Fredrick

LCHF "Pannkakor"

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hur har man mage att kalla dessa vedervärdiga skapelser pannkakor? Det är omeletter och inget annat, dåliga illasmakande omeletter dessutom. Nej om man ska försöka sig på en Keto/LCHF diet så gör man bäst i att hålla sig borta från allt som innehåller smet eller deg eftersom det absolut inte går att baka något utan mjöl gjort på någon form av spannmål. Jag tycker för övrigt att det är ganska j-t att dessa recept publiceras på hemsidan då man kanske är hungrig och sen lagar något och så visar det sig efter svindyra inköp och slaveri i köket att det är oätligt. Då är det inte långt borta att man äter något man inte borde. Så nu har jag fått ur mig denna negativa energi... :) Trevlig måndag kära vänner!

Redigerad av Kjell Granelli
Svordomar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort ett par svordomar ur inlägget. Se Forum-reglerna här: 

För övrigt tycker jag att man visst kan göra goda LCHF-pannkakor.

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För övrigt tycker jag att man visst kan göra goda LCHF-pannkakor.

Om man har mycket socker och sylt på dem?  😉

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar fylla dem med ost, skinka, grönsaker och liknande. Blir kanske mer som crepes egentligen. Gott blir det i alla fall!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med TS om att det mesta blir omelettigt. I min tidiga LCHF-karriär skulle jag göra "Pizza-muffins" och det var i princip en omelett med oreganosmak i muffinsform... Vilken besvikelse... 

Om man inte är väldigt strikt men ändå vill vara spannmålsfri kan jag rekommendera att tillsätta lite bovetemjöl till smeten för att få mer pannkaksstruktur. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det.. LCHF-pannkakor blir omelett, jag tycker ioförsig att omelett är gott!

Pannkakor är och förblir för mig stekt mjöl med socker!

Iallafall är man desperat och/eller sockerjunkie så kan man alltid experimentera med lite oilka sötningsmedel.

Då får man antingen fortsätta på den desperata vägen.. eller börja äta riktig mat.. dvs det finns inte ens en teoretisk chans att man kan efterlikna stekt mjöl med socker !

Grejen är snarare mental.. slopa pannkakorna och ät riktig mat i stället, typ lika sorters omellet.. eller varför inte biff med lök?

Vad jag förstått så finns det ännu ingen lag om vad vi skall äta till frukost, lunch eller middag.. så i princip kan man äta biff med lök varje måltid utan att hamna i fängelse?

Men nu så är det här en typ LCHF-site.. nu blir det krongligt, dvs man bör variera sin mat, man bör helst äta sk riktig mat.. iallafall i så stor utsträckning som har tid och råd med,, för näringsintag och hälsa!

Såå LCHF-pannkakor smakar omelett, fine for me, jag föredrar hur som helst baconomelett och pannkakor som smakar stekt mjöl med socker är jag lixom inte alls sugen på!

Ja kan i nöd äta något sådant när man bor på hotell, men som regel så får man äggröra/andra sorters tillagade ägg, ofta bönor i tomatsås ibland  bacon samt massor av ost/smör, samt torkad skinka, grönsaker!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte vad det här var för recept. Jag har testat något recept för länge sedan, med fiberhusk i. Smeten fick med milt våld övertalas att bli platt pannkaka, men jag vill minnas jag var ganska nöjd med resultatet. Det var inte omelett. Receptet hittade jag på kolhydrater ifokus; inlägget hette pannkaksmetoden eller pannkaksdieten tror jag. Det var som sagt länge sedan. Jag brukar undvara substitut. 

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat några olika varianter av pannkakssmet. Inte helt lätt att få till konsistens och smak. Fastnar, smakar omelett eller tar evigheter.

Det bästa som jag har fått att fungera och smaka gott är när jag mixar i bönor.

Ingredienser 1-2 port:

4 ägg

1½ dl. kidneybönor/kikärtor

1-2 tsk fiberhusk

lite salt

ev. lite vatten om du vill ha dem tunna(jag gör tjocka plättar)

Mixa med stavmixer och stek.

Lossnar lätt och går lika snabbt som vanliga pannkakor och smakar gott!

Men jag lovar inte att alla gillar det😉

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju helt på vilket recept man använder och det finns massor för kolhydratsnåla pannkakor. Men om man bara använder ägg, fiberhusk och mejerier t.ex färskost, så självklart smakar det äggstanning, för det är ju vad man lagat. Det krävs ett mjöl och liksom mer än någon matsked, för att det ska bli mer åt pannkakehållet. 

Jag tycker pannkakor gjorda på rejält med mandelmjöl blir godast, även om det tyvärr är en hel del omega 6 och kolisar i mandel, så inget man vill kalasa på dagligen. Men gott blir det. Något som också smakar riktigt bra är pannkakor gjorda på kikärtor/kikärtsmjöl.

Om man inte bryr sig om halvfabrikat, så kan man också göra "pannkakorna" med en skopa vassleproteinpulver, så blir det mindre som omelett och fortfarande extremt lite kolhydrater. Tar man för mycket blir det som en skosula dock. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg