Jump to content

Syra/basbalansen???

maria munck

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i flera år pga. diabetes 2 och senare Lymfom (en form av långsam blodcancer). Mina värden är toppen! I botten har jag en neuroborrelia (2002), som jag behandlar nu med kinesiologi. Läste nyss att en Borreliaproffs, Dr. Klinhardt, säger att fett är "disaster" för borreliapatienter, för att fett gör kroppen sur. Höll mycket på med syra/basbalansen på 80-talet pga. candida. Läser nu på nätet om att syra/basbalansens teori inte stämmer ? Om kroppen blev starkt försurad av de goda fetter vi äter, borde ju alla LCHF-are vara försurade? Mellan pest å kolera....maja

Det kan tyvärr vara så men att proverna visar att de inte finns kvar! (Du får leva med detta👹) Detta eftersom det inte finns de perfekta provet för denna sjukdom. Tex. I Tyskland gör de en mer omfattande analys å prover som fångar fler fall...finns massor på nätet om denna elaka lilla best....världen är delad i denna fråga. Jag har gått min egenväg...dvs. både antibiotika o alt.med.

• Like 1

On 2019-11-02 at 20:38, Erik 2 sade:

Hur fungerar neuroborrelia? Har man kvar levande bakterier trots antibiotika? 

Det funkar finfint.. eller rättare sagt inte bra alls!

Nu så har jag bara haft Borrelia två gånger , så jag har inte så stor erfarenhet.

Men som regel så Googlar jag som sjutton, det var iallafall bra första gången, för man får själv föreslå Borreliaprov på sin vårdcentral, då hade jag gått med den i ett halvår.

Sagt och gjort.. visst det fanns antikroppar mot Borrelia, symptomen stämde, jag bor på landet och vistas i naturen.. men det viktigaste, på den tiden hade jag katter som oxå vistades i naturen samt sov i samma säng som jag.

Första gången tog det bara två år innan jag var något så när besvärsfri.. mest troligt på grund av att det tar något år innan kroppen bytt ut en massa celler?

Andra gången kände jag igen symptomen på en månad.

Oså till Neuroborrelia.. det vanligaste är då att man gått med borrelia väldigt länge.. dvs spiroketerna kan då ha tagit sig igenom blod-hjärnbarriären.. dvs spiroketer gör det rent fysiskt, de borrar sig igenom.

Iallafall, normalt så får man en dubbel dos antibiotika dvs två på varandra följande behandlingar.

Det fina är att det duger med det enklaste av antibiotika för att slå ut spiroketer, det taskiga är dels att man aldrig blir immun samt att antibiotikan inte kommer igenom blod-hjärnbarriären.

Iallafall vid misstänkt Neuroborrelia, så får man ta upprepade behandlingar där man sprutar in det i ryggmärgen så att antibiotikan kommer in där innanför blod-hjärnbarriären!

Oså ett snabbt hopp till om man gått med Borrelia en längre tid.. ju längre tid man gått, ju längre tid tar det innan man är återställd, vi pratar om som i mitt fall ett halvår med vanlig Borrelia, det tog cirka två år, innan jag kände att nästan iallafall var i samma form som tidigare.

Det är typ den tid det tar för kroppen att byta ut celler och därmed reparera skadade sådana, dvs efter avslutad lyckad antibiotikabehandling så borde man äta lite extra protein/träna lite mer för att påskynda kroppens omsättning/proteolys/proteinsyntes.. lättare sagt än gjort.. när man bara är trött/vill vila/sova!

Oså tebaxs till Neuborrelia.. de där Spiroketerna skruvar sig in genom olika vävnad och kan då skada både Myelet eller själva nervtråden.. så det funkar samma där, man bör stimulera uppbyggnad av nya nervtrådar och nytt Myel, de går som regel hand i hand.

Långt svar, det är hur som helst lite saker jag lyckats Googla mig till.

Inte f*cking nog, har man en gång haft en Borreliainfektion så har man i många år efteråt antikroppar i blodet!

Dvs det är väldans svårt att ställa rätt diagnos!

• Like 1