Jump to content

Magproblem choklad

Zoran

Recommended Posts

Jag har sedan 2013 kört LCHF.  De första fyra åren väldigt strikt och sedan mer moderat för varje år som går. Det senaste året har jag vid olika tillfällen ätit lite choklad med nötter och det har hänt att jag ätit en och annan choklad croissant eller kex eller yoghurt med bär och choklad med hög kakaohalt. Det händer kanske 1-2 gånger i månaden. Dagen efter att jag ätit detta får jag jobbiga magproblem som gör att jag blir bunden till en toalett till och från hela dagen och ibland kan det spilla över till nästkommande dag.

Är det fler som haft liknande problem och hur gör man för att sakta vänja magen till lite socker och kolhydrater igen? 

Jag kommer nog aldrig att äta kolhydratrik mat igen men jag vill inte behöva straffas så här ifall jag tänjer lite på reglerna ett par gånger i månaden eller exempelvis en dag i veckan. 

• Like 2

Jag har ätit LCHF sen 2009, upptäckte då att de magproblem jag dragits med hela mitt liv var kopplade till gluten. Jag ser det inte som ett straff att avstå, snarare som en befrielse att slippa mina livslånga besvär.

Det finns så otroligt mycket gott inom LCHF, så att avstå från croissanter och kex behöver inte vara så svårt. Ta gärna en titt i min och Annika Dahlqvists kokbok Gammaldags husmanskost på nytt sätt, där finns flera njutbara bakverk utan gluten och socker som du kan njuta av istället :)Lycka till ❤️

Idag hittar du också en gräddtårta på min blogg, kanske nåt att börja med?

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/11/09/2-sorters-mousse-till-efterratt-eller-tartfyllning/

https://www.adlibris.com/se/bok/gammaldags-husmanskost-pa-nytt-satt-recept-och-tips-for-glutenfri-lchf-och-paleo-9789185889983

• Like 7

Kakao kan vara problem för vissa men oftast ska man nog istället titta på vad det är för andra ingredienser kakaon kommer tillsammans med, precis som kommenterat redan i tråden, (har du tex läst innehållsförteckningen på marabou mjölkchoklad, den mest klassiska - man blir mörkrädd), och de symptom du beskriver är klockrena glutensymptom, men kan så klart vara nåt annat.

Jag brukar säga att det bästa med lchf är att man blir glutenfri av bara farten.

För dom som går omkring med oidentifierad gluten intolerans innebär ett par veckor utan gluten att man får stora problem när man börjar igen. Det är som om kroppen har balanserat och kompenserat och när den slipper göra det längre släpper den ner graden. Jag tror att det är en av förklaringarna bakom att man snabbt tappar ca 5 kg i vikt (troligen vatten) när man startar glutenfritt liv - kroppen släpper garden.

• Like 7

4 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kakao kan vara problem för vissa men oftast ska man nog istället titta på vad det är för andra ingredienser kakaon kommer tillsammans med, precis som kommenterat redan i tråden, (har du tex läst innehållsförteckningen på marabou mjölkchoklad, den mest klassiska - man blir mörkrädd), och de symptom du beskriver är klockrena glutensymptom, men kan så klart vara nåt annat.

Jag brukar säga att det bästa med lchf är att man blir glutenfri av bara farten.

För dom som går omkring med oidentifierad gluten intolerans innebär ett par veckor utan gluten att man får stora problem när man börjar igen. Det är som om kroppen har balanserat och kompenserat och när den slipper göra det längre släpper den ner graden. Jag tror att det är en av förklaringarna bakom att man snabbt tappar ca 5 kg i vikt (troligen vatten) när man startar glutenfritt liv - kroppen släpper garden.

Jag tycker det blir lite otydligt när folk inte förklarar vad de menar när de säger glutenintolerans. Det är stor skillnad på att inte tåla gluten/glutenöverkänslig eller att ha livlång autoimmun celiaki. Glutenintolerans = celiaki. Vad är det du menar?

Har man inte celiaki, men reagerar illa på gluten ändå, så räcker det att undvika livsmedel som innehåller gluten. Det är en mycket enkel åtgärd!

Har man celiaki så måste man också ha stenkoll på kontamination och det är svårt. Man kan inte äta något som legat i närheten av bröd eller annat som smular, eftersom spannmål smittar. Att äta på buffé är som att köra rysk roulette, eftersom andra middagsgäster spiller och tar med fel slev i de glutenfria kärlen. Du kan bli sjuk av dåligt diskad disk, att kocken inte tvättat händerna eller att en smula från bordsgrannen hamnat på din tallrik. Det är mycket man måste ha koll på när man är glutenintolerant, för att undvika att tarmen förstörs.  

Så om @Zoran har den faktiska diagnosen glutenintolerans, så är det ju viktigt att veta om det eftersom det kräver betydligt mer än att bara äta LCHF. Fast med tanke på att han bara blir lös i magen dagen efter, så låter det ju inte som en kraftig autoimmun reaktion. Snarare något han inte tål som påverkar och irriterar gastrointestinalt. Kan vara allt från laktos, fruktosmalabsorption, spannmål/gluten till fibermängden i mörk choklad. 

• Confused 2

Jag känner att jag kanske varit lite otydlig :). Jag har vid olika tillfällen testat olika typer av kolhydratsrika desserter och sötsaker.

Detta är vad jag ätit som gett mig magsmärtor vid olika tillfällen

• Snickers
  • Marabou Schweizernöt
  • Marabou premium 70 pekan och havssalt med Spesial nötblandning
  • Frödinge ostkaka med hallon, blåbär och grädde
  • Kung markatta snacksmix chocklad med maccademianötter
  • Crossaint 
  • Crossaint med choklad
  • Marabou homestyle cookies med choklad
  • jordnötskex utan tillsatt socker köpta på ICA

Min teori är att det kanske är att min kropp är så ovan vid socker att den reagerar så kraftigt eller så är det som @Elinor säger att fibermängden då jag oftast äter nötter tillsammans med dessa olika desserter eller efter dem. Dock får jag inte dessa problem när jag bara äter nötter så det kanske slår över i kombination av socker och nötter.

Jag undrar om någon har gått från strikt LCHF till mer moderat LCHF eller till traditionell svensk kost (rik på kolhydrater) och fått liknande besvär.

Sorry för att jag varit så inaktiv i min egen tråd men jag fick ingen notifiering vid svar och nu hittade jag knappen "Notifiera mig vid svar". Den såg jag inte när jag skrev detta från min mobil förra veckan :)

• Like 1

1 timme sedan, Zoran sade:

Jag känner att jag kanske varit lite otydlig :). Jag har vid olika tillfällen testat olika typer av kolhydratsrika desserter och sötsaker.

• Snickers
  • Marabou Schweizernöt
  • Crossaint 
  • Crossaint med choklad

Min teori är att det kanske är att min kropp är så ovan vid socker att den reagerar så kraftigt eller så är det som @Elinor säger att fibermängden då jag oftast äter nötter tillsammans med dessa olika desserter eller efter dem. Dock får jag inte dessa problem när jag bara äter nötter så det kanske slår över i kombination av socker och nötter.

Jag undrar om någon har gått från strikt LCHF till mer moderat LCHF eller till traditionell svensk kost (rik på kolhydrater) och fått liknande besvär.

Sorry för att jag varit så inaktiv i min egen tråd men jag fick ingen notifiering vid svar och nu hittade jag knappen "Notifiera mig vid svar". Den såg jag inte när jag skrev detta från min mobil förra veckan :)

hmm... min spontana tanke är att du ska låta bli choklad och skräpmat så mår du bra.
Varför plåga sig med sånt när din kropp uppenbarligen inte vill ha det??

• Like 1

13 minuter sedan, Kita 202 sade:

hmm... min spontana tanke är att du ska låta bli choklad och skräpmat så mår du bra.
Varför plåga sig med sånt när din kropp uppenbarligen inte vill ha det??

Jag uppskattar din input men jag fick inte riktigt svar på min fråga.

Om någon har erfarenhet av det jag efterfrågar är jag tacksam för tips och råd

Hej Zoran - det verkar mer som att du utvecklat en större känslighet för transfett och inte kakao/choklad per se.

Dessa transfetter förekommer ännu ofta i högprocessade helfabrikat eller halvfabrikat som ju många kakor och snacks ju är ; innehållande flytande växtoljor eller vegetabiliskt fettsmörja som dessutom härdas och är betydligt mer svårnedbrytbart för kroppen rent generellt.

(är på många sätt ett rent gift för kroppen... och en stor orsak till metabolisk kollaps, dvs om du fått ökad sensitivitet för transfett då har du således fått en NORMALT SUND REAKTION, och ska helst tacksamt se det som en tydlig signal för stopp med dessa kemiskt förstörande ämnen ; vissa dessutom cancerogena) - det fördärvar din kropp och lite magont är enbart början...... 

Att man är sugen och känner för något gott och sött ibland är en viss del av livet... men i ditt läge skulle jag försöka lära mig att göra eget godis, så man har när andan faller på. Själv kör jag med mörk choklad, men då  kan man inte glufsa och goffa som man gjorde med mjölkchokladen, så en annan möjlig orsak är också mängden och volymen du har intagit.. av det vita giftet ihop med cancerogena trasfetter... just kakor och dessa snabbak som finns om varje gatuhörn, är rena rama rävgiftet!! 

Frågan är om du skulle uppnå samma reaktion om du lagade till egna ex.vis ketobollar av äkta smör med kakao? 

Eller som föreslagits, hemmalagad varm choklad? Testa

Prova också t.ex mullbär som ett liksom substitut för det annars storsäljande utbudet. 

Jag upptäckte själv mullbär doppade i choklad för inte så längesedan och det funkar för mig som fortfarande är allvarligt sockerberoende, men handlar om livsstilsförändring som ju måste komma inifrån, en hett efterlängtad förändring på djupet... att seriöst stå beredd att ta avsked för all denna frestelse som dessutom är så psykologiskt förankrad i det sociala levernet med vänner och familj.. tufft som satan att inte längre  "bara ""kunna"  "unna sig" lite då och då.. men det är ju detta då-och-då-beteendet som bygger upp metaboliska kollapsen, steg för steg och en dag inser man att ojsan! här var det tvärstopp... why? 

För att kroppar stejkar - så tänk på frekvensen (inte enbart volymen) av dina begär för choklad/kakor/vit deg - det är trots allt sprängstoff för det inre livet, syd man inte kan se vad som försiggår där inne bakom huden inuti en, skulle man det så skulle man nog reagerat annorlunda på storindustrins lockvaror.

Och nu kommer julen... med marsipanen.... suck. 

15 timmar sedan, Zoran sade:

• Snickers
  • Marabou Schweizernöt
  • Crossaint 
  • Crossaint med choklad

Nu brukar jag inte äta av just de produkterna som du redovisar att du äter, men för mig räcker det att jag får i mig för mycket socker i någon form, så blir jag "bakis" dagen därpå och får tillbringa mycket tid på toaletten. Även huvudvärk, vilket jag nästan aldrig har nuförtiden. Dessutom får jag kraftig reaktion direkt, med ökad puls. Jag tolkar det som att min kropp absolut inte vill ha dessa produkter, det blir snudd på förgiftningssymtom (som vid för högt alkoholintag) så jag avstår att äta dem. Vill jag äta något gottigt så blandar jag smör, raw kakao, lakritspulver och rostade, saltade solroskärnor. Lakritspulver kommer med den sötma som krävs för min del. Bara lakritspulver och smör funkar också...😎😜

• Like 4

4 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Nu brukar jag inte äta av just de produkterna som du redovisar att du äter, men för mig räcker det att jag får i mig för mycket socker i någon form, så blir jag "bakis" dagen därpå och får tillbringa mycket tid på toaletten. Även huvudvärk, vilket jag nästan aldrig har nuförtiden. Dessutom får jag kraftig reaktion direkt, med ökad puls. Jag tolkar det som att min kropp absolut inte vill ha dessa produkter, det blir snudd på förgiftningssymtom (som vid för högt alkoholintag) så jag avstår att äta dem. Vill jag äta något gottigt så blandar jag smör, raw kakao, lakritspulver och rostade, saltade solroskärnor. Lakritspulver kommer med den sötma som krävs för min del. Bara lakritspulver och smör funkar också...😎😜

Intressant! Jag blir ju också bakfull av sötsaker. Känner mig trött, ofokuserad och stirrig på samma gång, med förhöjd puls. Precis samma odefinierbara obehagskänsla i kroppen som efter alkohol. Upplever också att magen börjar bubbla om jag äter t.ex godis eller efterrätt, även om jag inte behöver tillbringa dagen efter på toa direkt. Har tänk att det kanske beror på att jag har påvisad måttlig fruktosmalabsorption, vilket en tredjedel av jordens befolkning eller något sådant har. Både socker och glukos/fruktossirap innehåller en jäkla massa fruktos. Men sen är ju socker generellt jobbigt för tarmarna också oavsett fruktos% och främst om man tar det på tom mage. Att jag blir bakfull har väl att göra med att socker påverkar oss människor på cellnivå, även om hela pusslet fortfarande inte är lagt. 

• Like 4

Jag förstår hur du tänker, tror jag. Men för egen del kan jag inte äta vissa saker bara ibland, då får jag liknande reaktioner som du får. Jag har ingen aning om hur man ska kunna undvika att få sådana här symptom, annat än att undvika det som ger symptomen?

Mitt råd är att helt enkelt testa dig fram, vad kan du äta utan att det straffar dig? Sen kan man ju alltid baka själv och då ha full koll på alla ingredienser.

• Like 3

On 2019-11-17 at 16:52, Zoran sade:

Jag undrar om någon har gått från strikt LCHF till mer moderat LCHF eller till traditionell svensk kost 

Mitt intryck är att många på det där forumet går från klarhet till klarhet, och snarare blir striktare med åren. Några är till och med karnivorer (zero carbs).

• Like 3
  • Thanks 1

On 2019-11-18 at 07:57, Jamtlandstjej sade:

men för mig räcker det att jag får i mig för mycket socker i någon form, så blir jag "bakis" dagen därpå.. Dessutom får jag kraftig reaktion direkt, med ökad puls.

On 2019-11-18 at 13:15, Elinor sade:

ntressant! Jag blir ju också bakfull av sötsaker. Känner mig trött, ofokuserad och stirrig på samma gång, med förhöjd puls. Precis samma odefinierbara obehagskänsla i kroppen som efter alkohol.

Samma här. Hjärtklappning och upp i varv. 

Är inne på samma linje som flera andra, det kanske är ett budskap från kroppen..? Samtidigt är det praktiskt om det funkar ibland om man av någon orsak vill äta med andra eller på längre löpartur eller så. Funderar på om du får samma reaktion av hembakt kaka med kakao? Det kanske inte är varken socker, mjöl eller kakao..? Alla färdigprodukter tenderar att innehålla konserveringsmedel, färgämnen och citronsyra med mögelrester. Kanske är nåt sånt du reagerar på?

• Like 3

Håller med!

Högraffinerade produkter är ju inte s.k "ren mat" ,  varför det stör syra/bas balansen i magsäcken och på sikt vid frekvent intag rubbar ämnesomsättning.

Dels är raffinerade produkter som skulle införlivas i daglig kost och som av märklig anledning därför skulle ses som t.o.m "normalkost", åtminstonde i folklagret och i allmänmedvetandet.. det rimmar inte. Med tanke på tillsatsämnen, fiberfattigheten och härdade fetter där allt detta sammantaget är alltför kemiskt artificiell icke-föda som kroppen de facto alfrig någonsin behövt och inte heller idag behöver! 

Kroppen får jobba djufalt hårdare att smälta högraffinerade sammansatta produkter - men en kropp som vant sig vid de hårda stötarna degraderas och den fysiologiskt konkreta stressen blir ett vardagsfenomen som på sikt "normaliserats" 

Däremot en kropp som startats om till ren mat med rena råvaror, där kroppen ges näringstät föda till slut också utvecklar sensitivitet för alltför överkomplicerade molekylsammansättningar som blir som att finfördela cement! Denna sensitivitet utvecklas ju enligt både vetenskaplig förklaaring men också via mångas ovh min erfarenhet, efter att ha  om- nyprogrammerat kroppens signalsystem, så att den reagerar på "främmande föremål" som inte tidigare när rent slagg och kemiskt hårdhänta molekylsammansättningar ockuprade kroppen att behöva jobba med nag som natt år efter år.

Jag t.ex som anr mig ha och vara född med en "stark mage" har aldrig någonsin mått dåligt eller illa av om så klämt i mig tio ton julgodis efter två tre eller femrätters, man har varit så kallat däst och halvt medvetslös ja, men aldrig att ha fått konkreta magbesvär...

Nu... häromveckan, hade jag den dåliga smaken att klämma i mig minst 1/2 liter glass.. magen blev kass inom 20 minuter och det höll i sig timmavis..  en signal som jag klassar som att magen äääänteligen!!! utvecklat lite folkvett.

Att sedan inte kunna ta ens en skopa glass eller liten go glasstrut vid lämlig säsong eller bjudning eller det där lilla enstaka gång, kan eventuellt isf tyda på ng form av allergi. Då åkan man göra en allergiutredning TS.. för det är ju nåt helt annat att int kunna ta ens  ett bett av en croissant utan att bli toalettstosbunden - men...

...vem i hela världen tar bara ett bett av en kaka? En sked av en glasstårta eller en ruta marabou?  En mozartkula eller 1/2 punchpralin? "bara en liten bit brownie... medan dom andra sitter och mumsar i sig en helt, två tre... ? 

Åter igen... VOLYMERNAa min vän! Dessa volymer.. kolla lösgodis-landskapen.. det är ju sjukt i huvudet!!! och det har jg alltid tyckt, medan jag själv sjönk djupaare och djupare i träsket.. volymerna av giftintaget för en frisk kropp behöver alltså inte vara mer än en kaka för mycket... inna det säger stopp, för en träskpadda vars socker toppar erfarit höga ber och djupa dalar i åravis. kommer aldrig den där SUNDA FRISKA kroppssignalen att du får det fan va stopp! och säger "sluta!!! det här vill jag inte ha..

Så att påstå att raffinerat crap i total avsaknad av fibrer,  skulle ingå i "normalkost" är rena löjet och enormt skrattretande. 

Typ, okej att misshandla sin kropp bara-lite-någon gång ibland typ en? två? tre? gånger per vecka? Nähä men varför över huvud taget alls?

( ketobollarna med kardemumma kanel och lite vanilj, är annars himmelskt goda... hederligt smör i , så jag får vad jag tål redan efter ett par kanske tre st. beroende på NÄR under dagen)

Så.. klämmer man i sig en croissant efter en brakmiddag eller efter att ha späkt sig en halv dag? När i tid.. kommer de raffinerade cementssammansatta molekylerna in i magen och börjar rota runt där? Det är också av vikt... och börjar elaborera med den upprttade bakteriefloran som är kodad för NÄRINGSRIK mat. Som den är när tomma kaorier fasats ut... väl.  

Men psyket, kontoret.. chefen där uppe i skallen .. är också den som sitter me hela mannöver-utrymmet och den nöten kan vara liksom lite svårare att knäcka.

Eftersom hjärnspelet ensamt i sig kan ignorera precis vad som helst och är spärrarna då redan upplåsta av en "nyfunnen vilja" med lismande nyromantisk attityd till den där så kallat "normala kosten" ... och ingen back-upp signal går igång, då kan det hur dramatiskt det än låter, vara fara å färde. 

Efter åratal av lchf... ge sig på skiten.... tyder på att spärrar lossnat och kanske dags för uppfräschning av näringslära, för att inte riskera en långsamt insmygande metabolsk kollaps.

Det är dyrköpt att omprogrammera ett sjunkande skepp, till att bli sjödugligt igen! Inget som är alldeles givet faktiskt!! Beror på hur mycket som gått åt helvete, och då är PSYKET ovh MINDSETET man går omkring med helt, helt avgörande! 

Att, varför.... ska dessa choklader och cementblandningar in genom munnen igen,  är det en social vinst öht att grisa ner sig i träsket bland de andra grisarna, ja om omgivningens sociala spel går ut på låt säga After Work på diverse ställen eller i kretsar där en tur till McDonalds ses som trevnad och anpassning till socialt medspelande... eller där man SKA ha prassliga påsar eller förpackningar i händerna minst ett par ggr i månaden... om inte varje vecka.. då snackar vi socialt grupptryck här (utöver krackelerande näringsombeörjning).

Att börja utveckla en slags nyromantisk attityd ovh glida in i dimman av "den trevliga sociala gemenskapen" , då precis ALLT högraffinerade produkter, säljer med slogans, som får en klartänkt att baxna, och får den dimmige att börja örla runt och nappa.. för att känna sig socialt duglig....

Sker på det psykologiska planet. Snabbmat är som crack , eftersom sockerdoserna i sådan låtsemat.. är skyhöga, bokstavligen skyhöga.

Häller du solroslja i oljetanken på den nyköpta högbelånade skitsnygga bilen med högriskförsäkring? Inte va... du köper väl en väl avvägd uteslutande motorolja till den, istället för solrosolja, väl! Och skippar tanken på att kanske hälla i något som anbefölls under början 1900-t , för veteranbilarna.

Men med kroppen... kan man skita i de optimala behoven? Det SKA gå att pressa in både croissanter och kemiska kakor? Skitsamma att den knorrar?

Inte min mening att vara förnumstig, ej heller moralpredikande.. absolut inte. Vet vad som smeker som nektar på tungan och sprakar loss i skallen, alltför väl.

Men bara kolla in julhandeln nu ... det är ju rent sinnessjukt vilka varor som står iögonfallande till buds! Stanna upp i kortvarig kontemplation och fråga dig vad i h-e är detta egentligen... vilket djävla tiggeri utan dess like!! Handlarna beter sig som värsta tiggarluffare, vartenda öre ska de pressa ur ens plånka, du ska gå fullständigt ruinerad ur affären, för att sitta hemma och bli totalt beroende av DERAS produkter, inte deras mat, utan produkt, en produkt är inte samma som en styck tomat.

Det är två separata till innebörden helt olika ord på både marknad och inom vetenskapen. 

Vem där uppe i hjärnkontoret har suttit vid makten och spakarna? Fundera på i vilken grad, du är en marknadens marionett och cirkusapa.

Fråga dig om den gamle chefen däruppe i kontoret, smugit sig tillbaka in och förväntar sig en comeback och fråga dig om du accepterar att ha det kriget försiggående där uppe huvudet där samtliga beslut & avgöranden sker. Som får vissa att ge sig ut på gator och torg efter heroin amfetamin, ömsom efter det crack som återfinns i godis- ovh kakvärldens plattformar. Yra som höns, när man studerar beteendet vid lösgodishyllorna och hur det frenetiskt grävs med skoporna med darrande händer och vita knogar.. då blir man mörkrädd. (det ser verkligen inte snyggt ut alls).

De är ju drogade.  (jag är också ett offer, som kämpar och är emellanåt skitförbannad på allt myteri.. men säkert också en del av det, så klart)

• Like 1