Jump to content

C-vitamin och LCHF

roffe
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag har lyssnat lite på Dr Levy som gör reklam för C-vitamin där han hänvisar till människor som har tillfrisknat från gifter och infektionssjukdomar efter mycket hög dosering av C-vitamin (IV 50 g). Jag har för mig att han nämner att C-vitamin kan fungera som glukos i kroppen. Hur ser vi från LCHF på effekt av högt C-vitamin intag?

Min hypotes:

P.g.a. att c-vitamin  och glukos endast kan använda samma cellreceptorer ökar C-vitamin upptaget vid LCHF-övergång eftersom blodsocker då inte längre stiger som  annars vid  kolhydratsbaserade måltider.   LCHF-övergången kan kanske fördubbla celluptaget av c-vitamin för många - med samma blodplasmavärden på c-vitamin som tidigare! Endast  p.g.a.  ökad relativ tillgång på C-vitamin, eftersom det huvudsakliga näringsupptaget vid KH-baserad kost sker vid förhöjt blodsocker.

Om mycket stora KH-måltider var vanliga innan LCHF eller/och vid insulinresistans blir skillnaden naturligtvis störst eftersom eftermåltids-blodsockersänkningen och den relativa c-vitamintillgången då blir störst. 

Denna LCHF-effekt  bör då långsiktigt minska  risk för hjärnblödning, annan kärlbristning, (puls-)åder(tarm-)bråck, men även för förkalkning, om denna  var resultat av tidigare sprickor och reparation, eftersom C-vitamin är nödvändig för att forma  elastiska vävnader, inklusive täta blodkärl. 

Klart en möjlig anledning till  många hälsoförbättringar LCHF-are rapporterat som "biverkningar".

• Like 1

Askorbinsyra så som det vackert heter är Vitamin C och en antioxidant. Sägs att sjömän som var ute på haven förr i tiden ofta drabbades av skörbjugg (Blödning i tänderna, tänderna börjar lossna) då de inte hade tillgång till citrusfrukter och grönsaker som innehöll Vitamin C, om det är en skröna eller inte vet jag inte, men nog finns det sanning i det alltid!

Nu hör man ju dock aldrig talas om skörbjugg längre, verkar vara en sjukdom som knappt förekommer längre. C vitamin har ju inte lyfts fram ifrån LCHF sidan som ett riktigt hälsovitamin såsom de fettlösliga, jag är skeptisk men kanske hjälper ändå antioxidanten mot infektionssjukdomar, vad tror ni andra :)?

Min hypotes:

P.g.a. att c-vitamin  och glukos endast kan använda samma cellreceptorer ökar C-vitamin upptaget vid LCHF-övergång eftersom blodsocker då inte längre stiger som  annars vid  kolhydratsbaserade måltider.   LCHF-övergången kan kanske fördubbla celluptaget av c-vitamin för många - med samma blodplasmavärden på c-vitamin som tidigare! Endast  p.g.a.  ökad relativ tillgång på C-vitamin, eftersom det huvudsakliga näringsupptaget vid KH-baserad kost sker vid förhöjt blodsocker.

Om mycket stora KH-måltider var vanliga innan LCHF eller/och vid insulinresistans blir skillnaden naturligtvis störst eftersom eftermåltids-blodsockersänkningen och den relativa c-vitamintillgången då blir störst. 

Denna LCHF-effekt  bör då långsiktigt minska  risk för hjärnblödning, annan kärlbristning, (puls-)åder(tarm-)bråck, men även för förkalkning, om denna  var resultat av tidigare sprickor och reparation, eftersom C-vitamin är nödvändig för att forma  elastiska vävnader, inklusive täta blodkärl. 

Klart en möjlig anledning till  många hälsoförbättringar LCHF-are rapporterat som "biverkningar".

• Like 2

Ett lästips med anledning av diskussionsämnet. "The Fat of the Land" av isländske polarforskaren Stefansson:

http://owndoc.com/pdf/The-fat-of-the-land.pdf

Sammanfattningsvis så noterade Stefansson förbättrad hälsa (och definitivt ingen skörbjugg) när han och hans medarbetare åt som eskimåerna gjorde, dvs i princip bara en massa fett och moderata mängder protein. Andra tidigare polarexpeditioner som s.a.s. inte tog seden dit de kom utan var mer påkostade och utrustade med proviant och "riktig föda" råkade stundtals ut för inte bara skörbjugg utan även dess slutliga konsekvens.

• Like 1

Påminner mig om det Gary Taubes skriver i "Good Calories Bad Calories".

På sid 325: " The vitamin-C molecule is similar in configuration to glucose and other sugars in the body. It is shuttled from the bloodstream into the cells by the same insulin-dependent transport system used by glucose Glucose and vitamin C compete in this cellular-uptake process, like strangers trying to flag down the same taxicab simultaneously. Because glucose is greatly favored in the contest, the uptake of vitamin-C by cells is "globaly inhibited" when blood-sugar levels are elevated".

Lite längre ner: Glucose also impairs the reabsorption of vitamin C by the kidney, and so, the higher the blood sugar, the more vitamin C will be lost in the urine."

Och längre ner på samma sida: " In other words, there is significant reason to believe that the key factor determining the level of vitamin C in our cells and tissues is not how much or little we happen to be consuming in our diet, but wether the starches and refined carbohydrates in our diet serve to flush vitamin C out of our system ...."

Jag tolkar det som att LCHF-kost gör att kroppen kan bättre använda det C-vitamin vi får i oss, därför har vi inte samma behov av vitaminet som kolhydrats-kramarna. 

• Like 4

Nu hör man ju dock aldrig talas om skörbjugg längre, verkar vara en sjukdom som knappt förekommer längre. C vitamin har ju inte lyfts fram ifrån LCHF sidan som ett riktigt hälsovitamin såsom de fettlösliga, jag är skeptisk men kanske hjälper ändå antioxidanten mot infektionssjukdomar, vad tror ni andra :)?

Läste en artikel om en äldre dam som endast åt havregrynsgröt morgon-middag-kväll, hon fick diagnosen skörbjugg. Så då kanske inte gröten är så nyttig ändå? :D