Gå till innehåll

I stället för aubergin och avokado

Recommended Posts

Hej! Jag mår inte så bra av Aubergine och Avokado. Vilket är jättesynd eftersom det är så bra mat.
Auberginen ersätter jag med Zucchini men jag skulle vilja ha fler förslag på ersättningar.
Avokado har jag ingen ersättning för och att bara ta bort den ur recept gör ju att jag missar en del fett och en del mättnad.
Har ni några förslag att ge mig?

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ta en äggplanta istället för en Aubergine. 😉

Nä...Avokado är nog en så unik frukt att det knappast går att ersätta man får bara gilla läget, tyvärr.

Jag googlade lite snabbt och hittade detta...

https://www.land.se/mat-dryck/bondbona-som-alternativ-till-avokado/

.. men jag har svårt att tro att det är något som ens i närheten påminner om avokado.

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2019-11-15 at 16:24, Ankan123 sade:

Hej! Jag mår inte så bra av Aubergine och Avokado. Vilket är jättesynd eftersom det är så bra mat.
Auberginen ersätter jag med Zucchini men jag skulle vilja ha fler förslag på ersättningar.
Avokado har jag ingen ersättning för och att bara ta bort den ur recept gör ju att jag missar en del fett och en del mättnad.
Har ni några förslag att ge mig?

Vad är det som gör att du inte mår så bra utav Aubergine och Avokado?

Dvs Aubergine har jag testat.. förstår fortfarande inte finessen med dem, de går inte att äta råa, man skall skiva och lägga på salt och vattna ur för annars så smakar de beskt.. beskt smakar de hur som helst.. oså blir de slutligen som något slem i maten hur som helst!

Avokado är en helt annan sak.. de är rätt goda om de är perfekt mogna.. och där uppstår problemet, det handlar om enskilda dagar, för varje enskild frukt.. så antingen är de inte mogna.. eller så är de övermogna, prickar man in exakt rätt dag så är de juvliga!

Länk till inlägg

Hej Zepp. Jag är histaminintolerant och både aubergine och avokado är fulla av histaminer.

Håller fullkomligt med dig aubergine kan man lätt klara sig utan...men avokado saknar jag.Både som fettkälla och som ett väldigt gott tillbehör. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
21 timmar sedan, Ankan123 sade:

Hej Zepp. Jag är histaminintolerant och både aubergine och avokado är fulla av histaminer.

Håller fullkomligt med dig aubergine kan man lätt klara sig utan...men avokado saknar jag.Både som fettkälla och som ett väldigt gott tillbehör. 

Då begriper jag ditt problem lite bättre!

Inte nog med det, jag är diagnosticerad allergiker och astmatiker.. ja jag har haft och har fortfarande luftrörsbesvär!

Såå då får jag främst Antihistaminer på recept, (desloratadin), de är oxå receptfria men dyrare iomed att de säljs i mindre förpackningar!

Iallafall så har jag märkt minimal skillnad.. dvs jag har funderat på om jag verkligen är en "allergiker"!

Dvs jag tar dem främst när det är extra mycket på gång/allt annat är skit/eller lite mer positivt, när jag är utomlands på semester, för att slippa allergier från What ever, det kan räcka med alla virus man får på flygplanet!

Sååå, jag dricker en del rött vin.. gärna billigt sådant antingen från "bag in Box" eller lokalt producerat på turistorterna, rött vin är en vanlig källa till histaminer av antagligen rätt naturliga orsaker?

Sådåså, det är lixom en annan grej än allergi fasten det tangerar varandra!

Dvs naturligt innehåll i matvaror av histamin har en lite annan anames än vanlig allergi, det handlar mer om att det fattas något ensym i magen för att bryta ner vanligt förekommande histamin från i övrigt rätt vanliga livsmedel.

Såå jag gör självklart vad varje insatt person gör dvs jag köper Daosin det ensym som eventuellt kan fattas i magen!

Det gjorde ingen skillnad!

Länk till inlägg

Ett tips är att göra guacamole utan avokado. Istället mixar man zucchini + valfri olja, för att få en liknande krämighet. Väldigt poppis nuförtiden med fusk/fake guacamole efter att avokadon ökat extremt i pris och folk inte har råd med the real thing. Sen är det många som vill undvika avokado eftersom konventionella odlingar i Sydamerika sabbar miljön.  

Har dock inte provat detta själv, så misstänker att det blir en lite rinnig tråkig guacamole. Men smakmässigt borde det vara okej och fräscht om man gör med chili, vitlök och lime.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • Annika Rane changed the title to I stället för aubergin och avokado