Zoran

Magproblem choklad

Recommended Posts

Jag har sedan 2013 kört LCHF.  De första fyra åren väldigt strikt och sedan mer moderat för varje år som går. Det senaste året har jag vid olika tillfällen ätit lite choklad med nötter och det har hänt att jag ätit en och annan choklad croissant eller kex eller yoghurt med bär och choklad med hög kakaohalt. Det händer kanske 1-2 gånger i månaden. Dagen efter att jag ätit detta får jag jobbiga magproblem som gör att jag blir bunden till en toalett till och från hela dagen och ibland kan det spilla över till nästkommande dag.

Är det fler som haft liknande problem och hur gör man för att sakta vänja magen till lite socker och kolhydrater igen? 

Jag kommer nog aldrig att äta kolhydratrik mat igen men jag vill inte behöva straffas så här ifall jag tänjer lite på reglerna ett par gånger i månaden eller exempelvis en dag i veckan. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Zoran sade:

en och annan choklad croissant eller kex

Croissant eller kex? Om du menar "vanliga" med gluten så är det väl snarare det än chokladen tänker jag.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit LCHF sen 2009, upptäckte då att de magproblem jag dragits med hela mitt liv var kopplade till gluten. Jag ser det inte som ett straff att avstå, snarare som en befrielse att slippa mina livslånga besvär.

Det finns så otroligt mycket gott inom LCHF, så att avstå från croissanter och kex behöver inte vara så svårt. Ta gärna en titt i min och Annika Dahlqvists kokbok Gammaldags husmanskost på nytt sätt, där finns flera njutbara bakverk utan gluten och socker som du kan njuta av istället :)Lycka till ❤️

Idag hittar du också en gräddtårta på min blogg, kanske nåt att börja med?

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/11/09/2-sorters-mousse-till-efterratt-eller-tartfyllning/

https://www.adlibris.com/se/bok/gammaldags-husmanskost-pa-nytt-satt-recept-och-tips-for-glutenfri-lchf-och-paleo-9789185889983

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din kropp reagerar på ett sådant sätt, kanske den försöker att säga dig något? Hur funkar det med bara chokladen? 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kakao kan vara problem för vissa men oftast ska man nog istället titta på vad det är för andra ingredienser kakaon kommer tillsammans med, precis som kommenterat redan i tråden, (har du tex läst innehållsförteckningen på marabou mjölkchoklad, den mest klassiska - man blir mörkrädd), och de symptom du beskriver är klockrena glutensymptom, men kan så klart vara nåt annat.

Jag brukar säga att det bästa med lchf är att man blir glutenfri av bara farten.

För dom som går omkring med oidentifierad gluten intolerans innebär ett par veckor utan gluten att man får stora problem när man börjar igen. Det är som om kroppen har balanserat och kompenserat och när den slipper göra det längre släpper den ner graden. Jag tror att det är en av förklaringarna bakom att man snabbt tappar ca 5 kg i vikt (troligen vatten) när man startar glutenfritt liv - kroppen släpper garden.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga talare. Har du testat ren kakao?

1 tsk kakao i en kopp. På med hett vatten. I med en skvätt grädde 40 %. 😋

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iAnna sade:

Håller med övriga talare. Har du testat ren kakao?

1 tsk kakao i en kopp. På med hett vatten. I med en skvätt grädde 40 %. 😋

Så gör jag varje kväll med tillägg av en klick smör i. Inga sug efteråt och sover gott.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kakao kan vara problem för vissa men oftast ska man nog istället titta på vad det är för andra ingredienser kakaon kommer tillsammans med, precis som kommenterat redan i tråden, (har du tex läst innehållsförteckningen på marabou mjölkchoklad, den mest klassiska - man blir mörkrädd), och de symptom du beskriver är klockrena glutensymptom, men kan så klart vara nåt annat.

Jag brukar säga att det bästa med lchf är att man blir glutenfri av bara farten.

För dom som går omkring med oidentifierad gluten intolerans innebär ett par veckor utan gluten att man får stora problem när man börjar igen. Det är som om kroppen har balanserat och kompenserat och när den slipper göra det längre släpper den ner graden. Jag tror att det är en av förklaringarna bakom att man snabbt tappar ca 5 kg i vikt (troligen vatten) när man startar glutenfritt liv - kroppen släpper garden.

Jag tycker det blir lite otydligt när folk inte förklarar vad de menar när de säger glutenintolerans. Det är stor skillnad på att inte tåla gluten/glutenöverkänslig eller att ha livlång autoimmun celiaki. Glutenintolerans = celiaki. Vad är det du menar?

Har man inte celiaki, men reagerar illa på gluten ändå, så räcker det att undvika livsmedel som innehåller gluten. Det är en mycket enkel åtgärd!

Har man celiaki så måste man också ha stenkoll på kontamination och det är svårt. Man kan inte äta något som legat i närheten av bröd eller annat som smular, eftersom spannmål smittar. Att äta på buffé är som att köra rysk roulette, eftersom andra middagsgäster spiller och tar med fel slev i de glutenfria kärlen. Du kan bli sjuk av dåligt diskad disk, att kocken inte tvättat händerna eller att en smula från bordsgrannen hamnat på din tallrik. Det är mycket man måste ha koll på när man är glutenintolerant, för att undvika att tarmen förstörs.  

Så om @Zoran har den faktiska diagnosen glutenintolerans, så är det ju viktigt att veta om det eftersom det kräver betydligt mer än att bara äta LCHF. Fast med tanke på att han bara blir lös i magen dagen efter, så låter det ju inte som en kraftig autoimmun reaktion. Snarare något han inte tål som påverkar och irriterar gastrointestinalt. Kan vara allt från laktos, fruktosmalabsorption, spannmål/gluten till fibermängden i mörk choklad. 

• Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg