HelgeK

Var försiktig med psykiatriska mediciner!

Recommended Posts

Som vanligt, HelgeK, en viktig blänkare i mörkret, som du för fram. Man bara tackar försynen, som inte pressat på oss något av preparaten som tas upp. Egentligen borde finnas liknande ljusbärare som gör generella iakttagelser runt andra medicinska preparat. Inte så märkligt att läkemedel betraktas som vanligaste dödsorsak i USA!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Katerina sade:

Läkemedel nämnes direkt innan vi började prata om den egentliga utredningen.

Jo, samma här. En av de första frågorna, innan vi ens fått veta om/när det blir en utredning... 🤬 Tur att jag inte var med (satt i annat rum med sonen), jag hade nog sagt några väl valda ord... Eller nej, de hade nog INTE varit väl valda, när jag tänker efter men garanterat fula! 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra video om psykiatriska mediciner.. det gäller för övrigt andra mediciner oxå som oftast då botar/angriper något symptom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört en underbar historia om hur andra icke-västerländska kulturer löser problem som i västvärlden löses med hjälp av psykofarmaka. I ett afrikanskt land har man undersökt hur man hanterar psykiska problem som till exempel depressioner. Jag misstänker att det handlade om ett försök att sälja psykofarmaka på den marknaden. De som blev tillfrågade förstod inte frågan först men sen kom de på ett exempel. Det var en bonde som jobbade ute på odlingsfälten och råkade ut för en landmina. Han blev svårt skadad och efter att såren hade läkt fick han stora problem med att fortsätta jobba på odlingsfälten. Han trivdes inte, han var rädd, han ville inte gå ut dit, han mådde psykiskt dåligt. Då har by äldsten tänkt och tänkt och till slut gjorde en pengainsamling i byn och köpte honom en ko. Nu hade han annat att sysselsätta sig med och han psykiska problem försvann.

Det är lite som så. Om du har blåmärket under ögat kanske ska du ta bort skeden ur koppen när du dricker kaffe. Man måste helt enkelt hitta grundorsaken och se till att rätta till det. Då behöver man inte psykofarmaka.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att Breggin är psykiatriker sticker han verkligen ut hakan, han måtte vara pensionär (dissident) - sådana uppskattar vi. Inte för att de är till åren utan att de vågar sticka ut hakan. Ingen vet om han gått i clinch med kostens betydelse och sambanden mellan den och psykiska sjukdomar (skulle dock inte förvåna). Om man löper igenom företagna studier i vilka kostens betydelse för uppkomsten av psykiska sjukdomar tas upp, anges en övermängd socker i kosten bl.a. innebära risk för:

• minskad emotionell stabilitet
  • hyperaktivitet och ångest
  • sämre koncentrationsförmåga
  • ökad risk för asocialt beteende
  • minskad rationell aktivitet
  • minskad kognitiv förmåga
  • depression
  • alkoholism
  • beroendeframkallande och berusande, liknar alkohol (främst via fruktsocker som ingår till hälften i vitt socker)

I varje fall för en aktiv läkare skulle, i skrivande stund, en diagnos enligt ovanstående tillstånd  (ett eller fler),  sällan eller aldrig innebära annat än utskrivning av psykiatriskt inriktade preparat.

I jämförelse med den växtbaserade kosten (som vanligen ger huvuddelen av energin genom förbränning av glukos), visar sig den ketogena kosten, från psykisk synpunkt, medföra stora fördelar. Andelen utnyttjad energi som huvudsakligen sker via förbränningen av fett, medför bl.a.:

• Ökad uthållighet/prestanda genom ketonernas funktion, som dels ger större effektivitet vid förbränning av fett, dels avsevärt större tillgång till lagrad energi (i sig av betydelse för psykisk stabilitet över tid)
  • Ökad mitokondriell funktion – genom de stabila energinivåerna
  • Sänkt inflammation i hela kroppen (förbättrar immunförsvaret)
  • Effektiv migränbehandling och mindre tendens till huvudvärk
  • Bättre sömneffekt (förhållandet djupsömn/remsömn ökas)
  • Stabiliserande funktion vid autism och biopolär sjukdom
  • Minskad risk för Alzheimers- eller  Parkinsons sjukdom resp. epilepsi (för den senare var ketogen kost redan i början av 1900-talet känd som enda botemedlet)

Förbättringarna ovan har direkt samband med den effektivare  hjärnfunktionen, som innefattar såväl den kognitiva funktionen som kort/långtidsminnet.

Ett av skälen till att intresset är stort för ketogen kost, har just med förbättringen av hjärnans funktion att göra. Den ökade koncentrationen av ATP i kroppens ”energifabriker” och i hippokampus, ökar hastigheten vid produktionen av nya nervceller och ger upptill 50 % ökning av minnesfunktionen. Detta visas bl.a. i studier på dementa, som på ketogen kost, avsevärt förbättras (ökar signalhastigheten neuroner/synapser trots mindre förbrukning av syre och genom produktion av antioxidanter som minskar den oxidativa förstöringen av hjärnceller).

De uppenbara medicinska fördelarna, ovan nämnda, vid växling till ketogen kost, speciellt för diabetiker, är vetenskapligt klart belagda. Främst beroende på att risken för uppkomsten av det metabola syndromet med alla dess följdsjukdomar radikalt minskas eller upphör.

För icke-diabetiker som vill reducera sin konsumtion av sockerbildande kolhydrater men inte gå så långt som till ketos (dvs. tillåta sig överskrida 20-30 g kolhydrater per dag), kommer i varje fall en del av fördelarn­­a uppnås för bortåt hälften av en befolkning. Detta om man utgår från förhållandena i USA där hälften av befolkningen lider av diabetes 2 eller prediabetes, som alltså i större utsträckning riskerar drabbas av det metabola syndromet med dess följdsjukdomar. Med stor sannolikhet  kommer dock de mer sockertåliga människorna också att dra fördelar av en minskad användning av socker i sin mat.

Som ersättning för psykofarmaka, kommer den minimala förbränningen av socker, med sin därigenom positiva betydelsen för det neurologiska systemet, i framtiden sannolikt få stor betydelse vid behandlingen av psykiskt negativa tillstånd.

När får vi uppleva läkare, som studerat förutsättningarna för kostväxling, våga förskriva ändring av kosten istället för medicin? 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-08 at 12:20, Katerina sade:

Jag har hört en underbar historia om hur andra icke-västerländska kulturer löser problem som i västvärlden löses med hjälp av psykofarmaka. I ett afrikanskt land har man undersökt hur man hanterar psykiska problem som till exempel depressioner. Jag misstänker att det handlade om ett försök att sälja psykofarmaka på den marknaden. De som blev tillfrågade förstod inte frågan först men sen kom de på ett exempel. Det var en bonde som jobbade ute på odlingsfälten och råkade ut för en landmina. Han blev svårt skadad och efter att såren hade läkt fick han stora problem med att fortsätta jobba på odlingsfälten. Han trivdes inte, han var rädd, han ville inte gå ut dit, han mådde psykiskt dåligt. Då har by äldsten tänkt och tänkt och till slut gjorde en pengainsamling i byn och köpte honom en ko. Nu hade han annat att sysselsätta sig med och han psykiska problem försvann.

Det är lite som så. Om du har blåmärket under ögat kanske ska du ta bort skeden ur koppen när du dricker kaffe. Man måste helt enkelt hitta grundorsaken och se till att rätta till det. Då behöver man inte psykofarmaka.

Mm, inne på lite samma sak.. dvs i dag så mår allt fler sämre och det sjunker i åldrarna.. och de som verkar må allra sämst är främst unga flickor/unga kvinnor vad jag läser?

Jag är lixom inte så säker på att det är en helt adekvat slutsats.. troligen mådde unga människor oavsett kön dåligt även förut, det är en besvärlig tid i livet från barn till vuxen, grejen var nog snarare att ingen brydde sig förr.. dvs förr eller senare får de göra lumpen, (unga män) då får de lära sig att samarbeta i grupp, lyda order, anpassa sig och unga flickor fick gå hushållsskola/gifta sig, lära sig att sköta barn/man och ett hem!

Dvs det var troligtvis inte bättre förr?

Så ett hopp till äldre, som får psykiatriska diagnoser.. främst depression, det är lite samma grej egentligen för normalbefolkningen.. dvs det handlar mest troligt om socialt samband.. om att när ens cirklar rubbas och man inte ser några möjliga vägar ut så tenderar rätt många att anlägga en depressiv agenda, dvs det handlar rätt mycket om  social tillhörighet/om erkännande/om att finna en roll i sitt sociala samband!

Såå.. då hoppar jag till ett lite/rätt mycket kontroversiellt ämne.. dvs personer som inte får bekräftelse i ett rätt normalt sammanhang.. men får det i en kriminell miljö.. där får de bekräftelse/där är de någon/de får status/pengar/knark/en samhörighet med personer med liknande förutsättningar!

Dvs då har de fallit utanför den där äldrepersonens inflytande.. dvs denne har i dag ersatt av myndigheter, statliga men främst kommunala!

Oså snabbt tillbaka de få som verkligen är psykiskt sjuka.. troligen via arv/gener.. typ min mor som är bipolär!

Man vet fortfarande inte orsaken till varför man blir bipolär.. iallafall så kan en del kraftiga psykiatriska medikamenter hjälpa.. iallafall tillfälligt, vissa andra även på lite längre sikt.. dämpar skoven!

Dvs både antipsykotiska och de antidepressiva, samt de sedativa och antiepileptiska.. beror till stora delar av vilken form av bipolär sjukdom man lider utav och vilken social kontext man lever i!

Det handlar ofta om att träffa rätt psykiatriker.. få rätt diagnos, få tid att ställa in rätt dos av de olika psykiatriska medikamenterna.. dvs psykiatrikerna har i dag ersatt de där äldre.. har man tur så får man även träffa ett vårdteam, bestående utav socialsekreterare/psykiatriker/psykologer/vanliga läkare och andra kommunal- landstings-anställd personal!

Åter till rätt friska personer som mitt i livet får psykiska problem.. det är som sagt rätt normalt.. framförallt i en västerländsk kontext.. där kan vissa psykiatriska medikamenter tillfälligt använda vara tillämpliga.. innan det leder till värsta tänkbara scenario, typ antidepressiva/sedativa eller ångestdämpande!

Det är främst lång tids användning av dessa mediciner som kan leda till att biverkningarna kan bli större än nyttan!

De är kraftigt verksamma mediciner som går in och påverkar en massa saker.. och det är samma som alla andra mediciner som har kraftig verkan, de har då oxå kraftiga biverkningar!

Man får väga nyttan mot nackdelarna!

Oså en braskplapp angående psykiatriska mediciner.. finns knappast några som inte fasats ut efter 10-20 år, på grund av alla biverkningar!

Dvs det går f*king inte att rättta till allt som är fel i hjärnan eller den sociala kontexten.. med mediciner.. men för vissa skulle en bra psykiatriker/senaste psykofarmaka/senaste psykiatriska teorier iallafall kunna hjälpa till att få ett fungerande liv.. för en själv, men oxå för sina barn/sina andra nära och kära!

Ibland får jag funderingar om jag har ett arv från min mor.. utifall jag ärvt någon släng av bipoläritet.. utifall om jag skulle kunna må lite bättre med någon psykofarmaka.. något arv har jag troligen.. men jag lutar än så länge mot att det mest handlar om det sociala arvet, med en bipolär moder och allt det för med sig av påfrestningar?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg