SGK

Forskning på vegetabiliska oljor

Recommended Posts

Har du testat dina kolesterolvärden förut?

Jag tänker att om de ser OK ut  (tror att de fokuserar på LDL eller ApoB) ... så är det enkelt ... då är det väl bara att säga att det är dumt att ändra på ett vinnande koncept, säg det självklara att människor reagerar olika på vad det man äter och du verkar reagera bra på den kostsammansättning som du har  men att du gärna följer upp det i framtida kontroller. :)

Om du har höga kolesterolvärden då blir det knepigare att övertyga dem skulle jag tro. 😉  Men om övriga markörer ser bra ut typ triglycerider, CRP och blodtryck så kanske man kan komma överrens om att det i alla fall inte är någon ko på isen.

Lycka till. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PeterB: Senast jag tog ett (tillförlitligt) kolesterolvärde var för tio år sedan på 50-årskollen, och då kommenterades mitt höga värde (6,45). Jag hoppas på ett lägre värde den här gången, och som du säger är ju "ett vinnande koncept" ett mycket bra argument. Men artiklar om kolesterol, har jag många i mitt arkiv. Men tack för ett bra tips 😀

Annika Rane: såklart att det finns information på DietDoctor, jag kollar genast in den. Tack för påminnelsen! 👍

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bra länk

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många bryr sig om viktiga kvoten TG/HDL?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv känner jag mig helt trygg när det gäller kolesterol, och har laddat upp med bra forskningsartiklar i ryggsäcken. Hade bra HDL (1,54) och okej triglycerider (0,84) för tio år sedan. Och tror knappast att det har försämrats.

Men jag får leta efter forskningsartiklar som är mer inriktade på varför exempelvis smör är bättre än rapsolja bland de källor jag har, så jag kan lägga till det i mitt ryggsäcksarkiv 😉

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Nisse sade:

Hur många bryr sig om viktiga kvoten TG/HDL?

Alltför få tyvärr. Inte minst för att kvoten mellan dem verkar kunna fungera som surrogatmarkör för insulinkänslighet, metabolt syndrom samt oxiderade LDL. Plus att det är betryggande att, vid låga triglycerider fastande, levern hade annat att göra under morgontimmarna än exportera ett överskott av inlagrat fett (ofta pga överintag av raffinerade kolhydrater!).

Jag tror att höga kolesterolvärden är viktigt att kolla, men då framför allt för att fånga något allvarligt typ FH (familiär hyperkolesterolemi, en ärtflig rubbning som gör att man måste ta statiner för att undvika hjärtinfarkt i rätt tidig ålder).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående kolesterol så kan jag rekommendera den här föreläsningen som jag tycker är intressant.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-20 at 15:59, SGK sade:

Jag hoppas på ett lägre värde den här gången

Varför vill du ha lägre värde? Har du fyllt 60 och har högt kolesterol? Grattis!

On 2019-11-21 at 09:26, Kjell Granelli sade:

familiär hyperkolesterolemi, en ärtflig rubbning som gör att man måste ta statiner för att undvika hjärtinfarkt i rätt tidig ålder

Kom ihåg vad Uffe skrev för några år sedan: ... kolla alla koagulationsfaktorerna. Är de normala, kan du vara lugn; då är det höga kolesterolet en fördel.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iAnna sade:

Varför vill du ha lägre värde? Har du fyllt 60 och har högt kolesterol? Grattis!

Egentligen är det inte viktigt för mig att ha lägre kolesterolvärde, det handlar mer om att "smälla vården på fingrarna". Många tror ju att LCHF är livsfarligt, och man tror att högt kolesterol är ett tecken på "livsfara", och av den anledningen skulle det vara kul med några tiondelar lägre än vad jag hade när jag var 50. Men som sagt, jag är inte ett dugg orolig för mitt kolesterolvärde för egen del. Och de värden som jag kunde ta del av i onsdags såg alla väldigt bra ut. Jag är nog vid mycket god vigör skulle jag tro 😀

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan tråden spårar ut för mycket (som brukligt är), så har förstås Zoë H skrivit om'et. Butter or margarine

Här en annan artikel från Times of India:
"... it was found that consuming butter does not increase the risk of heart disease. In fact, those who ate butter daily had a 4% lower risk of developing type-2 diabetes. Another review of sixteen studies found that increasing the intake of high fat dairy foods like butter decreased the risk of obesity."

En till Is Butter Back?
"This systematic review and meta-analysis suggests relatively small or neutral overall associations of butter with mortality, CVD, and diabetes. These findings do not support a need for major emphasis in dietary guidelines on either increasing or decreasing butter consumption, in comparison to other better established dietary priorities; while also highlighting the need for additional investigation of health and metabolic effects of butter and dairy fat."

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-21 at 08:32, SGK sade:

Men jag får leta efter forskningsartiklar som är mer inriktade på varför exempelvis smör är bättre än rapsolja bland de källor jag har, så jag kan lägga till det i mitt ryggsäcksarkiv 😉

Själv hade jag försökt leta efter artiklar som stöder tesen att 'Rapsolja är inflammatoriskt'. omega3-omega6 balansen.Två länkförslag som kanske hjälper: Why vegetable oils are much more deadly than cigarettes. Lack of an association or an inverse association between low-density-lipoprotein cholesterol and mortality in the elderly: a systematic review

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

On 2019-11-21 at 08:32, SGK sade:

Själv känner jag mig helt trygg när det gäller kolesterol, och har laddat upp med bra forskningsartiklar i ryggsäcken. Hade bra HDL (1,54) och okej triglycerider (0,84) för tio år sedan. Och tror knappast att det har försämrats.

Du är superfrisk! Av de studier som gjorts på hjärtinfarkter (dödsfall eller inte) finns ingen, som visar att majoriteten av dessa skulle ha att göra med människor med mer kolesterol i kroppen än övriga. Verkligheten är den motsatta - mer kolesterol längre livslängd (känner jag dig rätt vet du det mesta i det avseendet). För egen del, efter LCHF-starten, har jag sett mina kolesterolnivåer höjas till närmast optimala nivåer,  i varje fall vad gäller minskad risk för hjärtinfarkt (vad gäller utfallet på den verkliga livslängden får jag vänta med den bedömningen 😇).  Jag har visat det förut men det kan jag göra igen:

806561237_ScreenHunter_982May_1811_57.thumb.jpg.e7dba3035427997fe76d9644739ffb19.jpg

Förmodligen ligger du någonstans i närheten - lämnat de farligt låga värdena inom blå cirkel (trots att läkarna gratulerar till så låga värden med ökad dödsrisk) till värden inom grön cirkel (trots att läkarna då ser anledning att sätta in eller öka tidigare medicinering, eftersom de inte vill att patienten skall överleva för länge) 😎 - kan också bero på reducerad läsförmåga (oviljan att läsa senare års moderna forskning och förstå konsekvenserna av tidigare felaktiga - alternativt genom brist på tid inte följt utvecklingen, om man skall vara lite positiv).

Nedan ser du ytterligare en bekräftelse på fördelen med högre kolesterolvärden. Som kvinna kan du dessutom vara helnöjd, eftersom kvinnors statistik alltid ser positiv ut för höga kolesterolvärden. Observera att alla studier hittills utgått från människor dels med normalt sockrad kost, dels med män och kvinnor i samma studie.  Det betyder att separata data för kvinnor med stor sannolikhet skulle visa ytterligare bättre riskdata. Eftersom du dessutom tillämpar LCHF-kost, skulle en sådan tänkt studie naturligtvis ge ännu mer fördelaktiga resultat. Studien (grön kurva) visar att över 70% av de i studien ingående 80-åringarna med högst andel kolesterol kunde räkna med att leva mer än 8 år ytterligare:

KONB3.jpg.3705243460b98eca621fe64adaeae1c0.jpg

Visserligen är den senare studien av särskilt intresse för dig först om två decennier men är likväl intressant. På väg mot 90-strecket är mitt intresse naturligtvis extra förhöjt, eftersom jag redan passerat en väsentlig del av den den heldragna gröna kurvan. Du är redan att gratulera - så några statiner för din del har jag förstått att du inte låter en läkare någonsin skriva ut!

Skriv gärna ut ovanstående grafer att visa upp för läkaren - med all sannolikhet kommer dina kolesterolvärden upp till diskussion - kom ihåg att du är klippt och skuren som spetspatient enligt definitionen:

"En spetspatient är någon som vet, kan och vill mer (ofta mer än läkarens kunskaper tillåter). Utifrån sin egen kapacitet och funktionsförmåga hanterar spetspatienten sin hälsoutmaning på ett konstruktivt och kunskapsbaserat sätt. Spetspatienten är kunnig egenvårdare, som tar ansvar för sin må-bra-tid. Hon är öppet egenerfaren och arbetar ofta för att förbättra vården och/eller hälso- och sjukvårdssystemet, både för sig själv och för andra".1867231531_ScreenHunterblur_2212Apr_2123.jpg.873bd5ed8fc01b1fa0bd0fb1e946aed3.jpg

P.S.

Den undre streckade kurvan, kan mycket väl vara realistisk. Studiens utfall har skett med försökspersoner som ätit "normalkost". Om enbart LCHF-kostare ingått, vore märkligt om inte betydligt bättre resultat demonstrerats.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju som vanligt aldrig någon koll på var jag läst det ena och det andra. I bästa fall vet jag att jag läst...

Men det finns väl en fett-expert Mary Enig (?) som förklarat varför kroppen behöver mättat fett (för hjärtat, för lungorna, för...) och vad som händer om man väljer fleromättat istället.

Och Göran Petersson (?) på Chalmers har väl skrivit en del om fetter (som jag inte läst).

Kanske något att kolla på?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för era tips. Så tacksam att ni engagerar er. 💕

Det verkar som att kolesterol är det som många har mest tankar kring. Faktum är att första gången jag stötte på Kostdoktorns blogg (som den hette på den tiden) var för 10 år sedan när man påpekade på 50-årskollen att mitt kolesterolvärde låg lite högt (6,45). Det jag läste då lugnade mig helt och hållet, och sen dess har jag inte oroat mig. Jag har också förstått feltänkskedjan kring CVD–kolesterol–mättat fett–statiner, vilket jag ibland tröttar släkt och vänner med.

Det jag nu känner mig ringrostig kring och som mest intresserar mig inför hälsobesöket på onsdag är snarare balansen omega-3 och omega-6. Om jag förstått rätt finns dessa i de fleromättade fetterna. Jag har gjort en tabell för att verkligen få koll på hur de olika fetterna ligger vad gäller omega 3 och 6, och jag tänker att det handlar inte bara om balansen i en specifik typ av fett, utan också mängden. T.ex. har kokosolja inget omega-3 alls, men mängden omega-6 är väldigt liten, så lite lax eller  någon kapsel fiskolja fixar nog den balansen.

Sen har vi ju det här med ALA, EPA och DHA också, där behöver jag läsa på mer för att det ska fastna i minnet. Men man kan väl säga att de animaliska omega-3-källorna (mest fet fisk) är mest tillgängliga för oss människor.

Har precis tittat runt på Wikipedia (engelska) och hittade där en artikel om viss positiv effekt av omega-3 på "non-obese" personer. Borde gälla mig.

Men än en gång tack för ert engagemang. Jag återkommer efter besöket på onsdag med en sammanfattning av hur det gick, och med de uppmätta värdena.

• Gilla 4
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, SGK sade:

T.ex. har kokosolja inget omega-3 alls, men mängden omega-6 är väldigt liten, så lite lax eller  någon kapsel fiskolja fixar nog den balansen.

Sen har vi ju det här med ALA, EPA och DHA också, där behöver jag läsa på mer för att det ska fastna i minnet. Men man kan väl säga att de animaliska omega-3-källorna (mest fet fisk) är mest tillgängliga för oss människor.

Kokosoljans styrka är laurinsyran, en medellång (om jag minns rätt) fettsyra som också i viss mån fungerar antiseptisk (i tarmen). Tror den har någon motsvarighet i bröstmjölk också. Sedan finns även kaprylsyra som bidrar med syra till tarmen vilket främjar tillväxt av goda bakterier.

ALA, alfalinolensyra (växter), är kortkedjig och har dålig biotillgänglighet. Har läst att vi kan ta upp upp till 15% som bäst men då ska vi vara gravida och det är vi inte så ofta, kanske?
Kroppen tycks föredra DHA (animalisk), dokosahexaensyra, för den är visst lättast att bygga om. Bidrar till hjärnas funktion, minnet och synen.
EPA (animalisk), eikosapentaensyra, jobbar väl tillsammans med DHA för att hålla hjärnan vid god vigör och bidrar till cellkommunikationen i kroppen.

Och en massa mer saker...

EDIT: Kom på att anledningen till att man hävdar att omega 6 driver inflammation och omega 3 hämmar den har att göra med prostaglandiner, ämnen som tillverkas lokalt vid inflammation i vävnader. Man kan förenklat säga att kroppen tycks välja de läkande prostaglandinerna om de finns i riklig mängd, dvs de som är tillverkade av omega 3-syror.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, SGK sade:

...Det verkar som att kolesterol är det som många har mest tankar kring. Faktum är att första gången jag stötte på Kostdoktorns blogg (som den hette på den tiden) var för 10 år sedan när man påpekade på 50-årskollen att mitt kolesterolvärde låg lite högt (6,45). Det jag läste då lugnade mig helt och hållet, och sen dess har jag inte oroat mig....

Tacka för det, eftersom du i strid med de medicinskt antagna normerna, befann dig på absolut optimum, om man utgår från studien (den övre) av mina grafer.

P.S.

På den nedre grafen tog jag mig friheten att i efterhand (nu dagen efter) från LCHF-sidan addera en förhoppning - inte alltför orimlig för den som är kvinna och tillämpar LCHF!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket tidigt under mina studier runt LCHF, insåg jag att uppgifter med Harvard Medical School (även universitetet i sin helhet) som utgångspunkt, var mycket opålitliga – klart påverkade av finansiärer utan intresse för verkligheten.

I en artikel från 2015 uppdaterad 2018:

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/the-truth-about-fats-bad-and-good

skriver man bl.a.:

A diet rich in saturated fats can drive up total cholesterol, and tip the balance toward more harmful LDL cholesterol, which prompts blockages to form in arteries in the heart and elsewhere in the body. For that reason, most nutrition experts recommend limiting saturated fat to under 10% of calories a day.

Detta ger direkt intrycket att man så sent som år 2018 på Harvard, trots vad modern forskning länge klargjort, fortsätter i Ancel Keys riktning. Ändå hänvisar man för syns skull till avvikande forskning från 2009 och yttrar sig enligt följande:

A handful of recent reports have muddied the link between saturated fat and heart disease* . One meta-analysis of 21 studies said that there was not enough evidence to conclude that saturated fat increases the risk of heart disease, but that replacing saturated fat with polyunsaturated fat may indeed reduce risk of heart disease.

Rätt märkliga svängningar i sättet att resonera. De hänvisar då till en av dessa studier från år 2009:

*Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46. doi: 10.3945/ajcn.2009.27725. Epub 2010 Jan 13.

Som konstaterar:

“Intake of saturated fat was not associated with an increased risk of CHD, stroke, or CVD”.

Sedan påpekar man från Harvards sida ytterligare:

Two other major studies narrowed the prescription slightly, concluding that replacing saturated fat with polyunsaturated fats like vegetable oils or high-fiber carbohydrates is the best bet for reducing the risk of heart disease, but replacing saturated fat with highly processed carbohydrates could do the opposite.

Det senare fetstilta alltid något! Man fortsätter dock med:

Good monounsaturated and polyunsaturated fats

Good fats come mainly from vegetables, nuts, seeds, and fish. They differ from saturated fats by having fewer hydrogen atoms bonded to their carbon chains. Healthy fats are liquid at room temperature, not solid. There are two broad categories of beneficial fats: monounsaturated and polyunsaturated fats.

Min personliga uppfattning är att man på Harvard Medical School i stort sett kan påstå vad de vill, då man där anser universitetet i bakgrunden borga för sund informationsspridning.

P.S.

För forumets medlemmar lär väl vara onödigt att påpeka huvuddelen av Harvard-gruppens uppfattning sakna relevans.

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, SGK sade:

T.ex. har kokosolja inget omega-3 alls, men mängden omega-6 är väldigt liten, så lite lax eller  någon kapsel fiskolja fixar nog den balansen.

Vad jag förstår, efter att ha lyssnat på Nina T, så kan man inte balansera ut det inflammatoriska omega-6 genom att att äta mer omega-3. Utan man måste helt enkelt äta mindre av omega-6, och speciellt då de som finns i processade och raffinerade produkter, t ex vegetabiliska oljor. 

I mitt stilla sinne tänker jag, att om omega-6 (som är essentiellt) finns naturligt i riktig mat, så är det ok att äta. Som t ex kokosolja. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-20 at 15:04, SGK sade:

nu vill jag ha er kloka tips på forskningsartiklar som talar för smör och inte är lika entusiastiska inför växtbaserade oljor.

Ditt utpekande av växtbaserade oljor och de skador som omega 6 i dessa orsakar människan är mycket välbetänkt. Enligt min mening är den hittills bästa förklaringen till detta och LCHF-kostens överlägsenhet att finna i nedanstående sammanställning - jag kan inte påminna mig ha sett eller hört något bättre under de tusentals timmar jag hittills lagt ner i studier runt LCHF och vegankost:

Chris A. Knobbe presenterar som: Omega-6 Apocalypse

https://www.youtube.com/watch?v=pHnPinYI2Yc

Han förklarar, med utgångspunkt från en lång rad studier runt utvecklingen från 1800-talet tills nu, att samtliga kultursjukdomar vi ser idag, med mycket stor sannolikhet direkt kan knytas till de inflammatoriska effekterna genom det höga omega 6-innehållet i växtbaserade oljor (inkl. den artificiella bearbetningen av vår föda). Han framhåller vikten av mättat fett och pekar ut smör och kokosnötfett som de bästa och det katastrofala i västvärldens användning av växtoljor. Den styrande negativa faktorn ligger enligt Knobbes uppfattning i mitokondriernas sätt att i cellen utveckla energi, som allvarligt påverkas av omega 6 i negativ riktning (tidigare celldöd) och närmar sig därigenom Warburgs uppfattning på 1930-talet om mitokondriernas betydelse för utveckling av cancer (min slutledning). Warburg ansåg ju att rubbningar i cellens energisystem var grundorsaken till cancer, något som dagens cancerläkare vägrar att acceptera. Knobbes genomgång ger ytterligare stöd för Warburgs uppfattning.

Knobbe jämför t.ex.skadorna genom en portion oljekokt pommes frites (154 g) motvara ett par paket cigaretter (83 st.) och pekar ändå på befolkningar som storrökt men ändå inte drabbats av nuvarande kultursjukdomar, då de inte använt växtoljor i sin kost.

Varje LCHF-entusiast bör kika på föredraget ovan - inte minst viktigt för fettskrämda läkare med statiner i sinnet (gäller även ansvariga på Harvard Medical School, som inte i något avseende tycks ha accepterat senare decenniers forskning och utveckling på området)

Efter detta lätt att förstå varför 84 % av veganer/vegetarianer förr eller senare bryter med sin kost och övergår till animalisk sådan, efter vilken de ofta snabbt återhämtar sig (alltså inte bara från de för veganer vanliga bristsjukdomarna).

P.S.

Som iAnna påpekar om Nina Teichholz inställning (att man inte kan balansera ut omega 6 med omega 3) styrks av Knobbe. Det gäller naturligtvis att dra ner på omega 6 så långt det går. Idealet rörande förhållandet omega 6/omega 3 ser han som 1/1 - 4/1. I USA har hörts siffror runt 20/1 - en förklaring till utvecklingen av kultursjukdomar där. I sammanhanget visar Knobbe att den stora andelen växtoljor i kosten inte bara beror på användningen av växtbaserade oljor i flytande form, utan också på vad som finns i den växtbaserade födan i övrigt. Parallellt med kolhydraterna har alltså oljan stor negativ betydelse,  vilket sammantaget talar för lågkolhydrat- kontra vegankosten.

När man ser rapporter som anger omega 3-tillskott inte ge positiva effekter, beror dessa naturligtvis på att andelen omega 6 redan är så hög att tillskottet drunknar i förhållandet. En LCHF-are med lågt intag omega 6, har sannolikt fördelar via ett tillskott av omega 3 vid sidan av sin konsumtion av fisk.

När får vi höra svenska läkare tala i termer som kommer i linje med vad Knobbe och Teichholz talar om???

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omega6. Och omega3. Båda behövs. Men ungefär lika mycket (lite). Och vi kan få i oss 10-20 gånger mer omega6 än omega3. 

De behövs för immunförsvaret. Omega6 driver inflammation (och det behövs ibland), omega3 dämpar. 

Omega3 finns i tre former. ALA, EPA och DHA. De har olika längd. ALA är kortast och förekommer i vegetabilier. Alger kan ha de längre. Kroppen vill ha de längre. Vi kan omvandla till epa och dha, men bara typ 5-10%, kanske upp till 15. Förutsatt att vi inte har en massa omega6 att omvandla. Veganer lär vara bättre på denna omvandling. 

Innehåller smör även omega3 och omega6? Kött gör det ju, beroende på djurets föda. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

1. Omega6 driver inflammation (och det behövs ibland), omega3 dämpar. 

2. Innehåller smör även omega3 och omega6? Kött gör det ju, beroende på djurets föda. 

1. Risken med att få för lite omega 6 i en kost lär vara nära noll, så den diskussionen kan egentligen läggas åt sidan.

2. Mycket lite - påstås vara i rätt proportion.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-25 at 16:53, SGK sade:

Men än en gång tack för ert engagemang. Jag återkommer efter besöket på onsdag med en sammanfattning av hur det gick, och med de uppmätta värdena.

Även om lipidprofilen i ditt fall sannolikt helt saknar betydelse, vore intressant med info om ev. förändring i endera riktningen. Du låg ju, jämfört med de grafer jag visade, närmast optimalt i dina tidigare mätningar. Jag skall själv testa mig inom en snar framtid. Eftersom våra mätvärden låg mycket nära (du med något år längre LCHF-erfarenhet) kan vara intressant att se betydelsen av snart tre decenniers åldersskillnad mellan oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta att jag inte återkopplat tidigare, det har varit lite mycket i familjen på sistone. Och kanske jag också blev lite småchockad över kolesterolvärdet, vilket jag behövde smälta lite.

Så mina värden var följande (värdena inom parentes är från 50-årskontrollen):

BMI: 18,5 (19,7)

Blodsocker: 3,5 (?)

Långtidsglukos: 34 (?)

Midjemått: 63,5 (74, felmätt?)

Blodtryck: 120/79 (110/78)

Totalkolesterol: 9,9 (6,45)

HDL: 1,9 (1,57)

Triglycerider: 1,8 (0,84)

LDL: 7,2 (4,5)

Till saken hör kanske också att jag passade på att fasta lite längre inför provtagningen, så jag hade fastat ca 62 timmar, nån som har koll på hur det påverkar värdena?

När jag tillfrågades varför jag fastat svarade jag att jag ville stödja autofagi, vilket hon inte verkade veta vad det var. Hon visade också en bild på "nyttiga" matfetter, och då nämnde jag några forskningsrapporter där slutsatsen var att vegetabiliska oljor i högre grad stod för sämre hälsa än animaliska. Hon sa att hon tyckte att det var intressant.

Så, vad blir er "dom" för min hälsa?

• Gilla 2
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lång fasta gör definitivt att värdena inte blir jämförbara med vanlig nattfasta.

Läs Dave Feldman https://cholesterolcode.com/

Han säger bl a att om fastan går över 14 timmar kan det ske stora förändringar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror också som nokenok att fastan kan spela roll. Det kanske andra vet  något om. Dina kvoter är ju inte alla optimala, men ingen katastrof. 

Total kolserterol/HDL 5,2 Åtminstone under 6 men helst lägre, Helst 4 eller lägre.

Ldl/Hdl 3,79 referensvärden 0,6 6.6

Triglycerider/HDL 2,16 indikerar en lätt insulinresistens. Refvärden 0,5-0,9 bra

2,0-3,0 Lätt insulinresistens

mer än 3,0 grav ir.

Skulle om jag var du ta nya prover om någon månad utan att fasta först.

Be att få ta APO A och B också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips och stöd.

Egentligen är jag inte orolig för att jag har hög totalkolesterol, mest bekymrad blev jag över att triglyceriderna var höga.

Jag får kolla upp nokenoks länk, och se om jag hittar något där.

Sen kan det kanske vara smart att ta ett nytt prov ganska snart, och som Cederulla skriver bör jag också få värden på APO A och B för att det ska säga något.

Tror ni att stress påverkar? Som sagt är det en familjesituation som kan ha påverkat där.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, SGK sade:

Tack för tips och stöd.

Egentligen är jag inte orolig för att jag har hög totalkolesterol, mest bekymrad blev jag över att triglyceriderna var höga.

Jag går kolla upp nokenoks länk, och se om jag hittar något där.

Sen kan det kanske vara smart att ta ett nytt prov ganska snart, och som Cederulla skriver bör jag också få värden på APO A och B för att det ska säga något.

Tror ni att stress påverkar? Som sagt är det en familjesituation som kan ha påverkat där.

Ja både det och fastan är ju stressorer.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, SGK sade:

Tror ni att stress påverkar?

Tveklöst JA! Stress i sig är vi gjorda att klara men får vi inte återhämtning skenar alla möjliga substanser iväg. Varade stressituationen under en längre tid så påverkar det absolut. 

Att du är smal har jag förstått sedan tidigare men har du funderat på att kolla om du har fett runt de inre organen? Minns inte hur man kollar det, även om jag vet att kraftigt överviktiga kan få det bortopererat, men höga triglycerider tyder väl på metabolt syndrom och några yttre tecken, eller blodtrycksproblem har du ju inte?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, SGK sade:

blev lite småchockad över kolesterolvärdet, vilket jag behövde smälta lite

Om man skall utgå från den japanska studien i mitt inlägg tidigare i tråden, som rörde människor i din nuvarande ålder, låg dina 50-årsvärden närmast på optimala nivåer - nära mina. I vad mån vår åldersskillnad och könsskillnaden har betydelse, är svårt att säga. Den amerikanska studien på personer nära 80-årsåldern stämmer väl överens med den japanska studien. Den amerikanska antydde dock att överlevnaden i högre åldrar ökade med högre kolesterolnivåer.

Dina HDL-data är klart förbättrade och dina konditionsdata i övrigt är ju mycket fina.  

En sak man bör tänka på, är att de studier som hänvisas till, brukar utgå från normalkostare och är sannolikt inte helt representativa för den som systematiskt tillämpar LCHF-kost. Om din fasteperiod tvingade kroppen till att indikera högre kolesterol/LDL-data kan vara intressant att spekulera över.

Du är sannolikt superfrisk trots (eller hellre tack vare) din lipidprofil.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-25 at 16:53, SGK sade:

Det verkar som att kolesterol är det som många har mest tankar kring

Ja inte bara det! Så här kan det se ut, när pengarna styr eller medicinare låter sig köpas via t.ex. plantbasednews.org. Om nedanstående skulle stämma hade din medicinska status inte sett ut som nu. Dvs. blodsocker, blodtryck etc. Du ger bra exempel på fördelarna med LCHF-kosten, dvs. motsatsen till nedanstående anti-ketos-propaganda.

435625671_ScreenHunter_1352Sep_2513.thumb.jpg.46ff693fa6d59374896c96c4c6a64ab8.jpg

243543082_ScreenHunterny_2097Mar_1823.thumb.jpg.8f352525063f12cb242d872b7029d8e0.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Tveklöst JA! Stress i sig är vi gjorda att klara men får vi inte återhämtning skenar alla möjliga substanser iväg. Varade stressituationen under en längre tid så påverkar det absolut. 

Att du är smal har jag förstått sedan tidigare men har du funderat på att kolla om du har fett runt de inre organen? Minns inte hur man kollar det, även om jag vet att kraftigt överviktiga kan få det bortopererat, men höga triglycerider tyder väl på metabolt syndrom och några yttre tecken, eller blodtrycksproblem har du ju inte?

Jag hittade en artikel som visar på allmänt förhöjda kolesterolvärden vid akut stress. Kanske mer långvarig, lågintensiv stress ger samma utslag.

Vet inte om jag har fett runt de inre organen. Min mage är platt på morgonen, mitt midjemått är inget att oja sig över, när jag ligger ner är bukmåttet under 15 cm (tror jag sett att det ska vara under 20 cm). Men man kanske kan ha fett runt de inre organen ändå. Och då undrar man hur man blir av med det. Jag har inte för avsikt att gå ner mer i vikt 😉

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske är en av de som ligger i den yttre kvartilen. 🤔 Nån ska ju göra det. 😊

I övrigt tillhör jag de som anser, att om man känner sig frisk så är man nog frisk, speciellt om man lever sunt. 🌺🌿

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-26 at 06:59, iAnna sade:

Vad jag förstår, efter att ha lyssnat på Nina T, så kan man inte balansera ut det inflammatoriska omega-6 genom att att äta mer omega-3. Utan man måste helt enkelt äta mindre av omega-6, och speciellt då de som finns i processade och raffinerade produkter, t ex vegetabiliska oljor.

Hur ser du på egengjord majonäs? De flesta recept jag hittat brukar nyttja rapsolja, vilket är en kraftigt raffinierad produkt. Spelar mängden och frekvensen roll, att man kanske kan äta det ibland men inte i lika stora mängder som smör? Om man har smör som primär fettkälla så att säga. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, SGK sade:

1. Vet inte om jag har fett runt de inre organen. Min mage är platt på morgonen, mitt midjemått är inget att oja sig över.

2. Jag har inte för avsikt att gå ner mer i vikt 😉

1. Med stor sannolikhet inte! Dina data visade blodsockret ligga optimalt lågt. Genom detta fungerade din fasta perfekt med leverns produktion av ketoner på extremt hög nivå. Mot slutet av fastan fick  du därför din energi huvudsakligen via förbränning av kroppsfettet. Alltså full fart på LDL och HDL  etc. i blodet. Märk väl att alla standarddata, (gränsnivåer) för normal lipidprofil, utgått från mätningar på försökspersoner som utnyttjat standardkost, inte från toppexemplar av din klass.

2. Du befinner dig på toppen i din åldersgrupp. F.ö. kan du räkna med att många av växtpropagandisterna, från vilka jag exemplifierade några inlägg tidigare, tydligen missuppfattat skillnaden i effekter av ketos-kosten tillämpad på gnagare och människor. Se härunder:2031403784_ScreenHunter_2615Dec_0419_09.jpg.e094ec0dbe13d4a565eba346d4778c1a.jpg

1890466414_ScreenHunter_2614Dec_0419_08.thumb.jpg.9204991f57c2b2db07d265cfab7056d5.jpg

Så, den som vill framhålla vegankostens fördelar, väljer gärna ut resultat som gäller gnagare - inte människor. Ditt slag av människa passar definitivt inte som utgångspunkt för bestämning av standarddata.1237573445_ScreenHunter_1607Nov_0901_49.thumb.jpg.48f1e89b308c84f9ae755de354b71c31.jpg

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla Nils för att du engagerar dig och reder ut hur det ligger till. Nu känner jag mig betydligt lugnare. Och som iAnna skriver, om man känner sig frisk är man sannolikt frisk.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, SGK sade:

om man känner sig frisk är man sannolikt frisk

I ditt fall, om du kikar på bilderna nyss, får du en uppfattning om ketosens positiva effekter, som bygger på verkliga studier - inte på veganernas drivkraft att avsiktligt välja parametrar, vilkas data kunde tolkas som fördelaktiga för växtbaserad kost och negativa för ketogen kost.

Du har satsat rätt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förhöjda TG och förhöjda ApoB (LDL-värdet tyder på det) är förstås inte det man önskar sig. Men å andra sidan behöver du inte bli orolig över det tycker jag. (Jag har också förhöjda ApoB och dessutom förhöjt glukos men helt OK TG ) . Rent statistiskt innebär det förhöjda risker för CVD. Men å andra sidan har du ett bra blodsocker, ett bra blodtryck och det innebär rent statistiskt minskade risker för CVD. Hur man ska räkna ihop helheten gällande risk för CVD är det nog ingen som riktigt vet. 😉

Dessutom som en del andra skriver, ett mättillfälle säger egentligen ingenting, det kan vara "tillfälligheter" som gör att värden ibland blir onormala. 

En reflektion till (hoppas att det är OK.). Jag vet att en del  fastar ganska länge  innan blodprov för att påverka testvärden positivt antar jag. Men flera av proven är ju designade för att man ska ha ätit på kvällen innan och sen fasta fram till provtagningen.  Poängen med ett test är ju inte att "fuska" sig till bra mätvärden utan man vill ju veta hur man ligger till på riktigt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, Peter B sade:

1. ...flera av proven är ju designade för att man ska ha ätit på kvällen innan och sen fasta fram till provtagningen. 

2. Poängen med ett test är ju inte att "fuska" sig till bra mätvärden utan man vill ju veta hur man ligger till på riktigt. 

1. Ja 10 helst 12 timmar!

2. Väl formulerat! Den enda sak man kan fundera på är om man bör ta ev. kosttillägg på morgonen före provet. C-vitamin absolut!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, morgonsol sade:

Hur ser du på egengjord majonäs? De flesta recept jag hittat brukar nyttja rapsolja, vilket är en kraftigt raffinierad produkt. Spelar mängden och frekvensen roll, att man kanske kan äta det ibland men inte i lika stora mängder som smör? Om man har smör som primär fettkälla så att säga. 

Har provat att göra majonnäs några gånger men avstår. Köper färdig majo 1-2 gånger om året, det får räcka. Så jag kommer nog att överleva. 😉

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, morgonsol sade:

Jag gör Aioli på olivolja. Och ibland på kokosolja och lite olivolja. Majonnäs på samma sätt. Kokosolja helst  utan kokossmak.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Cederulla Har du samma mängd olivolja/kokosolja som t ex rapsolja då, dvs ca 2 dl olja per äggula? Hur gör du när du mäter upp kokosoljan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar 1 dl olja och hela ägget, både vita och gula. Smälter kokosoljan på låg värme. Låter alla ingredienser få samma temp. Tar ungefär 75 ml kokosolja och 25 ml olivolja. Mixar sedan detta med stavmixer. Smaksätt sen som du önskar.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-12-04 at 11:37, SGK sade:

Du speciellt behöver verkligen inte vara orolig! Som tidigare påpekats, reagerar kroppen på fasta med att säkerställa energitillgången - då ändras lipidprofilen rejält - långt från den normala. I ditt fall bara som ett direkt friskhetstecken.

Kika på:

https://www.youtube.com/watch?v=jZu52duIqno

Dave Feldman - 'The Dynamic Influence of a High Fat Diet on Cholesterol Variability

Där har han, som ingenjör, på sin egen och andras kroppar visat bra exempel på det du genom din utvidgade fasta kunde se på ditt provsvar. Exempelvis kunde Feldman visa följande:

1770989243_SGKfett.thumb.jpg.23b60f9b7e8ed7a98ec108586c8e2abe.jpg

Skillnaden på bara en vecka med olika kaloriintag visade ovanstående stora skillnader.

I ditt fall efter fastan hade du lämnat kroppen helt utan energitillskott och därmed låtit levern översäkra energin genom kraftigt ökad produktion av lipider.  Med utgångspunkt från vad Feldman visar, kan du, efter att ha återgått till ditt normalläge (m.a.p. energiintaget), före nästa provtagning räkna med mycket fina analysdata (ytterligare höjt HDL, sänkt LDL och sänkta triglycerider). Har någon tidigare påpekat att du är superfrisk?

Tror någon på detta forum att våra läkare har en aning om, hur många patienter de tvingat på statiner vid analysdata, som egentligen talat för normal variabilitet efter olika kaloriintag dagarna före provtagningen?

Själv tillhör jag knäppgökarna som tidigare, utan vidare lät socialstyrelsens påbud tillåta läkaren att skriva ut statiner till mig. Sannolikt hade jag optimal lipidprofil redan då.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Nils Engström sade:

Som tidigare påpekats, reagerar kroppen på fasta med att säkerställa energitillgången - då ändras lipidprofilen rejält - långt från den normala. I ditt fall bara som ett direkt friskhetstecken.

Kika på:

https://www.youtube.com/watch?v=jZu52duIqno

Dave Feldman - 'The Dynamic Influence of a High Fat Diet on Cholesterol Variability

Där han som ingenjör på sin egen och andras kroppar visar bra exempel på det du genom din utvidgade fasta kunde se på ditt provsvar. Exempelvis kunde Feldman visa följande:

1770989243_SGKfett.thumb.jpg.23b60f9b7e8ed7a98ec108586c8e2abe.jpg

Skillnaden på bara en vecka med olika kaloriintag visade ovanstående stora skillnader.

I ditt fall efter fastan hade du lämnat kroppen helt utan energitillskott och därmed låtit levern översäkra energin genom kraftigt ökad produktion av lipider.  Med utgångspunkt från vad Feldman visar, kan du, efter att ha återgått till ditt normalläge (m.a.p. energiintaget), före nästa provtagning räkna med mycket fina analysdata (ytterligare höjt HDL, sänkt LDL och sänkta triglycerider). Har någon tidigare påpekat att du är superfrisk?

Tror någon på detta forum att våra läkare har en aning om, hur många patienter de tvingat på statiner vid analysdata, som egentligen talat för normal variabilitet efter olika kaloriintag dagarna före provtagningen?

Intressant att ta del av Feldmans forskning. Ni som är medlemmar hos Kostdoktorn har väl inte missat hans föreläsningar. 

• Gilla 1
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För nytillkomna forummedlemmar och dem som i övrigt besöker forumet, har SGK egentligen med sin tråd satt fokus på fördelarna med LCHF-kosten genom sin egen tillämpning och företagen medicinsk analys. I slutändan visar vissa data i den, som flertalet läkare skulle kunna ha invändningar mot (att vanligen åtgärda med statiner) i själva verket representerar toppresultat. Dave Feldman demonstrerar detta på ett otvetydigt sätt. 

Vad gäller huvuddelen av den undermåliga forskning som under tidigare decennier presenterats och resulterat i framtagning och användning av statiner i tid och otid, finns all anledning att följa upp med David Diamonds:

Demonization and Deception in Cholesterol Research

https://www.youtube.com/watch?v=yX1vBA9bLNk

En del av introduktionen lyder:

Under de senaste 60 åren har det gjorts ett samordnat arbete för att demonisera mättat fett, som finns i animaliska produkter och tropiska oljor, resp. kolesterol, i vår mat och vårt blod. Trots de väl etablerade hälsofördelarna med dieter, som är rika på kolesterol och mättat fett, har bristfällig, vilseledande och partisk forskning skapat myten att en växtbaserad diet med låg fetthalt är idealisk för god hälsa. Dåligt genomförd epidemiologisk forskning, amerikanska regeringens ingripande och felinformation som förts av forskare i samtida livsstilar har bidragit till det nuvarande tillståndet av förvirring av kostpåverkan på hälsan. Allmänheten måste utbilda sig om hur man optimerar sin kost och hjärt/kärlshälsa.

Den trevlige och kunnige David Diamond, alltid med glimten i ögat, är bara att njuta av. Ingen blir missnöjd av att se alla sanningar växa fram på skärmen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg