Jump to content

LCHF för nasare?

stroker49

Recommended Posts

Jag har en polare som jobbar som säljare. Han behöver minska många kilo och har diabetes typ 2 och tar bla insulin sedan många år. Han har provat med lågkolhydratkost och kunde gå ner till hälften dos av insulin. Men han har inte provat mer strikt LCHF. När han provade var han hemma under flera veckor. Men han är normalt ute och åker. Han bor på Skandic och får nöja sig med vad de serverar där samt bensinmackar och vägkrogar. Hur får man LCHF att funka som resande?

Jag har en polare som jobbar som säljare. Han behöver minska många kilo och har diabetes typ 2 och tar bla insulin sedan många år. Han har provat med lågkolhydratkost och kunde gå ner till hälften dos av insulin. Men han har inte provat mer strikt LCHF. När han provade var han hemma under flera veckor. Men han är normalt ute och åker. Han bor på Skandic och får nöja sig med vad de serverar där samt bensinmackar och vägkrogar. Hur får man LCHF att funka som resande?

Min man som arbetar utomlands fyra dagar i veckan tycker det går utmärkt att äta på LCHF på restaurang, vilket han gör två gånger om dagen de dagar han är borta. Han vägde cirka 79 kilo till sina 172 cm för knappt ett år sedan och nu väger han 66/67 kilo. Han ber bara om att få slippa potatis, ris och bröd och ibland ber han om extra grönsaker. Han jobbar i majonäsländer så det finns alltid på bordet. På morgonen steker han sig en omelett. På hotell finns det ofta kokta ägg i alla fall och gott om pålägg och smör som funkar som frukost. Borde inte vara något problem för din vän, bara han vill!

• Like 1

• 1 month later...

Min poare tror det är omöjligt och påstår att man får sådana blodsockersvängningar om man inte äter när man skall och så. Men med ett lågt och jämt blodsocker och kanske en möjlighet att helt slippa insulin så försvinner ju alla dessa problem.

Skulle jag vara i hans kalsonger skulle jag äta 4 ägg och bacon/korv/skinka +ost och smör på morgonen och sedan inget förrän på kvällen och då något lätt och fett.

Har man diabetes gäller det ju livet, typ.

Hursom nu skall han tydligen få börja med Victosa, det kanske kan vara något bättre, vad vet jag?

Jag reser också mycket bitvis och det går bara man vill. Rasta kan rekommenderas efter vägen och restauranger är det bara att säga till precis som nämnts ovan. Oftast är problemet att få tillräckligt med fett. Säg till honom att nappa åt sig extra smör och sånt och ha det i maten. Välj ställen där det är buffe.

Bra idéer. Rasta finns inte i Norrland tror jag och ofta blir LCHF alternativen på vanliga vägkrogar ganska dyra. Är det köttbullar med mos på menyn så kan man säkert äta bara köttbullarna men grönsaker och extra fett kN vara svårt att få.

Jag har alltid trott att diabetes typ 1 varit mycket mer allvarlig än T2 då man inte har någon insulinproduktion alls. Men man är troligen inte heller insulinresistent. Typ 1or är ju oftare smala och lyckas ganska bra med att hålla sig friska nuförtiden, då doseringen av insulin kan göras bättre än förr (varning för generalisering!).

Typ 2or lyckas sällan hålla vikten och har troligen (någon som vet?) betydligt högre insulinnivåer än vi andra (inklusive behandlade typ 1or). Med höga insulinnivåer måste det bli nästan omöjligt att gå ner i vikt och gå ur den nedåtgående spiralen. Såvida man inte gör något åt rotorsaken?

Dom allra flesta vägkrogar här i norr har bacon eller bräckt skinka och ägg (välj bort potatisen) och beasås finns väl på de flesta ställen? Hotellfrukost inga problem bara att äta pålägget, toppa med extra smör! Har aldrig varit med om att man inte kan välja bort potatis ris pasta och bröd...

Nä jag har aldrig hört talas om Rasta här upp i norr.

Angående brist på fett, skicka med honom en burk kokosfett, en sked i kaffet efter maten ökar andelen.

På vägkrogarna finns ofta matiga sallader om man ber att slippa makaronerna, kan ju önska lite ost istället. På med en fet dressing på det så är det ju en helt ok lunch. I övrigt, som fler sagt, be om grönsaker istf potatisen.