Blodsockerfundering

Nath

Recommended Posts

Har legat bra med fastesocker under 4 och ketos 2-3. Ingen större variation på blodsockret efter måltid heller.

Har gått över 20gram kolhydrater (lite potatis, inte socker) några gånger och har då legat över 6 i fasteblodsocker. Som högst 6.5mml/l 2-3 dagar efter. Är det nått man får räkna med eller är det nått knas? Har inte kollat blodsockret på "normal" kost. Hade graviddiabetes med sista barnet och hög ärftlighet. Därför jag är nyfiken😊

• Like 3

Välkommen hit Nath!

Själv brukar jag ligga mellan 6-7 i Fasteblodsocker även om jag är i ketos och det brukar sjunka neråt 5 först om jag ligger på 3+ (BHB)  i ketos.

Jag är ganska övertygad om att olika blodsockervärden i förhållande till ketosvärden kan säga någonting om metabol status. Men problemet är att det förekommer såvitt jag vet ingen forskning runt det. Så det du ser kan vara en normalvariation, ett tecken på tidig diabetes/prediabetes eller bara en tillfällig "reaktion" på ett högre kolhydratintag.

Om du vill veta hur det ligger till måste du nog gå över till "normal"-kost (med vettiga kolhydrater) under typ en  månad och då mäta ditt glukos. Gärna fastande och efter måltider.

• Like 1

6 timmar sedan, Nath sade:

Har legat bra med fastesocker under 4 och ketos 2-3. Ingen större variation på blodsockret efter måltid heller.

Har gått över 20gram kolhydrater (lite potatis, inte socker) några gånger och har då legat över 6 i fasteblodsocker. Som högst 6.5mml/l 2-3 dagar efter. Är det nått man får räkna med eller är det nått knas? Har inte kollat blodsockret på "normal" kost. Hade graviddiabetes med sista barnet och hög ärftlighet. Därför jag är nyfiken😊

Vad skönt för en gångs skull att någon ställer frågor om FS och ketonhalt.. utan att det är kopplat till viktnedgång.. ursäkta mig det var en kommentar med glimten i ögat!😉

Iallafall, FS på 4 och under är lite ovanligt, brukar ligga på 5-6 för friska och för omställda LCHFare efter en iallafall ansenlig tid.

Vanligast är att det förekommer bland diabetiker/prediabetiker och bland LCHFare under säg.. de första månaderna när man är som mest motiverad och strikt.. även bland friska bantare/WW/Viktklubb/liknande, som tenderar att hamna i Ketos av lite andra anledningar.

Såå.. nu går vi in på de tunga ämnena, dvs vid hög ketonhalt så ersätter de en hel del glukos för hjärnan och hjärtat, det brukar ta iallafall 3-4 veckors omställning!

Hur som helst när kroppen/homeostasen är adapterad, så brukar både FS och ketonhalt stabilisera sig.

Du ligger i princip i mitten utav Keto sweet spot, som anges till 1-6.. under dygnet.. lite beroende på när man mäter med andra ord.

Och då kommer vi osökt in på din graviditetsdiabetes och din ärftlighet.. samt Peters oro, för sitt FS, han inbillar sig att han är Insulinresistent, på grund av ett rätt normalt FS.. men hans HBA1c säger något annat!

Vi kan använda honom som referens iallafall.. fast jag är nog mer inne på att det handlar om övre medelåldern för hans del?

Såå, du har diagnosticerats med graviditetsdiabetes, det är ett tecken, i tid får man hoppas, samt ärftligt påbrå, det var nog det som visade sig i kombo med en västerländsk livsstil?

Så vad gör man då.. LCHF typ är lixom ett (1) sätt att angripa problemet.. kanske främst för de med ärftligt påbrå och västerländsk livsstil!

Vad letar vi då här efter, jo lixom Peter, efter Insulinresistens.. och då kan man ta olika prover.. det första man skall ta är en glukosbelastning, det var garanterat det du gjorde på mödravårdscentralen?

Det andra är ett prov som man ofta tar på diabetesmottagningar dvs HBA1c!

Om bägge är dåliga så kommer C-peptid, men det görs oxå främst på diabetesmottagningar för att främst kolla huruvida man är Typ 1 diabetiker!

Dvs hög C-peptid antyder hyperinsulinemi, men för icke typ 1 diabetiker.. kraftig insulinresistens.. dvs Typ 2.. i viss mån även annan typ av Diabetes Mellitus!

• Like 2

1 timme sedan, Zepp sade:

Vad skönt för en gångs skull att någon ställer frågor om FS och ketonhalt.. utan att det är kopplat till viktnedgång.. ursäkta mig det var en kommentar med glimten i ögat!😉

Iallafall, FS på 4 och under är lite ovanligt, brukar ligga på 5-6 för friska och för omställda LCHFare efter en iallafall ansenlig tid.

Vanligast är att det förekommer bland diabetiker/prediabetiker och bland LCHFare under säg.. de första månaderna när man är som mest motiverad och strikt.. även bland friska bantare/WW/Viktklubb/liknande, som tenderar att hamna i Ketos av lite andra anledningar.

Såå.. nu går vi in på de tunga ämnena, dvs vid hög ketonhalt så ersätter de en hel del glukos för hjärnan och hjärtat, det brukar ta iallafall 3-4 veckors omställning!

Hur som helst när kroppen/homeostasen är adapterad, så brukar både FS och ketonhalt stabilisera sig.

Du ligger i princip i mitten utav Keto sweet spot, som anges till 1-6.. under dygnet.. lite beroende på när man mäter med andra ord.

Och då kommer vi osökt in på din graviditetsdiabetes och din ärftlighet.. samt Peters oro, för sitt FS, han inbillar sig att han är Insulinresistent, på grund av ett rätt normalt FS.. men hans HBA1c säger något annat!

Vi kan använda honom som referens iallafall.. fast jag är nog mer inne på att det handlar om övre medelåldern för hans del?

Såå, du har diagnosticerats med graviditetsdiabetes, det är ett tecken, i tid får man hoppas, samt ärftligt påbrå, det var nog det som visade sig i kombo med en västerländsk livsstil?

Så vad gör man då.. LCHF typ är lixom ett (1) sätt att angripa problemet.. kanske främst för de med ärftligt påbrå och västerländsk livsstil!

Vad letar vi då här efter, jo lixom Peter, efter Insulinresistens.. och då kan man ta olika prover.. det första man skall ta är en glukosbelastning, det var garanterat det du gjorde på mödravårdscentralen?

Det andra är ett prov som man ofta tar på diabetesmottagningar dvs HBA1c!

Om bägge är dåliga så kommer C-peptid, men det görs oxå främst på diabetesmottagningar för att främst kolla huruvida man är Typ 1 diabetiker!

Dvs hög C-peptid antyder hyperinsulinemi, men för icke typ 1 diabetiker.. kraftig insulinresistens.. dvs Typ 2.. i viss mån även annan typ av Diabetes Mellitus!

Haha! Nä jag behöver inte gå ner i vikt faktiskt. Har snarare det omvända problemet. Ska försöka lista ut hur jag håller vikten, därav potatis (och att jag älskat potatis).  BMI kring 20 för en trebarnsmamma på 34 känns ok. 

Har ätit hyfsat strikt i några månader så det kanske inte har hunnit stabilisera sig helt enkelt. Spännande. Är inte första vändan, klev av i våras just för att vikten gick för lågt. Önskar att jag tänkt på att ta prover innan jag skärpte mig så jag hade nått jämföra med. Hade problem med svängigt blodsocker och fick ta övergången till lchf jääävligt sakta. 

Västerlänsk livstil = sängliggande med önskekost då jag var gravid. Inte förvånad att det blev en graviddiabetes på det😂. Dock följdes det aldrig upp då jag blev livshotande sjuk i slutet av graviditeten och behövde omfattande vård av andra orsaker. 

Aja, faller jag av vet jag vad jag ska göra iaf. Har 2-3 andra autoimmuna sjukdommar så är beredd på allt😝

• Like 1

2 timmar sedan, Nath sade:

Haha! Nä jag behöver inte gå ner i vikt faktiskt. Har snarare det omvända problemet. Ska försöka lista ut hur jag håller vikten, därav potatis (och att jag älskat potatis).  BMI kring 20 för en trebarnsmamma på 34 känns ok. 

Har ätit hyfsat strikt i några månader så det kanske inte har hunnit stabilisera sig helt enkelt. Spännande. Är inte första vändan, klev av i våras just för att vikten gick för lågt. Önskar att jag tänkt på att ta prover innan jag skärpte mig så jag hade nått jämföra med. Hade problem med svängigt blodsocker och fick ta övergången till lchf jääävligt sakta. 

Västerlänsk livstil = sängliggande med önskekost då jag var gravid. Inte förvånad att det blev en graviddiabetes på det😂. Dock följdes det aldrig upp då jag blev livshotande sjuk i slutet av graviditeten och behövde omfattande vård av andra orsaker. 

Aja, faller jag av vet jag vad jag ska göra iaf. Har 2-3 andra autoimmuna sjukdommar så är beredd på allt😝

Så  du är inte en sån som måste gå ner i vikt fastän du fött tre barn, inse att du är unik!

Men du har redan föreslagit att det eventuellt kan finnas andra orsaker till hur ditt FS kan reagera.- iallafall så ligger du .. i  i mitten av keto sweeet spot, du/jag/andra får tolka det lite som de vill!.. det är främst keto sweet spot.. inget helt avgörande, men ett tecken illafall att ketgogen die/LCHF kanske funkar för dig.

Så jag vill i förstone att du fortsätter på LCHF/keto , så gott det går och kollar på ditt FS, så att det inte blir hypoglykemi.. dvs där är vi på en anannan banan.. går det ner mer så är du typ 1, men då lär du må sjukt dåligt!

Dvs jag misstänker starkt att du är en trebarnsmoder på LCHF/ketogen diet.. LCHF tendera ofta att bli ketogen för många så sen det där med FS/kontra  ketonhalt  är ofta.. inte alltid men oftast rätt ovidkommande.

Ponera att du är en av de få/inte alla som lyckas perfekt med LCHF/ketogen diet?
Uh.. nu får jag försöka lugna ner mig och framställa/summera vad jag vill säga, dvs det ärftliga är inte ens säkert det heller.. iallafall så finns det ett ärftligt arv av diabetes.. men det överväldigande ä trots allt ärftlig livstil!

Skiit samma, dumpa de flesta onödiga kolisarna som vi inte behöver som matproducenter tryckt in i vår mat för att den skall bli billigare. skit oxå i att vi behöver äta fettfria måltider 5-6 gånger per dygn!

Och gå loss på grönsaker.. helst närodlade och gärna ekologiska.. dvs du orkar ixom inte tugga i dig så himla många kolisar från grönsaker utifall du har ett jobb att sköta!

Iallafall det här är en utvikning.. om du är vegetrian/vegan.. då får du tugga iallafall 1-2 timmar varje måltid.. dvs det går fetbort på varje arbetsplats... förutom om man jobbar för  Apple!

Jag miistånker att de inte fått iohp det där heller?

Fortsättning följer:

Kan ha unnat mig nån kaka idag då jag bakade inför barnklas. BS innan kaka (kanske fler än en) 4.2 och två timmar efter 10.9. Skenar det bara för att jag inte är van äta kolhydrater? Eller är det lite väl stor ökning? 

Spännande se fasteblodsockret imorrn. 

• Like 1
  • Confused 1

Om blodsockret var 10.9 två timmar efter sista kolhydrat-intaget så är det högt. Teoretiskt skulle det kunna bero på ovana att hantera kolhydrater men det kan också bero på andra saker.

Så länge du äter strikt LCHF och har koll på ditt blodsocker är det väl OK men det skulle inte skada att kolla upp detta med läkare  (det kommer nog dock då att krävas att du återgår till att äta en kost med kolhydrater en tid innan du går till läkaren). 

Det kan finnas andra möjliga diagnoser än diabetes typ 2 t ex en tidig begynnande diabetes typ 1 variant även om det inte är lika troligt.

• Like 4

23 timmar sedan, Nath sade:

Fortsättning följer:

Kan ha unnat mig nån kaka idag då jag bakade inför barnklas. BS innan kaka (kanske fler än en) 4.2 och två timmar efter 10.9. Skenar det bara för att jag inte är van äta kolhydrater? Eller är det lite väl stor ökning? 

Spännande se fasteblodsockret imorrn. 

En gång är ingen gång utan tillfälligheter!

Krävs fler liknande resultat för att säga något bestämt.. och det finns en massa att säga.

Iallafall och iomed ditt ärftliga påbrå;

"Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents"

https://annals.org/aim/article-abstract/704330/slow-glucose-removal-rate-hyperinsulinemia-precede-development-type-ii-diabetes

10,9 är iallafall väldans högt efter två timmar!

Men om det droppar efter ytterligare någon halvtimme så är det ändå ingen ko på isen!

Ta ett HBA1c och om det oxå är dåligt ett C-peptid!

HBA1c säger nästan mest.. hög C-peptid antyder dels Hyperinsulinemi och eventuell Insulinresistens!

Du får baka fler barnkalas och proväta för att säkerställa resultatet!

• Like 1