Jump to content

HIIT-träning vad går det ut på?


John
 Share

Recommended Posts

Den variant av HIIT som jag har kört går ut på att köra max i 15-20 sekunder och sen lite lugnare i 45-50 sek. 10 minuters uppvärmning och sen kör man intervaller i ungefär 20 minuter och om man fortfarande är vid liv kan man köra 5 minuter i lugnt tempo för att få bort mjölksyran.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

HIIT står för högintensiv intervallträning, Man behöver inte köra max, men däremot varvar man höga intervaller med låga. Oavsett vilken träningsform man väljer för HIIT, så växlar man mellan dessa räknat i sträcka eller i tid. Som exempel löpa 2-300 meter i lågtempo, och sedan spurta 100 m, eller låg 45 sek, och hög 15-20 sek i intervaller. Längd eller tid på dessa avgör man själv, beroende på hälsostatusen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har ju "alltid" funnits liknande träningsprotokoll men den som populariserade detta koncept i någorlunda nylig modern tid var japanske forskaren Tabata och innan HIIT fick fotfäste så kallade man ofta den här typen av träning för Tabataträning. Varianter på detta kom snart med ex. GXP (Graded Exercise Protocol) och Dr. Mercolas favorit Peak 8. Den senare kan man se på den här rätt sammanfattande sidan om HIIT:

 

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2010/12/24/a-fountain-of-youth-in-your-muscles.aspx

 

Tabatas klassiska studie:

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8897392

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...