Jump to content

I Aftonbladet om hjärtinfarkter och det "farliga kolesterolet i mättat fett"

AnnikaJ

Recommended Posts

I dag ges stor plats åt en artikel om hjärtinfarkter. En intervju med Karin Schenk Gustavsson. Man ger också råd om vad man skall äta  för att undgå  hjärtproblem. Och så varnar man för LCHF. I artikelns slutkläm säjer man att flera undersökningar visar att LCHF är farligt,

Jag säjer som jag lärde mej i Bohuslän:"Man blir så trött"!

Hur kommer det sig att all den forskning som finns om mat och hälsa inte slår igenom ? Kunde man inte kräva att journalister som skriver om kost och sjukdomar  vore lite mer pålästa.  Om journalisten känner till flera undersökningar som bevisar farligheten med LCHF vore det väl klokt att tala om vilka dessa är.Dessutom så har ju LCHF som begrepp inte funnits särskilt länge, så det vore intressant med fakta. Det verkar som journalisterna inte problematiserar artiklar om mat och hälsa, något som alltid är klokt att göra. Och det gäller självklart även LCHF! Det Lyckas Ann Fernholm med i Ett sötare blod

Hur kommer det sig att all den forskning som finns om mat och hälsa inte slår igenom?

Det är för mycket pengar och prestige investerat i fettsnålt. Personligen tror jag inte det går att vända. De som tror motsatsen har inte förstått vilka krafter de sätter sig upp mot.