Jump to content

Fusk med tandkronor

Thomas Jansson

Recommended Posts

Tänderna ger ju ofta ifrån sig de första signalerna om att vi äter fel (hål).

Jag har fått 3 tandkronor insatta för ett par år sedan. På 2 av tänderna har kronorna gått sönder eller lossat 5 gånger.

Jag finner det mycket märkligt att man monterat kronor med tjockleken 1 mm på relativt dåliga tänder som har många stora och gamla lagningar i komposit. 

Om vi tänker oss att en tandkrona bör hålla runt 15 år och en kompositlagning runt 8 år så kommer ju kronorna att gå sönder samtidigt - och lagningar är mer ä 4 till 5 år.

Är det verkligen korrekt att montera kronor på gamla lagningar?

Det är Folktandvården i Kil som ligger bakom detta och först säger klinikföreståndaren att detta ingrepp aldrig borde ha skett men ändrar sig och påstår nu att kliniken inte har gjort något fel!

Jag kan ju nämna att tandsköterskorna har varit upprörda över kronornas lilla tjocklek och att minst en krona har klistrats tillbaka utan att åtgärden journalförts!

Detta ingrepp kommer sannolikt att kosta mig en hel del framöver . hittills strax under 10 tusen men redan nu har en krona lossat 4 ggr på en tand där garantin gått ut - senaste kronan höll endast 5 månader,,,,

Finns det någon inom det dentala området som vet vad som gäller?

• Sad 2

Jag har arbetat inom tandvården i ca 30 år och är utbildad leg tandhygienist. Det är svårt att svara kortfattat på ditt inlägg. En kronas tjocklek måste anpassas in i ditt bett, för att få den med ökad tjocklek, dvs så att den blir mer hållbar innebär att man måste slipa mer på din befintliga tand. Det är en svår  avvägning ibland, speciellt om man av naturen är född med ganska små tänder. Det är även så att man arbetar vävnadsbesparande i så stor utsträckning som möjligt, så man vill då slipa bort så lite som det är tvunget. Ytterligare en aspekt är att gamla amalgamfyllningar och ibland kompositfyllningar borras ur helt olika jämfört med en krona som är omslutande runt hela tanden.  det finns även en materialaspekt. I dag vill de flesta arbeta metallfritt, men en tunn guldkrona håller alltid, även om det inte är det snyggaste.  Men, det låter som att det även varit "skit bakom spakarna " i ditt fall.  Du har ju även garanti på dina kronor, åtminstone två år. 

• Like 4