PiaB Posted November 7, 2019 Share Posted November 7, 2019 Testat diverse hos Werlabs och det visade sig att jag har väldigt lågt Ferritin 7, normalintervall 7-120 (<10 i princip helt tömda nivåer, stod det som kommentar) och även P-Järn 9 (normalintervall 9-34). Jag äter mycket kött, fisk, ägg och gröna bladgrönsaker och senaste mens var för två månader sedan (så beror inte blödning). Mina yrselanfall, som jag trodde berodde på lågt blodtryck, den brännande känslan i låren när jag går i trappor och den allmänna tröttheten har fått sin förklaring. Undrar nu två saker: 1. Bästa järntillskottet (och skonsammaste för magen)? 2. Uppenbarligen har jag dåligt upptag av järn..? Skulle det kunna bli bättre av matsmältningsenzymer/ och eller saltsyretabletter? Tips på bra tillskott i så fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 7, 2019 Share Posted November 7, 2019 Svårt med tillskott. Ät rött kött. Drick c-vitamin till köttet. Kom ihåg i skolan alltid apelsin juice och lingon till blodpuddingen. Det finns en anledning. Gluten kan vara ett stort problem för järnupptaget så sluta med gluten. Många vegetabilier innehåller antinutrienter som stör upptaget. Undvik dessa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted November 7, 2019 Share Posted November 7, 2019 Tycker att du ska gå igenom en utredning till varför du har så låga värden. Speciellt då du anser att du inte blöder mkt vid mens. Har du haft så här förut? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 Hej, laga mat i järngryta är väldigt bra. Jag kokar bl a min kycklingbuljong i den. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 8, 2019 Author Share Posted November 8, 2019 Äter aldrig gluten, äter väldigt näringsrikt och ofta rött kött, alla andra värden jag tog var tipptopp 5-stjärniga. Blev lite orolig nu, kanske ska beställa en tid på VC ändå... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 Gör så Pia. Du ska vara rädd om dig. . 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 Mina värden brukar gå upp med Blutsaft (finns ofta på Ica/Coop). Nässlor är järnrika. Brännande känsla i låren i trappor och allmän trötthet kopplar jag till binjurarna även om jag inte klurat ut hur, rent fysiologiskt. Det var nåt Dr. Eric Berg sa i förbifarten i en youtube-föreläsning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 8, 2019 Author Share Posted November 8, 2019 Binjureproverna var normala, bara järnvärdena som var dåliga. Jag har beställ Niferex från Apotea. Är lite hypokondriskt lagd och känner mig helt plötsligt jättetrött. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 50 minuter sedan, PiaB sade: Jag har beställ Niferex från Apotea. Många tycker de är snällare mot magen men det tycker inte jag. Hoppas de hjälper och att du blir piggare! Tycker @Cederulla har helt rätt; det vore bra att försöka ta reda på varför värdena är låga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 On 11/8/2019 at 8:45 AM, PiaB said: Äter aldrig gluten, äter väldigt näringsrikt och ofta rött kött, alla andra värden jag tog var tipptopp 5-stjärniga. Blev lite orolig nu, kanske ska beställa en tid på VC ändå... Finns det en möjlighet att något gick fel vid testningen? Kanska ska börja med ett nytt ferritin test. Tester är inte 100%. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Var och varannan kvinna har järnbrist idag, trots att de äter kött, som faktiskt inte innehåller några galna mängder järn. Det räcker inte att bara äta kött några gånger i veckan. Vill du järnbomba via kosten så får du käka inälvs- och blodmat. Annars är det faktiskt lite pyssligt att täcka järnbehovet via kosten. Det finns också stora individuella variationer vad gäller kroppens järnupptag, som inte har med sjukdom att göra. Man kan vara lite dålig på att plocka upp järn helt enkelt och ändå fullt frisk. Men tycker ändå du ska prata med din husläkare, om du har en vettig sådan eftersom du hade så pass låga ferritin-värden. Många läkare är dessvärre helt ointresserade av järnbrist dock, tycker patienten får sköta det själv, som jag själv fick erfara när jag hade låga järnvärden för några år sedan. Annars kan du tänka på att mejerier(kalcium), gröna bladgrönsaker(oxalsyra), fytinsyra och kaffe&te försvårar upptaget av järn. Så äter man sin biff med ett stort lass färsk spenat, gräddsås och avslutar med kaffe, så går man miste om järn. Vad gäller icke-hemjärn som finns i bland annat pumpafrön, nötter osv, så är det helt hopplöst för kroppen att plocka upp om du inte käkar tillsammans med C-vitamin. Upptaget av icke-hemjärn blir ännu bättre om du kombinerbar med lite animaliskt hemjärn förövrigt. Även ägg innehåller sämre icke-hemjärn, vilket många inte vet om. Så ät dina frukostägg med t.ex lite paprika och en skiva skinka, om du vill maxa järn. De vanligaste/starkaste järntillskotten idag är Niferex/Duroferon, som tyvärr är en mardröm för magen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 9, 2019 Author Share Posted November 9, 2019 Tack för alla svar! Fick nu kommentar även från läkare och där var rekommendationen att följa upp med ny provtagning om 1-2 månader, så det är vad jag kommer att göra. Käkar under tiden järntillskott och hoppas magen klarar det. Ska även bli bättre med c-vitamin. Som grädde på moset fick jag åter mens igår... Trodde lite enfaldigt att det var slut på det nu, men, men. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts