Jump to content

Föredrar hjärntumörer fett eller glukos?

Jonas Högsberg

Recommended Posts

Huvudanledningen till att jag för ett par månader sedan började äta LCHF var därför att jag fick kunskapen om att tumörer är beroende av glykos för att kunna växa och överleva.

Det är så att jag har och har haft hjärnhinnetumörer (meningiom) i många år och genomgått ett flertal operationer och strålningar som iofs varit lyckade men det kommer hela tiden nya tumörer.

Nu hörde jag att någon studie visade att hjärntumörer är undantagna att de växer på glykos utan istället föredrar fett. Skulle så vara fallet så är ju inte LCHF den kosten som skulle passa mig bäst.

Någon som har erfarenhet och eller kunskap?

Mvh Jonas Högsberg

• Like 1

2 timmar sedan, LGs sade:

Hittade en video med Dr Berg som pratar med en person som är drabbad av detta, The Ketogenic Diet & Brain Cancer: Brain Cancer Survivor Logan Sneed Hoppas den kan tillföra den info du eftersökte.

Tack! Ska se den en gång till under lite mer koncentration. Men det var ju hur som helst glädjande hur det gått för den killen. 👍

Mvh Jonas 

• Like 1

Hej och tusen tack för länkarna. Så som Andreas svarar/kommenterar berättelserna så är det ju iofs inte vetenskapligt bevisat men det vore väl konstigt om inte den Ketogena kosten har spelat en betydande roll i tillfrisknandet hos de drabbade. Mina tvivel var innan jag ställde denna fråga ganska liten men nu är det inget snack, ska fortsätta med LCHF och bli ännu mer strikt. ✌️

Mvh Jonas Högsberg 

• Like 7

Hoppas att det ska gå bra med cancern!

Lite intressant att du har hört att din "cancersort" föredrar fett, har du någon länk till det?  Jag är ingen expert på ämnet men det jag har hört att det finns cancertyper som inte är speciellt glukosberoende men det är ju inte riktigt samma sak som att de skulle växa bättre om man äter mycket fett. Det gör ju en ganska stor skillnad...För det finns ju andra fördelar man brukar prata om gällande cancer och ketogen kost att man kanske  tål strålbehandling och kemoterapi bättre om man äter ketogent.

• Like 2

4 hours ago, Jonas Högsberg said:

Nja! Jag springer och cyklar mest i comforttempo, sällan intervallpass utan ofta långt, långsamt och länge. 

Jag blir nyfiken varför du frågade om mjölksyra? 

Mvh Jonas 

Mjölksyra har en otrevlig eller trevlig förmåga att bli energi och i levern glukos. Jag undrar om en i övrigt strikt livsstil utan glukos (i vart fall lägsta möjliga) kan ruineras av mjölksyra. Nu verkar vi producera mjölksyra hela tiden oavsett vad vi gör men det blir mer om vi tränar.

Om jag hade cancer skulle jag minska ner alla aktiviteter som ger mer mjölksyra än normalläget och sen skulle jag ägna mig åt aktiviteter som vädrar ut mjölksyran. Man kan tex se vissa idrottare sätta sig på cyklar efter lopp för att i makligt tempo framförallt andas ut ordentligt. 

https://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/

En högarbetande muskeln som producerar mjölksyra släpper ut en hel del av denna i blodet. Mjölksyran försvinner inte bara efter detta utan den transporteras vidare med blodet till mer inaktiva muskler som tar upp mjölksyran och använder den in sin citronsyracykel. Detta leder till att den upptagande muskeln sparar på sitt lagrade muskelglykogen.

Hjärtat tar upp mycket mjölksyra och använder det som energi. Upp emot 60 % av alla energi som hjärtat använder sig av kan komma från mjölksyra. Lever är också väldigt aktiv vid de tillfällen då mjölksyra kommer ut i blodet men istället för att använda mjölksyran till energi så transformerar levern om mjölksyran till glukos igen. Denna kan sen antingen lagras eller skickas iväg till de arbetande musklerna igen.

• Like 5

Nu kom jag på en sak till länkat till din träningsform "långt, långsamt och länge". Bla. Martina Johansson skriver om att denna form av träning kan leda till östrogenöverskott hos män. Östrogen är inte alltid det bästa när det kommer till cancer. Det är väl mest studerat på kvinnor men även prostatacancer anses ha en östrogenkoppling. 

Tyvärr blir väl slutsatsen att du borde byta till kortare, mer intensiva eller hellre tunga träningspass på grund av östrogenet men då kanske du får mer mjölksyra / glukos i blodet .... och det är ju inte heller bra.

Har du övervägt att lägga in längre fastor i ditt anti-cancerprogram? 

• Like 3

Guest Tureborgaren

Går det att svälta ihjäl cancerceller? Ja, det hävdar forskaren Thomas Seyfried. Med hjälp av ketogen kost och anpassad medicinsk terapi. Han har i studier på råttor visat att hjärn­tumörer krymper när djuren får en kost med få kolhydrater och begränsat antal kalorier.

Cancer as a metabolic disease: on the origin, management, and prevention of cancer (2012).

I Eric Bergs video ovan talar han om glutamin (fast han säger ofta glutamate). Den typ av hjärncancer de pratar om där är tydligen känd för att äta glutamin framförallt. Det är en ganska vanlig aminosyra. Proteinrestriktion kanske också måste ingå i planen. 

• Like 1

14 timmar sedan, Jonas Högsberg sade:

Huvudanledningen till att jag för ett par månader sedan började äta LCHF var därför att jag fick kunskapen om att tumörer är beroende av glykos för att kunna växa och överleva.

Det är så att jag har och har haft hjärnhinnetumörer (meningiom) i många år och genomgått ett flertal operationer och strålningar som iofs varit lyckade men det kommer hela tiden nya tumörer.

Nu hörde jag att någon studie visade att hjärntumörer är undantagna att de växer på glykos utan istället föredrar fett. Skulle så vara fallet så är ju inte LCHF den kosten som skulle passa mig bäst.

Någon som har erfarenhet och eller kunskap?

Mvh Jonas Högsberg

Jag vill inte gå så långt som att påstå att ketogen diet botar cancer!

Meen det finns mer att lära, typ Warburg effekten, dvs han fann att cancer ofta.. väldigt ofta var beroende utav Glykolysis.. dvs använda glukos för sin överlevnad.. och han fick inte Nobellpris för just den upptäckten.

Dvs cancerceller har en väldans kort utveckling i en enskild människas kropp, det är typ hela deras evolution.. iallafall så är det rätt vanligt att de blir beroende utav sin omgivning!

Hur som helst så använder man rätt ofta Warburgeffekten för att detektera cancer, dvs man tillför radioaktivt glukos, för att se var det används frekvent.. på ställen där det borde vara normalt!

Inte nog med det.. man har sedan även opptäckt Antiwarburgeffekt.. tillomed vissa cancerformer som gör sina egna ketoner.

Och hur som helst så strävar resten utav kroppen att hålla ett normalt blodsocker, för alla de andra cellerna som gärna vill ha glukos.

Såå Warburg hade rätt.. i princip.. men det var mer till det!

Iallafall;

"Nu hörde jag att någon studie visade att hjärntumörer är undantagna att de växer på glykos utan istället föredrar fett."

Det var lite svårt att förstå.. iomed att hjärnblodbarriären i princip hindrar fett att komma till hjärnan.. iallafall som triglycerider.. det där andra om att hjärnan till stora delar består utav fett.. är det ingen som ännu förklarat för mig!

Iallafall verkan av ketogen diet på cancer har dels att göra med att de utvecklats/har hela sin evolution i en miljö med god tillgång till glukos/högt insulin/hög  tillväxthormon.. alla något så när läskunniga vet hur viktigt det är med högt glukos/insulin för att få högt tillväxthormon.. för tillväxt!

Dvs ketogen diet har lite samma effekt som vid fasta, som visar samma goda effekt vid cancer.. liknande iallafall.. mest troligt på grund av sänkta glukos/insulin och tillväxthormoner!

Då kommer vi in på något annat, dvs skillnaden mellan katabolt och anabolt tillstånd.. anabolt handlar om och styr hela homeostasen mot lagring, medans katabolt styr det hela mot uttag ur lagrad energi, samt reparation!

Iallafall så är det en balansgång och det är nog därför som fasta och ketogen i vissa fall är verksamma mot cancer?

"In conclusion, clinical application of KDs as an adjuvant therapy for cancer patients first requires that the KD be evaluated for its anti-tumor effect for each single type/genetic subtype of cancer in a preclinical setting, as the safety and efficacy of the KD strongly depend on the tumor entity and its genotype. Based on the results of rigorous preclinical and clinical studies performed thus far, the KD would appear to be a promising and powerful option for adjuvant therapy for a range of cancers."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5842847/

Dvs det är inget hokuspokus alls.. det beror på vilken typ av cancer man har!

• Thanks 1

Jag har också läst att det finns cancertyper som tillväxer på ketoner och inte på glukos. Vet dock inte vilka.

Edit: Om man söker på ketoner och cancerceller är det väldigt svårt att hitta något om cancertyper som lever på ketoner. Det mesta som kommer upp handlar om den positiva effekten att växla från glukos till ketoner. Men vetskapen om att det finns cancerceller som utnyttjar ketoner som energi gör ju att i alla fall jag skulle vilja veta vilken typ av cancerceller jag har...

• Like 4

11 timmar sedan, Ekner sade:

Hjärntumörer kan vara beroende av mobilstrålning. Om tumören sitter på den sida man talar i mobilen kan det vara så.

Tveksam slutsats och om man får hjärntumör på andra sidan så¨beror det på för lite annvänding av mobiltelefon?

Och fick de hjärntumör innan någon uppfunnit mobiltelefoner?

• Like 2
  • Confused 1

Läkare på mitt sjukhus önskar ny kamera , nedan text från artikeln:

Tumörceller har en högre konsumtion av socker och genom att spruta in radioaktiva spårämnen kan PET-kameran hitta tumörceller som lyser mer än normalvävnaden. Undersökningen kombineras med CT-röntgen (datortomografi), för att få mer exakt information om var förändringen är placerad i kroppen. 

PET-CT-kameran kan även upptäcka dottertumörer (metastaser) som man inte hittat på annat sätt.

• Like 3

On 2019-12-01 at 08:07, K.A sade:

Läkare på mitt sjukhus önskar ny kamera , nedan text från artikeln:

Tumörceller har en högre konsumtion av socker och genom att spruta in radioaktiva spårämnen kan PET-kameran hitta tumörceller som lyser mer än normalvävnaden. Undersökningen kombineras med CT-röntgen (datortomografi), för att få mer exakt information om var förändringen är placerad i kroppen. 

PET-CT-kameran kan även upptäcka dottertumörer (metastaser) som man inte hittat på annat sätt.

Som jag redan  beskrivet. Warburgefekten, används flitigt i modern cancerscreening!

• Like 2

• Annika Rane changed the title to Föredrar hjärntumörer fett eller glukos?
7 timmar sedan, The Biochemist sade:

Om man får tro den medicinska litteraturen så kommer inte fett in i hjärnan pga blod-hjärn barriären. Det är därför kroppen bildar ketoner så vi kan använda fett från våra energidepåer. Vore lite ologiskt om all reservenergi inte kunde utnyttjas av det viktigaste och mest energislukande organet. 

Jag tror vi läser ungefär samma litteratur/studier?

Och jag tror mig ha lite koll på hjärnans energiförsörjning.. det jag har typ noll koll på är hur hjärnan/myel/annat oxå, kan bestå till stora delar utav fett.. iomed att inga triglycerider kan passera blodhjärn-barriären?

Såå hur kan hjärnan bestå till stora delar utav fett.. ge det din bästa förklaring.. jag har Googlat olika fettsyror/aminosyror/lipidsyntes internt/permabilitet genom blodhjärn-bariären för diverse olika precursors.. utan att ha blivit särskildt mycket klokare?

Dvs jag skulle vilja kunna skriva.. lugn, kroppen sköter det hur som helst.. även hjärnans uppbyggnad av fett.. förutom ketonerna för energi!

Iallafall.. jag har lixom koll på att kroppen sköter det själv.. på något sätt, men jag vet inte hur?

• Like 3

• 1 month later...

Cancer gillar kolhydrater, det är något som sagts och gäller än idag. En person som jag känner har fått tumörer flera ggr i hjärnan. Jag berättade för honom om hur jag ser problem med tumörer och socker, han berättar att han gillar godis och att blanda vatten med florsocker och dricka det som energitilskott..

Tumören är ca 10mm, tumören hade ökat med ca 1.5mm i månaden under 6mån. Dagen efter samtalet skulle han börja med LCHF. Nästa 6mån period hade tumören ökat med 1mm och då hade han ätit LCHF i drygt 4månader. Vi kan alltid fundera om ökningen var innan LCHF började verka, och sedan tappat takten eller rent av slutat öka med lchf. 

Personen hade högt kolesterol och trots att något bra hade skett med tumören så började han att äta annorlunda med mera grönsaker och mindre fett för rädslan av högt kolesterol. Jag kan säga att jag är tämligen övertygad att grönsaker är inget som är positivt för tumörer, trots allt vi får höra om nyttan av grönsaker i vår kost. Jag utvecklar mina tankar om grönsaker, blodsocker, fett, och vår hälsa i en kommande bok

• Like 3

Intressant!

Har du börjat skriva boken? Jag tror också på att hålla nere kolisarna så mycket det går men om jag skulle drabbas av tumör så skulle jag jag prioritera de grönsaker som har speciellt skyddande egenskaper vid cancer som t.ex. vitlök, broccoligroddar, hela citroner(med skal och kärnor), surkål(mycket C vitamin), ingefära, gurkmeja, vetegräsjuice, m.fl. och även jobba med kroppens detox med t.ex Chlorella, Shilajit, Zeolit, Bentonit, Cilantro, Glutation m.fl.

• Like 3

• 2 weeks later...

Nja...

Det jag påstår är att grönsaker har inte den nyttan vi trott, det påståendet är nog nästan "brottsligt" idag...jag skulle kunna skriva mycket om grönsaker o C-vitaminets nytta eller inte nytta om vi äter amimalisk mat, jag äter i stort nästan inga grönsaker och inget C-vitamin, borde fått skörbjugg för länge sedan. Ett tips om grönsaker och cancer kan du läsa på Aftonbladet, gå till sökfältet skriv Antioxidanter cancer där kan du läsa en artikel från 30 okt 2018. En annan artikel från World cancer report 2014 berättar också om att äta grönsaker hjälper inte mot cancer.

Mera utförligt om hur jag ser hälsa kommer i min bok inom några månader "En Annorlunda Otrolig Hälsoresa"

• Like 1

Läste nånstans att glukos och C-vitamin konkurrerar om samma receptorer på de röda blodkropparna. Så ju mer kolhydrater i kosten, ju mer glukos i blodet och på blodkropparna, desto sämre upptag av C-vitamin.

Enligt det skulle behovet av C-vitamin minska ju mer keto-karnivor man äter. Kanske därför jag inte heller har fått skörbjugg ännu. 🤔

• Like 4
  • Thanks 1

• 1 year later...

Hej Jonas, vad intressant. Jag har själv ett meningiom som upptäcktes 2015. Det växte ca 5 mm varje halvår första året jag mätte. Började med LCHF och då var det cirka 3 mm varje år. Nu har det växt endast 1 mm den senaste två års perioden. Ska mäta igen i maj nästa år. Jag hoppas då på en minskning med det är väl en önskedröm. Ha det gott o lycka till.

• Like 1