morgonsol Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 Funderar på det här med ekologisk mat. Jämför jag eko-köttet med vanligt i de matbutiker jag handlar är priset ofta det dubbla. Samtidigt har jag läst ungefär halvvägs i 'Den hemlige kocken' av Mats-Eric Nilsson, och det är ingen vacker bild man får av varken köttindustrin eller korvproducenter. Så är inte speciellt sugen att handla varken korv eller kyckling om jag inte vet att det är kvalité. Har även kikat lite på EWGs 'dirty dozen' och 'clean fifteen'. Men samtidigt har jag min matbudget som student att förhålla mig till, även om mitt intresse för mat och hälsa växer. Så, hur ser andra forummedlemmar på ekologisk mat? Är det värt pengarna? Vad finns det för fördelar jämfört med konventionellt producerad mat? Vad får er att fortsätta med ekologiskt? För någon får betala priset förr eller senare, är det inte prislappen är det något annat. Det som jag brukar köpa ekologiskt är ägg. Annars försöker jag i huvudsak köpa mat som är producerad i Sverige, fisk får gärna vara MSC-märkt. Att köpa eko om det samtidigt innebär lång frakt går inte ihop i mitt huvud. Så om jag ska försöka öka mängden ekologiskt jag köper, även om jag sannolikt inte kan handla eko till 100%, kanske inte ens 50%, vilka livsmedel är viktigast att köpa eko? Vilka spelar mindre roll? Går det att äta ekologiskt utan att det gräver hål i plånboken? Hur gör man i så fall? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted November 13, 2019 Popular Post Share Posted November 13, 2019 7 timmar sedan, morgonsol sade: Att köpa eko om det samtidigt innebär lång frakt går inte ihop i mitt huvud. Det beror på vad man vill uppnå med sitt köp, tror jag. Vill man visa även svenska producenter att man vill ha eko, ja då kan man köpa importerat eko. Vill man stötta svensk matproduktion så kanske det är ett sämre val. Tittar man till sin hälsa är det, om jag förstått rätt, mindre skillnad på konventionellt och eko i Sverige än på många andra ställen, samtidigt som det kommer rapporter om att även svenska producenter använder otrevliga ämnen/metoder i sin produktion. Och restvärden i eko-producerat har samma gränsvärden som i annan produktion. Som jag ser det finns det idag inget annat sätt att med sina pengar visa producenterna vad jag som konsument vill ha. Jag gillar inte alltid eko heller, det är inte bra nog. Det finns regler kring produktion snarare än resultat (typ som gränsvärdena nämnda ovan) och det gillar jag inte men det är som sagt det enda jag har att välja på idag om jag inte ska fixa all mat själv. Vad gäller djurhållningen ska man t ex ha färre hönor/m2 än annars men inte få nog för att flocken ska må bra. Och gårdsslakten, den i mina ögon snällaste slakten, är inte tillåten för kött som ska säljas. Ska vi gissa att det är en bransch som lobbat fram den regeln..? Nyligen läste jag också att man inte får sälja grönsaker där man återfört köksavfall typ bokashi till jorden. Har inte dubbelkollat men det är ju helt vansinne om det är så? Kommunal blandkompost där man har noll koll på vad invånarna stoppat i komposten får användas (även om gas kanske är mest intressant) men inte hemmakökskompost. Reko-ringarna som vuxit upp verkar vara ett bättre alternativ. Där kan man fråga producenterna direkt över det man undrar. 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGs Posted November 13, 2019 Share Posted November 13, 2019 Jag försöker alltid köpa svenskt eko kött. Mest för att det är oftast så mycket godare, men främst för att gräsätande djur får ett nyttigare kött som bla innehåller Omega 3. Kor som får beta gräs mår bättre än att bara bli uppfödda på spannmål även om de växer långsammare och inte lika mycket. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 13, 2019 Share Posted November 13, 2019 Fördelen med eko/krav är att frukt&grönt är mindre giftbesprutat, så du får inte i dig så mycket giftrester och bidrar inte till miljöförstörelse i samma utsträckning. Men även icke ekologiskt svenskt frukt&grönt håller hög kvalité, eftersom tuffare regler vad gäller besprutning samt svalt klimat som innebär mindre angrepp. Det enda som giftbesprutas rejält i Sverige är potatis och vissa bär. Det viktigaste att undvika, i min mening, är importerat frukt&bär som är icke eko. Där finns sjukt mycket gifter och ofta över tillåtna gränsvärden. Men även importerade bladgrönsaker som t.ex spenat, innehåller mycket insektsgift. Både importerade bär och bladgrönsaker kan ge magsjuka förövrigt, eftersom de vattnar med vidrigt avloppsvatten. Jag har inte superbra ekonomi heller, så jag väljer ekologiskt när priset är överkomligt samt livsmedel där konventionell innehåller för mycket skit som t.ex frukt. Jag köper alltid eko/krav ägg, mejerier, köttfärs, grytkött, eftersom det inte är hutlöst dyrt och har bättre näringsvärde. Vad jag inte köper eko/krav som jag har lite skuldkänslor över är svensk kyckling. Men känns helt orimligt att betala 3 ggr så mycket för en hel kyckling. Jag odlar mina egna grönsaker under säsong och fryser in. Men under vinterhalvåret så tar det ju slut och då måste man handla. Färska ekogrönsaker är svindyra, så det blir en del konventionellt odlat då för mig tyvärr. Vad jag köper ekologiskt eller i alla fall svenskodlat under vinter är frysvaror som broccoli/haricots verts t.ex samt rotsaker, pumpa osv, sånt som inte är galet dyrt. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted November 13, 2019 Share Posted November 13, 2019 Min två cent. Viktigare att köpa (eventuella) grönsaker som eko, än ekokött, även om jag gärna gör det också. Jag tror att en idisslare kan detoxificera en hel del och fungera som ett skydd mot det delvis icke eko fodret. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 13, 2019 Share Posted November 13, 2019 19 timmar sedan, morgonsol sade: Att köpa eko om det samtidigt innebär lång frakt går inte ihop i mitt huvud. Jag får ihop det. Eko kan man köpa för att slippa gifter i maten. Det spelar ju ingen roll var det är producerat. Sen om man kan kombinera detta med mindre miljöpåverkan är det ju toppen Men ibland kan man inte få både och. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted November 14, 2019 Popular Post Share Posted November 14, 2019 Jag är på gränsen till fattigpensionär och går också en daglig balansgång mellan det önskvärda och det genomförbara. Man får göra så gott man kan. Men man ser ju fram emot den tid då termen "eko-" försvinner, eftersom det ekologiska är det normala. Det "konventionella" kallas då kemikalieproducerat och är belagt med straffskatt... 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts