Bengt Fredriksson

Viktnedgång!

Recommended Posts

Bravissimo! 

Det vita giftet får gärna hållas på behörigt avstånd, på kort sikt men helst långsiktigt som stabil bas, liksom. 

Har du en långfärd framför dig? (viktresa... )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med denna kloka inställning och fortsatt konsekventa väldigt enkla åtgärd kommer du alltså fixa det galant. Tveklöst! 

Här i forumsavdelningarna finns massor av kunskap och trevnad!  Fettbrasan brinner fint och är go´ att värma sig i  om det mot förmodan skulle knipa och hännas frostigt med passagerna... ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bengt 

Låter som du hittat nyckeln till ditt problem och grattis till din prestation

Lite nyfiken hur lång du är och ålder?

Har själ gjort en "resa" för några år sedan från en topp på 102 till idag (63år) 73

Tog fram superverktyget nr1 från 5-Jan i år och där är jag nu med massor med kunskap & lärdom 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du kommer nå ditt mål på 75kg men det gäller att göra "rätt" hela tiden.

Fuskande är liksom inte tillåtet om man vill nå resultat.

(Vilket även jag fått smaka på om än i mildare form under 2018)

Superverktyget för mig under 2019 har varit One Meal A Day sen 5-Jan och det är min vardag idag.

Snacka om kanoneffektivt på många sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör du?

Jag äter strikt LCHF och följer recept på diet doktor och det händer INGENTING med min vikt...Blir så besviken! Innan åt jag fettsnålt men bra och ren mat lagad fråm grunden. Sparsamt med kolhydrater även då, lite rotfrukter. Inte socker osv. 

Har hållt på med LCHF sedan slutet av augusti och som sagt...händer inget med vikten.

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Nybörjare sade:

Hur gör du?

Jag äter strikt LCHF och följer recept på diet doktor och det händer INGENTING med min vikt...Blir så besviken! Innan åt jag fettsnålt men bra och ren mat lagad fråm grunden. Sparsamt med kolhydrater även då, lite rotfrukter. Inte socker osv. 

Har hållt på med LCHF sedan slutet av augusti och som sagt...händer inget med vikten.

Ge inte upp! Tänk på att du äter nyttigt för god hälsa. Vikten har underordnad betydelse och det är verkligen synd att så många fokuserar på den.

Vet inte hur gammal du är eller ditt kön, men en hel del kvinnor kan till och med gå upp i vikt vid klimakteriet - trots LCHF! (🙋‍♀️) Och det kan ta månader och år att acceptera den nya vikten.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört lchf sen oktober och snarare gått upp ett par kg. Hur kan man få så olika resultat? Gör jag nåt fel eller är min kropp inte mottaglig? Besviken 😔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Charlotta Åhs sade:

Jag har kört lchf sen oktober och snarare gått upp ett par kg. Hur kan man få så olika resultat? Gör jag nåt fel eller är min kropp inte mottaglig? Besviken 😔

Svårt att veta om du gör nåt fel utan veta vad och hur du äter mer i detalj.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Charlotta Åhs vågen kan ljuga på många sätt eftersom du tänker bara på att fettet ska försvinna medan resten förblir lika. Där felar vår tänk. Du kan få mer muskler, högre bentäthet, större blodvolym. Om kroppen läker från inflammationer medan du äter en bättre kost brukar kroppen behöva mer vatten så vattenvikten kan öka. Om du tränar intensivt brukar kroppen också behöva mer vatten för att reparera muskelbristningar din träning har orsakat.

Det hjälper att mäta med måttband för att kolla om du har minskat i omfång. Man kan även testa med åtsittande men icke tänjbara kläder för att se om de sitter lösare.

Du vill ju inte att ditt skelettet ska bli tunnare och skörare eller att muskelmassan minskar eller att du är uttorkad bara för att se att siffran på vågen är till belåtenhet. Det bästa metoden är kroppsskanningen som tydligt visar fett-, muskel- och benfördelningen men den är ganska dyr att genomföra.

Sedan finns det andra tillägg till LCHF speciellt om man är nära sin målvikt. Det är inte bara vad man äter, utan när man äter som räknas. Om man äter många mellanmål så ska man skippa det. Man kan minska tidsfönstret och äta bara mellan 12 och 18 eller vad det är som passar i vardagen. Under tiden man inte äter har man låg insulin och ger kroppen en chans att börja förbränna de lagrade resurserna som glykogen och  fett. Även då om man har mycket glykogen lagrat så hinner kanske kroppen bara använda det och då ligger fettet kvar trotts att man minskat sitt ät fönster.

Jag har experimenterat med längre fastor på sistone och har märkt att det svåraste (och det är egentligen inte så oöverstigligt) är att passera 24 timmars strecket. För då har kroppen uttömt glykogen depåer och kan nu "gå ner i källaren och börja ta av frysboxen" dvs fettförråden. Man vill ju så gärna slösa med fett och man längtar att bli av med dessa valkar, men kroppen har en annan uppfattning är jag rädd. Kroppen ser fettet som en värdefull resurs viktig för överlevnad och vill inte slösa med den. Man måste med andra ord jobba med kroppen för att få den släppa ifrån sig sina fettreserver.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Charlotta Åhs sade:

Fram med måttbandet eller gamla, tighta kläder. jag är inne på samma linje som Katerina om än aningen mindre positiv till bestämda fastor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fastor är bra om man vill läka en fettlever eller andra inre organ som har insprängd fett eller komma åt det viserala fettet (det mellan de inre organen). Fasta som utlöser autofari, dvs längre fastor är bra för dem som behöver tighta till huden efter viktnedgång. Om man säger att träning är bra för att tömma eller minska mängden glykogen som finns lagrad i kroppen så är fastan annu bättre. Fastan föryngrar kroppen och är befriande då man inte behöver tänka på mat hela tiden (men det kommer med träningen).

Under fastan utsöndras mer tillväxthormoner som är bra om man vill bygga muskler och öka bentätheten. Tänk på alla bensköra kvinnor... Fasta passar också bättre i vardagen eftersom man kan variera dess längd precis som man vill. Det kan tyckas att folk kan använda fasta för att kompensera för skräpmat men det är ju som att skjuta sig själv i foten (och idioter finns det gott om). Dock visar det sig att det är inte lätt att äta skräp om man varvar det med fasta eftersom den sockerhaltiga skräpmaten gör det mycket svårare att fasta efteråt. Vill man ha en lätt och skön fastefönster lär man sig snabbt att äta näringstät mat med mycket nyttig fett annars misslyckas man. Allt om fasta av Jason Fung är en bra bok i ämnet.

Jag har också hört den invändningen att fastan gör att blodsocker går upp. Det är ett känt fenomen och uppträder i början av fastan när kroppen börjar ta av glykogen depåer. Då frisläpper kroppen glukos i blodet för att förbränna den. Det sockret kommer ju inte in via maten utan finns lagrad så bara för att den inte syns innan man har börjat fasta så betyder det att det inte finns. Jag kan tycka att det är skönt att bli av med det. Dessutom är det inget sjukligt utan en fullt naturlig kroppslig reaktion. Tyvärr kan den göra att blodsockret blir lite sajigt under de första 24 timmarna och man blir sugen och kan få cravings. Det kan göra det extra svårt för en del att komma över den första fastedagen utan att bryta fastan. Men om man klarar det så blir de påföljande dagarna mycket lättare. Jag kan nu tycka att mina fastedagar är skönare än mina ätdagar speciellt om jag fastar 2 dagar eller mer i sträck.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Katerina sade:

Fastor är bra om man vill läka en fettlever eller andra inre organ som har insprängd fett eller komma åt det viserala fettet (det mellan de inre organen). Fasta som utlöser autofari, dvs längre fastor är bra för dem som behöver tighta till huden efter viktnedgång. Om man säger att träning är bra för att tömma eller minska mängden glykogen som finns lagrad i kroppen så är fastan annu bättre. Fastan föryngrar kroppen och är befriande då man inte behöver tänka på mat hela tiden (men det kommer med träningen).

Under fastan utsöndras mer tillväxthormoner som är bra om man vill bygga muskler och öka bentätheten. Tänk på alla bensköra kvinnor... Fasta passar också bättre i vardagen eftersom man kan variera dess längd precis som man vill. Det kan tyckas att folk kan använda fasta för att kompensera för skräpmat men det är ju som att skjuta sig själv i foten (och idioter finns det gott om). Dock visar det sig att det är inte lätt att äta skräp om man varvar det med fasta eftersom den sockerhaltiga skräpmaten gör det mycket svårare att fasta efteråt. Vill man ha en lätt och skön fastefönster lär man sig snabbt att äta näringstät mat med mycket nyttig fett annars misslyckas man. Allt om fasta av Jason Fung är en bra bok i ämnet.

Jag har också hört den invändningen att fastan gör att blodsocker går upp. Det är ett känt fenomen och uppträder i början av fastan när kroppen börjar ta av glykogen depåer. Då frisläpper kroppen glukos i blodet för att förbränna den. Det sockret kommer ju inte in via maten utan finns lagrad så bara för att den inte syns innan man har börjat fasta så betyder det att det inte finns. Jag kan tycka att det är skönt att bli av med det. Dessutom är det inget sjukligt utan en fullt naturlig kroppslig reaktion. Tyvärr kan den göra att blodsockret blir lite sajigt under de första 24 timmarna och man blir sugen och kan få cravings. Det kan göra det extra svårt för en del att komma över den första fastedagen utan att bryta fastan. Men om man klarar det så blir de påföljande dagarna mycket lättare. Jag kan nu tycka att mina fastedagar är skönare än mina ätdagar speciellt om jag fastar 2 dagar eller mer i sträck.

Tack för en fantastisk snabbgenomgång över syfte och motiv för fasta!

EXAKT vad jag behöver, eftersom hela mitt väsen, leverne, kost och mående ändligen känner längtan efter faste-paus.. 

Har alltid tyckt att detta med fasta, är väldigt hälsobringande, har fastat men för många år sedan och dessutom aldrig mer än ett par dagar och dessutom inte med den hälsofilosofi som LOW CARB livsstilen innefattar. (med Jason Fung med på banan)

Läst och lyssnat mycket på Jason Fung, men ni som har bra erfarenhet av detta, kan ge lite förberedelsetips, särskilt om man ska eller inte ska tillföra sig näring (benmärgsbuljong som jag älskar!!)

Tänkte påbörja fasta under februari, min kostrytm innefattar redan två mål mat per dygn och emellanåt fastar jag längre, så det blir 1 mål mat/dag och mår alltså famtastsiskt på detta med många upplevda hälsoeffekter.. känns också stabilt.

En låt säga 4 eller 5-dagars sammanhängande fasta - har du nåt att säga huruvida man ska inkludera benmrgsbuljong i sådan period, eller menar du att en riktig fasta, kanske bör innefatta enbart icke-närande vätska? Typ bara kaffe och te, men ingenting annat?

Vad tror du är skillnaden på att vattenfasta (inkl. kaffe, thé) och fasta med benmärgsbuljong låt säga två á tre koppar per dygn?

Spännande! Jag längtar till en härlig kroppsvila.. där kroppen får återuppbygga sig mer i helhet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma Jason Fung har ju skrivit lite böcker: The Obesity Code, The Diabetes Code, och The Complete Guide to Fasting. Jag har bara läst den sista. I svensk översättning heter den Allt om Fasta. Om man vill ha mycket kött på bena för att motivera sig att börja fasta så kan man ju läsa den guiden.

Att fasta är att bryta en invant mönster, vilket kan vara befriande för vissa och ganska svårt för andra. Därför måste man ha klart för sig varför man gör det. Sedan kan det vara bra att hitta likasinnade. Till exempel FB gruppen "The Obesity Code Network by Dr. Jason Fung and Megan Ramos" kan vara en sådan stöd och inspiration när man börjar tycka att alla andra äter gott medan man själv ... buu huu, du vet :) I den gruppen pratas det mycket om Fungs böcker. Så många gånger refererar de till böckerna istället att svara på frågan. Tonen är dock mycket trevlig och support samt inspiration är det inget fel på.

Sedan måste man testa vad som funkar för en själv. 16:8 är bra att börja med och se om det funkar. Ger inte det önskat resultat och man vill åt autofagi så behöver man förlänga fastan eller blanda olika långa fasteperioder. Du ska inte (som vanedjur vi alla är) skaffa dig ett bestämt fastemönster och få kroppen in i en ny rutin. LCHF är en sådan rutin som kroppen vänjer sig vid och om man inte passar sig kan man gå upp sin vikt också på LCHF. 16:8 är en annan rutin som kan fela efter ett tag.

Fastan är ju inte skriven i sten. Mår du bra kan du forsätta fasta även om du har bestämt dig för ett visst antal timmar i förväg. Dyker något upp och du blir bjuden på mat av hög kavlité så kan du bryta din fasta tidigare. Det är upp till dig. Det är mest naturlig metod att bli av med extra kilon som tänkas kan även om du är gammal eller sjuk. Om man tar mediciner som ska tas ihop med mat måste man naturligtvis kolla med sin läkare hur man ska göra när man fastar.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Katerina sade:

@Gemma Jason Fung har ju skrivit lite böcker: The Obesity Code, The Diabetes Code, och The Complete Guide to Fasting. Jag har bara läst den sista. I svensk översättning heter den Allt om Fasta. Om man vill ha mycket kött på bena för att motivera sig att börja fasta så kan man ju läsa den guiden.

Att fasta är att bryta en invant mönster, vilket kan vara befriande för vissa och ganska svårt för andra. Därför måste man ha klart för sig varför man gör det. Sedan kan det vara bra att hitta likasinnade. Till exempel FB gruppen "The Obesity Code Network by Dr. Jason Fung and Megan Ramos" kan vara en sådan stöd och inspiration när man börjar tycka att alla andra äter gott medan man själv ... buu huu, du vet :) I den gruppen pratas det mycket om Fungs böcker. Så många gånger refererar de till böckerna istället att svara på frågan. Tonen är dock mycket trevlig och support samt inspiration är det inget fel på.

Sedan måste man testa vad som funkar för en själv. 16:8 är bra att börja med och se om det funkar. Ger inte det önskat resultat och man vill åt autofagi så behöver man förlänga fastan eller blanda olika långa fasteperioder. Du ska inte (som vanedjur vi alla är) skaffa dig ett bestämt fastemönster och få kroppen in i en ny rutin. LCHF är en sådan rutin som kroppen vänjer sig vid och om man inte passar sig kan man gå upp sin vikt också på LCHF. 16:8 är en annan rutin som kan fela efter ett tag.

Fastan är ju inte skriven i sten. Mår du bra kan du forsätta fasta även om du har bestämt dig för ett visst antal timmar i förväg. Dyker något upp och du blir bjuden på mat av hög kavlité så kan du bryta din fasta tidigare. Det är upp till dig. Det är mest naturlig metod att bli av med extra kilon som tänkas kan även om du är gammal eller sjuk. Om man tar mediciner som ska tas ihop med mat måste man naturligtvis kolla med sin läkare hur man ska göra när man fastar.  

Ojsan har han givit ut en bok om fasta också? Superspännande, vill läsa! 

Som medelålders 50 ++ skulle det kännas tryggt att ha lite teknikst fasta ramar som det känns nu, att gå efter.

När nu motivationen är väckt och jag ändå ruvat på flerdagarsfasta rätt länge, men inväntar precis som du säger, att alla signaler i kropp och psyke ska känna det som nåt efterlängtat.. men ocksåå med lite kunskap med i bagaget. (via J.Fung, den förträfflige) 

De råd du skriver om här är guld värda, jag kan tänka mig utifrån min självkännedom att jag riskerat att plåga mig utifrån att ha påbörjat planerad 5-dagars fasta, men 4:e dagen utsatts för världens kvalitets-måltid... kanske bryter fastan, men själv börja uppleva mig värdelös för en sådan sak , ALLTSÅ ska man gärna ha strategi också för att det inte är "perfektionen" som är syfte eller mål, utan den välbehövliga vila.. återuppbyggnad, ro... och uppbådandet av styrka, som gör att man avslutar fastan med belåtenhet, inte med självförnedran (ha ha, då kan man ju lika gärna låta bli tycker jag)

Jag vill leva som vanligt och se fasta som naturlig, känner att det kan ta några veckor, kanske en månad till, innan jag är mogen  som en fallfrukt för faste-metoden som naturligt inslag. 

Nu är jag inte the biggest fan of Facebook, så att kolla in den cirkeln där som du nämner, får jag ev. vänta med.. orkar inte dra igång mitt vilande konto där men boken av J.Fung, den skulle jag nog behöva och vilja läsa, och i så fall kanske vänta med att fasta.. tills jag är ännu mer tekniskt rustad, och inte enbart motiverad med vilja tunn som hal is. 

Ja man får vara väldigt lyhörd mot de inre signalerna, känna sig stabil, det är jag, men skadar inte med att skynda lite långsamt.

Tack! så himla skönt med dig, och er erfarna i detta, att det inte finns endast en enda spikrak väg och disciplinär regel skrivet i sten och sedan punkt slut, utan flera varianter - ska undersöka mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bokus har den för 269 kr, naturligtvis kan jag inte köpa den direkt eftersom jag köpte på mig ett par böcker ganska nyligen, och biblioteket har kö på boken... men står på nr 5. Alltid nåt :P gott att vänta på.

Sedan köpte jag på mig en herrans massa benmärg, högrev och kaalvlägg igår, blev en dyr historia.. ja och så nya jeans.. typiskt, jag skulle ha köpt Jasons bok om fasta, och kunnat vänta lite med alla dessa långkok, fast det är väldigt stor njutning att laga fin mat.

Fruktansvärt fin livsstil detta med LCHF, över all förväntan! Så då kan inslag med fasta nog inte bli i alla fall någon tortyr.. ens plåga.. men lite hunger är jag beredd på. 1:a, 2:a tredje dagen, då vet jag nog  redan hur jag ska bemöta det. 

Lite rökelse, är en teknik som jag responderar utmärkt på, men som sagt förberedelsen är a och o.

The soul, and spirit on the way... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gemma sade:

Bokus har den för 269 kr, naturligtvis kan jag inte köpa den direkt eftersom jag köpte på mig ett par böcker ganska nyligen, och biblioteket har kö på boken... men står på nr 5. Alltid nåt :P gott att vänta på.

Sedan köpte jag på mig en herrans massa benmärg, högrev och kaalvlägg igår, blev en dyr historia.. ja och så nya jeans.. typiskt, jag skulle ha köpt Jasons bok om fasta, och kunnat vänta lite med alla dessa långkok, fast det är väldigt stor njutning att laga fin mat.

Fruktansvärt fin livsstil detta med LCHF, över all förväntan! Så då kan inslag med fasta nog inte bli i alla fall någon tortyr.. ens plåga.. men lite hunger är jag beredd på. 1:a, 2:a tredje dagen, då vet jag nog  redan hur jag ska bemöta det. 

Lite rökelse, är en teknik som jag responderar utmärkt på, men som sagt förberedelsen är a och o.

The soul, and spirit on the way... 

Du hittar också ball information som finns i böckerna på hans hemsida,  om än i form av blogposter och inte lika strukturerat som i boken.

https://thefastingmethod.com/blog/
Bläddra bakåt bland posterna, jag tror det mesta finns kvar även om de bytt websida och adress.

Dessutom finns massor på Youtube.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Informationen är visserligen ball, men det var all jag menade 🙂

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Gemma sade:

förberedelsetips, särskilt om man ska eller inte ska tillföra sig näring (benmärgsbuljong som jag älskar!!)

För många år sen fastade jag varje år. På den tiden var det inte tal om att fasta på enbart vatten utan det vanligaste var att man köpte fastepaket med örtte, buljong och grönskaksjuicer. Det hade jag aldrig råd med så jag körde örtte, buljong och äpplejuice. Då hette det att man skulle ligga under 400kcal/dygn, jag tror jag låg på runt 200kcal/dygn. "Fasta" i det sammanhanget var alltså frånvaro av fast föda, och gifter som koffein. Detox, skulle vi nog kalla det idag (även om man numera kan diskutera sockrets toxicitet...). 
Om du vill fasta längre än några dagar rekommenderar jag att du dricker buljong för näringens skull, inte energin. Min längsta fasta enligt ovan var 27 dagar lång. Helt utan näring dör vi efter nån månad. Som förberedelse för en lite längre fasta rekommenderar jag en lugn period med säker tillgång till toalett. Efter några dagar kommer diarrén. En kortare fasta kräver inte så mycket förberedelse men det kan vara bra att veta att man kan bli lite frusen och ruggig efter ett par dagar även om inte alla blir det. Sannolikt kommer sig den frusenheten av att ämnesomsättningen styr ner och som LCHF:are borde man vara mindre påverkad.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

För många år sen fastade jag varje år. På den tiden var det inte tal om att fasta på enbart vatten utan det vanligaste var att man köpte fastepaket med örtte, buljong och grönskaksjuicer. Det hade jag aldrig råd med så jag körde örtte, buljong och äpplejuice. Då hette det att man skulle ligga under 400kcal/dygn, jag tror jag låg på runt 200kcal/dygn. "Fasta" i det sammanhanget var alltså frånvaro av fast föda, och gifter som koffein. Detox, skulle vi nog kalla det idag (även om man numera kan diskutera sockrets toxicitet...). 
Om du vill fasta längre än några dagar rekommenderar jag att du dricker buljong för näringens skull, inte energin. Min längsta fasta enligt ovan var 27 dagar lång. Helt utan näring dör vi efter nån månad. Som förberedelse för en lite längre fasta rekommenderar jag en lugn period med säker tillgång till toalett. Efter några dagar kommer diarrén. En kortare fasta kräver inte så mycket förberedelse men det kan vara bra att veta att man kan bli lite frusen och ruggig efter ett par dagar även om inte alla blir det. Sannolikt kommer sig den frusenheten av att ämnesomsättningen styr ner och som LCHF:are borde man vara mindre påverkad.

27 dagar lång fasta... milda matilda! , hur gick det till eller vad drev motiverade.. och vilka vinster eller förändringar skördade du? 

Var det med inspiration av nåt yogini yoga-visionärt schema,  något religiöst förtecken? 

Vet att det florerade långfaste-program under 80-talet.. när jordskorna var populära och alternativ-medicin hade ett uppsving en period och när hälsokostaffärerna fanns i nästan varje kvarter. (med tillhörande gurus , och TM, etc.) , ja alltå mer eller mindre under och efter flower-power vågen, sedan dalade ju den alternativ-vågen och visionärerna blev istället yuppies och började föra statistik, sittande på kontor, och passiva.. kanske de började knarka socker som aldrig förr.. mellan sesamkaks-snacksen och rotlådorna...

Jag får börja med 5 dagars vattenfasta och uppföljande fastor, säkert vilja upprepa efterföljande fastor med bl.a inslag av benmärgsbuljong, tack för rådet!! Precis vad jag längtade att få höra, få stöd för...

Att det är OK och t.o.m en fördel.. ska ju då koka upp litervis med extra-fint silad buljong, så den inte blir alltför kaloririk/fettig.

Tack för rådet! 

Jason Fung är favoriten om hur man gradvis behåller förmågan att förstå sina hungersignaler, tror inte att han heller skulle säga att benmärgsbuljong under fasta, vore nåt negativt för oss som vill bearbeta det onödiga fläsket , tvärtom. Tror jag.  

27 dagar, du milde... har du gjort längre fastor efter den erfarenheten? Så den långfastan liksom var plogen som plogade upp fåran och att det är lättare att fasta, om man genomgått en riktigt lång fasteperiod? 

----

p.s detta hör inte till saken men ibland kan man bli så jäkla nostalgisk: Janis Joplin Rest in PEACE.

Hon och dåtida andan, de levde "alternativliv" . Sedan blev de överkörda... av besserwissrar, och idag har vi en processindustri utan dess like. 

Kommer mog att flumma lite hehe, när jag snart kommer att fasta i hela 5 dagar (mycket för mig!)

Då tänker jag, att man måste ge något för att få, ge lite av sina celler.. för att få något tillbaka. Liten fasta, ger logiskt sett mer , än vad man avger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-01-23 at 08:37, Charlotta Åhs sade:

Jag är i en liknande sits, har ätit lchf mer eller mindre sedan i februari förra året och gått upp några kg. Precis som @Katerina är inne på finns det många olika förklaringar till varför man går upp i vikt. Man kan gå upp även om man äter LCHF. Tycker det här inlägget passar i sammanhanget. Man kan fråga sig varför man vill och/eller behöver gå ner i vikt. Är man överviktig? Har man några komplikationer som följd av övervikten? Kanske handlar det mer om estetisk karaktär? Eller att man vill minska fettprocenten som fitness-person? Vill jag gå ner i vikt hade jag börjat titta på sömn, stresshantering, fasta och kosten i mer detalj. Kanske motion lite senare.  

3 timmar sedan, Gemma sade:

Låter som du besökt mycket trevliga butiker och att du har flera trevliga dagar framför dig. Tyvärr lämpar sig inte min spis för några långkok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Gemma sade:

27 dagar lång fasta... milda matilda! , hur gick det till eller vad drev motiverade.. och vilka vinster eller förändringar skördade du? 

Nja... jag fastade 10år i rad nånstans mellan 7-27 dagar. Jag blev väldigt pigg efteråt, det var nog det som drev. Vanligen var det väl runt 10 dagar men det där året när det blev 27 dagar var det nog nyfikenhet som drev, undran hur länge jag skulle stå ut. På den tiden var jag som sagt kolhydratdriven så omställningen de första dagarna var alltid lite jobbig. Sedan kom barnen och stressen och sedan dess har jag inte fastat. (Man bör undvika det om man har mycket stress i sitt liv. Därmed inte sagt att man ska äta hela tiden men under den akuta stressfasen bör man äta mindre mål ofta och ha helt uppehåll under natten.)
Att vattenfasta några dagar om man mår bra tror jag inte är några problem men vill man testa längre bör man få i sig näring och buljong är ju bra för det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, morgonsol sade:

Jag är i en liknande sits, har ätit lchf mer eller mindre sedan i februari förra året och gått upp några kg. Precis som @Katerina är inne på finns det många olika förklaringar till varför man går upp i vikt. Man kan gå upp även om man äter LCHF. Tycker det här inlägget passar i sammanhanget. Man kan fråga sig varför man vill och/eller behöver gå ner i vikt. Är man överviktig? Har man några komplikationer som följd av övervikten? Kanske handlar det mer om estetisk karaktär? Eller att man vill minska fettprocenten som fitness-person? Vill jag gå ner i vikt hade jag börjat titta på sömn, stresshantering, fasta och kosten i mer detalj. Kanske motion lite senare.  

Låter som du besökt mycket trevliga butiker och att du har flera trevliga dagar framför dig. Tyvärr lämpar sig inte min spis för några långkok.

Absolut 🙂 jag brukar planera inköpen för veckomenyer för två á tre veckor framåt. Det blir ekonomiskt förfelaktigast tycker jag.

Att det blev så dyrt igår var bl.a kalvläggen som jag annars inte köper (160 kr/kg) + högrev som alltid är dyrt.

Då var det ändå inte från gröna gårdar vid inköpen sist. Men som sagt, så behöver jag inga inköp de närmsta  tre fyra veckorna.

Men man kan göra riktigt fin buljong på enbart benmärg, med persilja och säsongs-grönsaker och då fick jag 6 stora ben för enbart 30 kr och kokar underbar buljong på det med förstås, olika grönsaker och dessa grönsaker är enligt min beräkning, inte direkt billiga - däremot om man värderar det hälsomässigt och ställer det i relation till en ÅRSBASIS då tänker jag att det är en klar vinst, även ekonmiskt.

Sedan beror det väl på hur carnivore-dominant ens matplan är, hur man väljer att äta mindre kött vissa dagar i veckan.. isf drygar man så klart ut månadskassan. Nu är jag fortfarande carnivore-dominant men kan kanske på sikt försöka dra ner på köttet.

Lever är annars en fullgod källa, och lever är relativt billigt och gillar man svinlever, hjärta och njure då kan man komma undan med bra pris samt mycket hög näring.

Jo jag fick tag i gristunga också, något jag inte sett på länge (lågt pris, prisvärt) - kokt sådan ersätter ju vilken stek som helst, för min del. Ox- eller gristunga är inte längre favoriter på tallriken eller det har liksom "gått ur tiden" , men jag uppskattar det högt! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma Ungefär hur mycket kött blir det att du köper per gång i så fall? Jag har sett högrev kosta 80-99 kr/kg på extrapris. Måste vara skönt att ha frysen full och inte behöva handla i 'vanliga' matbutiker. Jag borde prova att koka buljong på märgben, tack för receptet!

Jo jag fick tag i gristunga också, något jag inte sett på länge (lågt pris, prisvärt) - kokt sådan ersätter ju vilken stek som helst, för min del. Ox- eller gristunga är inte längre favoriter på tallriken eller det har liksom "gått ur tiden" , men jag uppskattar det högt!

Appropå tunga: Vet att mamma har berättat om ett tillfälle då hennes mormor serverade kalvtunga. Mamma blev avskräckt och blev vegetarian i ett par år efter det. Så visst är det en generationsfråga, vet inte om jag själv sett det i butik någon gång. Men äter man 'nose-to-tail' lär man väl få äta och/eller tillaga det någon gång i framtiden?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-01-25 at 11:31, morgonsol sade:

@Gemma Ungefär hur mycket kött blir det att du köper per gång i så fall? Jag har sett högrev kosta 80-99 kr/kg på extrapris. Måste vara skönt att ha frysen full och inte behöva handla i 'vanliga' matbutiker. Jag borde prova att koka buljong på märgben, tack för receptet!

Appropå tunga: Vet att mamma har berättat om ett tillfälle då hennes mormor serverade kalvtunga. Mamma blev avskräckt och blev vegetarian i ett par år efter det. Så visst är det en generationsfråga, vet inte om jag själv sett det i butik någon gång. Men äter man 'nose-to-tail' lär man väl få äta och/eller tillaga det någon gång i framtiden?

Oxtunga finns ännu  i vissa charkdiskar, men gristunga ser man inte röken av längre.

Köper så jag har olika slags kött för ca tre veckor. Äter också fisk räkor musslor men sista två månaderna har jag ätit huvudsakligen rent kött, även sidfläsk/pancetta,  lufttorkat kött , salami , och kommer fortsätta med det - ska dessutom skifta över till högre proteinprocent med lite lägre procent fett gällande E%.

Börjat läsa in mig på Ted Naiman sista dagarna och inser att jag legat för lågt med proteinet,  Naiman har intressanta synpunkter omkring proteinet som han menar inte alls får insulin att skjuta i höjden och att t.ex 15% protein per dag eller 1 gram/kg kroppsvikt också kan vara "waaaay too little.." ..  i underkant  - och all denna "proteinvarning" eller protein med moderation.. att det inte är någon som helst medicinsk fara att om man så vill,  öka proteinet t.o.m rejält om det är det som mättar, med i gengäld mindre fett..

Vidare menar han, att de här proteinrestriktionerna, har mer ekonomiska orsaker och syften, än rent näringsfysiologiskt.

Protein är dels dyrare och logistiskt dyra omkostnader att hantera lagra , m.m - vilket spiller över i riktlinjer för protein-intag. 

Tror nog att jag håller med där. 

T.Naiman menar att öka proteinet dra ner lite på fettet, ger effktivare fettförbränning i kroppen. Tror han har rätt, också i det.

Backar upp med många undersökningar om detta. Att när man tenderar vilja äta mellan målen, eller blir oftare sugen på något , att det då handlar om proteinbrist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma Kan inte låta bli att tänka på hur gott det är med stekfläsk och lök, din lista på kött får det att vattnas i munnen. Spännande, det du berättar om Ted Naiman. Hur har du legat till med protein i E% tidigare? Hur ser din kommande målsättning ut? Kanske ska man ta för vana att ha med sig charkuterier som nödmat, så man tacklar suget på 'rätt' sätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2020‎-‎01‎-‎24 at 20:23, MariaF sade:

Nja... jag fastade 10år i rad nånstans mellan 7-27 dagar. Jag blev väldigt pigg efteråt, det var nog det som drev. Vanligen var det väl runt 10 dagar men det där året när det blev 27 dagar var det nog nyfikenhet som drev, undran hur länge jag skulle stå ut. På den tiden var jag som sagt kolhydratdriven så omställningen de första dagarna var alltid lite jobbig. Sedan kom barnen och stressen och sedan dess har jag inte fastat. (Man bör undvika det om man har mycket stress i sitt liv. Därmed inte sagt att man ska äta hela tiden men under den akuta stressfasen bör man äta mindre mål ofta och ha helt uppehåll under natten.)
Att vattenfasta några dagar om man mår bra tror jag inte är några problem men vill man testa längre bör man få i sig näring och buljong är ju bra för det.

Jag tror att man bör inte blanda ihop riktig vattenfasta med dessa komersiella juice- mm "fastorna" som kallas också för detox. Vill man fasta på riktigt så är det ren vattenfasta som gäller annars ger man kroppen blandade signaler och autofagin kan utebli. Men jag förstår det konceptet de hade då med fasta/detox. Du kan inte sälja något till en person som vattenfastar men du kan sälja om du säger att 200-400-500 kkal per dag är OK och säljer en massa tillskott och sånt. Jag gjorde det bara en gång själv men hela proceduren med burkar och piller och hålla reda på dem alla tilltalade mig inte. Det var också dyrt. Nu tycker jag att fasta är helt OK, billigt 😀 Jag har bara vatten och salt, te eller svart kaffe ibland. Buljong försöker jag dricka så sällan som möjligt när jag fastar. Man gör det så rent som möljligt för att man vill att kroppen ska kicka igång autofagin, tömma glykogendepåer, rensa ut levern, ta ordentligt av fettdepåer, ta vara på skadad vävnad, normalisera tarmfloran osv.

Javisst blir man lite kall speciellt på vinter när man fastar. Fingrar och tår blir kalla, så på med varma strumpor, handskar och tröjor. Man kan få diarré när man börjar äta igen så det kan vara bra att man är medveten och beredd. Det är bra att träna på fastedagar eftresom fastan frisläpper tillväxthormoner och underlättar byggandet av muskler. Speciellt om man är lite kall så är träning mycket välkommen - man blir varm. :) 

Sedan misstänker jag att felaktig kost kan stressa kroppen mycket mycket mer än fastan någonsin har gjort. En annan fundering jag har är att fasta kombinerad med näringsfattig skräpmat kan verkligen dränera kroppen på näring och skapa mycket stress och det är fortfarande inte fastan i sig utan det man äter däremellan som skapar dåliga förutsättningar för stresshantering och återhämtning. Annars är det perfekt att fasta när man har mycket att göra. Man märker inte att man fastar.

En rolig parantes är att när Ancel Keys genomförde sin berömda sjuländers studie och samlade sin data i Grekland så var det under fasta som pågick där. Kan det vara något som påverkade hans resultat? Var han medveten om det? :)    

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, morgonsol sade:

@Gemma Kan inte låta bli att tänka på hur gott det är med stekfläsk och lök, din lista på kött får det att vattnas i munnen. Spännande, det du berättar om Ted Naiman. Hur har du legat till med protein i E% tidigare? Hur ser din kommande målsättning ut? Kanske ska man ta för vana att ha med sig charkuterier som nödmat, så man tacklar suget på 'rätt' sätt.

Under januari har jag haft följande snittvärden :

protein 55 (18 e%)
kh 19  (6 e%)
fett 105 (76 e%)

55 g protein per dag, är verkligen lite, med tanke på min ålder visserligen inte över 65 dock medelålders, min kroppsfett-procent, samt kvarstående övervikt på ca 6-8 kg , har jag all anledning att nu göra ett skifte : dra ner på fett öka protein så jag får i mig

gärna 1,5 - 2 gr fett/kroppskilo/dygn.

Detta ska också ses mot bakgrund att jag börjat styrketräna, för att inte bli förslappad både muskler fett och hud, som jag behöver hålla fokus på nu, så vikttappet är inte färdigt men andra omständigheter nu, att jag bränner mer än vad jag gjort de sista ca tre månaderna.

BS ser fint ut, HbA1c är toppen, så jag är inte rädd för "risken" att få blodsockerstegring av lite extra protein, och det är här Ted Naiman kommer in i bilden, med annan aproach i hur man tacklar insulinresistenta individer med bl.a bukfett. 

Tror jag vågar lita på honom. Sedan äter man ju inte sin agram makronutrienter med kirurgisk precision... kroppen viktar homeostasen över perioder, inte utifrån timmarna var enskilda dag, för dag. Oavsett.

Så, både styrketränar man lite lätt/lagom ett par ggr/v, simmar 2 -4 ggr/v, då vill jag no ha rejält mer än 0.8 g. protein i mig, blir också mer "genuint" mätt och omedelbart styrkt på helt annat sätt med protein, än med tillsatt fett eller att ösa på med kokosmjölk, grädde smör eller ringla 2 mksk olja över salladen istället för att i fortsättningen, faktiskt försöka ta t.o.m mindre än 1 msk. För att hålla nere fett E%. För att fett, det är ren energi, kh också energi, medan protein är näring och byggstenar som behövs när man har flera kilon i buken som inte har där att göra -  kanske mellan organen, vet inte ens om jag har fettlever.. (men tror ej) . 

Och, ytterligare målsättning är : något fler kh. 

Ted Naiman fortsätter med följande uttalanden : (han har mkt god erfrenhet av insulinresistenta patienter som han satt på diet) 

"NO YOU DO NOT NEED TO RESTRICT PROTEIN TO BE IN KETOSIS “A high protein intake (i.e. 2.2 grams per kilogram of body weight) does not seem to prevent ketosis, as suggested by many studies.” -<------ detta budskap glädjer mig! äntligen slut på proteinsnålandet, av rädsla för att BS ska skjuta i höjden, och insulinresistensen  inte släppa... å andra sidan har jag troligtvis  fått resistensen i remission med fint HbA1c, kanske för att minimera allt som kan tänkas förvärra en insulinresistens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-01-24 at 15:58, nokenok sade:

Du hittar också ball information som finns i böckerna på hans hemsida,  om än i form av blogposter och inte lika strukturerat som i boken.

https://thefastingmethod.com/blog/
Bläddra bakåt bland posterna, jag tror det mesta finns kvar även om de bytt websida och adress.

Dessutom finns massor på Youtube.

Tack @nokenok  !

Kände till detta och varit inne på hans klinik/sida , tagit del av alla hans föreläsnings-sessioner , dels YouTube, dels här på D.D så denne är min absolute favorit, ja den ledande auktoriteten vad gäller fasta.

Hans bok Diabeteskoden, i den står också lite förslag på fasteschema och där funderingarna väcktes.

Men jag upplever mig fortf. lite för skör och inte super-robust, inför att klara mig igenom 5 dagar som är aktuellt för min del, därför skulle det vara bra att grunda sig med riktigt fasta råd med handledning, att i lugn och ro läsa in.. känna efter, låta hans konkreta råd landa, innan jag sedan en dag genomgår fastan. Eventuellt att jag fastar 4 dgr, men inte mindre än så.

Jag vill inte heller avbryta ett sådant projekt , då väntar jag isf hellre till våren. Men helst före mars. 

Jag ska inte fasta för att tappa vikt, jag vill städa i kroppshyddan, må bättre och fortsatt uppskatta low carb-livsstilen med maximal behållning. (dvs, inte någonsin bli sockerkvaddad igen, och det tar ju sin tid, kanske flera år till.. )

Däremot att han kommut ut med bok, specifikt uttagen att fungera mer heltäckande FASTA och enbart det, är kanske ett verktyg som är liksom "ultimat" att vara rustad med, med tanke på att jag vill och ska fasta

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Katerina sade:

Jag tror att man bör inte blanda ihop riktig vattenfasta med dessa komersiella juice- mm "fastorna" som kallas också för detox.

Nej, du får inte samma resultat av dem men du är utan mat i båda. Då hade vattenfastan inte gått fäste. Jag hade aldrig råd att köpa fastepaketen utan körde med Friggs örtte och väl utspädd buljongtärning. Mindre än 200kcal per dygn. Personligen tror jag inte en längre fasta (som typ de jag testade, 10- som mest 27 dar) är att rekommendera på bara vatten. Å andra sidan skulle jag numera inte rekommendera den typ av buljong jag drack då. :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

Nej, du får inte samma resultat av de men du är utan mat i båda. Då hade vattenfastan inte gått fäste. Jag hade aldrig råd att köpa fastepaketen utan körde med Friggs örtte och väl utspädd buljongtärning. Mindre än 200kcal per dygn. Personligen tror jag inte en längre fasta (som typ de jag testade, 10- som mest 27 dar) är att rekommendera på bara vatten. Å andra sidan skulle jag numera inte rekommendera den typ av buljong jag drack då. :)

Men din synpunkt om att fasta me vätska och att tillsats av mild benmärgsbuljong 

inte kan vara alldeles helt fel - den gillade jag skarpt! ☀️

Visst, inte all-in , inte totalfasta inte maxad autofagi (kanske)  men hälsovinsten kan ju inte heller utebli.

När jag städar hemma, är jag inte pedant, ibland noga, men aldrig pedant. 

Sedan spånar jag i det vilda nu bara, men hellre fasta med välmående i 4 dagar, än halvtaskigt i 2 , om det är så att man inte klarar varken 1,2 eller 3 dagar, vi är så olika med så olika behov också, alla har inte inflammatoriska besvär men har man, så i olika grader och i olika körtlar, inte så lätt att veta just var man har sina inresektoriska svagheter ocvhv brister - man får också chansa lite ibland.

Eller en annan liknelse : man kan se glaset som halvtomt, men man kan se glaset som halvfullt. A personal choise to do. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående viktnedgång, när detta är befogat och nödvändigt.. så är det rätt kul att se vad T.Naiman säger om detta med Ratio :

Totals: Protein: 110 g Fat: 80 g / Naiman säger "Great ratios!

😋

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, inte all-in , inte totalfasta inte maxad autofagi (kanske)  men hälsovinsten kan ju inte heller utebli

Jag är övertygad om att du har rätt här och tänker också att om man är lite fundersam på hur det kommer att vara så kan man testa med "gammeldags fasta" först om man vill.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, MariaF sade:

Jag är övertygad om att du har rätt här och tänker också att om man är lite fundersam på hur det kommer att vara så kan man testa med "gammeldags fasta" först om man vill.

Det är det jag siktar på framöver, att ha som stående inslag i mathållningen : benbuljongfasta lite då och då, alltifrån 24 tim till ett par dagar. 

Men innan dess, tänker jag genomgå den "regelrätta fastan" , SYFTET är

🐱komma åt autofagi -- läkning/reparation

🐯återreglering av den inresekretoriska kvarvarande obalansen

🦌reglering cellutväxling och skärpa mitokondriell utväxling

🐕strama till hormonsignaleringen, som jag upplever redan är delvis läkt, men tror inte jag är färdig på när och fjärran..

Därför är jag nu i förberedelse att introducera vattenfasta minst 5 dygn (därefter ca ett par tre ggr/år)

Däremellan köra enstaka benbuljong-fastor som stående inslag, på känn... när lusten och orken är på topp för detta, annars inte.

Mitt syfte, att vattenfastan blir mer utpräglat terapeutiskt redskap, medan buljongfasta mest för reglering av fortsatt bra rytm i matbeteendet och att hormonsignalerna skärps! och att detta allmänt understödjer fortsatt uppskattad kosthållning och kanske minskar riskerna att till våren och sommaren, få mig i något slags återfall av oönskad karaktär....... (börja glufsa och äta t.ex glass i tid och otid,  beteendet vid uteservering..  klara av att inte behöva ha nåt att tvunget tugga på, t.ex ) (börja glufsa vid grillkvällar, det vill jag förebygga med djupare terapeutisk metodik)

Man kan gå upp i vikt hemskt mycket enbart på en enda vår och sommar.

Det vill jag icke. Kosthållningen behöver först bli atomsäker, innan jag kan slänga in en "liten banana-split här eller lite kinarestaurang på soldäcket där..  midsommarn med godsakerna där och semesterursäkterna  hit o dit,  med de tillbehören som finns lockande hela j-a tiden, som jag är så svag för...  då mer än nu, när det är vinter och man inte är ute på samma sätt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg