Jump to content

Animaliskt fett från nätet

Judd Crane

Recommended Posts

4 minuter sedan, Judd Crane sade:

Finns det någon webbshop som erbjuder prisvärt animaliskt fett för privatpersoner? Är ute efter ankfett, talg eller ister/flott. Matsidor som mathem eller mat.se levererar inte till mitt område.

Min ICA Maxi har både talg och ister i mejeriets matfettshylla. Ankfett har jag däremot inte sett till.

• Like 2

Det här borde fungera för inköp av ankfett:

https://www.delicesdefrance.se/sv/home/36-ankfett-400g-3760149956176.html

Burken med 400 g kostar 76 kr, och frakten 49, alltså totalt 125 kr. Vet inte om det kan kallas prisvärt...

Talg går kanske att få härifrån, beroende på var du bor: https://www.gronagardar.se/sv/handla/produkt/537_talg

Så här står det om hemleveranser:

"I dagsläget erbjuder vi hemleverans i stora delar av Stockholm och Göteborg varje söndag. För dig som bor i Göteborg med omnejd: Se kartan nedan för att få en uppfattning om du kan få hemleverans till ditt område.

Det bästa sättet att se om du kan få hemleverans i ditt område (både i Stockholm och Stor-göteborg) är att fylla i ditt postnummer i kassan vid beställning. Kommer "Hemleverans" upp som alternativ är detta möjligt."

• Like 1

22 timmar sedan, Judd Crane sade:

Finns det någon webbshop som erbjuder prisvärt animaliskt fett för privatpersoner? Är ute efter ankfett, talg eller ister/flott. Matsidor som mathem eller mat.se levererar inte till mitt område.

Jag tror att du skjuter över målet?

För det bästa animaliska fettet får du genom att köpa bra köttråvaror/gräsbetat kött/ekologiskt smör.

Dvs en kombo av gräsbetat kött/vildfångad fet fisk/frigående grisar/höns, ägg från dessa/lite vilt/ekologiskt smör.. glöm inte det vegetabiliska, kallpressad olivolja/cocosfett som oxå är bra fetter.

Och så skall du ha bil.. för man blir värsta miljöbusen när man skall åka runt och köpa tjänlig mat.. det blir lixom lite av ett antiklimax.. iomed att de vanliga affärerna inte alltid för de varor man vill köpa.

Ankfett tror jag mest säljs till exklusiva resturanger i Sthlm/Gbg/Malmö?

Iallafall det är förmodligen inget speciellt med ankfett.. förutom eventuellt smaken.. dvs i princip allt fågelfett är relativt högt på Omega-6, av Zoologiska orsaker och på grund av att de oftast föds upp på spannmål!

Och då hamnar vi egentligen på samma dilemma.. har du någon granne som föder upp ankor/gäss/höns/kalkoner.. köp direkt från dem.

• Like 2