Julianna

Mitt hår är förstört.

Recommended Posts

Hej.

Är det fler kvinnor här inne som har fått sitt hår förstört sedan ni gick över till LCHF? Jag har kört med LCFH i ett år nu. I februari började tappa vad som kändes för mig, massa hår. Märkte en radikal skillnad, och nu dom närmsta veckorna har jag märkt att mitt hår börjar brytas av ca 4-5cm från roten. 

Har detta hänt er? Och hur bearbetade ni det? Vill ju definitivt inte behövs klippa bort allt mitt hår.

Så tråkigt med detta, glad att jag har lyckats gå ner 22kg men grymt ledsen över håret 😞.

Tack på förhand// Julli

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad sorgligt?! Jag har inte märkt nån skillnad på de 8år jag dragit ner på kolhydrater men håret är helt klart en tydlig markör på att nåt har hänt. 
Hår växer normalt ca 1cm/månad. Lite mer när det är varmt och mindre när det är kallt. Håret vi ser är dött så beroende på hur långt hår du har kan det ha inträffat nåt som får det att gå av. Kan du erinra dig att det hände nåt en tid tillbaka som motsvarar utväxten? Gjorde du nåt kemiskt som permanent eller färgning då? Eller hände nåt annat drastiskt som stressat, typ dödsfall i familjen eller liknande? 
Det mer allmänna håravfallet är ofta hormonellt. Jämför vid graviditet tex. Min farmor nämnde att när hon åldrades tappade hon sitt tjocka fina hår, det blev väldigt tunt när östrogenet gick ner (och då blir testosteronet högre, relativt sett). Att lägga om till LCHF påverkar ju hormonerna i allra högsta grad så det håravfallet som skedde i februari kan mycket väl påverkats av det. Att håret är skört nu tror jag mer sannolikt beror på annat.

Om du inte testat kan du lägga till B-vitaminer för håret. Kanske enklast med ett komplex. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Efter min canceroperation så gick det mesta åt helvete. Vill minnas att jag fick håravfall, dock inte mycket. Mängder av D-vit samt K2 fick ordning på den biten samt även mina spruckna naglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit LCHF i 4 år. Under det sista året så tycker jag att jag har börjat tappa mer hår och att det framförallt går av. Jag har haft svårt att få ordning på mina tarmar, även om det är mycket bättre. Jag har haft perioder med extrema stresspåslag och då jag precis fyllt 49 så har jag börjat märka av hormonförändringarna. Alla dessa saker tror jag bidrar till att håret tar stryk. Vad jag har förstått så kommer håravfall 3-6 månader efter ett period av stress. Att äta för lite och snåla med proteinet ger också negativa resultat. Under sommaren tränade jag hårt och såg då till att äta ordentligt med mat, det gav en positiv respons på håret. Nu är håret inne i en sämre period igen och har börjat tappa mer. Håret ser jag som ett långsiktigt projekt och den dag, om den nu kommer, när jag har läkt tarmarna och är i balans så kommer också håret att må bra. Grått hår har sämre kvalitet och är mer som svinto och går av lättare. Det positiva är att de faktisk blir färre för varje gång jag tappar mycket. Äter biotin, zink ock magnesium för att försöka hjälpa håret. Dåligt hår är inte roligt att ha, men jag tror inte det är för alltid. Du har gått ner mycket i vikt och jag tror det speglar sig i håret. Ha tålamod och lita på att kroppen sakta kommer i balans och orkar släppa på näringen till håret.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort grattis till din viktnedgång.

Hår växer  i olika faser. Denna länk förklarar det enkel http://follicum.se/harvaxt/  Vi tappar mycket hår med jämna mellanrum.

För 6,5 år sedan slutade jag med all konversionell  hårvård inkl. frisörschampo och använder schampotvål och balsamtvål från Grön Lycka. Jag har ätit  LCHF i 5,5 år är 58 år och gått igenom klimakteriet och aldrig haft så bra hår som nu. Innan var det skört och ömtåligt. Däremot har min värk i leder och senfästen inte gett med sig alls. Vi kanske får olika effekt av LCHF man r glädjas över det som blir bättre.

Ge inte upp för det tar många år att återställa obalanser. Jag stöttar upp min kost med collagen dagligen.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tappar nästan alltid hår efter att kroppen utsatts för intensiv stress, eftersom det rubbar hårstrånas livscykel. Med stress menar jag inte att man haft mycket att göra på jobbet, utan att kroppen utsatts för en påfrestning t.ex som i ditt fall en 22 kilos viktnedgång. Men kan också tappa en massa hår efter att man fött barn, varit allvarligt sjuk, skadad eller varit traumatiserad p.g.a stor sorg/hemsk upplevelse med mera.   

Att du har en massa hårstrån på 5+ cm, är ju bara positivt eftersom det är nytt hår som är på väg att växa ut. Det är inte strån som gått av. 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

48 minuter sedan, Elinor sade:

Att du har en massa hårstrån på 5+ cm, är ju bara positivt eftersom det är nytt hår som är på väg att växa ut. Det är inte strån som gått av. 

Precis så är det förmodligen. Jag tappade en massa hår förra året när jag gick in i väggen.  Och så såg det ut när det började växa ut igen. 

Det enda jag märkt på håret är att det gråa försvinner mer och mer

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Julianna sade:

Hej.

Är det fler kvinnor här inne som har fått sitt hår förstört sedan ni gick över till LCHF? Jag har kört med LCFH i ett år nu. I februari började tappa vad som kändes för mig, massa hår. Märkte en radikal skillnad, och nu dom närmsta veckorna har jag märkt att mitt hår börjar brytas av ca 4-5cm från roten. 

Har detta hänt er? Och hur bearbetade ni det? Vill ju definitivt inte behövs klippa bort allt mitt hår.

Så tråkigt med detta, glad att jag har lyckats gå ner 22kg men grymt ledsen över håret 😞.

Tack på förhand// Julli

Inte jag iomed att jag är man och klipper mig allt kortare för varje år som går.. dvs som den äldre person jag är och med passande frisyr!?

Iallafall så har du redan fått en massa bra svar.. så jag vill främst rikta fokus på en stor trolig orsak.. dvs 22 kilo i viktnedgång.. för det första utgår jag från att du behövde detta?

För det andra så innebär det en radikal homeostatisk förändring, där håret nästan blir minst prioriterat, kroppen har lite olika mekanismer för olika situationer!

Dvs vi pratar om fenomenet "tillfälligt håravfall", framförallt kvinnligt sådant, iomed att manligt håravfall (flintis) har andra orsaker.

Oså håller vi oss i Sverige, dvs ett land där ingen frivilligt svälter, då uppkommer ibland kvinnligt tillfälligt håravfall i vissa situationer, de vanligaste är nog graviditet och bantning?

De mindre vanliga är då olika sjukliga tillstånd, trauma, extrem stress!

Iallafall, vi pratar kvinnligt tillfälligt håravfall, och jag utgår från att du är frisk för övrigt, då hamnar vi hur som helst på dina 22 kilo i viktnedgång.. ett kraftigt katabolt tillstånd, och det har lixom inte så mycket med LCHF att göra som det katabola tillstånd du satt kroppen i och den anpassar sig bara!

Såå vi utgår från att du är frisk för övrigt, du går ner 22 kilo, mestadels fettvikt, då drabbas du hur som helst av samma som svältbantarna gör.. kroppen funkar lite samma för olika kostupplägg.

Skillnaden då.. torde vara om det är tillfälligt eller återkommande?

Oså till skillnaden mellan tillfälligt och återkommande, tillfälligt handlar om kostförändring som förhoppningsvis blir bestående, medans återkommande handlar om återkommande bantningar, utan någon särskild kost!

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid haft ett bedrövligt hår, glest och tunt. Jag minns inte om det blev någon förändring när jag övergick till LCHF för 15  år sen. Men nu tycker jag att håret har blivit en aning bättre sedan jag började med 1 tsk MSM varje morgon. Association eller kausalitet vet jag ej.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag tappade också väldigt mycket hår för ca 1,5 år sedan. Jag har ätit strikt LCHF sedan januari 2017 och blivit av med 12 kg. Jag frågade läkaren vid två tillfällen och deras svar var du blir ju inte yngre och det är vanligt med håravfall när man är i klimakteriet...!? Jag har tagit Magnesium, Selen med Zink, D-vitamin, C-vitamin och det har hjälpt. Nu sitter håret fast igen. Läs gärna på den här sidan om hur viktigt det är att kroppen får i sig alla byggstenar som den behöver för att fungera korrekt. (Den handlar om botad cancer och är mycket informativ) www.svaradoktorn.se 🙂

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ca ett år efter att jag började med lchf var mitt hår också så som du beskriver. Det är inte så längre dock så jag tror det mer var förknippat med den stress så mycket viktminskning på kort tid orsakade på kroppen. Jag äter fortfarande lchf men har ingen direkt viktminskning och nu är mitt hår finare än någonsin.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej pga mitt intresse av kost/hälsa så kollar jag in ganska många olika kanaler på YouTube. Och idag kom denna upp som kanske inte är intressant för mig.

Men jag kom att tänka på att jag läst om detta på forumet och tänkte att det kanske kan vara till hjälp.

Som sagt tidigare i tråden så har jag läst att vid stor viktnedgång så är det vanligt att man tappar hår oavsett metod.

Men detta kanske kan vara till hjälp ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=v4Fl1foWXNc

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man säger som så, dvs främst "tillfälligt kvinnligt håravfall", det handlar inte sååå mycket om håravfall som att hårtillväxten tar en paus.. då kan håret se risigt ut ett tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick motsatt effekt efter att jag ätit LCHF en tid - antingen var det inaktiva hårsäckar som åter blev aktiva, eller så var det nybildade hårsäckar, för det växte ut nya hårstån, på ställen där det inte funnits några innan (det var precis i hårfästet i pannan, så det syntes rätt väl). Det var väl en 7-8 år sedan, och effekten håller i sig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Stackars Jack sade:

Hej pga mitt intresse av kost/hälsa så kollar jag in ganska många olika kanaler på YouTube. Och idag kom denna upp som kanske inte är intressant för mig.

Men jag kom att tänka på att jag läst om detta på forumet och tänkte att det kanske kan vara till hjälp.

Som sagt tidigare i tråden så har jag läst att vid stor viktnedgång så är det vanligt att man tappar hår oavsett metod.

Men detta kanske kan vara till hjälp ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=v4Fl1foWXNc

Tack så mycket att du delade med dig av filmen. Känner igen mig av vad hon berättar 👍 Känns bättre nu när jag vet att detta händer andra också och inte bara mig. Och att alla dessa småhåren är ett bra tecken 🤗

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-02 at 23:28, Julianna sade:

Hej.

Tack på förhand// Julli

Hej! Jag har samma problem! Håret bryts av !  Har inte hajjat varifrån det kommer sig. Kan det bero på kosten alltså...Jag som mår så bra av Lchf kost 🥺

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Sjögrenskan sade:

Hej! Jag har samma problem! Håret bryts av !  Har inte hajjat varifrån det kommer sig. Kan det bero på kosten alltså...Jag som mår så bra av Lchf kost 🥺

Och det är inte nyutväxt efter omläggningen snarare än avbrutet, som diskuterats ovan? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Sjögrenskan sade:

Hej.

Det kan ju vara nya hårstrån som växer ut. Jag var hos frisören och pratades vid, vad jag trodde var avbrutna hårstrån var egentligen nytt hår. Jag har massa hårstrån på ca 8 cm. En person på denna tråden delade ett Youtube klipp där en kvinna berättar om hur hennes hår blev. Känner igen mig jätte mycket i vad hon berättade. Så nu är jag helt lugn igen 🤗

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Och det är inte nyutväxt efter omläggningen snarare än avbrutet, som diskuterats ovan? 

Vad jag trodde var avbrutet hår, visa sig vara nytt hår på gång. Lade inte märke till det så mycket innan. Men när jag ska sätta upp det i hästasvans så står alla småhåren ut. Och då trodde jag, jisses vad mycket har som har brutits av. Men efter att ha pratat med en frisör om detta så konstaterade hon att det var det nya hårstrån och inte avbrutna som jag trodde i början 👍

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg