Teres

Frukost

Recommended Posts

Hej jag dricker inte kaffe och vet inte vad jag ska äta till frukost förutom ägg. Några förslag? Tack! /Terés

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av de bästa och enklare hälsoknepen är att inte äta någon frukost. Visst är man hungrig ett tag men kroppen vänjer sig ganska snabbt 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benbuljong är en bra och näringsrik frukost om man absolut måste ha något på morgonen. Den blir ännu renare och näringsriktigare om man kokar den själv. Annars säger jag som @patrix att den enklaste frukosten är ingen frukost. Förresten påståendet om att "frukost är den viktigaste måltiden på dagen" är feltolkat. Det kommer nog från engelskan breakfast och betyder "break fast" dvs avsluta en fasta. Eftersom tidpunkten då man ska avsluta sin nattfasta är en tolkningsfråga så kan man lika gärna göra det vid lunchtid eller på kvällen - billigt och bra för kroppen. :) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett annat hälsoknep också, ät en STOR energirik god nyttig mättande frukost, fasta sen i 23-timmar till nästa frukost. (OMAD)

Och när du är inne i slutfasen av faste perioden innan frukost kör ett hårt intervallpass HIIT. 

Finessen med detta är många men en stor är att du sover med lågt insulinpåslag pga. det vara länge sen du intog föda.

Sen finns en lång lista med massor med andra fördelar

Har kört efter detta tänk länge (start 5-jan 2019) med fint resultat, senast blodprofil koll där alla värden ändrats åt rätt håll trots klart ökat intag av mättat fett under året.

Kan delge den som så önskar mera detaljdata

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Katerina sade:

. Förresten påståendet om att "frukost är den viktigaste måltiden på dagen" är feltolkat. Det kommer nog från engelskan breakfast och betyder "break fast" dvs avsluta en fasta. 

OFF TOPIC: Hehe ... om man ska vara petig så kommer väl antagligen frukost från det Tyska Frühstück som är ett uttryck från 1500-talet som i princip betyder att man tar en bit bröd på morgonen. ( ej att rekommendera  😉 )

https://de.wikipedia.org/wiki/Frühstück

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon vill ha frukost i vårt hushåll, så brukar det finnas middagsrester att kalasa på. Men de flesta av oss äter ingen frukost.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog av åsikten att det är bra att följa kroppen cirkadiska rytm, d.v.s äta mest på morgon/förmiddag när man är aktiv och alla system är på max, sen mindre eller inget på kvällen när alltifrån tarmrörelser, hormonproduktion, förbränning blir långsammare. Om man uppskattar och mår bra av frukost ska man absolut fortsätta med det. 

Ät det du är sugen på till frukost! Man behöver inte någon speciell frukostmat. När man väl äter(oavsett mål) så är det viktigt att uppskatta maten och njuta tycker jag, så därför ska man äta det man är sugen på. Jag brukar äta omelett med getost, skinka och grönsaker på morgonen rätt ofta. Jag kör in den i ugnen eller micron(funkar perfekt att göra omelett i), medan jag gör mig klar. Ibland gör jag en smoothie på kokosgrädde, spenat och avokado. Men oftast så käkar jag faktiskt middagsrester till frukost, för tycker mest om den maten.   

Annars kan du ta en tallrik och plocka ihop lite från kylen t.ex avokado, ost, keso, grönsaker, lufttorkad skinka, bär, oliver och sen ringla olivolja på och käka det. 

Godaste LCHF-frukosten i min mening är dock hembakta frökex med smör och smarrig ost på. Men det lämpar sig tyvärr inte alltid för folk med överätar-problematik eller om man kör strikt LCHF, så är det för mycket kolisar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Teres sade:

Hej jag dricker inte kaffe och vet inte vad jag ska äta till frukost förutom ägg. Några förslag? Tack! /Terés

Ägg är ett bra livsmedel.. men lägg helst frukosten till 11-12!

Hur som helst.. det fanns en tid.. i tidernas begynnelse då jag börjat med LCHF, då åt jag äggobacon.. ekologiska ägg från frigående hönor samt kallrökt bacon, med max 4 ingredienser!

Jag varken klappade hönorna eller grisarna.. utan gjorde bara det bästa val jag kunde göra!

Inte nog med detta, det tog inte så lång tid därefter då jag blev tvungen att välja mellan frukost eller lunch.. det är fucking bara några få timmar emellan.. så jag slopade frukosten!

Dvs det är vådan utav att äta en kalori- och närings-rik diet.. man orkar lixom inte äta hur mycket som helst.. hur ofta som helst!

Och själva tanken på att laga till ett halvt ägg samt en skiva bacon, för att bli tillräckligt hungrig till lunch.. som regleras utav arbetstider/kollektivavtal, gjorde att jag slopade frukosten!

Sååå, numera är jag hungrig vid lunchtime.. eller vid 11-tiden så börjar jag bli sugen, då kollar jag vad de erbjuder i någon utav de lokala lunchställena.. när jag väl bestämt mig så är det lixom, den som väntar på något gott väntar inte förgäves!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 11/1/2019 at 10:41 AM, Nisse said:

Finns ett annat hälsoknep också, ät en STOR energirik god nyttig mättande frukost, fasta sen i 23-timmar till nästa frukost. (OMAD)

Funkar säkert fint också. Det viktigaste är att dra ner på antalet måltider så att kroppen inte går med insulinpåslag 24/7 för då blir vi sjuka. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter alltid frukost då jag mår bäst av det. Äter dock sällan efter 15 på eftermiddagen. För det mesta blir det någon form av färs med smör till frukost och kaffe. Ofta gör jag enkla färsbiffar som jag fryser in och sedan plockar av vart efter. Men det kan lika gärna vara fisk eller en köttbit från gårdagen. Ägg fungerar inte så bra för min mage så det får jag tyvärr välja bort.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg