Recommended Posts

Jag har gjort utmaningen och är inte speciellt hungrig. Jag äter ofta sen frukost och tycker inte jag hinner äta lunch innan det är dags för middag och efter middagen är jag mätt och äter inte mer den dagen.

Är det risk för att jag äter för lite?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-12-04 at 14:10, Marielle Lindqvist sade:

Jag har gjort utmaningen och är inte speciellt hungrig. Jag äter ofta sen frukost och tycker inte jag hinner äta lunch innan det är dags för middag och efter middagen är jag mätt och äter inte mer den dagen.

Är det risk för att jag äter för lite?

Det låter LCHF!

Två mål om dagen  idealiskt! Då kan du fasta 14 timmar om dagen! Bättre kan du inte organisera din dag. 

Äta för lite. Kontrollera din vikt en  gång i veckan, så ser du! Normalt kommer din vikt att vara oförändrad om du äter dig mätt, i varje fall vid huvudmålet. I annat fall får du äta lite mer ev. komplettera med C- och D-vitamin resp. magnesium och kanske K2-vitamin.

P.S.

Förresten känn dig hjärtligt välkommen på detta varma forum, vars medlemmar alltid ställer upp med råd och erfarenheter, även till äldre som, i likhet  med mig, alltför länge väntat med att studera hur man skall kunna göra de sista levnadsåren så fina som möjligt (läs=när telomerernas längd inte längre räcker till för en fortsättning). Man skulle också kunna uttrycka: till att sträva efter att en gång avsluta livet utan att vara sjuk523421154_ScreenHunter_vin2560Oct_2009.jpg.4ccfe8dae4cc28dd5618a785e87a6433.jpg.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt omöjligt att svara på, eftersom jag inte vet din dagliga aktivitetsnivå och hur mycket mat du behöver. Vet heller inte hur stora portioner du äter eller om du tar fler än en portion vid ett tillfälle. Följer du veckomenyerna slaviskt eller komponerar du egna måltider osv. 

Risken att äta för lite är att kroppen blir väldigt stressad och du får brister på sikt. Det påverkar även negativt rent hormonellt. Det går dock att köra så ett tag(äta för lite) och främst för att halvsvält kan ge värsta endorfinrushen vilket motar bort hungern. Men förr eller senare så kommer kroppen börja slå tillbaka med full kraft och du får biverkningar.  

Men kan också vara så att du inte är hungrig för att du äter rätt lagom och kroppen är lugn och gillar läget? Kanske har den börjat nalla lite av kroppsfettet? Mår du okej i övrigt, så är det nog bara att köra på imo. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marielle och välkommen till forumet!

Svårt att svara på din fråga eftersom det inte finns mycket information om dig i den. Har du antagit utmaningen eftersom du har mycket övervikt i form av fett som du vill bli av med? Har du kanske några kroniska sjukdomar som du vill bli av med? Det generella svaret är nog att du ska äta när du är hungrig och när du äter ska du välja mat som innehåller mest näring och den ska gärna vara fet.

Socker, lättsmälta kolhydrater (bröd, pasta, ris, bullar, kakor, kex osv) är näringsfattiga och skapar sug i kroppen som mistas för hunger. Hjärnan ger signaler att du ska äta mer socker när sockernivån i blodet börjar gå ner ungefär två timmar efter att man har ätit sin pasta eller pizza och vi tror att vi är hungriga. Det är tyvärr väldigt vanligt och brukar leda till att man på sikt går upp i vikt eller utvecklar typ 2 diabetes eller annan metabolt sjukdom beroende på vilka gener man har.

För att vara mätt längre och ge kroppen näring ska man äta riktig mat (den utan innehållsförteckning) och inte vara rädd för fett som smör, ister, talg. Vänjer man sin kropp vid att använda fett som bränsle istället för kolhydrater genom att våga äta fett så kommer kroppen lättare att få tillgång till det lagrade fettet. Det tar några veckor och ibland månader innan kroppen har vant sig. Då blir det lättare att ha längre perioder utan mat eftersom kroppen kan koppla över till fettförbränning. Det är ju det man vill om man vill bli av med de exta kilon fett man bär omkring på. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-12-04 at 14:10, Marielle Lindqvist sade:

Jag har gjort utmaningen och är inte speciellt hungrig. Jag äter ofta sen frukost och tycker inte jag hinner äta lunch innan det är dags för middag och efter middagen är jag mätt och äter inte mer den dagen.

Är det risk för att jag äter för lite?

Välkommen!

Iallafall vad du beskriver, så är det typ LCHF omställingsproblem.. och enligt vad du skriver, främst den mentala omställningen?

Dvs man måste inte äta stup i kvarten.. LCHF är typ kaloririk mat.. i bästa fall oxå näringsrik mat!

Hur som helst.. efter några månader på LCHF så insåg jag främsta fördelen.. man behöver inte äta lika ofta!

Såå.. utmaningen gör olika saker för olika personer, i den bästa utav världar gör den att man äter kaloririk och näringsrik mat, fast färre gånger per dygn.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan kännas konstigt i början eftersom LCHF mättar oftast rejält och man inte känner sig hungrig. Men man är mentalt inställd på att äta 3 mål eller fler om dagen.

Det kommer eventuellt att gå över. Ät när du är hungrig och bara om du är hungrig (med vissa undantag som anges nedan, kan finnas flera).

Har du diabetes eller något annat som spökar så kan det vara viktigare att äta vid fasta tider osv för att hålla blodsockret i kontroll. Diabetes Typ 1 är superviktigt att dom äter korrekt och ska följa sin läkares ordination. Kan vara svårt att hitta en LCHF vänlig läkare dock beroende på vart du bor.

Personligen (Man), så äter jag när jag är hungrig. Oftast bara en gång om dagen och vid sällsynta tillfällen så äter jag inget alls på 24-30 timmar i streck. Beror helt på mängden fett i maten (mättat fett) och kvaliteten på maten jag åt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dr Jason Fung är bara för härlig i sina utläggningar! 

 

"Come on.. take a sallad...

" Store fat storefat storefat store fat.. store fat..."  , typ : sluta tugga så förbaskat timme efter timme i parti och minut. 

Och med tung suck, attityden  "please.. what´s the problem man? Just stop eating.. ")   ha ha , simplicity på hög nivå. 

 

Att vi gör det enkla så svårt, intrasslade i vårt ständiga intagandet som om man får betalt för det - (vilket processindustrin i och för sig, faktiskt får på riktigt så länge vi köper konceptet, bl.a prompt tugga i sig macka tidig morgontimman, sanslöst.. )  som enbart en slags tomgångsmekanism, så var det för mig -  men inte längre! 

 

( 2 ggr/dag , känns bra )

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla tycker att jag äter för lite! Är jag inte hungrig, så varför äta? Äter oftast på jobbet när jag slutar, jobbar natt! Där blir det 3ägg innan jag drar till gymmet! Sen hem och sova,brukar sova fram till 16-18! Och gör min middag runt 1900 tiden. Står mig hela natten tills frukosten, dricker dock mycket vatten! Så jag tycker inte jag äter för lite, för jag orkar köra konditionsträning 2timmar 6dagar i veckan! 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man väger för lite ....äter man antagligen för lite. 😉   Så ligger man under typ 20 i BMI så kanske det är något som man ska fundera på. För övriga delar av mänskligheten typ 95% så tycker jag att det är en konstig fråga. Den kanske borde omformuleras till ... äter jag tillräckligt av alla näringsämnen eller kan det vara några som saknas i min kost.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.