Jump to content

Ekologisk mat...?

morgonsol

Recommended Posts

Funderar på det här med ekologisk mat. Jämför jag eko-köttet med vanligt i de matbutiker jag handlar är priset ofta det dubbla. Samtidigt har jag läst ungefär halvvägs i 'Den hemlige kocken' av Mats-Eric Nilsson, och det är ingen vacker bild man får av varken köttindustrin eller korvproducenter. Så är inte speciellt sugen att handla varken korv eller kyckling om jag inte vet att det är kvalité. Har även kikat lite på EWGs 'dirty dozen' och 'clean fifteen'. Men samtidigt har jag min matbudget som student att förhålla mig till, även om mitt intresse för mat och hälsa växer. Så, hur ser andra forummedlemmar på ekologisk mat? Är det värt pengarna? Vad finns det för fördelar jämfört med konventionellt producerad mat? Vad får er att fortsätta med ekologiskt? För någon får betala priset förr eller senare, är det inte prislappen är det något annat. Det som jag brukar köpa ekologiskt är ägg. Annars försöker jag i huvudsak köpa mat som är producerad i Sverige, fisk får gärna vara MSC-märkt. Att köpa eko om det samtidigt innebär lång frakt går inte ihop i mitt huvud. Så om jag ska försöka öka mängden ekologiskt jag köper, även om jag sannolikt inte kan handla eko till 100%, kanske inte ens 50%, vilka livsmedel är viktigast att köpa eko? Vilka spelar mindre roll? Går det att äta ekologiskt utan att det gräver hål i plånboken? Hur gör man i så fall? 

• Like 6

Jag försöker alltid köpa svenskt eko kött. Mest för att det är oftast så mycket godare, men främst för att gräsätande djur får ett nyttigare kött som bla innehåller Omega 3. Kor som får beta gräs mår bättre än att bara bli uppfödda på spannmål även om de växer långsammare och inte lika mycket.

• Like 5
  • Thanks 1

Fördelen med eko/krav är att frukt&grönt är mindre giftbesprutat, så du får inte i dig så mycket giftrester och bidrar inte till miljöförstörelse i samma utsträckning. Men även icke ekologiskt svenskt frukt&grönt håller hög kvalité, eftersom tuffare regler vad gäller besprutning samt svalt klimat som innebär mindre angrepp. Det enda som giftbesprutas rejält i Sverige är potatis och vissa bär. 

Det viktigaste att undvika, i min mening, är importerat frukt&bär som är icke eko. Där finns sjukt mycket gifter och ofta över tillåtna gränsvärden. Men även importerade bladgrönsaker som t.ex spenat, innehåller mycket insektsgift. Både importerade bär och bladgrönsaker kan ge magsjuka förövrigt, eftersom de vattnar med vidrigt avloppsvatten. 

Jag har inte superbra ekonomi heller, så jag väljer ekologiskt när priset är överkomligt samt livsmedel där konventionell innehåller för mycket skit som t.ex frukt. Jag köper alltid eko/krav ägg, mejerier, köttfärs, grytkött, eftersom det inte är hutlöst dyrt och har bättre näringsvärde. Vad jag inte köper eko/krav som jag har lite skuldkänslor över är svensk kyckling. Men känns helt orimligt att betala 3 ggr så mycket för en hel kyckling. 

Jag odlar mina egna grönsaker under säsong och fryser in. Men under vinterhalvåret så tar det ju slut och då måste man handla. Färska ekogrönsaker är svindyra, så det blir en del konventionellt odlat då för mig tyvärr. Vad jag köper ekologiskt eller i alla fall svenskodlat under vinter är frysvaror som broccoli/haricots verts t.ex samt rotsaker, pumpa osv, sånt som inte är galet dyrt.  

• Like 5
  • Thanks 1

19 timmar sedan, morgonsol sade:

Att köpa eko om det samtidigt innebär lång frakt går inte ihop i mitt huvud. 

Jag får ihop det. ;)  Eko kan man köpa för att slippa gifter i maten. Det spelar ju ingen roll var det är producerat. Sen om man kan kombinera detta med mindre miljöpåverkan är det ju toppen Men ibland kan man inte få både och.

• Like 3
  • Thanks 1