SGK

Forskning på vegetabiliska oljor

Recommended Posts

On 2019-12-04 at 11:37, SGK sade:

Tack för tips och stöd.

Egentligen är jag inte orolig för att jag har hög totalkolesterol, mest bekymrad blev jag över att triglyceriderna var höga.

Jag får kolla upp nokenoks länk, och se om jag hittar något där.

Sen kan det kanske vara smart att ta ett nytt prov ganska snart, och som Cederulla skriver bör jag också få värden på APO A och B för att det ska säga något.

Tror ni att stress påverkar? Som sagt är det en familjesituation som kan ha påverkat där.

Här hittar du en ny podcast från LCMD där Dave en kort bit in i avsnittet pratar om vad som hände med hans kolesterolvärden efter en längre fasta.

En intressant podcast även i andra avseenden.

http://lowcarbmd.com/episode-72-dave-feldman

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Cederulla Har lyckats göra en sats majonäs med inspiration från ditt recept. Ingen äggvita i för min del denna gången. Tog en stund innan majonäsen tjocknade. Hur förvarar man denna majonäs på bästa sätt? Hur länge kan den stå framme i rumstemperatur? Jag befarar att den kommer stelna om jag ställer in den i kylen. En undran om dosering också: vad jag har läst här på forumet kan kokosolja i för stora mängder, om man inte vant kroppen, göra att kroppen reagerar negativt. Bör jag vara försiktig nu närmsta dagarna med hur mycket majonäs jag tar, om och när jag tar?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ställer den i kylen. Den tjocknar inte så mkt.  Har aldrig känt att jag mått dåligt av den.  Men aldrig ätit så mkt varje gång. Tror nog att den håller sig i kylen 5 till 7dgr.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-12-04 at 08:54, SGK sade:

A. lite småchockad över kolesterolvärdet, vilket jag behövde smälta lite.

B. mina värden var följande (värdena inom parentes är från 50-årskontrollen):

1. Totalkolesterol: 9,9 (6,45)      6,0
  2. HDL: 1,9 (1,57)                         1,4
  3. Triglycerider: 1,8 (0,84)          0,77
  4. LDL: 7,2 (4,5)                           4,8

De blåfärgade värdena (mina senaste) har jag som jämförelse satt in vid sidan av dina.

A. Det kan du lugnt anse ha smält bort, när du gör nästa test, dvs. att du  redan vid ett test i morgon efter normal 12-timmarsfasta, skulle hamna  på värden liknande dina 50-årsdata.

B. Kikar du på min provtagning efter ca 16 timmars normal dagsfasta, inser du att dina värden, efter den förlängda fastan, enligt Dave Feldmans förutsägelser, måste anses som toppvärden.

Som jag tidigare påpekat, skulle jag snart efter ditt, själv ta ett prov på Werlabs (deras största på 40 parametrar). Jag funderade då i samma riktning som du (att förlänga fastan) men kom slutligen till samma ståndpunkt som Peter B:

"Poängen med ett test är ju inte att "fuska" sig till bra mätvärden utan man vill ju veta hur man ligger till på riktigt"

underförstått göra provtagningen efter den vanliga dagliga fastan som jag brukar tillämpa på 16 timmar. Vid tidigare provtagningstillfällen har ca. 12 timmars fasta tillämpats enligt Werlabs önskemål (de utgår ju från testpersoner med normalkost). Mina senaste data kan alltså anses normala för min kostrutin (kanske ett normalvärde för en LCHF:are oavsett ålder) - det förefaller ju så med tanke på närheten till dina 50-årsvärden.

Till din fina höjd på HDL-data kommer jag inte (kvinnor ligger f.ö. alltid bättre till än vi män), men som du ser på min HDL-utveckling från LCHF-start, är den långt bättre än jag någonsin tidigare kunde uppnå med medicinering. Detta kan helt läggas på LCHF-kontot och stämmer väl överens med lågkolhydratexpertisens förutsägelser. 

Så här ser variationen av lipidprofilen ut sedan min LCHF-start, enligt Werlabs utmärkta redovisningsform:

1807578076_ScreenHunter_2636Dec_1419_43.thumb.jpg.8283aa747843c6da511f4b03812a8853.jpg

Vad lipiddata beträffar, skall de relateras till tidigare års vansinniga och livsfarliga bristvärden med LDL=1,6 och tot kolesterol på 2,8 som läkarna dansade krigsdans av glädje inför, eftersom de överensstämde med Socialstyrelsens fettskräckuppfattning och visade hur effektivt statinerna verkade.

Efter tidigare skräckupplevelser ser det ut som om jag skulle kunna krypa över 90-årsstrecket (bäst dock att vara försiktig bakom ratten så att fortsatt förmånlig statistik skall kunna utläsas även efter denna). Lägger man därtill övriga bloddata, som alla 36 av 40 (hittills redovisade) ligger inom grönt område mestadels med god marginal (inkl. vitaminer och mineraler), så måste jag konstatera att LCHF med av mig använda tillskott fungerat perfekt. Så har också Werlabs väl utformade redovisning och precisa uppföljning gjort. Mitt test gjordes i torsdags. Efter transport av blodproverna till Stockholm redovisades många resultat redan samma kväll. På fredagen var huvuddelen av proverna klara och redovisade. Hade provet tagits en dag tidigare hade sannolikt alla prover redovisats under dag 3.

P.S.

Tidigare riskbedömning, främst efter resultaten av tidigare studier på LDL-nivån (att högre nivåer i blodet skulle innebära högre risk för hjärtinfarkt) har länge av de mest prominenta forskarna ansetts vara byggt på felaktiga antaganden, eftersom människor med höga LDL-värden i verkligheten lever längre än andra.

Jämförelsen med förhållanden vid husbränder, brukar ofta tas till för att analogiskt förklara de logiska sambanden. Den omständigheten att brandmän alltid finns närvarande för att släcka branden ger ju inte anledning att korrelera brandmännen till brandens uppkomst annat än att de kommer till branden för att släcka. På liknande sätt kan man se kolesterolet  - ett av de finaste reparationsmedlen som kroppen förfogar över.

Vad gäller högre andel LDL i blodet vid hjärtinfarkt kan detta i vissa avseenden liknas vid Feldmans egenstudier, som tydligt visar att kroppen vid fasta uppfattar svältkrisen komma och därför mobiliserar sina räddningsstyrkor för att säkra energitillgången (ökar kolesterol samtidigt med ketonproduktionen). Skälen till en hjärtinfarkt skulle kanske har skapat infarkten tidigare om kolesterolet inte funnits.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg