Eva Nyegaard-Larsen Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Hei Jeg leser og leser om LCHF og Keto. Jeg ønsker å lære mest mulig. Jeg har spist lavkarbo en stund nå og det går fint, men jeg går ikke ned noe særlig i vekt. Men spørsmålet mitt er ang ketoner og lever. Forstår at Leveren produserer ketoner. Jeg har i mange år hatt forhøyede leverprøver. De finner ingen grunn, men jeg tror det er noe arvelig. (Jeg røyker ikke og drikker svært lite alkohol). Blir det da vanskelig for leveren å produsere ketoner? Med vennlig hilsen Eva Nyegaard-Larsen, Norge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 6 timmar sedan, Eva Nyegaard-Larsen sade: Hei Jeg leser og leser om LCHF og Keto. Jeg ønsker å lære mest mulig. Jeg har spist lavkarbo en stund nå og det går fint, men jeg går ikke ned noe særlig i vekt. Men spørsmålet mitt er ang ketoner og lever. Forstår at Leveren produserer ketoner. Jeg har i mange år hatt forhøyede leverprøver. De finner ingen grunn, men jeg tror det er noe arvelig. (Jeg røyker ikke og drikker svært lite alkohol). Blir det da vanskelig for leveren å produsere ketoner? Med vennlig hilsen Eva Nyegaard-Larsen, Norge Hej o välkommen! Oså till levervärden, det är ofta ALP/ASAT/ALAT/GT och bilirubin! https://sv.wikipedia.org/wiki/Levervärden Det är då ensymer.. relaterade till hur levern fungerar/lite annat oxå.. men Bilirubin är hemjärn organiskt bundet, dvs viktiga komponenter i dina röda blodkroppar och lite var stans i kroppen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bilirubin Grejen är snarast att man bör jämföra dessa i förhållande till varandra, samt till annat, typ vikt, ålder, kön, fysisk aktivitet och förmåga.. mediciner/andra sjukliga tillstånd. Såå ett snabbt hopp till Ketos, det är ett naturligt tillstånd även om ovanligt, som handlar om kolhydratbrist via munnen.. en backupmekanism, som våra förfäder utvecklat redan när de levde i Afrika.. utifall de inte fick tag i några Cocacola. Iallafall så tror jag att deras främsta kolhydratkällor i Afrika då vår art uppstod mest bestod av rötter, frukt och ibland honung, när man var lycklig nog att hitta sådant? Oså till själva grejen med ketos, den sker främst i levern som sagt och snabbt till Sverige/Norge/i det rikare västerlandet iallafall.. så ser processen som regel ut som så.. att fett frigörs ur adiopot vävnad, antingen på grund utav lågt kaloriintag eller lågt kolhydratintag/lång tid sedan föregående måltid.. värst är det under natten då man sover! Och det inträffar då när blodsockret är lågt/normalt.. insulin är lågt.. glukagon är högt. Sååå.. våra förfäder/förmödrar i Afrika, ställde antagligen sina klockor för att vakna var annan/tredje timme för att äta något kolhydratrikt.. näe de gjorde ju inte det???? Dvs vi pratar främst om anabolt tillstånd, (lagring av intagna kalorier) och katabolt tillstånd, (uttag av lagrade kalorier).. dvs det mesta du äter lagras, dvs man har som frisk bara enskilda gram av kalorier och macronutrieneter i blodet samtidigt.. utifall man är frisk! Såå, fett frigörs för energibehov ur adiopot vävnad.. man äter rätt lite socker/kolisar.. kroppen har mekanismer för att hålla iallafall ett nästan konstant blodsocker, det krävs för vissa celler som enbart kan använda glukos, alla dina röda blodkroppar, cirka 30% av din hjärna, någon liten del av din njure, då kommer levern att ha fullt upp med att bilda glukos.. upp till 200 gram per dygn om så krävs, då går vissa ensymer åt till detta, därav så kommer levern inte att bryta ner fett fullständigt utan då går det halvägsnedbutet till en anna process som kallas för ketos. Levern har nästan inga ketolysensymer alls, så ketonerna passerar ut i blodet där det kan tas upp av celler med mer ketolysensymer, typ hjärtat (en bra muskel att ha) samt till cirka 70 % av hjärnan. Oså kommer vi tebaks till levern igen.. så förutom olika levervärden så är det inte helt ovanligt med fettlever! Limiting carbs, not calories, reduces liver fat faster, researchers find https://www.sciencedaily.com/releases/2011/04/110419003651.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 6, 2019 Share Posted November 6, 2019 Nej, det är ingen fara. Att ha måttligt förhöjda levervärden p.g.a övervikt, ärftlighet, annan sjukdom, eller tidigare dålig kost osv, är ingen som förhindrar att man äter en fettrik ketogen diet. Är snarare en sockerrik diet i olika former(och alkohol, vissa läkemedel) som belastar och gör värdena värre. Är enbart om det gått så långt att fettlevern blivit svår levercirros, d.v.s stora delar av levern är död, som man bör vara försiktig med fett eftersom bara några % av levern som fungerar då. Då är det bättre med en proteinrik diet, för att undvika muskelförtvining. Så fortsätt du äta low carb, ju mindre socker och främst koncentrerad fruktos(i läsk, godis, glass osv) desto bättre för levern. Däremot tycker jag du ska försäkra dig om att vården utrett dig noga för gallvägs- och pankreassjukdom, som ger förhöjda levervärden, är allvarligt och lätt missas av läkare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 6, 2019 Share Posted November 6, 2019 Jag har ätit LCHF i 5-6 år nu. Precis när jag började har jag gått ner ca 10 kg. Efter det har viktkurvan varit svajig och på senare tid börjat långsamt krypa uppåt. Kan tilläggas att de fettförråden jag då hade på överkroppen försvann för gott men mina fettförråd på låren och rumpan är kvar och LCHF råder inte bot på dem. Jag kan tipsa dig om en tilläggsmetod till LCHF som kan hjälpa speciellt om du är kvinna och är i förklimakteriet eller i klimakteriet. Det kan även hjälpa till att reparera levern. Man ska inte överge LCHF eftersom det är en kost som är rik på näring och fattig på skräp. Kroppen behöver näring alla tider. Jag pratar om periodisk fasta. Det är fullt accepterat i LCHF kretsarna att fasta 16:8 men det kanske inte räcker för alla. För mig gör det inte i alla fall. Jag har nu börjat med 36-42 timmars periodisk fasta och då händer det saker på vågen och i hullet. Då äter man till exempel lunch och middag varannan dag och fastar däremellan. Det är ganska befriande känsla att inte äta måste jag säga. Det finns en mycket bra bok i ämnet: Allt om Fasta av Jason Fang och Jimmy Moore https://www.adlibris.com/se/sok?q=jason+fung+allt+om+fasta. Det finns säkert fler böcker och en massa info på nätet om det också. Megan Ramos som är medgrundare till IDM programmet tillsammans med Jason Fang har bloggat en hel del om kvinnor och fasta. Det har varit tyst om fasta rätt länge i medierna sedan 70 talet men nu har mängden information och antalet utövare ökat. Fasta är ju inget nytt. Det är en uråldrig metod för välmående, kroppslig rening och naturligtvis viktnedgång. Den är enkel: när du fastar så dricker du bara vatten, svart kaffe och te. Inga makros att räkna ut. För när man bara dricker vatten så tar kroppen av fettförråden och hinner också med en del reparation och underhåll. Du kan nog få bättre levervärden om du tillämpar fasta. Min moster och mormor har fastat för viktnedgångens skull och mormor blev 92 år gammal. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts