Jump to content

Halvfabrikat på LCHF

Knugen

Recommended Posts

Hej alla glada LCHFre! Jag började med LCHF för 2 dagar sedan och tycker det funkar jättebra än så länge, det jag dock ororar mig lite för är att jag köper en hel del halvfabrikat. Jag kollar alltid på innehållsförteckningen så att det är 5gr eller mindre kolhydrater per 100 gram vilket det har varit. Undrar ju nu så klart om det är okej? Kommer jag att gå ner i vikt ändå eller måste jag börja laga mat från grunden? Jag gillar att äta rydbergs bea och smältcheddar, de jag köper innehåller båda under 5gr kolhydrater per 100 gr. Äter också vaniljkvarg till frukost vilket också knappt innehåller några kolhydrater. Mycket tacksam för svar! Ha en fin dag!

• Like 3

Hej och välkommen hit Knugen!

Min åsikt är att det är fördelaktigare att laga mat från grunden, då vet man vad den innehåller. Ibland går inte detta, som fallet med mejerier. 5 gram kolhydrater/100 g är ett bra riktmärke att gå efter, fortsätt med det. Hur din ev viktnedgång påverkas av att du äter köpt beanaisesås och cheddar är svårt att säga, då vi inte vet hur du äter i övrigt och vad för förutsättningar du har. Så om du skulle kunna svara på följande frågor blir det lättare att komma med ett bra svar på din fråga: Hur gammal är du? Hur lång är du? Hur mycket väger du? Är du sjuk på något sätt? Hur har en dag sett ut matmässigt, om du räknar ihop allt du har ätit? Har du tidigare haft problem med socker/sötsug? Hade väl också tipsat dig om att t ex lägga till nötter i frukosten. Vaniljkvarg må inte vara så mycket kolhydrater, men sannolikt mer protein än fett. Fett är det som ska mätta. Vill du äta efter att äta enligt LCHF behöver merparten av energin komma från fett, lagom med protein och kolhydratintaget bör hållas lågt.

• Like 4

Vad kul att du svarade så snabbt! Och tack! Idag började jag dagen med kvarg, sedan åt jag kålpudding med blomkålsmos till lunch vilket jag såg till att ha mycket smör och grädde i. Till kvälsmat åt jag en gryta med korv, indisk currypaste, brocoli, lite lök, zuchini, jalapenos och 2 skivor smält cheddarost, såg efter maten ar färdig att den currypasten låg 7gr kolhydrater per 100 gr men då jag bara använde ca 50 så borde detta vara okej? Jag är 26 år gammal, väger ca 80-81 kg och är ca 173 cm lång. Jag har varit godisberoende sen några år tillbaka därav har jag gått upp i vikt ganska mycket, har också ätit ganska mycket på kvällstider. En till fråga är om man gör en tomatbaserad gryta med mycket lchf grönsaker men inte så mycket fett, vad händer då? Mvh Knugen :)

• Like 2

Det låter bra. Currypastan är absolut ok i mina ögon. Händer själv att jag har tomatpuré med ca 15 g kolhydrater/100 g i min matlagning. Smör och grädde bör du inte snåla på, men se till att det är riktiga varor. Smör minst i 80% fett, grädde 40%. Kötthalten på korv kan vara bra att lägga för vana att kolla samt innehållsförteckningen. Om jag får fråga, vad har du för målvikt, om du har någon alls? Tror du att du "bara" är beroende av godis, eller överäter du lätt andra livsmedel med socker i? Så länge du ser till att äta ordentligt med fett varje dag bör du kunna hålla sötsuget i schack. Om du lagar en fettsnål tomatgryta får man komplettera med fett helt enkelt. T ex avocado, kryddsmör, en köttbit innehållandes fett tex entrecôte, fet fisk, olivolja, smetana, creme fraiche osv. Vad som nu faller dig i smaken. Gör du inte det kommer du sannolikt bli hungrig tidigare än du tänkt dig och typ behöva äta "som vanligt" dvs var 3-4 timme, istället för 2-3 gånger om dagen med kanske 5-6 timmars mellanrum.

• Like 3

Tack så jättemycket för svar! uppskattar det verkligen då jag har gått runt och grubblat om jag gör rätt eller ej. Jag tog i en ca 25-50gr smör i den grytan för att smör är gott :) Jag vill gärna gå ner till mellan 68-70 kg men jag funderar på att fortsätta äta som jag gör nu, maten är ju ändå så pass god plus att jag får äta hur mycket jag vill. Stämmer ganska bra att jag överäter onyttig mat, framför allt så småäter jag väldigt mycket men det har jag ju märkt på lchf att jag inte gör längre. Skulle vara så kul att komma hem till julen med målvikten. Men vad tror du om det här med rydbergsbearnaise? Är den okej? Ska inte äta kvarg till frukost imorgon utan det får bli fläsk och äg med mycket smör!

• Like 3

25-50 g låter som lite lite smör, men nu kan jag inte heller veta hur stor grytan var eller vad du åt förutom den. Broccolimos är också ett tips på att få i sig mycket smör utan att man tänker på det, eller mos på broccoli/blomkål. Rydbergsbean är nog inget att oroa sig för i sammanhanget. Så länge du äter rejält med fett och kolhydratsnåla grönsaker, är försiktig med rotfrukter och undviker substitut för godis och annat skräp, även om det är "LCHF" (gjort av sötningsmedel, mandelmjöl etc), så borde du kunna gå ner i vikt, slippa sötsuget och sluta småäta. Återkom gärna när du hållt på ett lite längre tag, t ex en vecka eller en månad. Och om du skulle ta ett återfaill i mat som är rik på kolhydrater finns det flera här på forumet du kan bolla med för att komma upp på banan igen och försöka undvika att det händer igen. Eller om det dyker upp andra funderingar längs vägen. Lycka till!

• Like 3

Hej och välkommen! Självklart kan du käka färdig bearnaise ibland på grund av tidsbrist eller för att det är gott. Men tänk på att Rydbergs bea mestadels består av konventionell rapsolja, som inte är ett nyttigt fett, utan ett härdat industrifett som genomgått kemiska processer. Får du en stor del av ditt dagliga fettbehov från just köpesbea/vanliga rapsolja, som är alltför rik på omega 6, så kan det absolut bli obalanserat och påverka din hälsa negativt på lång sikt.    

Fetter att satsa på är fetter som inte genomgått kraftiga kemiska processer, bland annat smör, ghee, MCT-olja, kallpressad olivolja, avokadoolja, kallpressad kokosolja samt fett från djur. 

Smältcheddar skulle jag också vara restriktiv med, eftersom det inte innehåller så mycket cheddar, utan mest skummjölkspulver, växtolja, smakförstärkare, konsistensgivare, färgämnen med mera som kroppen knappast identifierar som näring. Välj en fin fet lagrad cheddar och fixa egen ostsås? 

Kvarg är väl okej om man behöver snabbt protein, men att bara käka det till frukost blir alltför fettsnålt. Du får inte ihållande mättnad. Du får inte tillräckligt med energi. Du kommer aldrig nå ketos(om det är ett mål) om käkar en massa kvarg. Då är det bättre att satsa på fullfet medelhavsyoghurt istället eller att du kompletterar kvargen med en fettkälla. 

Vad som händer om du äter en fettsnål tomatgryta, är att du behöver fler/större portioner för att bli mätt och stå dig. Då ligger du inte längre kvar på ett lågt intag av kolhydrater, eftersom både tomat och en massa kokta grönsaker ändå innehåller en del kolisar. Om du däremot har rejält med fett i grytan t.ex crème fraiche, smör, olivolja, så blir du mätt på en mindre portion, ditt kolhydratsintag blir lägre och du behöver inget "mellanmål". 

• Like 4

21 timmar sedan, Knugen sade:

Hej alla glada LCHFre! Jag började med LCHF för 2 dagar sedan och tycker det funkar jättebra än så länge, det jag dock ororar mig lite för är att jag köper en hel del halvfabrikat. Jag kollar alltid på innehållsförteckningen så att det är 5gr eller mindre kolhydrater per 100 gram vilket det har varit. Undrar ju nu så klart om det är okej? Kommer jag att gå ner i vikt ändå eller måste jag börja laga mat från grunden? Jag gillar att äta rydbergs bea och smältcheddar, de jag köper innehåller båda under 5gr kolhydrater per 100 gr. Äter också vaniljkvarg till frukost vilket också knappt innehåller några kolhydrater. Mycket tacksam för svar! Ha en fin dag!

Kör du på några dagar till.. eller veckor/månader.. innan du bestämmer dig för vilket upplägg som funkar bäst för dig!

Dvs att undvika hel och halvfabrikat är en pärs i sig.. så då kommer vi osökt in på 5%!

Det handlar främst om charkuterier.. dvs sådant de flesta betraktar som kött/protein.. dvs korv, skinka, pålägg, kassler.. typ sådant.. dvs det finns som regel ingen vettig anledning att det skall innehålla mer än max fem % kolhydrater.

Allt annat är typ fake!

Så då kommer vi till lite annat, som vi äter.. där är variationen lite mer varierad.. iallafall de livsmedel med hög kolhydratinnehåll.. men nyttiga på annat sätt!

Dvs vi pratar då grönsaker och lök/kryddväxter/bär/vissa frukter/vissa rotfrukter!

Man skall inte undvika riktig mat från bra råvaror, där ingår dessa!

Dvs om vi skall bedöma alla livsmedel med samma 5E%, så landar typ vitlök på cirka 30E%.. och hur många kilo vitlök äter du per dag?

Iallafall åter till rena helfabrikat.. typ  Rybergs Bea, det är litta samma där, dvs det beror på hur många E% det utgör  utav ditt klaoriintag!

Såå, utifall man i övrigt äter riktig mat som man själv lagat från de bästa råvarorna, då spelar sällan någon sked utav Rybers Bea någon som helst roll.. förutom ekonomiskt.. iomed att det hade varit billigare att laga egen.. från bra råvaror/fuskbea funkar oxå, Smör och örter/dragon!

Iallafall ge LCHF iallafall några veckor till, det är lixom inte det lättaste, det tar tid att mentalt att tänka om.. iallafall så det främst dragon som ger smaken av BEA.. funkar antagligen även med torkad Dragon?