Jump to content

Blir inte av med metallisk/syrlig smak och muntorrhet

Joakim

Recommended Posts

Hej på er,

Jag har ett riktigt retfullt problem som jag inte får bukt med. Efter mer än två år på LCHF har jag mer eller mindre utvecklat ett slags kroniskt tillstånd med en metallisk och syrlig smak i munnen, liksom muntorrhet. Det har gått så långt att jag börjat få ont i tänderna vilket verkligen oroar mig.

Det trista är att jag i övrigt mår prima och verkligen trivs med kosthållningen och därför mycket ogärna vill återgå till en kolhydratstinn mat. Men snart vet jag inte vad jag ska ta mig till.

På morgonen när jag vaknar är smaken nästan helt borta, men så fort jag äter något kommer den mer eller mindre inom några minuter. Värst är smaken på kvällarna och när jag ska sova. Då blir den metalliska smaken dessutom kraftig syrlig och det känns nästan som om jag hade en citronskiva i munnen också. 

Jag begriper verkligen inte vad det beror på och jag har inte lyckats identifiera vad det är som påverkar. Det händer att smaken lindras och till och med försvinner korta perioder, men jag vet inte varför. Ibland funderar jag på om det kan vara någon slags vitaminbrist. 

Kan också slutligen säga att jag mer eller mindre permanent luktar aceton från andedräkten också. 

Är det någon därute som känner igen det här fenomenet eller har någon aning om vad i helskotta det kan beror på? 

Hälsningar

Joakim

• Like 1

ketos?

Jag märker direkt när jag går in i lite kraftigare ketos, torr i munnen, metallisk smak i munnen, främst sidan på tungan.

Kan du relatera till att det försvinner när du äter lite mer, dvs faller ur ketos?

Lustigt, det borde ha gått över på så lång tid.

Kan du inte bara öka på kolhydraterna lite.. mest för att kolla att det hänger ihop med ketos?

Det kan ju vara Dragon Breath oxå.. dvs du använder protein som bränsle?

ketos?

Jag märker direkt när jag går in i lite kraftigare ketos, torr i munnen, metallisk smak i munnen, främst sidan på tungan.

Kan du relatera till att det försvinner när du äter lite mer, dvs faller ur ketos?

Kanske, men jag är inte helt säker tyvärr. Jag har ätit kolhydrater den senaste veckan för att se om det försvinner, men det gör det inte. Och då har jag alltså käkat bröd, pizza, potatismos, pasta, ris, kakor och annat för att verkligen se om det gör någon skillnad. Det enda som har hänt är att jag har gått upp i vikt nästan tre kilo :-)

Annars äter jag nästan inga kolhydrater alls mer än det som finns i grönsaker och rotfrukter. Möjligen att jag slarvar en gång i veckan, och med slarv menar jag bröd till frukosten och/eller ett par potatisar till middagen på lördagen. Alltså inga sötsaker eller annat. 

• 3 years later...

Hej Joakim, ser att det är några år sedan du skrev detta, men undrar om du blev bra från detta. Upplever precis samma efter 2 år med LCHF. Torr i munnen, allt smakar salt och beskt. Har börjar äta kolhydrater igen för att se om deg försvinner, men inte. Haft i tre månader nu :o((

Hej, tack för svar allihop. Jag går på utredning. Kollat viaminer, bihålor, tänder you name it. De hittar ingen orsak. Äter inga mediciner. Har heller ingen tro på att det är LCHF som är orsaken, men när jag såg denna tråden var jag tvungen att fråga :o))

• Like 3

Blod innehåller järn och upplevs ofta lite metalliskt. En del som har återkommande blödningar i mun/näshåla utan att veta om det går ibland och pratar om metallsmak i munnen lång tid innan det upptäcks. Även läckage av cerebralspinalvätska in i munnen smakar metalliskt. Tror detta är ovanligt men har varit med om några sådana fall. Dock tror jag samtliga kände sig tunga i huvudet också periodvis. Har inte riktgt koll på hur tillståndet uppkommer, om det är spontant eller efter något fysiskt ingrepp eller trauma. Men vet det tog himla lång tid innan någon kom på vad det var vet jag.

• Like 2

• 4 years later...