Ekner

Besprutade grönsaker

Recommended Posts

Hur är det med besprutade grönsaker? Ligger bekämpningsmedlet ytligt så det kan sköljas bort, eller är det inväxt så det inte kan avlägsnas?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det varierar beroende på märke och sort. Men kommersiella pesticider generellt är utformade så att inte ska "sköljas bort" från plantan när det t.ex regnar eller när man vattnar, så de beter sig som klister som klibbar fast. De starkaste medlen till och med penetrerar själva skalet och tränger in i fruktens kött. Vissa frukter har heller ingen skyddande skal t.ex jordgubbar, så giftet går rätt in. Att skölja tar verkligen inte bort alla giftrester tyvärr.

Har läst någonstans att man får bort mer om man låter grönsaker ligga i vinäger/ättika, som ska lösa upp giftresterna. Kan ju vara värt att testa om man äter mycket importerat frukt och grönt? Men ingen aning hur mycket man får bort. Att ta bort skalet hjälper ju också till viss del, eftersom mycket sitter där. Sen beror det också på hur de använt bekämpningsmedel, t.ex om det bara är själva grönsaksblasten som besprutas, så kan det vara så låga värden att det inte ens går att mäta. Om det är själva frukten som duschats i kemikalier och andra sidan, så är det inte fullt så kul. 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas fungerande lever och njurar kommer att ta bort det mesta, men när dessa börjar krångla kan det bli problematiskt.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del hävdar att man kan få mer att släppa genom att låta grönsakerna ligga i blöt nån timme. Vet inte om det verkligen är så.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Ekner sade:

Hur är det med besprutade grönsaker? Ligger bekämpningsmedlet ytligt så det kan sköljas bort, eller är det inväxt så det inte kan avlägsnas?

Det är värre än så.. dvs de mesta vegetabilier innehåller egna bekämpningsmedel, främst mot svamp och bakterier men oxå mot att djur skall äta upp deras avkomma!

Iallafall, vi har utvecklats som djurart lite bredvid grönsakerna, dvs vi har utvecklat tollerans mot deras försvar från att bli uppätna!

Det om detta och kampen mellan olika arter för sin överlevnad!

Det som sprutas mest emot är svamp i stora grönsaksodlingar.. IE.. mögelsvampar/litta sådana.. främst bladiga sådana!

Dvs man besprutar olika sorters grönsaker med olika medel.. lite beroende på vilken del vi vill äta!

Och så pågår det forskning/utveckling av nya sorters grönsaker/rotfrukter.. ofta då går det ut på att slippa bespruta med dyra kemikalier.. dvs att växterna själva skall kunna producera dessa.. win-win, billigt för odlaren/billigt för konsumenten.. lite sämre för lever och njure!

Iallafall så efter lyckade försök så fick man fram en sorts potatis som fick namnet Magnum Bonum.. lite nästan ekologiskt/väldigt lite besprutning/god motståndskraft mot bladmögel samt nematoder!

Man fick införa saluförbud för den potatisen iomed att den innehöll på tok för höga halter Solanin, vilket skyddar den kemiskt, men gör den otjänlig som människoföda!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan, Zepp sade:

Det är värre än så.. dvs de mesta vegetabilier innehåller egna bekämpningsmedel, främst mot svamp och bakterier men oxå mot att djur skall äta upp deras avkomma!

Men där tänker jag att skillnaden ligger i att evolutionen hjälpt oss utveckla skydd/utrensningsmekanismer för att klara dessa. Glyfosat och sånt är lite för modernt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, MariaF sade:

Men där tänker jag att skillnaden ligger i att evolutionen hjälpt oss utveckla skydd/utrensningsmekanismer för att klara dessa. Glyfosat och sånt är lite för modernt.

Prexis.. du tänker förmodligen rätt, men jag har inga bra studier på just Glyfosfat.

Såå om några årmiljoner så kommer vi vara anpassade för Glyfosfat oxå.. utifall vi har tid att vänta?

Iallafall.. jag är lixom inte helt säker på att just Glyfosfat är det ämne som vi behöver anpassa oss för/mot.. lite funderingar kring om det tas upp.. mer då huruvida det påverkar maten vi äter.. huruvida vi odlar mer näringslös mat, som klarar sig tack vare Glyfosfat.. många frågor blir det hur som helst!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni om ekologiskt? Är det att lita på?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Ekner sade:

Jag tvättar icke-ekologiska grönsaker med vinäger och ibland om jag har stor laddning på gång ett bikarbonats-bad, sedan skrubbar med svamp.

Men om man kan lita på ekologiskt?  När det gäller t.ex ingefärsrot så ska man kunna riva den direkt med skal, medan en icke-ekologisk ingefärsrot först måste skalas innan rivning - man får väl försöka förlita sig på källorna , vilket man inte riktigt kan veta med precis varenda en produkt och därför skölja också det ekologiska som ju också passserar mellanhänder innan de hamnar på hyllan, om än ikanske nte tvunget bikarbonats-bad med efterföljande skrubbningar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Ekner sade:

Både ja och nej. Köper jag icke-ekologiskt VET jag att det inte är eko, köper jag eko finns en chans att det är det. :) Eko är inte alltid bra heller men det är det vi har just nu. Inom odling är samma preparat godkända för både och, plus några till för icke-eko. Är de för eko verkligen harmlösa? Minns jag rätt finns det över 40 olika ämnen man får bespruta jordgubbar med, varav 9 också är godkända för eko. Hur samverkar dessa 9? Är det någon som ens satt sig in i hur olika ämnen samverkar? Med eko har vi i alla fall tagit ett steg i rätt riktning och ofta finns det entreprenörer som vill dra allt ett steg längre så tills de dyker upp köper jag eko.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-16 at 14:39, Ekner sade:

Jag hoppas fungerande lever och njurar kommer att ta bort det mesta, men när dessa börjar krångla kan det bli problematiskt.

Tyvärr så planerade inte vår skapare för alla dagens kemikalier, tungmetaller och luftföroreningar mm. så våra reningsorgan sliter arslet av sig för att ta hand om det så gott det går men det är i princip omöjligt att ta hand om allt så då lagrar kroppen svårhanterligt material i fettcellerna. För den som har sett celluliter någon gång(kanske på bild) kan föreställa sig hur ett exempel på ett sådant fettlager med toxiner ser ut. Det finns dock sätt att hjälpa kroppen med reningen även om det är ett livslångt underhållsarbete om man vill hålla sig frisk. Ekologiskt och LCHF är en bra grund men det räcker tyvärr inte för att stå emot luftföroreningar, plaster mm........Det bästa är att hjälpa reningsorganen innan det börjar krångla. Då kan vi undvika många sjukdomar.

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Tyvärr så planerade inte vår skapare för alla dagens kemikalier, tungmetaller och luftföroreningar

Helt rätt!

Man kan leka med tanken att han inte heller tänkte sej att vi skulle bosätta oss på nordliga breddgrader där den biologiska anpassningen inte verkar ha hunnit ikapp än.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg