Thoole

Lökpulver

Recommended Posts

Undrar lite över hur lökpulver (bearnaise sås och annat) och andra processade livsmedel kommer in i LCHF recept på diet doctor, är det ett viktminsknings program eller en hälsostil som promotas, det går business i allt. Jag läser en hel del bloggar globalt, och jag får säga att det börjar likna en show. Själv har jag aldrig gillat smaken på  LCHF bröd, det smakar pyton, så jag äter inte bröd alls och mår mycket bra av detta. Om jag är sugen på den gamla skräpmaten går jag på Burger King och beställer en Dubbel Cheese Wopper utan bröd och en vatten, det är faktiskt en meny på BK, som många äter i USA och detta är helt ok.

Ha det, Thöger

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer att jag använder lökpulver i matlagningen, (jag äter lchf) och det har inte påverkat mitt välmående inkl. stabila viktminskning samt blodsockernivå till det negativa ännu.. det är ju så marginellt små mängder och jag aktar mig för att fixera mig alltför hårt för då ser man inte skogen för alla träden till slut.

Jag använder okså regelbundet t.ex schalottenlök och sitter inte och räknar kolhydraterna i det inte. 

Det handlar kanske om mängderna och hur frekvent, samt om man behöver BRYTA ett ohälsosamt mönster, för att göra en total omstart, i sådant läge är det säkert bra att vara minutiöst observant på även milligram.. för att liksom etablera sig från en absoolut nollpunkt, i anammandet av en helt ny och för kroppen annan energi-drive FRÅN glukosdriven TILL fettdriven. I detta ligger knappast kommers! Däremot en hel del studier, som bl.a Dr Fung den store eldsjälen bland flera andra, kan föreläsa om.. jag personligen uppfattar inte varken Diet Doctor eller Dr Fung himself vara en kommersiell narr... så den parallellen är i mina ögon lite väl fräck att ta - fetmaepidemin är alltså as we speek , monumental och e medicinska sviterna av felnärda vanemönster skördar liv, och så är det synd att förbigå barnfetma och unga individers passivitet , som växer upp i stillasittande miljöer där den :

"omedelbara behovstillfredsstllelsen"  , tycks vara prioriterat, och då placerar sig all snabbmat i någon slags en o samma fåra ... vad gäller risk och högrisk.

Därför, kan det vara direkt klokt, att iakttaga mikrogram, inte enbart gram - för att det är farligt oh går blixtsnabbt att etablera vanemönster och tillsatsämnena är inte heller något att leka med! Har absolut med medicinsk vetenskap att göra,  men däremot är grossist-industrin som livnär retaurangkedjorna djupt insyltade och menar nog att det går-lika-bra-att fortsatt besöka restaurangerna oavsett vilken "diet" dom än faller på läppen men så d-a enkelt är det INTE.

Low carb higher fat, är INTE en trend bara för att frontern Annika Dahlquist mötte motstånd - att livsmedelsindustrin ännu promotar spannmål som basic föda, har en djup historik bakom sig. Det är trendnissarna inom mat-branchen som mer än gärna vill fösa in lchf att vara en mat-trend bland trender och därmed ingåendet i konkurrens-ivern. Son har NOLL med vetenskaplighet och källgranskning att göra, eftersom redan häslo- sjukvården manipulerar källor, vad då inte matleverantörerna och imortörerna tänkte du? 

För något år sedan åt jag en LCHF-burgare på MAX burger-restaurang, inlindad i ett jättestort superkrispigt salladsblad, den smakade himmelskt , jag tror t.o.m godare än en vanlig burgare - men deras bröd (och donkens, och B.Kings) är nog något av det vidrigaste och både andefattigt oh näringsfattigt i en enda tugga i brödväg som går att köpa.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-11-29 at 19:38, Thoole sade:

Undrar lite över hur lökpulver (bearnaise sås och annat) och andra processade livsmedel kommer in i LCHF recept på diet doctor, är det ett viktminsknings program eller en hälsostil som promotas, det går business i allt.

"LCHF-recept på Diet Doctor..." Är det alltså en fråga om hur vi tänker när vi skapar recept på sajten? 🤔

Vi använder i regel inte ultraprocessade livsmedel, vet inte om det är något speciellt recept du har i åtanke, för visst kan det förekomma undantag någon gång. Här är mer läsning om hur vi resonerar kring ingredienser: https://www.dietdoctor.com/se/matfilosofi

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg