Jump to content

Nick's

Marie Jensen

Recommended Posts

2 timmar sedan, Marie Jensen sade:

Inte riktigt (men ganska lika).

Sötströ:

Ingredienser
INGREDIENSER: Sötningsmedel (erytritol, steviolglykosider 0,25%).

Nicks:

INGREDIENSER: SÖTNINGSMEDEL: ERYTRITOL, SÖTNINGSMEDEL: XYLITOL, POLYDEXTROS (FIBER), KLUMPFÖREBYGGANDE MEDEL: TRIKALCIUMFOSFAT, SÖTNINGSMEDEL: STEVIOLGLYKOSIDER

• Like 5

Jag har en påse ICA Steviaströ, den köpte jag för många år sedan.. har väl använt max 1 %.. mest troligt är att den går i arv?

Hur som helst ICA fick inte benämna den "Steviaströ" antagligen på grund av att den i huvudsak innehöll främst Erythtritol?

Dvs shame on them.. hur svårt kunde det vara att kalla det för Erythtritol-strö, med en gnutta Stevia?

Såå.. egentligen tycker jag det är rätt och riktigt.. man skall inte lura lättlurade person som sällan eller aldrig läser innehållsförteckningar!

Iallafall, LCHFare.. iallafall lite pålästa köpte Stevia-ströt för främst Erythtritolen.. ofta för bakning/efterätter/för att bjuda någon annan på något sött som inte höjer blodsockret/insulin?

Sådå åter till Nicks.. verkar som att de utvecklat det lite till, typ klumpförebyggande.. iallafall så har min påse "ICA Steviaströ" stått i mitt kök i många år nu, utan att klumpa sig ett endaste dugg!

Dvs det är Erythtritiol, med en gnutta Stevia och en alldeles onödig andel "klumpförebyggande medel"!

Men hur krongligt allt skall bli.. så jag dra lite skillnaden mellan Erythtritol och Stevia, dvs det finns en god anledning till att de blandar dessa!

Vi börjar med den huvudsakliga beståndsdelen, dvs Erythtritol, den smakar sött, den tas upp i kroppen men används inte som energi, den kissas ut i princip.. nackdelen är dock att den i för stora mängder  kan ge en bismak samt verka avkylande.. men då får man nog vara sockerjunkie!

Oså till Steviaglycosiderna.. man kan köpa dessa oxå på nätet.. grejen är att de är så söta att de blir svåra att dosera.. man får dosera med pipett!

Iallafall.. inte ens jäst använder någon utav dem.. de ger bara söt smak!

• Like 3

• 2 months later...

Jag skrev till ICA:s kundtjänst och frågade om det verkligen stämde att deras Sötströ innehåller bara 0,25 % steviolglykosider samt om man inte i så fall kunde tycka att rubriceringen av produkten är lite missvisande steviainnehållet är näst intill obefintligt?
Det tog ett tag men nyligen fick jag svaret från deras produktansvarige. Jag tycker själv de mer korrekt kunde kalla det för eritrytol, kort och gott.
Men är är svaret jag fick:

Tack för att du hört av dig till oss. 

Kunden har rätt i att det den minsta delen är steviolglykosider och resten är erythritol.
Anledningen till det är tre: bulkgivande effekt, sötande effekt och smakprofil vilket förklaras nedan:

Sötströ är en produkt som ska efterlikna strösocker i sötningseffekt, smakprofil och användningsområde.
Steviolglykosider är ett intensivt sötningsmedel som sötar flera hundra gånger mer än vanligt socker. Det behövs alltså bara lite steviolglykosider för att få tillräcklig sötma. Smakupplevelsen av steviolglykosider är dock lite fördröjd.
Erythritol är en sockeralkohol med låg sötande effekt jämfört med socker men smakupplevelsen kommer direkt. Erythritol främsta uppgift är att späda ut steviolglykosiderna och för att göra att produkten kan strös, på samma sätt som socker, samt att komplettera den fördröjda smaken av steviolglykosider.

Att produkten heter ”Sötströ - Steviolglykosider- och erytritolbaserat bordssötningsmedel. Innehåller sötningsmedel och ersätter strösocker i bakning” anser jag är en rimlig benämning då båda komponenterna lyfts fram och bidrar lika mycket till produktens totala egenskaper (funktion, smakprofil och sötma).

• Like 7