Miasson72 Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Hejsan! Jag vill gärna att LCHF ska bli en livsstil och jag undrar hur lyckas jag med det utan att räkna kalorier och kolhydrater.? Jag har försökt i perioder och det fungerar 1 vecka upp till 4 veckor och sedan ger jag upp. Oftast går jag ner 5-6 kg första veckan och sedan är det stopp och då tappar jag motivationen. Vill bara kunna äta när jag är hungrig och klara av det här. Är så innerligt trött på att räkna kalorier och kolhydrater. Louis Hafdell är en stor förebild som jag ser upp till, och hon räknar inget. Jag har problem med socker och kolhydratmonstret...frossar gärna i smörgåsar som är min last och choklad. När det suget kommer....behöver jag förmodligen mer fett.?... Jag uppskattar om Ni kan bomba mig med era råd för lyckad viktminskning för jag kan inte släppa LCHF trots att jag bara går upp i vikt hela tiden. Tack för att Ni läst hit. Vill nämna att jag är en kvinna 47 år och bantat sedan jag var 14. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Är problemet egentligen att räkna kalorier och kolhydrater? Jag tycker att principen är extremt enkel. (Det är en annan sak att leva efter den ) . 1. Låt bli att räkna kalorier 2. Låt bli att äta kolhydrater med undantag för de i grönsaker (man kan tillåta sig matvaror med några gram kolhydrater per 100 gram). Grönsakerna är egentligen det enda lite "krångliga" man måste ha koll på vilka som innehåller för mycket kolhydrater men det tar inte lång tid att lära sig. Du behöver inte räkna kolhydraterna bara vara säker på att kosten du äter är kolhydratfattig. 3. Ät inte mellan måltiderna (inga nötter och frökexmackor etc om du vill äta sånt så ta det i anslutning till måltiden) om du blir hungrig ät mer mat på måltiderna. Ät 2-3 måltider om dagen. Om du klarar av att äta enligt ovan i 2-3 månader då kan du fundera på ytterligare "åtgärder" för att gå ner i vikt om det inte ger någon viktnedgång. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Ditt problem verkar vara att du behöver motivation i form av snabb viktminskning, för att hålla dig på banan? När viktminskningen klingar av och börjar gå långsamt(som det gör för många), så faller allt och du börjar käka choklad och mackor igen? Knepigt lägre, eftersom motivation är färskvara och ingenting du kan stödja dig mot långsiktigt. Tänker att du främst behöver bättre struktur och rutiner vad gäller kosten. Sätt upp en tydlig matplan veckovis och sen följer du den stenhårt och slutar vara så besatt av själva viktminskningen. Målet är att följa matplanen, ta kontroll över ätandet och inte trilla dit på onyttigheter. Nöter man ngt tillräckligt ofta och länge, så lär sig hjärnan förövrigt och man behöver inte motivation för att hålla ut. T.ex varje gång du inte köper och inte äter choklad, så dras en liten stig i hjärnan som blir tydligare och tydligare och slutligen är det en väg som är lätt att följa. Så även små segrar över kolhydratsmonstret är värda en klapp på axeln, för du tränande hjärnan att göra rätt. Att inte ha smörgåsbröd och choklad liggandes hemma är också en nobrainer för just dig, eftersom du uppenbarligen inte kan stå emot de grejerna. Om du äter enligt LCHF 2-3 mål per dag och fortfarande upplever behov av att småäta, stort sug som är rent biokemisk, så kan det absolut vara så att du äter alldeles för lite fett eller för små portioner generellt. Men om suget snarare bottnar i att fylla något behov rent mentalt/psykiskt, dvs inte med hunger att göra, så hjälper inte mer fett tyvärr. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Jag räknar varken kalorier eller kolhydrater. Jag äter bara LCHF. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Det är viktigare att ditt blodsocker ligger lågt och stabilt, än att vågen rör sig. Med svajande blodsocker kommer insulinpåslaget med tiden ge dig sämre hälsa. Även ditt psyke påverkas negativt av svajande blodsocker. Kasta ut vågen och läs på lite om vad som händer i kroppen när du äter för mycket kolhydrater. https://www.dietdoctor.com/se/halsa 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Kul att du vill få LCHF som livsstil, men det är knappast något som sker över en natt. Om du skippar alla rotfrukter finns det inte några större mängder kolhydrater att räkna, även inom ramen för vad LCHF "godkänner". Ha inte choklad hemma. Vet inte om det skulle bli värre för dig om du har "LCHF-bröd" liggandes i frysen, som du kan "gå loss på" när kolhydratsmonstret dyker upp. Eller om du ska avstå från allt bröd. Vad jag kan komma ihåg (obs! kan ha kommit ihåg fel) citerar Robert Lustig i boken 'Socker - din värsta fiende' en kvinna som formulerar sig ungefär såhär: "Bread is my crack.". Något du känner igen dig i? 3 timmar sedan, Elinor sade: T.ex varje gång du inte köper och inte äter choklad, så dras en liten stig i hjärnan som blir tydligare och tydligare och slutligen är det en väg som är lätt att följa. Så även små segrar över kolhydratsmonstret är värda en klapp på axeln, för du tränande hjärnan att göra rätt. Detta är så sant. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 1, 2019 Share Posted November 1, 2019 Jag får en känsla av att du egentligen skulle behöva lite mer hjälp med att hantera maten? Om du inte läst Bitten Johnssons bok, Sockerbomben 3.0 så kan jag rekommendera den. Tror att du kanske skulle kunna hitta lite användbart i den som stämmer överens med din situation? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts