Ulle Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Hej, Är det någon som vet gällande Root- pasta, ris, spagetti och nudlar, om det är okej att äta vid strikt LCHF? https://www.rootpasta.se/produkt/root-pasta-fettuccine/?gclid=CjwKCAiA5JnuBRA-EiwA-0ggPdf5FqOoKiZy_WBH_SKbkIcOli0o6LX-VO4yZcrvQISP-662Ip5H5RoChA4QAvD_BwE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Verkar inte innehålla något mer än fibrer: varken näringsämnen eller kalorier. Bukfylla? Vad innehåller Root Pasta? Ingredienser: Vatten, konjakmjöl, safflor (naturligt färgämne), surhetsreglerande medel kalciumhydroxid). https://www.rootpasta.se/faq/ E 526 - Kalciumhydroxid: Surhetsreglerande medel. Får användas utan mängdbegränsning till de flesta livsmedel, dock inte mer än vad som behövs, samt till barnmat. Släckt kalk. Basisk förening. Framställs genom att vatten tillsätts till kalciumoxid (E 529). https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-526---kalciumhydroxid NÄRINGSVÄRDE PER 100 G Energi 25kj/ 6kcal (per 100 gram) Fett 0 g varav: - mättat fett 0 g - enkelomättat fett 0 g - fleromättat fett 0 g Kolhydrat 0 g varav: - sockerarter 0 g - polyoler 0 g - stärkelse 0 g Fiber 3,6 g Protein 1 g Salt 0 g Konjaksmjöl är den torkade produkten som framställs ur Konjaksroten (Amorphophallus konjac). Användandet sträcker sig tusentals år bakåt i tiden i Östasien där den både historiskt och även idag har flera användningsområden; bland annat inom matlagning och olika hälsosammanhang. Efter skörd, tvätt och kvalitetskontroll hackas konjaksroten och förbereds för torkning. Därefter så finmals den (därav konjaksmjöl) och till en viss form (spaghetti, rice, fettucine, noodles) och blandas med vatten och kalciumhydroxid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Vi har väl diskuterat konjaksroten i form av glasnudlar mm tidigare, tror jag. Det ska väl vara okej. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 10, 2019 Share Posted November 10, 2019 Jag använder sådana nudlar ibland. Grönsakswoken blir lite fylligare och suger upp såsen bra. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2019 Share Posted November 10, 2019 On 2019-11-09 at 14:46, Ulle sade: Hej, Är det någon som vet gällande Root- pasta, ris, spagetti och nudlar, om det är okej att äta vid strikt LCHF? https://www.rootpasta.se/produkt/root-pasta-fettuccine/?gclid=CjwKCAiA5JnuBRA-EiwA-0ggPdf5FqOoKiZy_WBH_SKbkIcOli0o6LX-VO4yZcrvQISP-662Ip5H5RoChA4QAvD_BwE Det är nog detsamma som Shiratakinudlar? Jag har alltid sådana hemma.. utfall mor vill ha spagetti! Iallafall, de smakar inget och innehåller nästan inga kalorier eller digesterbara kolhydrater. "Shiratakinudlar (japanska: 白滝) är en typ av japanska nudlar som framställs av mjöl från växten Amorphophallus konjac. Ordet "shirataki" är japanska för "vitt vattenfall", vilket beskriver nudlarnas utseende. Shiratakinudlar består till största del av vatten och glukomannan (en vattenlöslig kostfiber), vilket ger nudlarna ett mycket lågt kolhydrats- och kaloriinnehåll (cirka 8 kcal per 100 g). Shiratakinudlar används därför som ingrediens i olika lågkolhydratdieter." https://sv.wikipedia.org/wiki/Shiratakinudlar Såå, ja de funkar på LCHF, bantning, och är veganska.. tre flugor i en smäll.. fast de är hemskt dyra i förhållande till kaloriinnehåll! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 10, 2019 Share Posted November 10, 2019 24 minuter sedan, Zepp sade: Såå, ja de funkar på LCHF, bantning, och är veganska.. tre flugor i en smäll.. fast de är hemskt dyra i förhållande till kaloriinnehåll! Även hemskt dyra i förhållande till näringsinnehåll, vilket jag tycker är värre. Som Tureborgaren sa - ren bukfylla! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bapura Posted November 10, 2019 Share Posted November 10, 2019 Totalt värdelöst. Du kan lika gärna dricka vatten och äta papper. Frågan är dessutom hur bra det igentligen är att äta fibrer. Rekommenderar en läsning av Fiber Menance eller att du åtmistone läser webbsidan för den på www.gutsense.com Rekommenderar istället att äta nånting med näring i det. En klockren ersättare för ris är blomkål. Zucchini är en skapligt okej ersättare för pasta. Blomkåls"mos" fungerar skapligt bra istället för potatismos. Vill du ha ett recept som fullständigt vattnar i munnen? https://www.tjockkocken.se/klassiker-kottbullar-mos/ Jag gör den dock utan inlagd gurka, samt så har jag i två matskedar vispgrädde och en matsked eller två med smör i mosen medans jag kör med matberedaren. Jag har heller ingen soja i (soja är skit), utan jag nöjer mig med en eller två teskedar kalvbuljong för färg och smak till gräddsåsen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 11, 2019 Share Posted November 11, 2019 Såå.. många svar! Iallafall det funkar på LCHF iomed att det är lite kalorier och kolhydrater, nackdelen är då att det inte tillför några näringsämnen förutom eventuellt resistent stärkelse? Funkar oxå för bantning samt veganskt.. men fortfarande utan nämvärd näring! Bäst funkar det att lura äldre släktingar att de får pasta.. yngre personer kan man alltid lura genom att säga att det är det senaste inom Asiatisk mat.. eller rättare sagt de har ätit detta i århundraden. Själv lurar man sig främst iomed att man mest köper vatten och lite fibrer för ett väldans högt kilopris! Iallafall.. jag har nog alltid en påse hemma eller fler, möjligtvis använder jag en sådan några få gånger om året, mest för min mors skull, själv kunde det kvitta eller ersättas av strimlad vitkål, ibland får hon bägge! Vitkål är dels nyttigare samt billigare, samt godare! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 Köper mina från MM sports, köper man 20 st så kostar de 9 kronor st. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts