smarkebo Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 (edited) Min omgivning (främst min fru) uttrycker ständigt oro över min imposanta kulmage. ”Precis den där sortens mage är livsfarligt på gubbar i din ålder” Jag är 61. Problemet är att den inte alls har låtit sig påverkas av kosten. Allt annat fett på kroppen försvann på det första halvåret med LCHF, men magen biter sig kvar även nu, 9,5 år senare hur strikt LCHF jag än äter. Men mitt blodsocker ligger på 4,8 så jag undrar hur farligt är det egentligen med kulmage om man har bra blodsocker? Edited November 22, 2019 by smarkebo Saknat ord och fel skiljetecken 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Angelico Posted November 23, 2019 Popular Post Share Posted November 23, 2019 8 timmar sedan, smarkebo sade: Min omgivning (främst min fru) uttrycker ständigt oro över min imposanta kulmage. ”Precis den där sortens mage är livsfarligt på gubbar i din ålder” Jag är 61. Problemet är att den inte alls har låtit sig påverkas av kosten. Allt annat fett på kroppen försvann på det första halvåret med LCHF, men magen biter sig kvar även nu, 9,5 år senare hur strikt LCHF jag än äter. Men mitt blodsocker ligger på 4,8 så jag undrar hur farligt är det egentligen med kulmage om man har bra blodsocker? Har du undersökt om det kan vara svullna tarmar på grund av matintolerans, och inte fett? Du kan läsa på om det på tex Martina Johanssons blogg men även Swedish Paleo mfl som skriver om autoimuna protokollet. jag hade själv svullen mage från barndomen och tog bort allt som kan ge svullnad för ett par år sedan. Jag åt bara kött fisk och fett. Magen blev platt efter några veckor. Sedan återinförde jag ett livsmedel i taget och antecknade noga reaktion, tex svullnad, förstoppning osv. Vissa grönsaker, mjölkprodukter och nötter har jag aldrig kunnat återinföra helt eftersom jag reagerar med balongmage av dem. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Hej! Har du testat nivå visceral fett på en scanning våg? Där får du snabbt en hint om hur det ligger till. Och det där med "strikt" LCHF kan va väldigt svävande, vis av egna misstag. Hur ser din längd / vikt ut? Själv släppte jag upp "tyglarna" under senare del av 2018 i nån fartblindhet och var lite för liberal och vips så vara visceral nivå 8 i stället för 5 Och vikten drog iväg till 85 kilo. Sen jag konverterade till OMAD (23:1) har saker hänt rätt fort Nu är det åter 5 i visceral fett och ca 73kg (som jag var innan under lång tid) på vågen 181cm/63) (Och träningsmängd etc. är densamma) Och det är en himla skillnad i speed i varje steg. Att sen mätning av artärspänst ligger på en 35-årings nivå och syreupptag är sjukt bra för min ålder är en bi effekt Lägre TG/LDL lite högre HDL och lägre PSA känns också bra (med ökat intag av mättat fett konstant) Men mät visceral fett i steg 1 är mitt nr 1 tips 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 19 timmar sedan, smarkebo sade: Min omgivning (främst min fru) uttrycker ständigt oro över min imposanta kulmage. ”Precis den där sortens mage är livsfarligt på gubbar i din ålder” Jag är 61. Problemet är att den inte alls har låtit sig påverkas av kosten. Allt annat fett på kroppen försvann på det första halvåret med LCHF, men magen biter sig kvar även nu, 9,5 år senare hur strikt LCHF jag än äter. Men mitt blodsocker ligger på 4,8 så jag undrar hur farligt är det egentligen med kulmage om man har bra blodsocker? Först o främst så håller jag med din omgivning (främst din fru), av epedimilogiska och statistiska skäl.. dvs det finns god forskning på området.. främst på att Visceral fettansamling kan vara ett dåligt tecken! Såå vi grottar ner oss lite i olika orsaker till ansamling av fett visceralt.. en av de vanligaste är metabolt syndrom/hyperinsulinemi.. det där som ofta kan sluta med diabetes! Andra orsaker är manligt kön och högre ålder! Inte nog med detta, det finns grader i helvetet, dvs man får skilja på kulmage av åldersskäl och ansamling av Visceralt fett! Hur skiljer man då på detta, jo man mäter bukhöjden liggande på ryggen.. om den fortfarande är hög så är det mest troligt Visceralt fett.. sjunker bukhöjden ihop och går ut mot sidorna så är det mer troligt att det handlar slapp bukmuskulatur/ansamling av mat i magtarmregionen! https://nyheter.ki.se/bukhojden-avslojar-farlig-overvikt Annars så har jag samma problem som dig.. de säger att jag blivit smalare i ansiktet.. men kulmagen sitter där den sitter! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Zepp Har du mätt din visceral fett nivå? Kulmage går att få bort men det krävs ändring i ditt kostintag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Stress (kortisol mm) har en tendens att bidra till bukfetma. Stress är inte bara för mycket att göra, det kan att man reagerar på saker i sin omgivning som kemikalier, avgaser eller husmögel. Det kan vara känslighet mot matvaror som nämnts ovan och inte minst oro. Dr Andrew Rostenberg pratar/skriver mycket om detta. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Intermittent/periodisk fasta sägs vara effektivt mot just bukfetma, enligt diverse studier. Kroppen ställer om under fasta(sker ngt krångligt på cellnivå) som gör att vi använder mindre vanligt underhudsfett och mer visceralt fett för energi, jämfört med hur fördelningen ser ut i normala fall när man inte fastar. Kroppen får en mer direkt lina till det viscerala fettet så att säga och kan börja tanka där mer frikostigt. Sen beror bukfett också på grejer som genetik/ärftlighet, hormonbalans, stress och ålder. Självklart också vad man äter d.v.s undvik socker och alkohol. Men är du en man 60+ med ärftlig benägenhet att lagra bukfett, så får du i vilket fall jobba rätt jäkla hårt om du vill ha platt mage. Måste vara superstrikt med mat, dryck, sömn och träning(styrketräning + intervall), om du vill få bort kaggen. Om man bara rullar på makligt som vanligt och enbart äter okej(som åtgärd), så är det inte säkert att det räcker, för att kroppen ska börja använda bukfettet, när det finns annan fett att ta av. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Har du en leverkulmage (liver body type) eller en stresskulmage (adrenal body type)? Eric Berg jobbar med dessa begrepp. Om du stressar mycket och har ständigt kortisolpåslag kan ett trick för att få ner kortisolet vara aminosyran glycin. Gör en flaska på morgonen med 1 liter vatten och 2-3 tsk glycin och drick utspritt över dagen. Annars är ju det bästa att göra förändringar i livet och ta bort det som stressar. Fasta och MAF är väl bra att lägga på lchf för bättre effekt. https://www.stgeorgeutah.com/news/archive/2015/11/13/spc-nab-how-to-lose-weight-depending-on-your-body-type/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 25, 2019 Share Posted November 25, 2019 On 2019-11-24 at 04:49, Nisse sade: Zepp Har du mätt din visceral fett nivå? Kulmage går att få bort men det krävs ändring i ditt kostintag. Jag har kollat min bukhöjd.. den smiter till stora delar ut mot sidorna.. jag har även fullständig koll på min träningsnivå, den tangerar att gå mot noll, samt min stressnivå som tenderar att vara helt normal, dvs upp mot och över 100 % och jag fyller snart 64! Har ätit LCHF i cirka 8 år, en till två måltider per dag, iomed att det passar mig som fisken i vattnet.. ibland tre måltider per dag om jag bor på Hotell med All inclusive! Inte nog med det.. jag har även manbobs, inget märkvärdigt för manliga personer över 60 iallafall.. men ibland ett tecken på låg muskelmassa/låg ansträngningsnivå/högre fettdepåer än muskelmassa iallafall! Summa summarum.. slappbuken för äldre personer tenderar att hänga ner, lite oavsett vad man äter, dvs den hänger ner, oavsett kön.. mest beroende på ålder och därmed oxå livsstil. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 25, 2019 Share Posted November 25, 2019 2 minuter sedan, Zepp sade: Inte nog med det.. jag har även manbobs, inget märkvärdigt för manliga personer över 60 iallafall.. men ibland ett tecken på låg muskelmassa/låg ansträngningsnivå/högre fettdepåer än muskelmassa iallafall! Och lågt testosteron i förhållande till östrogen. Inte heller märkvärdigt för äldre manliga personer. Skulle kunna åtgärdas med tung styrketräning eller tillskott om man vill. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 25, 2019 Share Posted November 25, 2019 1 minut sedan, MariaF sade: Och lågt testosteron i förhållande till östrogen. Inte heller märkvärdigt för äldre manliga personer. Skulle kunna åtgärdas med tung styrketräning eller tillskott om man vill. Lågt testosteron var ordet sade Bull.. och jag kör för närvarande inte tung styrketräning.. vilka tillskott föreslår du? Dvs lågt testosteron/låg träningsnivå/dvs för närvarande obefintlig/mest stress på grund av gamla sjuka föräldrar, så Östrogen och kortisol är garanterat något som påverkar rätt stort? Allvarligt så tror jag inte på tillskott vad gäller Testosteron, dvs i form av tillskott, som säljs i hälsokosten/på Internet? Att riktigt testosteron som då förmedlas av läkare, via spruta intravenöst tvivlar jag inte på.. eller för den delen förmedlade utav kriminella! På det så lär det finnas plåster och salvor.. förmedlade utav läkare som man kan använda.. främst för äldre män som förlorat stora delar av sitt Libido.. dvs de uppför sig inte längre som män/de blir som barn.. och som har uppmätta väldigt låga halter av testosteron.. för att vara män! Dvs det är lite samma här.. skilj på värden som ligger inom det normala för den manliga populationen och avvikande värden/avvikande betteenden, för äldre män, de borde kanske "ändra livstil/börja boddybygga".. det är då mest förmodligen ett medicisinskt problem.. för ett fåtal! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 26, 2019 Share Posted November 26, 2019 15 timmar sedan, Zepp sade: Att riktigt testosteron som då förmedlas av läkare, via spruta intravenöst tvivlar jag inte på.. Sant, det är som med östrogen, man måste nog till doktorn. Jag tänker också att sömn/återhämtning kan vara viktigt? Både snarkning (om du har problem med det) och oro kan förstöra djupsömnen och skapa mer obalans. Inte minst vad kortisolet beträffar. Kanske du kan hitta nåt "kul" här: https://moodmama.com/mens-health?page={page} De finns i Sverige men jag fick inte upp den sidan nu, vete sjutton varför. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted November 27, 2019 Share Posted November 27, 2019 On 2019-11-23 at 16:37, Zepp sade: Hur skiljer man då på detta, jo man mäter bukhöjden liggande på ryggen.. om den fortfarande är hög så är det mest troligt Visceralt fett.. sjunker bukhöjden ihop och går ut mot sidorna så är det mer troligt att det handlar slapp bukmuskulatur/ansamling av mat i magtarmregionen! https://nyheter.ki.se/bukhojden-avslojar-farlig-overvikt Ha, intressant! Jag som också små-oroat mig över en liten kulmage som är för omfångsrik när man mäter med måttband... ca 105cm... men när jag lägger mig ner blir den platt och fin, 22-23 cm hög bara. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 27, 2019 Share Posted November 27, 2019 Prova att sluta helt med alla mejerivaror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 On 2019-11-27 at 19:59, kickilotta sade: Prova att sluta helt med alla mejerivaror. Utan smör, vispgrädde, ost och yoghurt, skulle min kost bli fattig och kalciumupptaget litet. Tänk på allt det goda i LCHF-kosten som skulle förlora i smak! Bättre att fixa magens omfång med fysisk träning - det har fungerat för mig. Å andra sidan är alla inte lika - en del tål t.ex. inte mejeriprodukter - en mycket stor nackdel - som man måste ta hänsyn till. För den som tål mejeriprodukter är träning det bästa, som jag ser det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 1 timme sedan, Nils Engström sade: Utan smör, vispgrädde, ost och yoghurt, skulle min kost bli fattig och kalciumupptaget litet. Tänk på allt det goda i LCHF-kosten som skulle förlora i smak! Bättre att fixa magens omfång med fysisk träning - det har fungerat för mig. Å andra sidan är alla inte lika - en del tål t.ex. inte mejeriprodukter - en mycket stor nackdel - som man måste ta hänsyn till. För den som tål mejeriprodukter är träning det bästa, som jag ser det. Det där kan man fixa genom att göra egen sesammjölk, supergott! mixa då oskalade + skalade frön. Notera också , meditativ hög faktor i detta görandet.. för den ev. sysslolöse som behöver nåt annat än just armhävningarna.. Jämför: 100 g sesamfrön med skal ger ca 980 mg kalcium. 100 g sesamfrön utan skal ger ca 131 mg kalcium. 100 g mjölk ger ca 120 mg kalcium. Dagsbehovet är omkring 800-1000 mg. Kom ihåg D-vtamitet för kalciumomsättningen Har man sedan triggerpoints gällande ost och grädde (som jag) så är sesammjölken tacksam att göra i ordning, för just bukomfångets skull , men jösses vilken tid det tar att bli kvitt insulinmagen.. varför kunde man inte bara trycka på lilla navelknappen och vips borta? Åh nej, lite ska man kämpa i sin uppförsbacke och inte bromsa sig inte.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Fast jag inbillar mig naivt ännu, att både hederliga situps samt t.ex plankan , på daglig basis året om, GÖR skillnad på en envis kagge oavsett bäraren, vet inte varför jag livnär denna sega fördom och det låter dumt jag vet, men jag tror ännu... verkligen att det hjälper på sikt och sent omsider ändå tar udden av den värsta plufskulan eller dallerhänget till syvende och sist, om än inte allt! Men då ska man ha en vilja och ORK av stål och diciplinerat dvs minutiöst utföra dagliga övningar och inte bara månader utan som livsstill som att man typ borstar tänderna dagligen livet ut. Men finns faktorer och parametrar, t.ex ålder.. som inte biter på de inte optimalt alerta kropparna som sackat, man blir ju inte yngre och åldersfaktorn går tyvärr inte att trolla och trixas med som så mycket annat. Men att den kan bli MINDRE i omfång, det tror jag inte är omöjligt alls, med hjälp av konsekvent utförda, alltså ; hederliga FYSISKA övningar. Nej vet att punktövning inte funkar, men i komb.med promenad el. jogga , ger det garanterat resultat, utöver tajtare kost-schema. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Att simma regelbundet ger väldigt fin effekt på magomfånget! När alla muskelgrupper är involverade i fysiskt träning, brukar det ta som bäst för då åker bukomfånget med som en vante vare sig den vill eller inte. Simmar man sedan regelbundet på årsbasis, så är det (nästintill) garanterat att magomfånget minskar - man får inte underskatta fysikens lagar... och i komb. med fysiologi (smart kostschema/matvanor) så sker konkret energiomvandlingar. Ett envist bukomfång är inte en slutiltig livsdom. I elementet vatten jobbar fysiologi lite annorlunda än i luft. https://www.forskning.se/2005/05/09/vattengympa-forbattrar-den-fysiska-funktionsformagan-hos-sjuka-aldre/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 2 timmar sedan, Gemma sade: Fast jag inbillar mig naivt ännu, att både hederliga situps samt t.ex plankan , på daglig basis året om, GÖR skillnad på en envis kagge oavsett bäraren, Vore ju jättebra om det möjligen, eventuellt skulle ge nån cm mindre i midjeomfång! Om inte annat kan du trösta dig med att starka core-muskler ger en bättre hållning och förebygger ryggproblem. Win-läge oavsett, liksom. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Hur man än vrider på saken är: Nummer ett kostens sammansättning och mängd (följa mättnadskänslan) Antalet måltider max tre - helst två (en måltid per dag är socialt svårgenomförd) - ger daglig fasta, som kan utvidgas med längre fasteperioder för den som så önskar. Noggrann koll på elektrolyter via havssalt etc. resp. behovet av av D-vitamin, magnesium och K2-vitamin (ev. kalcium). F.ö. ge kroppens celler de näringsämnen de behöver för att fungera optimalt (ca. fyra gånger högre koncentration kalium på cellmembranets insida än natrium på dess utsida. Särskilt för kvinnor efter menopausen kontroll av kalciumnivån. Fysisk träning, gärna tyngdlyftning för såväl ökning av bentäthet som rygg/magmuskler. För den som har tillgång till träningscykel - bra att variera med, särskilt om varierbar tröghet kan simulera uppförsbackar (intervallträning). Punkt 4 inte minst viktig för kvinnor. Utomhusträning, löpning eller bergig terräng (alt. trappträning) är självklart av värde, liksom simträning men enligt min mening är verkningsgraden avsevärt större med hårdträning via redskap (tyngdlyftning, gummiband, fjädrande redskap, träningscykel etc.). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 1 timme sedan, MariaF sade: Vore ju jättebra om det möjligen, eventuellt skulle ge nån cm mindre i midjeomfång! Om inte annat kan du trösta dig med att starka core-muskler ger en bättre hållning och förebygger ryggproblem. Win-läge oavsett, liksom. Ja verkligen, starkare ryggmuskulatur stretchar förbindande senor & upprätthåller diafragman, öppnar därmed upp hela bålen så det berör ju säkerligen buken - just därför ska man nog inte stirra sig blint på magen som något "isolerat fenomen" levandes helt frikopplat. (även om min mage betett sig som ett fullständigt fritt späck-element som en kalv på grönbete å vuxit ifrån hela övriga kroppen - men i takt med promenader och mkt blygsam därmed åtminstonde förhöjd aktiverad syretillförsel, är också det steg 1.. om man nu råkat hamna i mental blockad som försvårar den fysiska livsstilsförändringen där tanken på fysiskt riktad aktivitet gått i baklås... och inte finns på kartan längre (därför den överproportionerliga buken kunnat ta ut sig, till en början). Annars får respektera den metabolistiska negativa ackumulationen som ansamlar sig just där, som mestadels kan ses på män, om så att kvinnor också kan drabbas av samma fenomen, att läkemedel kan rubba och bromsa ämnesomsättning och energiomvandlingen där i magtrakten är välkänt. Då menar jag den hårda fettkulan, så kallad gravidmage vilken börjar vid övre revbenet. E vardaglig term s.k ölmage och ev. överkonsumtion av både bröd potatis och härdade fetter och därefter noll träning inte ens motion. Det var visst när bukomfånget börjar ta sig proportion ovanför solar plexus som det blir tal om medicinsk fara... och den är verkligen grymt handikappande. Därför är jag inte panikrädd för fläskhänget, det kan man trimma om man vet med sig att inte vara beroende av en mängd mediciner som nog gör det etter värre! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 8 timmar sedan, Gemma sade: Då menar jag den hårda fettkulan, så kallad gravidmage vilken börjar vid övre revbenet. Fast är den aningen upphöjd får man se upp, det är ofta ett tecken på leverproblem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted December 2, 2019 Share Posted December 2, 2019 On 2019-12-01 at 07:19, MariaF sade: Fast är den aningen upphöjd får man se upp, det är ofta ett tecken på leverproblem. Intressant, och med leverproblematiken kommer man osökt in på livsstil med fre inkl. frekvent öl och alkoholkonsumtion överlag - inte för att leverproblematik nödvändigtvis måste vara alkoholrelaterat men åtminstonde att uteslutas i första steget. Liksom det generellt vid all medicinsk optimering , genomgende utesluter eller kartlägger (där man har ambition att bemöda sig, eller "resurserna") , rökning och rökningens påverkan. Dock har jag märkt, att man visst obligatoriskt tar upp både rökning och alkohol vid all kontakt med sjukvården, men.... uppföljningen eller fördjupningen är inte lika ambitiös - precis som att det fortfarande är nästintill unikt att sjukvården eller primärvården (grovt generellt) , verkligen betraktar kostvanorna som något att ödsla tid på, som en kanske tung och avgörande faktor i utredningar - tänker på förebyggandet av fettansamlingen som ju tar sin ansenliga tid att bildas... Funderar på om den blygsamma aproach från sjukvårdens sida, har med någon slags omedveten ovilja till "något slags överdrivet integritetskränkande bemötande" att göra, i att man släpper livsstils-samtalen så snabbt till fördel den farmakologiska insatsen för där lgger man in allt krut och ofta utan fördröjningar, vilka i sin tur kan spä på en s.k redan skev metabolism och därmed efter insättning av stegvist fler mediciner, till slut ackuuleras toxiner mer och blir allt svårare att detoxa. Men annan infallsvinkel i bukomfångsproblematiken, men nämner bara för att det tar banne mig TID att komma dithän, jag hade själv utan gravidmagen redan upparbetat komplex över magen som blivit oproportionerligt fläskig , direkt undvikit kontakt med sjukvården men troligtvis väl ändå fått enbart rådet att börja kka tallriksmodell och därmed aldrig kommit ett enda steg vidare. Men man måste utreda och felsöka och gå till botten över var i systemkollapsen RÄTT frågor MÅSTE ställas! INNAN såallvarlig bukfetma blir sjukdomsalstrande! Annars får vi ju tala i termmer av systemkollaps. (vikket i och för sig redan korkade kostråd indikerar, att man är sjukt långt efter sin tid med förlegade uttjänade "råd" och kanske inte ens vågar verkligen använda nya forskningsrön, som följd får det många oftast män, att förminska farligheten i fortsatt livsstil.. p.g.a personal i tidiga behandlingsskeden aldrig går in med de absolut nödvändiga insatserna (det ses inte som obligatoriskt) (men obligatoriskt med dyra lab-utredningar flera år senare!) utan nöjer sig med på rak fråga om alkoholkonsution ett svar "nä det är bra, det är ok, jag dricker "som vanligt" ) därmed sluts den ingången..... Och vet man att sådana undfallande svar ofta kan gömma, riktigt ordentligt negativa livsspiraler där akoholen kan ha en nästintill central plats i vederbörandes liv? Åter igen, jag menar inte att aölkoholen här per se, verkligen måste vara orsaken till gravidmagen som börjar vid revbenen, jag enbart spånar.... i att "man" inte heller från samhällets sida brytt sig så värst. Men när organsjukdomen sedan kommer i full blom, då är man snabb med medikamenterna (symptom-lindring, med en farlig massa bieffekter... och spiralen är i gång åm gör det ytterligare svårt för den enskilde) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts