Gå till innehåll

Dödstrött & hugg i hjärtat?


Recommended Posts

Hej alla underbara. 

Jag är inne på ketodiet  / strikt lchf dag 15 och jag är väldigt noga med att hålla max 20 g kolhydrater per dag och redan efter 6 dagar mådde jag topp!

Jag är i stark ketos redan och har då upplevt stark huvudvärk och denna keto andedräkt ändå sen dag 5. Jag har länge undvikit gluten och mjölk så gissar att det därför var lättare för.mig att nå ketos snabbt. Jag pendlar på.ett kaloriintag mellan 1200-1600 per dag då jag vill gå ner i vikt.

Nu är jag dödstrött och har som det känns hugg i hjärtat från och till. Någon som kan relatera och råda vad detta och hur jag ska bli piggare och bli av med huggen i "hjärtat"?? Hoppas inte jag behöver vara orolig?

Och är det någon som kan tipsa om en fysik dietist eller läkare som är duktig inom lchf i Helsingborg el Malmö? Vill gärna träffa någon.

Kram från mig

 

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter,

Tack för dina tips. Jag har from idag lagt till ett glas vatten med salt, plus köper "magnesium salt" till badet ikväll. Fick även tipset att ta lite kalium så här ska testas.)) För övrigt mår jag KANON i kropp och mage (annars har jag ibs och RLS) så denna kosten gör att jag mår prima))). Äter 3 ggr om dagen med niga uppsatta menyer))😃 o det funkar toppen för mig plus jag lär mig verkligen hur min kropp mår med olika delar carbs, fett och protein..

Ha det bäst!

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Teresia Eklund sade:

Någon som kan relatera och råda vad detta och hur jag ska bli piggare och bli av med huggen i "hjärtat"?? Hoppas inte jag behöver vara orolig?

Du skall veta att hjärtat (även hjärnan) kräver såväl kalcium som magnesium för att effektivt tända på alla cylindrar. För det ändamålet krävs att kroppen kan ta upp dessa ämnen. Det betyder att du måste tillse att din D-vitaminnivå är tillräcklig. Vi svenskar lider oftast brist på D-vitamin, så mitt tips är att du använder D3-vitamin som tillskott 2000 ie per dag.  Hur tar du in kalcium (yoghurt, eller...)? Magnesium är också viktigt att tillföra, genom att brist ofta förekommer. Såvida du inte badar varje dag, lär det vara säkrare att ta in det via munnen - se då till att använda citratformen, som tas upp effektivt.

Viktigt för kroppen att veta, är var den skall lägga kalcium som tas in (tänder/benstomme). Vid för låg andel K2-vitamin riskerar kalcium att lägga sig i blodkärl och annan vävnad. Så rekommenderade få tillskott (D3-vitamin, magnesium, K2-vitamin) kan ha stor eller mycket stor betydelse.

P.S.

Kika gärna på

https://forum.kostdoktorn.se/topic/15723-hjälp-jag-går-inte-ner-alls/?do=findComment&comment=157571

som delvis kan vara av intresse även för dig. Välkommen till forumet förresten!

 

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du behöver äta mer. Hjärtklappningen kan tyda på att även dina glykogenlager är tomma och det gillar inte kroppen den vill ha en viss mängd raketbränsle för den dag som lejonet kommer. Utan kolhydrater in så börjar vi tillverka glykogen av protein och där tror jag hjärtklappning och ev pulshöjning kommer in för om du inte får in tillräckligt med protein heller signalerar kroppen. 

Tillverkar vi glykogen också av fett ? I så fall bör det stå protein och fett ovan.

 

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter. 

Som sista tanke går jag emot råden att äta sällan och påstår att så länge du har hjärtklappningen ska du äta nåt varannan vaken timme eller omedelbart när du känner att det kommer. Det kommer störa viktnedgången men nu måste vi få ordning på hjärtat först. 

Händer det att du vaknar av hjärtklappningen?

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa

Idag har jag inte känt något hugg i hjärtat alls)) har aldrig vaknat av det heller. Jag ökade kolhydratintaget något lite  idag och Jag pressade och drack 2 dl apelsin utspritt under dagen idag och har mått prima! Har dessutom tillfört kalium och kalcium  idag (magnesium har jag sen innan). Jag har annars bra värde på övriga vitaminer i kroppen (neurologen kollade för 2 v sen). Även fått järn via dropp då min kropp inte tar upp järn via kost eller tabletter så där.är depån påfyllt😃

Jag antar att omställningen med max 20 gram kolhydrater per dag och mycket fett är en omställningför kroppen. Proteinet tror jag inte "ställer till" tröttheten och hugg i hjärtat)) kombinerat med vikten att ha tillräckligt med vitaminer och mineraler så gissar jag att det är en kort period innan kroppen är helt i fas med att såhär ska jag äta.

Men exakt vad hugg över hjärtat beror på kombinerat med strikt lchf vet  jag fortfarande inte..🙄 om det är pga brist av något i kroppen eller annat....

 

 

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Teresia Eklund sade:

tillfört kalium och kalcium  idag

Förhoppningsvis inte kalcium i form av tabletter!!!  Studier antyder att risken för hjärtinfarkt  ökar med kalcium i tablettform. Mest naturligt förekommande i mjölkprodukter och gröna bladväxter.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Teresia Eklund sade:

Eftersom min kropp inte tar upp alla vitaminer genom föda och jag dricker inte mjölk pga allergi så måste jag få i mig kalcium på annat sätt. Vad finns det för bättre sätt än naturmedel med kalcium då?))🙄🙄 

Kika på bristguiden:

http://www.bristguiden.se/kalciumbrist/kalcium-i-mat/

Du bör ta in ca. ett gram kalcium per dag. Otur med mejeriprodukterna, som är de enklaste kalciumkällorna.

 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Teresia Eklund sade:

Eftersom min kropp inte tar upp alla vitaminer genom föda och jag dricker inte mjölk pga allergi så måste jag få i mig kalcium på annat sätt. Vad finns det för bättre sätt än naturmedel med kalcium då?))🙄🙄 

Välkommen först o främst.. men det där du skriver vill jag ha svar på.. dvs "min kropp tar inte upp alla vitaminer genom föda".. gäller det mineraler och spårämnen oxå??????

Dvs då har du någon form av sjukdom/malabsorbation.. är det verkligen så.. har du någon diagnos på detta!

Hur som helst, jag är laktosintollerant, så jag äter inte så mycket mejerier.. mest smör och ost!

Och jag får allt kalcium jag behöver från grönsaker.. dvs jag får tugga själv.. inte få det via korna!

Nu så råkar det vara så himla bra att jag gillar grönsaker.. det är ännu bättre att det upplägget funkar perfekt med LCHF!

Såå, du får en frisedel utav mig att skippa mejerier förutom smör och ost, samt äta hur mycket grönsaker som helst.. speciellt gröna bladiga sådana, samt även någon frukt samt rotfrukt på helgen!

Oså får du en frisedel till, dvs de där f*king 20 gram kolisarna.. du får en frisedel att äta upp till 10-20E% kolisar.. dvs då kan du i princip inte få plats med någon högprosesad junkfood!

Oså till dina problem.. förutom allergi.. låter lite som omställningsproblem iallafall, dödstrött i hjärnan är iallafall ett av de vanligaste, förutom riddarustning och död råtta i munnen!

Såå.. hur kan det här hampa sig, jo hjärnan kan ta uppemot 70% ketoner, men det tar några veckor att uppeglera ketolysensymerna, det är det vanligaste omställningssymptomet.

Hjärtat däremot, en rätt viktig muskel i det stora hela, kan föredra ketoner framför glukos.. troligtvis kan det hur som helst krävas en adaptering och uppreglering av ketolysensymer.

So what.. det är antagligen ett arv från våra förfäder.. hjärtat drar cirka 99,99E% ketonkroppar om så krävs.. för att spara på glukos.. främst för dina röda blodkroppar, vissa delar utav hjärna/njuren som explicit bara kan använda glukos.. ofta då i ett anaerobt tillstånd.

Då blir restprodukten laktat, som går till levern och genomgår glukoneogenes, dvs den bildar mer glukos.. om så skulle behövas!

Iallafall om man äter tillräckligt med fett (triglycerider)(triacylglycerol).. dvs f*cking fett, i tillräcklig mängd (kalorier) så är cirka 10% av fettet glycerol, det går då till att antingen binda mer fett i fettväven eller till glukoneogenesen för att upprätthålla den blodsockerhalt som kroppen vill ha!

Lika gäller fett (triglycerider)(triacylglycerol) som tas ut ur fettväven, det ger ett kaloritillskott, det ger även ett glukostillskott!

Kruxet är.. insulin måste vara lågt.. iallafall normalt.. iomed att det främst är det hormon som styr huruvida fett (triglycerider)(triacylglycerol) skall lagras eller förbrännas!

Och det hela går till så här i stora drag.. det mesta du äter lagras, vi har bara några få gram av macronutrienter i blodet momentant, en stund efteråt.. typ 2-4 timmar efter måltiden så tas kalorierna ut ur lagren, dvs det är då man skall förbruka merparten av det man ätit.

Kruxet härvidlag, behöver inte stämma på dig men generellt iallafall, insulinet måste sjunka, iallafall om det tidigare var högre, det är som regel högre efter en måltid!

Iallafall med diverse frisedlar från mig och hela forumet.. kör på.. ge det några veckor/månader till.. utnyttja frisedlarna när du så behöver!

Iallafall det tråkiga.. skit i de där 20 grammen, det viktigaste är nog att du lagar all din mat själv.. från de bästa råvaror du kan lägga händerna på, så gör inte alltid jag, men det ligger i bakhuvudet hur som helst!

Och LCHF innebär fortfarande hög andel fett av ens kaloribehov (E%), gärna gräsbetat/ekologiskt/närodlat/vitamin och mineralrikt/dvs näringsrik mat.. dvs stort fokus på näringsrik mat.. skippa resten.. eller njut det på speciella dagar, typ födelsedagar/bröllop/dop/begravningar!

  • Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-11-14 at 08:24, Teresia Eklund sade:

Vad finns det för bättre sätt än naturmedel med kalcium då?

Som du sett av nätadressen du fick, blir det svårt att klara tillräckligt intag av kalcium, om du inte kan äta ost och yoghurt. Då kommer du i samma situation som veganer - deras största problem ligger på kalcium- och B12-bristen. Sannolikt det som till sist tvingar veganer att inte fortsätta renodla kosten utan animala inslag, speciellt i högre ålder då upptaget försämras.

Den ökade risken för njursten och negativ effekt på hjärtat, vid tillförsel av kalcium som tillskott, finns olika syn på. Tyvärr saknas tillräcklig forskning på området (märkligt med tanke på kalciumets stora betydelse bl.a. för hjärta och hjärna). Svårt forskningsområde, då många parametrar påverkar utfallet (sambandet kalcium, D-vitamin och K2-vitamin). I framtiden kanske de senare i viss kombination optimeras. 

Den vanligaste åsikten bland forskarna på området tycks fortfarande vara att kalcium, som tillförs via kosten, är säkraste vägen att undvika problem. Trots det kan du ändå tvingas att använda kalciumtillskott (nästan hopplöst att klara äta så mycket bladgrönsaker som krävs för det dagliga behovet).

Trots allt anses begränsade mängder kalciumtillskott upp till 700 mg per dag för män (till att undvika ökad risk för prostatacancer och njursten) - kvinnor anses klara större mängd. Om små doser tillämpas anses riskerna närmast negligerbara, särskilt om det fördelas under dagen. Huvudmängden kalciumtillskott rekommenderas intas före sänggåendet. Vanligen anses kaliumcitrat vara att föredra eftersom kroppens upptagningsförmåga då är som bäst (detta gäller även magnesiumcitrat som kroppen tar upp mest effektivt).

Vem vet, kanske själva tablettformen (kalcium) utgör en del av problemet, som visats vid studier hittills. Om jag skulle använda kalciumtillskott, hade jag pulvriserat tabletten att strö över maten - möjligen ett sätt att simulera kalcium som om den utgjorde en naturlig del av maten (diffus upptagning). En sak är fullständigt klar - att D-vitaminet har väsentlig betydelse för kalcium- och magnesiumupptaget, liksom K2-vitaminet för att kroppen skall veta var den skall göra av kalciumet. Utan tillräcklig mängd K2-vitamin, vilket inte är ovanligt, finns klara risker för kalcifiering av hjärtats blodkärl. Det kan vara detta som har medfört problem vid tidigare studier, vilkas resultat ligger kvar i forskarhjärnorna.

P.S.

Eftersom många parametrar ingår i utförda studier runt risker med kalcium som kosttillskott, kan det vara så att vissa försökspersoner t.ex., som nämnts, haft underskott på K2-vitamin, som egentligen borde ha tillförts samtidigt med kalcium.  I sådana fall kan risken för kalcifiering av blodkärlen ha ökat för vissa och därför lämnat avtryck i statistiken. 

Överhuvudtaget har under åren resultaten från många dåligt underbyggda kohortstudier presenterats, just beroende på att man inte gjort tillräcklig åtskillnad mellan korrelation och kausalitet. Detta ger osäkerhet t.ex. att olika studier, som i fallet kalcium, fått olika utfall.

Att man anser viktigt att kalcium inte tillförs i onormalt stor mängd vid ett tillfälle (enstaka måltid), utan bör spridas under dagen, förefaller tala för att andelen kalcium i blodet inte bör ändras alltför kraftigt artificiellt. Kroppen styr kalciumhalten per automatik genom att "stjäla" kalcium från benstommen som utgör den lagrade mängden vi har tillgång till. Om en övermängd tillförs via tillskott då K2-vitaminnivån är låg ökar risken för kalcifiering.

Intressant är att studier med en övermängd K2-vitamin under viss tid visat att lagrat kalcium reduceras i hjärtats kransartärer med ca 30 % (blodkärlen mjukas upp med minskad risk för hjärtinfarkt) - så sambanden finns. Även om det inte sägs ut av forskarna på området, förefaller K2-vitamin som parallellt kosttillskott vara väsentligt, om man vill minska riskerna med kalciumtillskott..

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...