Bapura

Fransk Omelett (Diskussion)

Recommended Posts

Här diskuterar vi den franska omeletten! Guden av alla sätt som ägg kan ätas på (möjligtvis kanske förutom ägg med kaviar, ett stort kanske dock).

Ge gärna personliga recept, jag gillar dom helt ren utan nått extra som t.ex Ost, fast med ett lätt streck av svartpeppar i mitten för lite hetta.

Är så himmla krämigt och gott och lent. Sakta men säkert så blir jag allt bättre och bättre på att göra denna guds gåva till matbordet. 

Och självklart ska det dränkas i smör.

Vad tycker ni (bilden är EJ ett exempel från min matlagning utan plockad slumpmässigt från google)?

fransk omelett.jpg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en period när jag gjorde omelett till frukostrasten på jobbet men jag slutade igen för såååå gott är det ju inte. Kalla, kokta ägg med örtsalt är mer min grej. B)

Hur som helst, stekpannan står kvar på jobbet och ska jag göra en fransk omelett så kryddar jag med salt, peppar och paprikapulver. Gärna serverad med mjukstekt, flottig bacon. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2-3 ägg, lite vatten eller grädde, salt och nymald peppar. Stekt kort tid i rejält med smör under lätt omrörning, så den blir luftig. Så lärde jag mig göra omelett när jag jobbade på restaurang :)

Här en av mina favoriter, med varmrökt sidfläsk och fetaost: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/08/01/omelette-pa-glada-agg-till-brunch/

En av de populäraste på bloggen är den här ostomeletten: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/18/krispig-ostomelett/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Bapura sade:

Här diskuterar vi den franska omeletten! Guden av alla sätt som ägg kan ätas på (möjligtvis kanske förutom ägg med kaviar, ett stort kanske dock).

Ge gärna personliga recept, jag gillar dom helt ren utan nått extra som t.ex Ost, fast med ett lätt streck av svartpeppar i mitten för lite hetta.

Är så himmla krämigt och gott och lent. Sakta men säkert så blir jag allt bättre och bättre på att göra denna guds gåva till matbordet. 

Och självklart ska det dränkas i smör.

Vad tycker ni (bilden är EJ ett exempel från min matlagning utan plockad slumpmässigt från google)?

fransk omelett.jpg

Om man säger som så.. så tror jag att själva epitetet Fransk omelett är själva grunden.. basen  i omelett?

Behärskar man då denna matlagning så kan man sen.. utifall man vill utöka det till lite mer avancerade omeletter.

Hur som helst, den skall vara krämig inuti, det är ett tillbehör till den övriga frukosten!

Såå då kommer vi lite till olika kostmodeller.. typ vitlöksbaguett, ost, färska grönsaker, vin, stekt bacon/stekt njure/rester från föregående dags middag!

På LCHF.. så hoppar många frukost, så då faller även omeletten bort, men det finns de som går upp i svinottan och då brukar det även bacon ingå.. iomed att det är rätt långt till lunch.

Oså för LCHF och många andra som inte behöver förlänga sin nattfasta av hälso eller viktorsak utan trivs med att äta lagom med mat tre gånger per dag.. iallafall vill äta frukost, så funkar en Fransk omelett som handen i handsken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev inspirerad av ämnet, så till middag idag gjorde jag min vanliga grönsaksröra (lättstekta grönsaker blandade med kokosgrädde och färskost) och en omelett enbart på 3 ägg och smöret jag stekte i. Kryddor förstås också. Jag serverade med paprika, avokado och surkål, och några matskedar crème fraiche. Det här måste jag göra oftare, det blev jättegott. 🍳

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg