Ulle Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 Hej, Jag har ätit LCHF strikt nu under ett par månader. Jag tränar regelbundet och jag besväras av kramper i fötterna, vaderna och sidorna på smalbenen. Kan kramperna relateras till kosten eller handlar det om att stretcha bättre? Någon som har idéer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 7 minuter sedan, Ulle sade: Hej, Jag har ätit LCHF strikt nu under ett par månader. Jag tränar regelbundet och jag besväras av kramper i fötterna, vaderna och sidorna på smalbenen. Kan kramperna relateras till kosten eller handlar det om att stretcha bättre? Någon som har idéer? Troligtvis saltbrist. Här kommer några länkar som du kan botanisera i. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/biverkningar https://forum.kostdoktorn.se/topic/84-lchf-och-nattliga-benkramper/ https://www.alltomlchf.se/grunder/omstallningsbesvar/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 Ulle: Jag saltar maten över hövan- älskar salt, men har ändå ibland kramper i vaderna- särskilt vid sängdags. Då inser jag att jag inte har ätit mitt magnesiumtillskott på ett par dagar. Äter jag extra magnesium varannan dag klarar jag mig helt utan kramper. Glömmer jag det, så att det dröjer ett par dagar för länge, så blir det problem när jag ska räta ut mig i slafen. Hjälper inte mer salt- prova magnesium-citrat eller magnesium-kelat. (En av våra berömda LCHF-gurus- minns i skrivande stund inte vilken- förordade ett "trippelsalt", bestående av en tredjedel vardera av havssalt/bergssalt, Saltin och örtsalt.) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 Det första man rekommenderar vid vad- och fotkramp är ju magnesium. Man kan hamna lite lågt där om man kör LCHF och undviker frön/nötter, mörk choklad och inte käkar så mycket bladgrönsaker som är magnesiumrika livsmedel. Varken kött, kyckling eller mejerier innehåller några jättemängder magnesium. Rena fetter är ingen källa till magnesium heller. Tyvärr är jag ingen expert på olika typer av magnesium och vilket som är bäst mot led- och muskelvärk. Jag kör på magnesium bisglycinate själv, eftersom den är skonsammast mot magen. MEN absolut främsta skälet att man får kramp i fötter och ben är att man belastat eller tränat mer än vad man brukar. Jag får alltid crazykramp i fötterna om jag slappat i månader och sen får för mig att börja springa igen eller gå i skogen i timmar. Frågan är om du i samband med din kostomläggning också börjat träna mer? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulle Posted November 3, 2019 Author Share Posted November 3, 2019 Tusen tack för alla era tips! Jag ska testa vatten, salt och magnesium. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulle Posted November 4, 2019 Author Share Posted November 4, 2019 Jo, Elinor, visst började jag med allt samtidigt...:) så det kan även vara träningen som gör att jag får kramper men jag känner inte riktigt igen det från andra perioder när jag tränat och inte ätit LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 4, 2019 Share Posted November 4, 2019 On 2019-11-03 at 14:38, Ulle sade: Hej, Jag har ätit LCHF strikt nu under ett par månader. Jag tränar regelbundet och jag besväras av kramper i fötterna, vaderna och sidorna på smalbenen. Kan kramperna relateras till kosten eller handlar det om att stretcha bättre? Någon som har idéer? Ingen anung faktiskt.. iallafall så är jag en sådan som i princip alltid har lätt att få kramp.. flera årtionden innan jag började med LCHF-liknande diet! Iallafall min historia med kramp.. den börjar i min ungdom, då jag var sk MC-buren ungdom, dvs jag kunde få världens krampkänning i benen/fötterna av att köra en motorcyckel, med de sittsällningarna, främst då i de lägre extremiteterna. Senare blev jag äldre och diagnosticerad astmatiker, kramp i luftandningsorganen, fick medicin för detta, typ Ventolin/Beta-2-stimulerare! https://sv.wikipedia.org/wiki/Salbutamol Iallafall, jag använder inte Ventolin längre. Meen, så gick jag och köpte mig en gammal sommarstuga som bostad, det är i princip alltid kallt på golvet och när jag går och lägger mig så fick jag lätt kramp i de nedre extremiteterna.. framförallt i fötterna.. det gjorde vansinnigt ont i fötterna, så då fixade jag tofflor samt sockor! Iallafall till teorin.. Kalciumjoner gör att muskler drar ihop sig.. magnesiumjoner gör att de slappnar av.. därav detta med att mumsa magnesium som tillskott. Det gäller då mest troligt vid magnesiumbrist.. iallafall om man äter LCHF och baserar detta på en tillräcklig del animalisk föda/dvs animalierna innehåller tillräckt med magnesium som regel.. men det har en tendes att vara vattenlösliga, dvs det tenderar att försvinna ut med diskvattnet! Det om detta, sen så vill jag fortsätta.. på en liten annan väg, dvs omställningsbesvär och Laktatmetabolismen.. på vanlig svenska.. mjölksyra i muskler som inte är vana vid fettoxidation.. typ de lägre extremiterna.. typ på grund att vi tenderar att använda främst benmusklerna när vi vill träna/motionera! Det är möjligen där stretching kommer in som en del av nervarvningen/transportera bort Laktat från musklerna, glöm då inte heller en halvtimme i bastun. Såå.. uppvärmningen tar en halv timme, träningen iallafall 1-2 timmar, nedvarvningen en halv timme, oså en halv timme i bastun, innan duschen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Tror @Inez refererar till Anna Halléns supersalt; en del vardera havssalt, herbamare (örtsalt med kelp) och himalayasalt. https://www.annahallen.se/annas-supersalt/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessika.m.nilsson Posted November 6, 2019 Share Posted November 6, 2019 Hej! Jag har också haft problem med kramper i vader, och mitt tips är ordentligt salt intag och att ta magnesium-tillskott. Jag tar magnesium innan jag går och lägger mig just för att förhindra vadkramp mitt i natten. Funkar inte det, så kanske du ska fundera på att ta Kalium med/istället. Men just kramper i ben/vader brukar vara ett tecken på elektrolytimbalans 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted November 6, 2019 Share Posted November 6, 2019 Kramp nattetid kan bero på brist på magnesium, zink eller en av B-vitaminerna (minns inte vilken, men den kräver intag av andra B-vitaminer för att tas upp). Själv brukar jag ta en brustablett typ Berocca (eller annat märke av just B-vitamin, de brukar även innehålla magnesium och zink) på kvällen några dagar i rad, då brukar det ge med sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 År just nu inne på mitt femte dygn av vattenfasta, tar diverse vitaminer (under dagen) samt magnesium (på kvällen innan jag lägger mig). Innan jag började med magnesiumet hade jag diverse kramper i benen, men nu ingenting, alltså under dessa 5 dagar inte en enda krampkänning! Salt verkar inte saknas heller. https://www.apotea.se/puori-m3-magnesium-och-zink-120-kapslar?utm_source=prisjakt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts