inga-lill Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Besökte Doc Morris igår för att fylla på läkemedelsförrådet. (blodtrycksmedicin av två sorter) jag är lite noga med fabrikaten också. Tyvärr hade fanns inte det jag skulle ha hemma, det är andra fabrikat som är veckans vara, blir jag upplyst om. Nå, finns två apotek till i byn, så det ska väl ordna sig tänker jag. Apotek nummer två och tre...samma sak, inte veckans vara.... Hur kan medicin vara veckans vara? Borde inte det vara förbehållet solkräm, tvål, hudlotion osv.? Kan nån hjälpa mig reda upp det här, för tydligen spelar det ingen roll om det är ett sas "rktigt" apotek eller ett typ doc morris, Vem bestämmer isåfall veckans vara? Vilka sorts medikamenter kan det gälla? det kan ju faktiskt vara så att man inte mår så bra av en utbytesmedicin, även om den innehåller samma ämnen. det märkliga är också att jag inte stött på detta tidigare, trots att den leende expediten förklarade att det här systemet använts sedan apoteket avreglerades.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Det låter helt sjukt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Socialstyrelsen är tillsynsmyndighet till apoteken, du kanske kan kontakta dem och fråga? http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-3-44 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Så har det varit länge. Billigast likvärdig vara ingår i högkostnadsskyddet, vill man ha något annat får man betala mellanskillnaden själv. Vad som råkar vara billigast varierar från gång till gång, så det kan bli lite lagom förvirrande. Rent ekonomiskt förstår jag varför de gör så, men jag tycker ändå inte att det är ett bra system. Har man fyra olika tabletter som ska doseras olika, och man inte får samma varje gång, så är det nog lätt att råka göra fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Jo, billigast likvärdiga vara är jag bekant med, men att det nu kallas för veckans vara!! och att det är det som finns hemma!! Som sagt första gången det har hänt. Vid tidigare tillfälle har jag fått veta att medicinen jag skulle ha har slutat tillverkas, Tog kontakt med läkemedelsföretaget, som blev mäkta förvånade, och styrde upp det hela.Så förstå om jag är lite skeptisk ibland... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Använder också medeciner och får olika varje gång tycker det är jobbigt för man kan lätt ta fel då det är väldigt lika förpackningar på olika medeciner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts