Jump to content

Högre bränslepriser för bättre kött

Vittvrak

Recommended Posts

Vi behöver minska användningen av fossila bränslen. 

Om vi höjer bränslepriset kraftigt även för bönder, vad händer då?

Vi måste införa tullar, vi måste också införa subventioner på mat eftersom all mat blir dyrare och mat behöver alla.

Gris-och kycklingproducenter får det svårt om dom inte hittar på något, det blir dyrt att producera mat till dessa djur. Tråkigt men kanske sunt.

Vegetabilier blir dyra, producenter får ett incitament att använda mindre bränsle, bra.

Det blir olönsamt att producera spannmål till gräsätare, mycket bra.

Gräsbeteskött skulle bli det normala som det alltid borde ha varit. Omställning till nära 100% bete är ingen omöjlighet, sånt pysslar dom med i USA, googla wintergrazing och regenerative agriculture.

I bästa fall kan nötkött sjunka i pris relativt vegetabilier då det i stort sett inte krävs fossila bränslen alls ens för storskalig produktion.

Så för ett bättre kött åt folket, hjälp till att kräva högre bränslepriser!

• Like 2
  • Thanks 2
  • Boom 1

16 hours ago, Vittvrak said:

Så för ett bättre kött åt folket, hjälp till att kräva högre bränslepriser!

Man kan börja lite försiktigt med att slopa skatterabatten på diesel för jord- och skogsbruk, återinföra skatten på handelsgödsel och lägga en avgift på bekämpningsmedel. Alltså slopa subventionerna till det "konventionella" energislösande jordbruket.

• Like 5

On 2019-11-07 at 18:15, Vittvrak sade:

Vi behöver minska användningen av fossila bränslen. 

Har också funderat lite i dessa banor, men det är väl inte pk eftersom det kanske (förhoppningsvis) skulle kunna leda till ökad köttkonsumtion.

• Like 2

15 hours ago, Tobias said:

Har också funderat lite i dessa banor, men det är väl inte pk eftersom det kanske (förhoppningsvis) skulle kunna leda till ökad köttkonsumtion.

En kraftig höjning av priset på fossila bränslen behöver inte leda till en ökad köttkonsumtion. Snarare skulle det bli en förskjutning av köttintaget mot mera nöt- och fårkött och mindre griskött och kyckling. Kyckling är det köttslag som har ökat kraftigt de senaste decennierna. Den totala konsumtionen av animalier i Sverige har minskat sedan 1960.

Jag anser att vi medelst skatter, bidrag och tvingande lagar bör styra det svenska lantbruket till något som liknar den struktur det hade kring 1960. För folkhälsan, försörjningstryggheten och klimatet.

• Like 5

21 timmar sedan, iAnna sade:

Åsså kommer jag med min gamla uppmaning - ta bort moms på svenska ekologiska råvaror och på svenskt naturbeteskött!

In med högre bränslepriser, speciellt för flyget och sjöfarten.

Jag som bor på landet och är beroende av bilen, kan bara hålla med! Det vore en bra åtgärd för att stimulera svensk matproduktion, som jag anser att vi behöver.

• Like 2

2 timmar sedan, Kattuggla sade:

Jag som bor på landet och är beroende av bilen, kan bara hålla med! Det vore en bra åtgärd för att stimulera svensk matproduktion, som jag anser att vi behöver.

Jag bor också på landet och åker bil till jobbet. Vi behöver elbilslösningar som är riktade mot pendlare, inte till dom som vill glassa med en Tesla i stan.

Skippa nuvarande elbilssubvention, skrota reseavdraget. Inför ett förmånligt lån till elbil för alla som enligt nuvarande regler har rätt till reseavdrag. Vet inte om det är rimligt eller görligt men nånting riktat mot landsbygden vore bra.

Billigare elbilar är på gång.

• Like 2