterat och relaterat till den faktiska vikten på fostret, brösten, fostervatten, moderkaka m.m. så de allra flesta har ett par kilon att tampas med efter att barnet är fött 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 2 timmar sedan, Fian sade: Jag är inte överviktig enligt BMI-kalkylering, men upplever att jag har ca 5 kg till jag behöver bli av med för att känna mig helt bekväm (ligger även då inom ramen för normalviktig och har vanligtvis en storlek 36). Inte jättemycket såklart, om man jämför med en person som är överviktig från början. Det är dock definitivt fett som lagt sig relativt jämt över kroppen, eftersom vätskan man kan lägga på sig under graviditeten försvinner i samband med eller några dagar efter förlossningen vanligtvis. Jag vet dock inte vad du har för källa på att kvinnor går upp 3-4 kg under en graviditet? Den genomsnittliga viktökningen för en normalviktig kvinna ligger någonstans mellan 10-16 kg, och det är både hormonrelaterat och relaterat till den faktiska vikten på fostret, brösten, fostervatten, moderkaka m.m. så de allra flesta har ett par kilon att tampas med efter att barnet är fött Jag säger inte att kvinnor går upp 3-4 kilon.. efter sin förlossning/dvs vikt efter förlossning.. .. utan dina 10-16 kilo efter förlossning är normala/vanliga iallafall! Iallafall så är själva graviditeten på cirka 3-4 kilon.. resten är något annat! Så bara för din skull lade jag en timme på att söka en gammal länk, hittade inte den, så jag får spåna från en annan; "Jag förstår givetvis att det är relevant att hålla koll på vikten och så med tanke på hälsan, men jag förstår faktiskt inte vitsen med att någonting ska anses "normalt". Bara man googlar "viktuppgång+gravid" så kommer pekpinnarna fram. 12,5 kilo är den viktuppgång som anses normal och allting utöver det är bara onödiga tjockiskilon. De 12,5 kilona är fördelade på: Moderkakan: 650 gram Fostervatten: 800 gram Livmoder: 1 000 gram Bröst: 500 gram Blodvolym: 1 250 gram Vätskeansamling: 1 300 gram Kroppsfett: 3 500 gram Bebis: 3 500 gram Det är så det ska se ut och allting utanför den ramen är bara lathet, dålig kosthållning och osunda matvanor. Jag orkar faktiskt inte med den här hetsen. Gjorde själv en kvantitativ undersökning och googlade mig in på familjeliv.se (prisa Gud för denna sida ibland alltså) där kvinnor i min vecka hade gått upp allting ifrån 3,5 till 25 kilo. Min slutsats är således att det inte finns någonting som kan kallas för "normalt" i det här fallet. Varje graviditet är olika och jag tror att i alla fall jag själv skulle må bättre av att slippa ställa mig på vågen hos barnmorskan vid varje besök. " https://nyheter24.se/noje/884738-lat-oss-prata-om-det-infekterade-amnet-vikt-och-graviditet Så vi summerar; 0,65+0,8+1,0+0,5+1,25+1,3+3,5+3,5= 12,8 kilo. Minus.. 3,5+0,8+1,0+0,5+0,6+1,3 =5,1 kilo.. till skillnad mot 12,8! Mycket siffror.. jag är oxå förundrad över att blodvolym och vättskeansamling förekomer samtidigt.. till 99% så är det samma sak.. till 50% oförklarad vikt! Dvs det är helt normalt att gå upp under graviditet.. dvs det är främst barnet.. cirka 3,5 kilo.. ökade bröst, för att kunna amma, eventuellt lite extra fett på höften/bysten.. för att ha resurser att ge till barnet i form utav bröstmjölk.. men kanske oxå i form överlevnad själv, för sitt barn, utifall man får tillgång till extra kalorier och annan näring.. som gravid moder! Dvs vi är nog inte skapta för att leva i sverige i ett av världens rikaste länder, som trots det de flesta väljer att äta junkfood.. vådan utav det är fettma och på lite sikt även metabolt syndom? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fian Posted October 29, 2019 Author Share Posted October 29, 2019 16 timmar sedan, Zepp sade: Jag säger inte att kvinnor går upp 3-4 kilon.. efter sin förlossning/dvs vikt efter förlossning.. .. utan dina 10-16 kilo efter förlossning är normala/vanliga iallafall! Iallafall så är själva graviditeten på cirka 3-4 kilon.. resten är något annat! Så bara för din skull lade jag en timme på att söka en gammal länk, hittade inte den, så jag får spåna från en annan; "Jag förstår givetvis att det är relevant att hålla koll på vikten och så med tanke på hälsan, men jag förstår faktiskt inte vitsen med att någonting ska anses "normalt". Bara man googlar "viktuppgång+gravid" så kommer pekpinnarna fram. 12,5 kilo är den viktuppgång som anses normal och allting utöver det är bara onödiga tjockiskilon. De 12,5 kilona är fördelade på: Moderkakan: 650 gram Fostervatten: 800 gram Livmoder: 1 000 gram Bröst: 500 gram Blodvolym: 1 250 gram Vätskeansamling: 1 300 gram Kroppsfett: 3 500 gram Bebis: 3 500 gram Det är så det ska se ut och allting utanför den ramen är bara lathet, dålig kosthållning och osunda matvanor. Jag orkar faktiskt inte med den här hetsen. Gjorde själv en kvantitativ undersökning och googlade mig in på familjeliv.se (prisa Gud för denna sida ibland alltså) där kvinnor i min vecka hade gått upp allting ifrån 3,5 till 25 kilo. Min slutsats är således att det inte finns någonting som kan kallas för "normalt" i det här fallet. Varje graviditet är olika och jag tror att i alla fall jag själv skulle må bättre av att slippa ställa mig på vågen hos barnmorskan vid varje besök. " https://nyheter24.se/noje/884738-lat-oss-prata-om-det-infekterade-amnet-vikt-och-graviditet Så vi summerar; 0,65+0,8+1,0+0,5+1,25+1,3+3,5+3,5= 12,8 kilo. Minus.. 3,5+0,8+1,0+0,5+0,6+1,3 =5,1 kilo.. till skillnad mot 12,8! Mycket siffror.. jag är oxå förundrad över att blodvolym och vättskeansamling förekomer samtidigt.. till 99% så är det samma sak.. till 50% oförklarad vikt! Dvs det är helt normalt att gå upp under graviditet.. dvs det är främst barnet.. cirka 3,5 kilo.. ökade bröst, för att kunna amma, eventuellt lite extra fett på höften/bysten.. för att ha resurser att ge till barnet i form utav bröstmjölk.. men kanske oxå i form överlevnad själv, för sitt barn, utifall man får tillgång till extra kalorier och annan näring.. som gravid moder! Dvs vi är nog inte skapta för att leva i sverige i ett av världens rikaste länder, som trots det de flesta väljer att äta junkfood.. vådan utav det är fettma och på lite sikt även metabolt syndom? Nu hamnade vi ju lite utanför ämnet, jag var aldrig ute efter att diskutera kring en ”normal” viktuppgång under graviditeten. Jag startade denna tråd för att jag ville ha lite insyn i andra personers makrofördelning inom ketogen kost. Min tidigare graviditet har m.a.o inget med detta att göra, och jag har inget fel på min metabolism. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 1, 2019 Share Posted November 1, 2019 On 2019-10-29 at 15:19, Fian sade: Nu hamnade vi ju lite utanför ämnet, jag var aldrig ute efter att diskutera kring en ”normal” viktuppgång under graviditeten. Jag startade denna tråd för att jag ville ha lite insyn i andra personers makrofördelning inom ketogen kost. Min tidigare graviditet har m.a.o inget med detta att göra, och jag har inget fel på min metabolism. Lugn! Det är mer regel än undantag att trådarna spårar ur i det här forumet. Vissa säger si andra så - mycket fett eller lite mindre fett. 70-80 %. Du får testa lite vad som funkar för dig. Nu var det längesen jag kollade fördelningen på min mat. Jag äter lite som jag känner för, ibland bara grönsaker, ibland bara kött, mer eller mindre fett. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts